Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2020, 10:40   #1
gertc
Europees Commissaris

Standaard Geen testen voor woonzorgcentra

Citaat:
Er zullen morgen geen coronatests kunnen aangevraagd worden door de Vlaamse woonzorgcentra omdat de federale testcapaciteit volledig benut is. Pas vanaf zaterdag kunnen opnieuw testen aangevraagd worden. Dat blijkt uit een mail van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
De federale overheid gebruikt dus de volledige testcapaciteit voor twintigjarigen die geen enkel risico lopen, en weigert te testen daar waar mensenlevens op het spel staan?
Wie bedenkt zoiets? De meest kwetsbare groep zou toch prioriteit moeten krijgen? Dit lijkt mij gewoon moord.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 11:35   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

De meest kwetsbare groep zit in zijn kamertje en ziet hoogstens wat verzorgend personeel op een dag.
Twintigers gaan naar school of werken, lopen rond, gaan winkelen, gaan op café of restaurant, maar vrienden, familie, sporten,....

Dus als je het aantal besmettingen wil indijken lijkt me dat geen slechte keuze.
Je wordt immers getest om te voorkomen dat je (mits besmet) anderen gaat aansteken. Iemand in een woonzorgcentrum heeft weinig kans iemand anders aan te steken.

Bovendien lees ik in je bericht dat er enkel morgen geen test zullen uitgevoerd worden. Vanaf zaterdag weer wel. Er wordt dus één dag niet getest.
Om dan onmiddellijk over 'moord' te beginnen lijkt me nogal kort door de bocht, niet?
Oud 15 oktober 2020, 11:42   #3
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De federale overheid gebruikt dus de volledige testcapaciteit voor twintigjarigen die geen enkel risico lopen, en weigert te testen daar waar mensenlevens op het spel staan?
Wie bedenkt zoiets? De meest kwetsbare groep zou toch prioriteit moeten krijgen? Dit lijkt mij gewoon moord.
Alweer te vroeg moord en brand geschreeuwd.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201015_93192372

Trouwens wat is de toegevoegde waarde van testen in woonzorgcentra ? Als die mensen voldoen aan het vermoeden van Covid-19 moet er onmiddellijk geneeskundige zorgen opgestart worden. We gaan die mensen toch niet "vermoorden" door die een test te laten ondergaan en dan 24 uur te zitten niksen wachtend op het resultaat ?
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 11:43   #4
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Personeel die positief test moet blijven werken, dus waarom nog testen?

Heel die lockdown is moord, een misdaad tegen de mensheid.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 11:49   #5
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Personeel die positief test moet blijven werken, dus waarom nog testen?

Heel die lockdown is moord, een misdaad tegen de mensheid.
Ik weet van zorgpersoneel, en dan nog enkel in de WZC, die vrijwillig blijven werken, maar niet van zorgpersoneel dat dat MOET?

Is daar ergens een link van?
Oud 15 oktober 2020, 12:00   #6
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Alweer te vroeg moord en brand geschreeuwd.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201015_93192372

Trouwens wat is de toegevoegde waarde van testen in woonzorgcentra ? Als die mensen voldoen aan het vermoeden van Covid-19 moet er onmiddellijk geneeskundige zorgen opgestart worden. We gaan die mensen toch niet "vermoorden" door die een test te laten ondergaan en dan 24 uur te zitten niksen wachtend op het resultaat ?
Dat is exact wat we in maart deden. In wzc hoefde men niet te testen. 5000 doden later werd er schoorvoetend toegegeven dat dat een vergissing was. Om nu terug dezelfde fout te maken.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 12:30   #7
denkimi
Banneling

Standaard

De wzc's zullen deze keer zelf wel wat voorzichtiger zijn. Aan lege bedden verdienen ze immers geen geld.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 13:05   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik weet van zorgpersoneel, en dan nog enkel in de WZC, die vrijwillig blijven werken, maar niet van zorgpersoneel dat dat MOET?

Is daar ergens een link van?
Vaccins moeten ze ook niet nemen, het kan niet verplicht worden, maar ...

De mensen die ik ken luisteren gewoon, die proberen niet tegen te werken dus of het echt wettelijk verplicht is weet ik niet. Deze die niet luisteren worden vervangen bij de volgende ronde, op die manier is alles verplicht natuurlijk.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 13:06   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat gebeurt er in een woon-zorgcentrum met een oudje die positief test ?
Niets.
En als het personeel toch moet werken, positief getest of niet, tja wat is dan de meerwaarde van testen in een woon-zorgcentrum als er geen symptomen (ongemakken) zijn.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 13:10   #10
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Gewoon schanddalig...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 13:12   #11
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is exact wat we in maart deden. In wzc hoefde men niet te testen. 5000 doden later werd er schoorvoetend toegegeven dat dat een vergissing was. Om nu terug dezelfde fout te maken.
2
Oud 15 oktober 2020, 13:13   #12
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat gebeurt er in een woon-zorgcentrum met een oudje die positief test ?
Niets.
En als het personeel toch moet werken, positief getest of niet, tja wat is dan de meerwaarde van testen in een woon-zorgcentrum als er geen symptomen (ongemakken) zijn.
Dus la Belgique heeft niets bijgeleerd???
Oud 15 oktober 2020, 14:24   #13
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag de bron van je bericht. Ik lees ook graag het geheel.
Oud 15 oktober 2020, 14:26   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
De meest kwetsbare groep zit in zijn kamertje en ziet hoogstens wat verzorgend personeel op een dag.
Twintigers gaan naar school of werken, lopen rond, gaan winkelen, gaan op café of restaurant, maar vrienden, familie, sporten,....

Dus als je het aantal besmettingen wil indijken lijkt me dat geen slechte keuze.
Je wordt immers getest om te voorkomen dat je (mits besmet) anderen gaat aansteken. Iemand in een woonzorgcentrum heeft weinig kans iemand anders aan te steken.

Bovendien lees ik in je bericht dat er enkel morgen geen test zullen uitgevoerd worden. Vanaf zaterdag weer wel. Er wordt dus één dag niet getest.
Om dan onmiddellijk over 'moord' te beginnen lijkt me nogal kort door de bocht, niet?
2
Oud 15 oktober 2020, 14:27   #15
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Gewoon schanddalig...
Wat is er schandalig ?
Dat ze eens één dag niet testen ?
Oud 15 oktober 2020, 14:39   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
WZC zijn gewestelijke bevoegdheid.
De de verantwoordelijke Vlaamse minister voor het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, zijn verantwoordelijkheid eindelijk ens opneemt er zorgt dat de nodige middelen ter beschikking zijn voor de WZC.
Dat is zijn taak, niet die van de federale minister van volksgezondheid, die niets te zeggen heeft over de WZC.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 21:56   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees ‘bijkomende’ tests. Dus bovenop de ‘normale’. En het is ondertussen opgelost.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be