![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
|
![]() De jongere generaties kunnen vaak de welvaartspositie van de vorige generaties niet meer volgen.
Als gevolg van de fiscale diefstal is de koopkracht van de lonen sinds 1975 nog nauwelijks toegenomen. De eisen waaraan men moet voldoen en de stress zijn daarentegen zeer sterk toegenomen. De beginweddes voor jobs op universitair niveau liggen zelfs in nominale termen soms lager dan deze uit de jaren '80. Jonge mensen moeten vaak genoegen nemen met opeenvolgende tijdelijke contracten. Werkzekerheid wordt minder en minder evident. Ook de kosten voor wonen swingen de pan uit. Een open bebouwing in een rustige omgeving is in Vlaanderen voor jonge tweeverdieners zo goed als onbetaalbaar geworden, voor zover ze niet kunnen rekenen op financiële hulp van hun ouders. De huuropbrengst of de opbrengst van de verkoop van woningen en bouwgronden komt doorgaans de oudere generaties ten goede, vermits zij in het bezit zijn van woningen en gronden (die ze indertijd vaak voor een habbekrats konden aankopen). Hierdoor wordt de welvaartspositie van de verschillende generaties compleet scheefgetrokken. De jongere generaties zien hun welvaartspositie er op achteruitgaan, terwijl die van de oudere generaties er nog verder op vooruitgaat blijft gaan. De pensioenen van de huidige oudere generaties (die door de jongere werkende generaties worden betaald) zijn allicht veiliggesteld. De jongere generaties zijn er daarentegen allerminst zeker van dat zij later een deftig pensioen zullen krijgen. Indien men bovendien zou overschakelen naar een pensioenstelsel van kapitalisatie (waarbij men dan zijn lot bovendien in handen legt van de grillen van de evolutie van de beurs), zouden de huidige jongere generaties twee maal betalen. Eenmaal voor de huidige pensioenen en eenmaal voor hun toekomstig pensioen. Het wordt dan ook tijd voor een drastische hervorming van de belastingen waarbij de jongere generaties doorgaans minder, en de oudere generaties doorgaans meer belastingen zouden betalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Oostende
Berichten: 55
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laten we er nu vanuit gaan dat zulks mogenlijk is en dat de productieprijs genoeg naar beneden gaat om de BTW dusmatig te verhogen dat met een gelijk eindgebruikersprijsniveau, eenzelfde staatsinkomen als van de sociale zekerheidsbijdragen te betrekken. Volgt u nog? Ok, wel dan zeg ik u: U hebt ook goed de Vivantles van Meester Roland geleerd. Nu had ik toch graag eens de economische ondersteuning van hoe dat moet werken gezien.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
|
![]() Volgens mij kan enkel een basisloon de loonkost voor bedrijven doen dalen. De loonlast verlagen en ondertussen de BTW verhogen heeft voor de bedrijven geen enkel gevolg.
Als je mijn redenering wilt zien moet je hier maar eens kijken: http://www.politics.be/phpBB/viewtop...ghlight=#63466 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
Banneling
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
|
![]() Citaat:
In essentie komt W&V op voor een belastingvrij inkomen van 12.000 euro en eenheidstarief van 30% op wat daarboven verdiend wordt. Heden wordt men reeds vlug geconfronteerd met 'marginale' aanslagvoeten van 45% of 50%. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Oostende
Berichten: 55
|
![]() Citaat:
Is het niet tegenstrijdig om enerzijds kapitaal meer te belasten, en anderzijds huizen goedkoper te maken? Het idee van de inkomenssubsidie klinkt aantrekkelijk, maar vereist wel weer een hoge administratieve last (die bij Vivant wegvalt). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Banneling
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
|
![]() Citaat:
W&V besteedt weldegelijk de nodige aandacht aan de budgettaire haalbaarheid van het programma. Wat fiscaliteit betreft, pleit W&V, macro-economisch bekeken, eerder voor een belastingverschuiving (waarbij de belastingen op arbeid drastisch moeten dalen) dan voor een vermindering van de globale fiscale druk. Meer details dienaangaande kunt u lezen op de site. Indien de economie er voldoende op vooruit zou gaan en indien het budgettair haalbaar zou zijn, is er uiteraard geen bezwaar tegen dat de globale fiscale druk evenwel zou dalen. Ook pleit W&V voor een doortastende aanpak van de fiscale fraude. Indien de fiscale fraude op een ernstige manier zou worden aangepakt, zou er heel wat ruimte vrijkomen om de sociale lasten en de belastingen op arbeid te verminderen. Ook op het vlak van de uitgaven wil W&V de nodige maatregelen nemen. Zo is W&V van oordeel dat het huidige systeem van brugpensioen een uitdovend karakter dient te verkrijgen, en om de pensioenen ook in de toekomst betaalbaar te houden, kan een geleidelijke verhoging van de pensioenleeftijd (in de eerste plaats op vrijwillige basis) niet worden uitgesloten, ook omdat de mensen in het algemeen langer leven én langer gezond blijven. Om de gezondheidszorg betaalbaar te houden, wil W&V een deel van iemands gezondheidskosten in rekening brengen na diens overlijden, voor zover diens nalatenschap hoger is dan 100.000 euro en enkel op het gedeelte dat de 100.000 euro overschrijdt. Ontwikkelingshulp dient gefinancierd te worden via vrijwillige giften van de bevolking, en niet met belastinggelden. Tot slot is W&V voorstander van een groeibevorderend macro-economisch beleid. Een sterke economie betekent meer werkgelegenheid, wat er op zijn beurt toe bijdraagt dat de overheid minder uitgaven zou hebben op het vlak van inkomenssubsidies (en op het vlak van, aan strenge voorwaarden gekoppelde, bijkomende werkloosheidsuitkeringen) en tegelijkertijd meer inkomsten zou hebben daar er meer mensen belastingen zouden betalen. |
|||
![]() |
![]() |