![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Minister-President
|
Op VRT begint er een nieuwe reeks over het onderwijs.
Meneer Vanneste (MVn) stapt terug in het onderwijs. Tegenwoordig mag je alles geven, van Wiskunde, tot Engels, PAV, muziek. MVn heeft wel twee maal het vierde jaar in het middelbaar gedaan, hij had voor wiskunde wel 0/10 op een aantal toetsen, maar geen probleem: hij is goedgekeurd om les te gaan geven |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben benieuwd.
Oeps, vandaag was de eerste uitzending. 'k Zal morgen eens kijken. Wat ik voorlopig op de pagina van de VRT lees: Zo zijn we getuige van zijn eerste lesdag, meer bepaald in de school waar hij zelf als 'moeilijk kind' de juiste richting vond: het Heilig Graf in Turnhout. Laatst gewijzigd door Rudy : 26 mei 2022 om 22:53. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik heb het opgenomen,
Dan kan ik het afzetten wanneer ik me dood begin te ergeren. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je geen leraar vindt met een vereist bekwaamheidsbewijs mag je er één aanstellen met een "ander" bekwaamheidsbewijs. Lees: een leraar die wel een diploma van leraar heeft maar niet de vakken deed in die opleiding waarvoor je hem een opdracht geeft. De verbazing daarover verbaast me. Als dat niet zo zou zijn zouden we massa's leraars wiskunde tekort komen (en er zijn zo nog knelpuntvakken). Je kan je natuurlijk heel principieel opstellen en zeggen dat het altijd het vereiste diploma moet zijn. Maar dan ga je de boodschap moeten geven dat er voor heel wat leerlingen geen wiskundeleraar is dit schooljaar.
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En daarna was ze niet meer Onbevlekt?
|
|
|
#13 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De biologieleerkrachten die op deze milieuvriendelijke wijze vrij komen, die kunnen dan aan de Vlaamse kindjes wiskunde geven.
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Wat is de reden waardoor het Waalse en Vlaamse onderwijs in crisis verkeert, slechte kwaliteit, tekort aan bekwame leerkrachten, onbekwame directeurs, ..? De vriendjespolitiek, de politieke benoemingen van de directeurs, nepotisme,.. Zo kon men op een school eens (zogezegd) geen leraar fotografie vinden, maar gelukkig kon de zoon van de directeur wel "mooie" vakantiefoto's maken en werd aangesteld als leerkracht fotografie Er zijn scholen waar men lln met 7 of 9 onvoldoendes een A-attest geeft; zo waren er eens twee zonen van een directeur die men punten moest bijgeven om hen een A-attest te kunnen geven in het middelbaar, nadien stonden ze allebei les te geven in het Hoger Onderwijs, zonder vereist diploma; de A1 van die school is ondertussen volledig verdwenen, kapot, omdat lln die van andere scholen kwamen direct zagen dat er geen kwalitatief onderwijs gegeven werd, Laatst gewijzigd door N-Vb : 27 mei 2022 om 15:25. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Minister-President
|
Opinie Thibo Temmerman in De Morgen
‘Als ik op school rondkijk, ben ik geneigd het lerarenberoep dé zwaarste job te noemen’ Leerkrachten behoren stilaan tot een uitstervend ras, betoogt Thibo Temmerman. Thibo Temmerman (17) is leerling in het Sint-Lodewijkscollege te Lokeren en lid van cd&v. Hij schreef onderstaand opiniestuk over het lerarenberoep. Er wordt gezegd dat men volop bezig is met het zoeken naar oplossingen voor het lerarentekort en dat men zo snel mogelijk met tegemoetkomingen zal komen. Waarom duurt alles dan zo lang en komen er maar geen doeltreffende oplossingen uit de bus? Studiezalen zitten volgeladen met leerlingen omdat er geen vervangers op de arbeidsmarkt te vinden zijn. Leerkrachten behoren stilaan tot een uitstervend ras. De nood is bijzonder hoog, maar de reeds ondernomen actie blijft bedroevend beperkt. Als zoon van een leerkracht Duits-Engels in de derde graad secundair onderwijs en als laatstejaarsstudent economie-moderne talen in het secundair onderwijs op diezelfde school ben ik steeds meer geneigd om het beroep van een leerkracht niet als een van de zwaarste jobs, maar wel tot dé zwaarste job in onze maatschappij te bestempelen. Veel mensen zijn van mening: ‘Och, een leerkracht, wat moeten zij maar doen?’ en ‘Zijn vier maanden vakantie dan nog niet genoeg?’ Om te beginnen zijn mensen zich nog altijd niet bewust van de planlast bij de leerkrachten. De talloze vergaderingen, stapels verbeterwerk, uren voorbereidend werk, terugkerende onderwijshervormingen en de verplichte bijkomende taken worden al snel vergeten. De voortdurende afkeurende en misnoegde blikken als je het woord leerkracht ook maar durft uit te spreken: dit alles en nog zo veel meer zorgt ervoor dat mensen niet meer voor de job van leerkracht kiezen. Daarnaast is er ook de motivatie en houding van de leerlingen. Wanneer rond 8 uur de studenten de schoolpoort binnenwandelen, doen ze dat blijgezind. Maar als ze een halfuur later de klas binnenkomen, duurt het niet lang alvorens de eerste hoofden op de schoolbanken belanden. Ze zijn uitgeput na een vermoeiend weekend, volgepropt met activiteiten. Ze moeten uitrusten op school. Het aantal aandachtige en meewerkende leerlingen is beperkt. Leerkrachten worden niet zelden genegeerd door leerlingen. Vanmorgen nog kreeg mijn leerkracht geschiedenis alweer geen antwoord op zijn nochtans boeiende vraag. Naar goede gewoonte beantwoord ik dan de vraag. Jammer dat de inzet steeds van slechts enkele leerlingen moet komen. Het beroep van een leerkracht is voor veel jongeren totaal niet sexy en een respectvolle houding tegenover het onderwijzend personeel moet steeds vaker afgedwongen worden. Arrogante opmerkingen als ‘Dat studeer ik niet hoor!’ en ‘Waarom leren we dit eigenlijk?’ worden alledaags. Werkt er iets demotiverender? Niet dat er geen motiverende momenten meer zijn voor de leerkrachten. En ja, er zijn nog leerlingen en ouders die sympathie opbrengen voor het beroep. Helaas is het de minderheid. Petje af voor de gedreven diehards die er dagelijks voor blijven gaan en het beste uit zichzelf naar boven halen omdat ze er in blijven geloven dat ze goed zijn in hun job en hun doel kunnen bereiken bij de jongeren. We moeten ervoor zorgen dat het lerarenberoep opnieuw aantrekkelijk wordt gemaakt. Een stijging van het loon alleen is niet voldoende. Er is nood aan respect voor het lerarenambt. Een opwaardering van dit knelpuntberoep dringt zich op. Niet met woorden maar daden zal het beroep in ere hersteld worden, en zal de instroom van beginnende leerkrachten hopelijk groter worden dan de uitstroom. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben zelf geen leraar en hoef dus hun verdediging niet op te nemen.
Maar de vaststelling is dat goed opgeleide mensen liever iets rustig "met communicatie " gaan doen dan in het beroep van leraar te stappen.
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ah Thiboke, ... we zullen u eens 3 weken op ne spoed of een intensieve laten meedraaien . binnen de 48 uur ligt ge al in de touwen als ge het beroep van leeraar het zwaarste beroep zou vinden ... Of je mag eens een maand mee in den bouw, de stelling staat er al ge moet alleen mortel draaien en de stenen aanslepen, We gaan eens zien hoe lang ge dat vol houd. Of u eens onder wat echte stress zetten, genre de fabriek ligt plat omwille van die of dat of het gene technische mankement. terwijl de kwaaie telefoons u om de oren vliegen mag je het ondertussen ook oplossen, er is geen druk hoor, alleen maar uw maandloon dat het kost per minuut. Have fun Tiboke , ... Ik denk dat ge inderdaad alleen maar geschikt zijt om wat politieker te spelen. Die motivatie van die leerlingen hebben ze trouwens zelf zo gemaakt door voor de mietjesaanpak te kiezen vanuit hun linkse onderwijs dogma's en politiek correct geneut en voortrekken van minderheden. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Minister-President
|
Nu de laatste aflevering van mr Vanneste er op zit kunnen we de eindbalans maken.
Wie stapt er in het onderwijs? Wie stapt er uit? Algemeen Nederlands is niet nodig, algemeen Dessels is geen probleem Je leert de leerlingen wat graffiti op de muren schilderen, dat kunnen ze dan later toepassen op bruggen, treinen, uw deuren en ramen en op gevels ze krijgen wat les over blues, rock, hiphop, je zet een plaatje op en je babbelt wat na ze krijgen les over het surrealisme, het impressionisme en je babbelt wat na, je gaat in het bos wandelen, je vertelt over de natuur, de bloemetjes en de bijtjes, wat kan lesgeven zalig zijn |
|
|
|