Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2021, 08:07   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Regering wil gepensioneerde Nederbelgen zwaarder belasten.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211227_98046379

Regering wil gepensioneerde Nederbelgen zwaarder belasten: “Een rechtsstaat onwaardig”
Brussel - Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) werkt aan een wetswijziging waardoor duizenden gepensioneerde Nederlanders die in België wonen tot 15.000 euro meer aan belastingen moeten betalen.

HBVL 28-12-2021

In 2018 sloot toenmalig minister van Financiën Van Overtveldt (N-VA) een bijkomend protocol af met Nederland. Het uitgangspunt is dat België de belastingen int. Pas als blijkt dat dit niet of onvoldoende gebeurt én de totale pensioenuitkering - dus uit werk, AOW-basispensioen en eventuele lijfrente - meer is dan 25.000 euro, mag de Nederlandse fiscus belastingen naheffen.

Ik ken te weinig van de materie.
Het lijkt me wel billijk dat mensen die hier wonen, hier ook de belastingen betalen, zij maken tenslotte ook gebruik van onze diensten en infrastructuur.

Dat Nederland en België een ander belastingstelsel kennen maakt het natuurlijk allemaal moeilijker, zeker als het over pensioenen gaat.

Ik weet ook niet hoe het zit met Belgen die in Nederland gewerkt hebben, het artikel spreekt enkel over Nederbelgen, is dat een bestaande titel?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 09:15   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Regering wil gepensioneerde Nederbelgen zwaarder belasten: “Een rechtsstaat onwaardig”
Brussel - Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) werkt aan een wetswijziging waardoor duizenden gepensioneerde Nederlanders die in België wonen tot 15.000 euro meer aan belastingen moeten betalen.

HBVL 28-12-2021

In 2018 sloot toenmalig minister van Financiën Van Overtveldt (N-VA) een bijkomend protocol af met Nederland. Het uitgangspunt is dat België de belastingen int. Pas als blijkt dat dit niet of onvoldoende gebeurt én de totale pensioenuitkering - dus uit werk, AOW-basispensioen en eventuele lijfrente - meer is dan 25.000 euro, mag de Nederlandse fiscus belastingen naheffen.

Het lijkt me wel billijk dat mensen die hier wonen, hier ook de belastingen betalen, zij maken tenslotte ook gebruik van onze diensten en infrastructuur.

Dat Nederland en België een ander belastingstelsel kennen maakt het natuurlijk allemaal moeilijker, zeker als het over pensioenen gaat.

Ik weet ook niet hoe het zit met Belgen die in Nederland gewerkt hebben, het artikel spreekt enkel over Nederbelgen, is dat een bestaande titel?
Ondanks mijn vele contacten met Nederlanders en Nederbelgen weet ik ook niet hoe dat zit. Ik weet wel één zaak. Grenzen geven altijd problemen. Grenzen maken het leven nodeloos ingewikkeld. Dat is een van de hoofdredenen dat ik al jarenlang tegenstander ben van de partij NV-A. Omdat zij grenzen willen bijmaken in plaats van af te schaffen.
Hebt gij in uw krant ook het artikel in uw krant gelezen over de misdaad? En het nadelige belang van de grenzen voor o.a. Limburg?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 11:24   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mijn vader (die natuurlijk al wel even overleden is) had enkele jaren in Nederland gewerkt. Hij ontving daarvoor een bedrag als pensioenuitkering.

Maar sla mijn dood, ik weet niet hoe het ging met de belastingen.

Ik ken een collega-ambtenaar met pensioen die naar Portugal trok, en een naar Ecuador.

Beiden genieten van belastingsvoordelen: belast in de woonplaats, dus veel lager.
Dat hangt af van belastingsverdragen tussen de landen.

En er is een verschil tussen ambtenaren en werknemers/zelfstandigen.

