Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
Overlegcomité: Gaat Vivaldi Frankrijk volgen? Diesel flirt met 1,5 euro
Het hing al langer in de lucht, maar nu zijn er concrete berichten.
Wat gaat Vivaldi gunnen aan de Vlaamse en Waalse automobilist of vrachtwagenchauffeur? Ik denk: nikske.
titel: Vanaf morgen stevige kortingen aan Franse tankstations, Belgische pomphouders vrezen klantenverlies: “Volle tank in Frankrijk kost 25 tot 30 euro minder dan hier”
link: https://www.hln.be/binnenland/vanaf-...hier~a0c81a56/
Citaat:
Vanaf morgen wordt tanken in Frankrijk aanzienlijk goedkoper. Tot eind oktober geeft de overheid er 30 eurocent per liter brandstof cadeau en doet TotalEnergies er in zijn stations nog eens 20 eurocent bovenop. Hierdoor dreigen de ‘Franse’ benzine en diesel de komende weken met amper 1,5 euro per liter te flirten. Tot grote ongerustheid van de Belgische federatie BRAFCO: “De Belgische brandstofaccijns moet nù tot het Europese minimum verlaagd worden, anders staan we machteloos tegen de Fransen.”
Stefan Vanderstraeten 31-08-22, 16:08 Laatste update: 16:25
Vooral de Waalse en Vlaamse pomphouders langs de Franse grensstreek telden met dichtgeknepen billen naar 1 september af. En dat zijn er niet weinig, aangezien de grens tussen Frankrijk en België 620 km lang is. Aan die overkant wordt tanken vanaf morgen beduidend goedkoper. Om de koopkracht van onze zuiderburen aan te zwengelen had de Franse overheid de voorbije maanden al 18 eurocent per liter brandstof cadeau gedaan. Maar die wordt nu met nog eens 12 extra eurocent opgetrokken naar 30 eurocent korting per liter van om het even welke soort - tot LPG en bio-ethanol toe. Waar TotalEnergies in zijn Franse stations als verkapte promostunt zelfs 20 eurocent bovenop gooit. Een dubbele korting die zowel voor particulier als professioneel geldt, buitenlandse ‘tanktoeristen’ inbegrepen. Het is dat de prijs van de diesel de voorbije week in Frankrijk plots nog met 11 eurocent is gestegen of tanken zou er vanaf morgen echt spotgoedkoop worden. Maar sowieso zullen de ‘Franse’ diesel en benzine de komende tijd door de marktschommelingen geregeld met de 1,5 euro per liter flirten.
Zeker voor de West-Vlaam?*se pomphou?*ders aan de grens?*streek zouden die extreme Franse kortingen een ramp kunnen veroorza?*ken
Johan Mattart, Directeur brandstoffenfederatie BRAFCO
Ongeruste West-Vlamingen
Bij de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, kortweg BRAFCO, houdt men dan ook het hart vast. “We hebben al ongeruste telefoontjes gekregen van West-Vlaamse pomphouders vlak bij de Franse grens”, weet federatiedirecteur Johan Mattart. “Zij vrezen de komende weken voor een groot klanten- en dus omzetverlies door die extreme Franse kortingen. Voor hen zou dit een ramp kunnen worden.”
Officieel kost 1 liter diesel op 1 september aan Belgische pompen maximaal 2,068 euro per liter. Terwijl dit aan de gemiddelde Franse pomp momenteel 1,995 euro per liter is. Een verwaarloosbaar verschil, maar tel daar de extra 12 eurocent korting van de Franse overheid bij (de eerdere 18 eurocent korting is al verrekend, red.) en de 20 eurocent aan een TotalEnergies-station en je komt uit op 1,675 euro per liter. Voor een volle tank van een personenwagen - waarin makkelijk 50-60 liter past - betekent dit al een verschil van 19,65 euro (50 liter) en 23,85 euro (60 liter). En dat verschil wordt de komende tijd alleen maar groter als de ‘Franse’ dieselprijs opnieuw zal zakken, makkelijk tot 25 ?* 30 euro per volle tank. Want ook als de Franse brandstofprijzen de komende weken dalen, blijven de kortingen onveranderd.
Ook voor benzine 95 oogt het prijsverschil even aanlokkelijk: maximum 1,788 euro per liter aan onze pomp, en de voorbije dagen 1,81 euro aan een gemiddelde Franse pomp. Alleen wordt dat met de kortingen erbij vanaf 1 september zo'n 1,49 euro. Verschil met een volle Belgische tank van 50 of 60 liter: respectievelijk 14,9 euro en 17,88 euro. Let wel: die zijn prijssimulaties die de komende dagen licht kunnen afwijken en wat kunnen verschillen van (Frans) tankstation, maar wel al een realistisch beeld schetsen.
BRAFCO-directeur Johan Mattart: "Om de Belgische pomphouders strijdvaardig te maken zou de Belgische overheid beter de brandstofaccijns tot het Europese minimum verlagen."
BRAFCO-directeur Johan Mattart: "Om de Belgische pomphouders strijdvaardig te maken zou de Belgische overheid beter de brandstofaccijns tot het Europese minimum verlagen." © Wannes Nimmegeers/ rv
“Naar lagere accijns”
“Al wil ik toch benadrukken dat weinig of geen Belgische pomphouders de maximumprijzen hanteren, maar er altijd onder gaan", relativeert Johan Massart het Belgisch-Franse prijsverschil. Weliswaar slechts een klein beetje. “Want een kloof zal er de komende tijd sowieso zijn. En op zichzelf kunnen de Belgische pomphouders onmogelijk naar de Franse prijzen zakken: hun eigen aankoopprijzen liggen nu al boven de 1,5 euro per liter.”
Daarom roept BRAFCO de Belgische overheid op tot snelle actie. “Om de Belgische pomphouder voldoende strijdvaardig te kunnen houden tegenover zijn Franse collega’s, moet onze overheid dringend de brandstofaccijns tot het Europese minimum verlagen, zoals in Duitsland al het geval is. Momenteel bedraagt die Belgische accijns op benzine en diesel nog zo'n 45 eurocent per liter, terwijl die van Europa nog mag verlagen naar 33 eurocent voor diesel en 35,9 eurocent voor benzine. Dat zou de kloof met Frankrijk niet volledig dichten, maar de Belgische tankstations toch al wat concurrentiëler maken. Want de Belgische overheid mag niet vergeten: voor elke Belg die in Frankrijk gaat tanken, krijgt ook zij 0,0 euro aan accijnzen, hè. Beter wat minder dan helemaal niets."
Al is er ook goed nieuws voor de Belgische pomphouders: de grote kortingen van de Franse overheid en TotalEnergies gelden maar tot eind oktober. Tussen 1 november en 31 december krimpt de korting in naar 10 eurocent (Franse overheid) en 10 eurocent (TotalEnergies). En na Nieuwjaar vallen alle kortingen volledig weg.
|
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.
De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.
Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
|