Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2019, 10:24   #1
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard Hoogbegaafde Laurent (9) stopt onmiddellijk met studeren aan Nederlandse unief

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...iaat~a746bf4b/

De ouders van Laurent Simons halen hun zoon verontwaardigd weg van de Technische Universiteit Eindhoven omdat die school niet mee wil gaan in hun plan om hem vóór zijn tiende verjaardag te laten afstuderen.

Als ik dit zo lees dan krijg ik de indruk dat dit jongetje zwaar onder druk wordt gezet door zijn ouders. Goeie beslissing van TU Eindhoven.

_______________________________________


“Ze beschuldigen hem zelfs van plagiaat”

Hoogbegaafde Laurent Simons (9) stopt onmiddellijk met studeren aan Technische Universiteit Eindhoven

Sven Spoormakers 09 december 2019 22u15

Hij scoorde hoge punten op zijn examens, nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) klaar zijn met zijn studies aan de Technische Universiteit Eindhoven. Maar gisteren beslisten zijn ouders om onmiddellijk te stoppen. Een beschuldiging van plagiaat was er teveel aan, aldus vader Alexander.

Nog maar een paar weken geleden leek het erop dat Laurent Simons op z’n negende zou afstuderen als bachelor ‘Electrical Engineering’ aan de TU/e. In negen maanden tijd zou hij bereiken waar een normale student drie jaar over doet. Hij zou meteen ook de jongste universitair gediplomeerde ooit worden. Maar nu is er een serieus haar in de boter tussen Laurent en zijn ouders en de Nederlandse universiteit. “We hebben vanmorgen, na een gesprek met de rector, besloten dat Laurent meteen stopt in Eindhoven”, zegt vader Alexander.

“Pestgedrag”

Het is een verhaal dat al een tijdje sluimert, zo blijkt. Zijn ouders spreken van “pestgedrag”, als ze de hele waslijst klachten opsommen. Gisteren volgde een laatste gesprek tussen Laurent en zijn ouders en de universiteit, in een poging de plooien glad te strijken. “Maar toen kwam plots de beschuldiging dat Laurent plagiaat had gepleegd. Er ontbrak aan een voorlopige versie van een paper een literatuurlijst, dat klopt. Het was dan ook een voorlopige versie. Voor die paper had Laurent allerlei tests moeten doen en met die resultaten valt niet te sjoemelen. Hij zou ook gezakt zijn voor een mondeling examen, dat Laurent niet eens had afgelegd”, zegt vader Alexander.

Er kwam zelfs een soort van dreigement, meent moeder Lydia. “Ze zeiden niet expliciet dat ze de kinderbescherming zouden inschakelen als wij met onze klachten naar buiten zouden komen. Maar lieten duidelijk verstaan dat ze in vraag stelden of wij Laurent niet teveel onder druk zouden zetten. ‘Er zijn alleen maar verliezers, als er psychiaters aan te pas komen’, zei zijn mentor. Dat deed voor ons de deur dicht.”

“Beoogde einddatum niet haalbaar”

In een reactie laat de TU/e weten dat “Laurent een ongekend getalenteerde jongen is, die een exceptioneel studietempo heeft”. Dat bewijzen inderdaad de mails met resultaten die onze redactie gisteren te zien kreeg. Maar ook dit: “De universiteit acht de beoogde einddatum echter niet haalbaar gezien het aantal tentamens dat Laurent nog zou moeten halen voor zijn tiende verjaardag, op 26 december. De ouders hebben besloten dit tijdschema niet te accepteren en de studie van Laurent aan de TU/e stop te zetten. Wij betreuren dat. We denken dat Laurent gebaat is bij continuïteit, om zijn zeer bijzondere talent goed tot ontplooiing te laten komen.”

“Of Laurent voor zijn tiende zijn diploma zou halen, was voor ons geen punt. Het was mooi geweest om in januari aan een nieuw semester te kunnen beginnen, eventueel aan een andere universiteit”, reageert vader Alexander. Hij vermoedt dat daar de reden ligt van de onenigheid: Laurent had tal van aanbiedingen van gerenommeerde universiteiten in de VS en Engeland. “Als je kind bij Anderlecht voetbalt en je krijgt een aanbieding van Barcelona, dat zou je dat toch ook doen? Maar goed, we hebben nu achter Eindhoven een punt gezet. Laurent zal wel op z’n pootjes terecht komen. Universiteiten genoeg die met hem willen werken.”
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 10:31   #2
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Weg kindertijd.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 10:33   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Een vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 10:49   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Ik vraag mij af hoe jullie deze zaak kunnen beoordelen. Kennen jullie die jongen of zijn familie?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 10:59   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe jullie deze zaak kunnen beoordelen. Kennen jullie die jongen of zijn familie?
Neen, maar om dat gedaan te krijgen moet die TU alle procedures op hun kop gooien en examens gaan organiseren op de onmogelijkste tijdstippen.