Portugal is het enige land in de EU waar je als ambtenaar dat voordeel kan hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 12:44   #4
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ondanks mijn vele contacten met Nederlanders en Nederbelgen weet ik ook niet hoe dat zit. Ik weet wel één zaak. Grenzen geven altijd problemen. Grenzen maken het leven nodeloos ingewikkeld. Dat is een van de hoofdredenen dat ik al jarenlang tegenstander ben van de partij NV-A. Omdat zij grenzen willen bijmaken in plaats van af te schaffen.
Hebt gij in uw krant ook het artikel in uw krant gelezen over de misdaad? En het nadelige belang van de grenzen voor o.a. Limburg?
Het zijn niet de grenzen die voor problemen zorgen, het is de ongelijkheid binnen de Europese landen die zorgen voor de noodzaak tot grenzen. Zelfs binnen België zitten we met een ongelijkheid en bij gevolg ook met een vorm van een grens tussen de verschillende gemeenschappen. Zo kost bv. de wegenbelasting in Wallonië niet het zelfde als die in Vlaanderen en ga zo maar verder.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 december 2021 om 12:49.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 13:27   #5
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Het zijn niet de grenzen die voor problemen zorgen, het is de ongelijkheid binnen de Europese landen die zorgen voor de noodzaak tot grenzen. Zelfs binnen België zitten we met een ongelijkheid en bij gevolg ook met een vorm van een grens tussen de verschillende gemeenschappen. Zo kost bv. de wegenbelasting in Wallonië niet het zelfde als die in Vlaanderen en ga zo maar verder.

Zeg slimmeke. Dat verschil in Belastingen is net een gevolg van de creatie van (nieuwe) gewestgrenzen. Gij bewijst net mijn gelijk.
Oud 29 december 2021, 14:08   #6
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg slimmeke. Dat verschil in Belastingen is net een gevolg van de creatie van (nieuwe) gewestgrenzen. Gij bewijst net mijn gelijk.
Geen grenzen meer.
Iedereen hetzelfde sociale beleid als dat van Afghanistan dan maar?

Rare jongens, die utopisten.
Oud 29 december 2021, 14:36   #7
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Geen grenzen meer.
Iedereen hetzelfde sociale beleid als dat van Afghanistan dan maar?

Rare jongens, die utopisten.
Iedereen hetzelfde sociale beleid als België lijkt mij beter. We zouden kunnen beginnen met in Europa alle grenzen weg te werken. Het project Europa is nog in beginfase. Daar zou beter meer werk van gemaakt worden.
Ik mag dan wel bejaard zijn, tot de derde leeftijd behoren, volgens sommigen zelfs nutteloos zijn voor de maatschappij. Maar ik mag nog dromen van, en een kleine bijdrage proberen te leveren tot, een betere maatschappij voor iedereen op deze wereld. Als inwoner van de Maaskant weet ik maar al te goed welke voordelen open grenzen hebben. En als er nu misdaad is door de grenzen, is dat een gevolg van oogklepdragers die met alle geweld grenzen voor controlerende overheid willen behouden. En misdaadbestrijding bemoeilijken door achter elke grens aparte regels en wetten uit te vaardigen.
Oud 29 december 2021, 15:27   #8
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen hetzelfde sociale beleid als België lijkt mij beter.
Natuurlijk, en in die utopische wereld die alleen in je hoofd bestaat, zeggen al die landen in koor dat ze ons beleid geniaal vinden, en exact hetzelfde gaan copiëren.
De dag erna hebben alle landen ter wereld dezelfde sociale zekerheid, exact dezelfde loonniveaus, pensioenen (in een fantasiewereld hoef je pensioenen niet op te bouwen, dat komt uit de lucht vallen), enz.
Landen waar vrouwen- en LGBTQ rechten een lachtertje zijn, zijn plots modellanden geworden.
Dromen is leuk, maar op een bepaald moment moet je wel wakker worden...

Citaat:
We zouden kunnen beginnen met in Europa alle grenzen weg te werken.
Albanië is ook Europa.
Ik denk dat het nog wel eventjes duurt tegen dat men daar hetzelfde niveau van welvaart heeft.
Als je dus nu alle grenzen openzet, dan weet je wat er gaat gebeuren.

Citaat:
Het project Europa is nog in beginfase. Daar zou beter meer werk van gemaakt worden.
Mooi, alleen zijn die Europese landen het totaal niet eens over wat dat project nu juist behelst.
Om die reden zijn de Britten er al uitgestapt, en misschien komen er nog landen die daardoor afhaken.

