Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2022, 21:05   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard CATL meldt +160 Wh/kg voor het goedkoopste LFP batterijpack

Derde generatie CTP (cell to pack)

Verbetering van 28%. >160 Wh/kg is een nieuw record voor de zware LFP-packs.

BYD (blade) meldde reeds 140 tot 150 Wh/kg in hun wagens.

Massaproductie vanaf 2023 meldt CATL. Levert aan alle merken.

Volgende maand april is de officiële start van de productielijn(en)

Dit zal de prijzen van de EV-instapmodellen gevoelig kunnen verlagen.

Citaat:
https://pushevs.com/2022/03/26/catl-...ry-technology/

CATL announced its third-generation CTP battery technology



The world’s biggest battery maker, CATL, announced that its third-generation CTP (cell-to-pack) battery technology is ready for mass production and the official launch is expected in April.

Financial Associated Press on March 26, Wu Kai, chief scientist of CATL, said at the China Electric Vehicle 100 Forum that CATL has launched the third-generation CTP technology through continuous technical iteration, which is called “Kirin battery” internally.

Weight, energy density and volumetric energy density continue to lead the industry at the highest level. Under the same chemical system and the same battery pack size, the power of the Kirin battery pack can be increased by 13% compared to the 4680 system. The reporter was informed that this battery will be officially released in April this year. (Reporter Liu Yang from Financial Associated Press)

What’s great about CTP battery packs, is that without modules and excessive cabling, they are easier, faster and cheaper to assemble. The less passive material the better, since what really matters is the active material (battery cells) that actually stores energy. CTP technology is only possible to use with safe battery cells, that don’t easily burn or explode when damaged.

Let’s see the energy density specs of this third generation battery pack technology from CATL.
Citaat:
LFP version (LiFePO4 is cobalt-free)

Gravimetric energy density: 160 Wh/kg
Volumetric energy density: 290 Wh/L
Right now the most popular CTP technology with cobalt-free battery cells is the BYD Blade Battery – that started with 140 Wh/kg, but already reached 150 Wh/kg in the long-range version of the BYD Yuan Plus.

Anyway, if the Tesla Model 3 MIC (Made in China) gets its LFP battery packs upgraded to this new technology, the energy density could increase by 28 % – from 125 to 160 Wh/kg. Since CATL is currently the LFP battery cell supplier of Tesla, this could happen soon.

LFP batteries are a great step forward to make electric vehicles mainstream, but now I want to see a CTP battery pack made with **sodium-ion cells, because that’s when it’ll be possible to replace the almost 70 million ICE (Internal Combustion Engine) cars that are made globally every year with electric cars.

More info:

https://cnevpost.com/2022/03/26/catl...680-batteries/

https://www.cls.cn/detail/969850
Ook: https://www.youtube.com/watch?v=9LvS8tuABEc

Citaat:
Op dit moment is de meest populaire CTP-technologie met kobaltvrije batterijcellen de BYD Blade Battery – die begon met 140 Wh/kg, maar al 150 Wh/kg bereikte in de lange-afstandsversie van de BYD Yuan Plus.

Hoe dan ook, als de Tesla Model 3 MIC (Made in China) zijn LFP-batterijpakketten naar deze nieuwe technologie laat upgraden, zou de energiedichtheid met 28% kunnen toenemen - van 125 naar 160 Wh/kg. Aangezien CATL momenteel de LFP-batterijcelleverancier van Tesla is, zou dit binnenkort kunnen gebeuren.

LFP-batterijen zijn een grote stap voorwaarts om elektrische voertuigen mainstream te maken, maar nu wil ik een CTP-batterijpakket zien gemaakt met **natrium-ioncellen, want dan zal het mogelijk zijn om de bijna 70 miljoen ICE (Internal Combustion Engine) te vervangen auto's die jaarlijks wereldwijd worden gemaakt met elektrische auto's.
**Natrium-ion zou wel eens de volgende stap kunnen zijn, die zijn nog goedkoper dan LFP maar het hapert nog aan de duurzaamheid (nog te weinig cycles)

** https://faradion.co.uk/technology-be...g-performance/
** https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium...y_technologies

LFP batterijcellen in LFP-batterijpacks zijn de goedkoopste en kunnen nog wat goedkoper worden, want vooral de prijs zal de electrificatie versnellen:

Een overzicht van de chemie-toekomst en hun mogelijke prijzen: (gedeeltelijk al achterhaald)
Citaat:
https://www.batterypoweronline.com/n...ectrification/

A Combination of Battery Physics and New Chemistries Will Accelerate Electrification

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2022 om 21:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2022, 21:50   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

LFP batterijcellen in LFP-batterijpacks zijn de goedkoopste en kunnen nog wat goedkoper worden, want vooral de prijs zal de electrificatie versnellen:

Een overzicht van de chemie-toekomst en hun mogelijke prijzen: (gedeeltelijk al achterhaald)
Voorspelling 2025 naar $ 72/kWh?
Voorspelling 2030 naar $ 50/kWh? Compleet batterijpack hé. Of beter batterijcellen in de wagenbodem, cell to body.

Of 80 kWh voor $ 4000...

EV met LFP scenario zou 60% van alle EVs met LFP-packs rijden...

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2022 om 21:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be