Ik zwijg maar van de practica. Hoe heeft hij in ‘s hemelsnaam al die practica kunnen doen. En die zijn verplicht bij een ingenieursopleiding.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:12   #6
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen, maar om dat gedaan te krijgen moet die TU alle procedures op hun kop gooien en examens gaan organiseren op de onmogelijkste tijdstippen.

Ik zwijg maar van de practica. Hoe heeft hij in ‘s hemelsnaam al die practica kunnen doen. En die zijn verplicht bij een ingenieursopleiding.
Ik lees gewoon uit het artikel: "Hij scoorde hoge punten op zijn examens, nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) klaar zijn met zijn studies aan de Technische Universiteit Eindhoven."
Hieruit kan afgeleid worden dat de vragen die je stelt, geen issue waren.

Ik zie nog steeds niet in hoe iemand hieruit kan concluderen dat die "vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen" zonder hen te kennen.

Dat is al.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:17   #7
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe jullie deze zaak kunnen beoordelen. Kennen jullie die jongen of zijn familie?
Tja, wanneer de uitlatingen van ouders de verklaring van de TU Eindhoven onbedoeld bevestigen, dan is er stront aan de knikker.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:26   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen, maar om dat gedaan te krijgen moet die TU alle procedures op hun kop gooien en examens gaan organiseren op de onmogelijkste tijdstippen.

Ik zwijg maar van de practica. Hoe heeft hij in ‘s hemelsnaam al die practica kunnen doen. En die zijn verplicht bij een ingenieursopleiding.
Daar zijn oplossingen voor, practica kan men immers op verschillende plaatsen doen.
De examens, die kan je op iedere ogenblik en op eender welke plaats laten afleggen.
Het gaat trouwens niet om een IR opleiding maar om een bachelor ‘Electrical Engineering’

Met een goede basis kan iemand met +135 punten op de wisk4 test die gemakkelijk afwerken om 8 maanden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:27   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik lees gewoon uit het artikel: "Hij scoorde hoge punten op zijn examens, nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) klaar zijn met zijn studies aan de Technische Universiteit Eindhoven."
Hieruit kan afgeleid worden dat de vragen die je stelt, geen issue waren.

Ik zie nog steeds niet in hoe iemand hieruit kan concluderen dat die "vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen" zonder hen te kennen.

Dat is al.
Het is weer typisch: een ouder die het beter weet dan de mensen van de TU Eindhoven.
De TU Eindhoven is een van de topingenieursopleidingen in Europa. Maar papa Laurent weet het beter.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:29   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen.
Hoog begaafden hebben steeds nieuwe uitdagingen nodig.
Probeer als ouder die maar eens steeds opnieuw aan te bieden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:31   #11
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik lees gewoon uit het artikel: "Hij scoorde hoge punten op zijn examens, nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) klaar zijn met zijn studies aan de Technische Universiteit Eindhoven."
Hieruit kan afgeleid worden dat de vragen die je stelt, geen issue waren.

Ik zie nog steeds niet in hoe iemand hieruit kan concluderen dat die "vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen" zonder hen te kennen.

Dat is al.
Dat is wat de auteur van het artikel schrijft. Wellicht op basis van wat de ouders zeggen.

Belangrijker is wat de universiteit daar zelf over zegt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
De universiteit acht de beoogde einddatum echter niet haalbaar gezien het aantal tentamens dat Laurent nog zou moeten halen voor zijn tiende verjaardag, op 26 december. De ouders hebben besloten dit tijdschema niet te accepteren
Dus Dadee zijn conclusie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen.
is wel degelijk op zijn plaats.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:31   #12
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik lees gewoon uit het artikel: "Hij scoorde hoge punten op zijn examens, nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) klaar zijn met zijn studies aan de Technische Universiteit Eindhoven."
Hieruit kan afgeleid worden dat de vragen die je stelt, geen issue waren.

Ik zie nog steeds niet in hoe iemand hieruit kan concluderen dat die "vader die zijn zoon ten allen prijze een diploma wil aansmeren om in het Guinness book te komen" zonder hen te kennen.