Citaat:
Maar ik mag nog dromen van, en een kleine bijdrage proberen te leveren tot, een betere maatschappij voor iedereen op deze wereld.
Dromen mag altijd, maar men moet wel beseffen dat het een droom is.
Er zijn landen (vooral islamitische) waar men je droom direct wegzet als 'eurocentristisch', die het zelfs niet eens zijn met de algemene mensenrechten.
We hebben een hele periode meegemaakt waar Europa en de VS veel invloed hadden, maar dat lijkt steeds meer voorbij te zijn.
Ik zie nu China opkomen als een wereldmacht, en die Staat ziet democratie als een Westers systeem, waar ze niet teveel willen mee te maken hebben.
Zij breiden ondertussen hun invloed uit in Azië, Afrika en Amerika.
Ik vrees dan ook dat de tijd dat de wereld naar ons kijkt als voorbeeld van hoe het moet, in grote mate achter ons ligt.

Citaat:
Als inwoner van de Maaskant weet ik maar al te goed welke voordelen open grenzen hebben.
Dat is dan ook maar een kleine regio, en je hebt er niet die enorme verschillen qua welvaart en sociale zekerheid.

Citaat:
En als er nu misdaad is door de grenzen, is dat een gevolg van oogklepdragers die met alle geweld grenzen voor controlerende overheid willen behouden.
Dus als Noord-Franse criminelen eventjes snel een misdaad plegen in Kortrijk, om daarna snel weer de grens over te steken naar Frankrijk, dan is dat de schuld van de controlerende overheid?

Citaat:
En misdaadbestrijding bemoeilijken door achter elke grens aparte regels en wetten uit te vaardigen.
Ja, want de Fransen gaan onze regels en wetten volgen, zeker?
Ik denk dat je nog altijd niet wakker bent.
Oud 29 december 2021, 17:21   #9
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

HBVL 28-12-2021

Dat ze eens beginnen met de sporters op een normale manier te belasten .
Ok , ze lopen en fietsen rap en kunnen tegen een bal trappen of een pijlke in een blokske pikken maar er zijn heel goede metsers en loodgieters gagagisten ook en die laatste groepen worden belast op hun volledig loon.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 17:25   #10
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen hetzelfde sociale beleid als België lijkt mij beter. We zouden kunnen beginnen met in Europa alle grenzen weg te werken. Het project Europa is nog in beginfase. Daar zou beter meer werk van gemaakt worden.
Ik mag dan wel bejaard zijn, tot de derde leeftijd behoren, volgens sommigen zelfs nutteloos zijn voor de maatschappij. Maar ik mag nog dromen van, en een kleine bijdrage proberen te leveren tot, een betere maatschappij voor iedereen op deze wereld. Als inwoner van de Maaskant weet ik maar al te goed welke voordelen open grenzen hebben. En als er nu misdaad is door de grenzen, is dat een gevolg van oogklepdragers die met alle geweld grenzen voor controlerende overheid willen behouden. En misdaadbestrijding bemoeilijken door achter elke grens aparte regels en wetten uit te vaardigen.
Volledig akkoord.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 19:06   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Er is niet eens een wegenbelasting, letterlijk genomen (tenzij voor de camions).

Er is wel een auto-belasting.

Ik zie niet in waarom het linkse Wallonië niet meer belasting zou mogen heffen op luxe-wagens, dan dat Vlaanderen dat zou willen doen.
En dat de ene meer inzet op elektriciteit dan de andere, omdat in de Ardennen er wel andere afstanden zijn. Bijvoorbeeld hé.

We leven wel en hebben weinig kritiek op de verschillende belastingsvisies van elke gemeente ...

In gans de EU zou wel een gestroomlijnd beleid moeten zijn van sociale lasten op arbeid, en belasting op arbeid. Als logisch gevolg van de vrije markt van tewerkstelling.
Regionale accenten kunnen perfect op regionale belangen en toestanden afgetoetst worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 19:08   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen hetzelfde sociale beleid als België lijkt mij beter.
Dat is altijd eigen aan alle "universalisten". Als iedereen handelt zoals bij ons, dan zou het beter zijn

Ze gaan dan op hun achterste poten staan als ZIJ nu moeten doen "zoals die andere domkoppen".

Iedereen hetzelfde sociale beleid als Albanie, bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 december 2021 om 19:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 19:15   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn vader (die natuurlijk al wel even overleden is) had enkele jaren in Nederland gewerkt. Hij ontving daarvoor een bedrag als pensioenuitkering.

