Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2022, 09:55   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard Volvo start productie electrische vrachtwagen (tot 44 t)

Zou later ook in Gent gemaakt worden. Eerst in Gothenburg, Zweden.

Rijbereik is 345 km (*ook onafhankelijk getest), afgestemd op de Europese markt, in USA heeft Volvo reeds een versie (VNR) die tot 442 km haalt (specs).

Citaat:
https://www.teslarati.com/volvo-truc...lectric-semis/

September 15, 2022

Volvo Trucks has announced that they have begun production of their all-electric semi-trucks.

According to a press release from the company, Volvo Trucks is beginning production of their all-electric heavy trucks that they will sell in Europe. The trucks are being produced at the company’s Tuve facility in Gothenburg, Sweden, and will soon be made at the brand’s Ghent, Belgium plant as well.

While Volvo Trucks has already been selling smaller electric offerings, these new heavy trucks represent two-thirds of Volvo Trucks’ best-selling vehicles. This includes the long hauler Volvo FH, the multipurpose Volvo FM, and the offroad capable Volvo FMX.

Each of these new trucks is based on the same all-electric platform. The powertrain uses three electric motors capable of 650 horsepower and 1770 pound-feet of torque, allowing the truck to tow a maximum of 23 tonnes. The trucks have a maximum range of 186 miles but are sadly charger bound for 2.5 hours using 250kw DC fast charging (0-80%).

These specifications fall significantly behind the brand’s own American electric offering, the Volvo VNR Electric. The Volvo VNR Electric is capable of 275 miles of range, can charge to 80% in only 90 min via DC fast charging, and produces 455 horsepower and 4,051 pound-feet of torque.
* met details: https://www.terramag.be/activiteiten...proef-gesteld/
*
Citaat:
https://nebim.eu/nieuws/nieuws/volvo...en-efficientie

Feiten over de test en de vrachtwagen
Bruto combinatiegewicht: 40 ton
Gemiddelde snelheid: 80 km/u
Energieverbruik: 1,1 kWh/km
Batterijcapaciteit: 540 kWh
Uitgangsvermogen: 490 kW continu vermogen
Totale testafstand: 343 km
Totaal bereik op basis van één laadbeurt: 345 km

De geteste Volvo FH Electric kan tijdens een normale werkdag tot 500 km afleggen als er bijgeladen wordt, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.

Feiten over de elektrische vrachtwagens van Volvo:

Volvo Trucks heeft een gamma van zes volledig elektrische vrachtwagens, ontworpen voor uiteenlopende transportopdrachten.
De Volvo-modellen FH, FM en FMX Electric hebben een bruto combinatiegewicht van maximaal 44 ton. De verkoop in Europa loopt en de productie start in de tweede helft van 2022.
De serieproductie van de Volvo FL en FE Electric, voor distributie in de stad en afvalverwerking, ging in Europa van start in 2019.

De productie van de Volvo VNR Electric voor Noord-Amerika is in 2020 begonnen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2022 om 10:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2022, 17:13   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Ook Mercedes presenteert zijn E-Actros, goed voor 500 km rijbereik.

Productievolume is pas gepland in 2024.

Citaat:
https://electrek.co/2022/09/19/merce...lectric-truck/

Daimler has confirmed that it is equipped with three battery packs for a total capacity of “over 600 kWh”:

The eActros LongHaul presented at IAA provides a preview of the design language of the production vehicle with its clear contours and an LED light strip in the front area. Mercedes-Benz Trucks has also announced additional information on the eActros LongHaul series. Three battery packs provide an installed total capacity of over 600 kWh and two electric motors, as part of a new e-axle, generate a continuous output of 400 kW and a peak output of over 600 kW.

The company is talking about a range of “around 500 km” on a single charge. That’s about 310 miles. Mercedes-Benz didn’t confirm if that was with a full load, but we assume it’s the case.

Interestingly, Mercedes-Benz confirmed that eActros LongHaul’s battery pack is using LFP battery cells:

The batteries used in the eActros LongHaul employ lithium-iron phosphate cell technology (LFP). These are characterized, above all, by a long service life and more usable energy.

While it might lose some energy density with the LFP cells resulting in a shorter range than say the Tesla Semi with 500 miles, Mercedes says it is gaining in longevity.

The company says that it expects the vehicle to last for over 10 years and 1.2 million km (750,000 miles):

In addition to the tractor unit, Mercedes-Benz Trucks will also produce rigid variants of the eActros LongHaul right at market launch. This will offer customers numerous other possible use cases in fully electric transport. Development engineers at Mercedes-Benz Trucks are designing the eActros LongHaul so that the vehicle and its components meet the same durability requirements as a comparable conventional heavy long-distance Actros. That means 1.2 million kilometers on the road over a period of ten years.

Mercedes also notes that the truck’s battery pack can be charged from 20 to 80% in “well under 30 minutes” when using a charging station with an output of “about one megawatt.”