Dat is al.
Ik ben het eens met jou... As het om die jongen gaat die ze op de franstalige TV hebben getoond als jongste gekend genie dan ben ik er zeker van dat het die jongen zelf is die wil afstuderen... Die leeft gewoon in heel andere sferen en is alles behalve debiel... zoals misschien vele andere geniën wel zijn...

Niets is meer frustrerend voor zulke individuen dan afgeremd te worden in hun vooruitgang... en dan nog wel, waarom??? Omdat zijn leven niet volgens de politiek, kultureel of andere correcte lijntjes zou lopen...???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 10 december 2019 om 11:33.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:33   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is weer typisch: een ouder die het beter weet dan de mensen van de TU Eindhoven.
De TU Eindhoven is een van de topingenieursopleidingen in Europa. Maar papa Laurent weet het beter.
Moest het over een Master gaan, dan zou ik je gelijk geven.


Maar bachelor ‘Electrical Engineering’ is geen ingenieursopleiding.
Heb zelf de bachelor ‘Electrical Engineering’ op minder dan 10 maanden succesvol doorlopen.
Die opleiding is voor dergelijke kinderen gewoon een lachertje.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:36   #14
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is weer typisch: een ouder die het beter weet dan de mensen van de TU Eindhoven.
De TU Eindhoven is een van de topingenieursopleidingen in Europa. Maar papa Laurent weet het beter.
Ha, ha, kijk naar la Belgique met al zijn zogenaamde wijze afgestudeerden...
Duidelijk dat de buik van het volk het veel en veel beter weet dan hen, gezien de enorme knoeiboel waarin ze, in al hun zogenaamde geleerdheid, ze la Belgique hebben doen verdwijnen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:37   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik ben het eens met jou... As het om die jongen gaat die ze op de franstalige TV hebben getoond als jongste gekend genie dan ben ik er zeker van dat het die jongen zelf is die wil afstuderen... Die leeft gewoon in heel andere sferen en is alles behalve debiel... zoals misschien vele andere geniën wel zijn...

Niets is meer frustrerend voor zulke individuen dan afgeremd te worden in hun vooruitgang... en dan nog wel, waarom??? Omdat zijn leven niet volgens de politiek, kultureel of andere correcte lijntjes zou lopen...???
't Ja hij pas niet in de eenheidsworst.
Dus afkraken en zo diep mogelijk in de put duwen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:38   #16
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoog begaafden hebben steeds nieuwe uitdagingen nodig.
Probeer als ouder die maar eens steeds opnieuw aan te bieden.
Laurent heeft geen gebrek aan uitdagingen. Alleen gebrek aan tijd om de van de pot gerukte verwachtingen van zijn ouders in te lossen.

Een half jaar later afstuderen was voor de TU Eindhoven wellicht perfect aanvaardbaar geweest. En waarschijnlijk nog steeds een record.

Maar voor zijn ouders is dat om de één of andere reden niet goed genoeg.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:38   #17
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dat is wat de auteur van het artikel schrijft. Wellicht op basis van wat de ouders zeggen.

Belangrijker is wat de universiteit daar zelf over zegt:



Dus Dadee zijn conclusie:



is wel degelijk op zijn plaats.
Wie weet, misschien ligt het probleem er eerder bij dat de leerkrachten niet genoeg tijd hebben om al die tentamens op tijd verbeterd te krijgen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:39   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Moest het over een Master gaan, dan zou ik je gelijk geven.


Maar bachelor ‘Electrical Engineering’ is geen ingenieursopleiding.
Heb zelf de bachelor ‘Electrical Engineering’ op minder dan 10 maanden succesvol doorlopen.
Die opleiding is voor dergelijke kinderen gewoon een lachertje.
TU Eindhoven levert universitaire bachelorsdiploma’s af. Dat is net zoals een professionele bachelor een ingenieursdiploma.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:40   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Laurent heeft geen gebrek aan uitdagingen. Alleen gebrek aan tijd om de van de pot gerukte verwachtingen van zijn ouders in te lossen.

Een half jaar later afstuderen was voor de TU Eindhoven wellicht perfect aanvaardbaar geweest. En waarschijnlijk nog steeds een record.

Maar voor zijn ouders is dat om de één of andere reden niet goed genoeg.
En stel je eens voor wat voor privilegies die al gehad heeft.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 11:45   #20
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wie weet, misschien ligt het probleem er eerder bij dat de leerkrachten niet genoeg tijd hebben om al die tentamens op tijd verbeterd te krijgen...
Dat kan best zijn. Die tijd kan hij dan gebruiken om zijn literatuurlijst af te werken.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be