Maar sla mijn dood, ik weet niet hoe het ging met de belastingen.

Ik ken een collega-ambtenaar met pensioen die naar Portugal trok, en een naar Ecuador.

Beiden genieten van belastingsvoordelen: belast in de woonplaats, dus veel lager.
Dat hangt af van belastingsverdragen tussen de landen.

En er is een verschil tussen ambtenaren en werknemers/zelfstandigen.

Portugal is het enige land in de EU waar je als ambtenaar dat voordeel kan hebben.
Het principe is dat er geen vaste regel bestaat. Als beide staten van slechte wil zijn dan innen ze allebei belasting.
Daarom worden er voor zulke gevallen meestal bilaterale akkoorden gesloten. Daarbij geldt meestal het Werkplaatsprincipe: waar men werkt betaalt men belasting.
Voor belastingen op pensioenen is dat lastiger om een algemene regel voorop te stellen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 29 december 2021 om 19:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 22:55   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het principe is dat er geen vaste regel bestaat. Als beide staten van slechte wil zijn dan innen ze allebei belasting.
Daarom worden er voor zulke gevallen meestal bilaterale akkoorden gesloten. Daarbij geldt meestal het Werkplaatsprincipe: waar men werkt betaalt men belasting.
Voor belastingen op pensioenen is dat lastiger om een algemene regel voorop te stellen.
Ook voor belastingen op vermogen... lijkt het mij niet zo logisch om het werkplaatsprincipe voorop te stellen.
Trouwens is het wel meestal het land waar men zijn fiscale woonplaats heeft dat meestal belastingen heft op het geheel van de inkomsten. Maar vaste regels zijn er niet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 23:24   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees ik hier een pleidooi voor een ééngemaakte BeNeLux?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 23:26   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In gans de EU zou wel een gestroomlijnd beleid moeten zijn van sociale lasten op arbeid, en belasting op arbeid. Als logisch gevolg van de vrije markt van tewerkstelling.
Hoe ga je zoiets bewerken in het licht van het feit dat de levensstandaard tussen Zweden en Bulgarije wel verschillend, heel verschillend is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 23:40   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook voor belastingen op vermogen... lijkt het mij niet zo logisch om het werkplaatsprincipe voorop te stellen.
Trouwens is het wel meestal het land waar men zijn fiscale woonplaats heeft dat meestal belastingen heft op het geheel van de inkomsten. Maar vaste regels zijn er niet.
De US stuurt ook belastingsbrieven naar Amerikanen in het buitenland.
De Britse premier Boris Johnson had naast de Britse bij geboorte ook de Amerikaanse nationaliteit. En om van die belastingen af te geraken heeft hij zijn Amerikaanse nationaliteit laten schrappen.
Dat was naar't schijnt ook een heel dure rechtsgang voor dat dat in orde was. (Amerikaanse advocaten weet je wel...)
Ook een TV reportage gezien op het Franse nieuws. Mensen die geboren worden op Amerikaanse grond zijn automatisch Amerikaan. Dus die Fransen hadden misschien de eerste 6 maanden van hun leven in de USA doorgebracht met hun ouders, maar woonden sindsdien in Frankrijk.
En die kregen nu plots belastingbrieven binnen van de US. Door de Panama papers en wetten tegen fiscale vlucht de laatste jaren is de jacht op "buitenlandse" burgers op volle gang gekomen.
Oud 30 december 2021, 05:23   #18
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:

Idealist tot in de kist ....
Het siert u maar het is nutteloos heb ik ondertussen begrepen.
Deze wereld is echt wel mooi, heel mooi, het is "de mens" die er een puinhoop van maakt en dat zal "nooit" veranderen.
Oud 30 december 2021, 07:57   #19
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees ik hier een pleidooi voor een ééngemaakte BeNeLux?
Alleen als dat een verenigd Europa sneller dichterbij brengt. Ik vrees echter dat diegenen die pro BeNeLux zijn vooral proberen nieuwe grenzen te maken en vooral met machtspelletjes bezig zijn..
Oud 30 december 2021, 08:07   #20
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe ga je zoiets bewerken in het licht van het feit dat de levensstandaard tussen Zweden en Bulgarije wel verschillend, heel verschillend is?
De levensstandaard tussen mij en sommige van mijn buren is ook héél verschillend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be