The eActros LongHaul will be built at Mercedes-Benz Trucks’ existing assembly line at the Wörth truck plant. The first prototypes are already undergoing testing and new “near-production prototypes” are going to be tested in real-world use cases by customers next year.

Volume production is planned for 2024.
Uiteraard zijn er nog enkele merken die naar electrificatie gaan van hun zware vrachtwagens, zoals Scania (VW Groep):

https://www.scania.com/nl/nl/home/ab...dsverkeer.html

En om rare vragen te vermijden, maak je maar geen zorgen om die +megachargers voor e-vrachtwagens:
Citaat:
https://insideevs.com/news/555418/vo...n-jv-charging/
Dec 19, 2021

Volvo, Daimler And Traton Agree On JV Charging Network For Trucks

They will install in Europe at least 1,700 charging points within 5 years.

Within five years of the establishment of the JV (so by the end of 2026 or so), the network is expected to consist of 1,700 charging points "on and close to highways as well as at logistic and destination points" (the number of stations is not disclosed). That's about €300,000 per single charging point (most likely DC fast charger, but the power level was not yet announced).

According to the press release, the fast charging will be tailored to the 45-minute mandatory rest period (after 4.5 hours of driving) in Europe.

Just like in the case of Ionity, the new network will be open for new partners and additional investments to gradually expand the number of stations:

"The number of charging points is with time intended to be increased significantly by seeking additional partners as well as public funding. The future JV is planned to operate under its own corporate identity and be based in Amsterdam, Netherlands."

According to the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Europe requires up to 15,000 high-power public and destination charging points for heavy-duty vehicles by 2025, and up to 50,000 by 2030. It means that the new joint venture will cover only basic needs for long-distance travel.
Na 120.000 km zou een e-vrachtwagen al zijn duurdere aankoopkost goedgemaakt hebben.
https://e-drivers.com/elektrische-vr...koopste-optie/

Mercedes zegt overigens dat zijn e-Actros minstens 1,2 miljoen km meegaat, ttz zeer duurzame LFP-packs.

Ik neem ook aan dat voor het productiemodel er nog wat aerodynamisch fijnwerk nodig is, en de trailer niet vergeten.
11 jaar geleden toonde Mercedes zijn aero-trailer: (toen was er van electrisch rijden geen sprake)
Citaat:
https://newatlas.com/mercedes-aero-t...concept/20683/

Mercedes Benz showcases its Aero Trailer concept in Belgium

Mercedes has managed to reduce the frontal wind resistance of the Actros tractor unit by 15 percent, through 2,600 hours of wind tunnel testing. The results can be seen clearly on the front face of the unit, which sports a number of subtle winglets, a plate, and channels to control airflow - the influence of all those millions spent on Formula 1 aero research, no doubt.

The logical next step is clearly to apply the same rigorous wind-tunnel work to the trailer half of the equation, and that's exactly what Mercedes has done.
...

In total, Mercedes claims an additional 18 percent wind resistance reduction in the tractor-trailer combo, which should equate to a five percent reduction in fuel use. For the average year of a busy trailer, that represents 2,000 liters (530 US gallons) of fuel and an astonishing 5 tons (4.5 tonnes) of CO2.

The trailer is still a concept at this stage, since the extension at the rear will require a change in legislation. The reported benefits are so significant, however, that this may be achieved in due course.
Die zou er dan in 2024 zo kunnen uitzien:

https://www.egear.be/mercedes-eactros-longhaul/

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2022 om 17:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 09:51   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Tesla levert zijn eerste Semi uit aan Pepsi, die er 100 bestelde.

Citaat:
https://www.teslarati.com/elon-musk-...o-pepsi-dec-1/

October 6, 2022

Tesla CEO Elon Musk announced the start of the production of the long-awaited Tesla Semi truck with deliveries to Pepsi on December first. He added that the Tesla Semi has a 500-mile range and is super fun to drive. In December 2017, Pepsi ordered 100 of the all-electric Class 8 trucks a month after it had been announced.
Citaat:
@elonmusk

Excited to announce start of production of Tesla Semi Truck with deliveries to @Pepsi on Dec 1st!
Een electrische 44 tonner goed tot 805 km rijbereik, de long range versie.

Dat is dus een heel ander kaliber dan de Europese.

In USA en Canada gelden andere verplichte rusttijden en mag er sneller gereden worden op de Interstates (in de regel even snel dan het autoverkeer)

De verplichte rustttijden zijn alvast strenger geworden sinds september 2020, details:
https://www.fmcsa.dot.gov/regulations/hours-of-service

https://www.iihs.org/topics/speed/speed-limit-laws

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi

Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2022 om 10:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 10:34   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Veel meer op een dag dan 345 km zal hij wel niet gedaan krijgen.
Rekening houdend met verlof, weekends, feestdagen en zo.
Pak em beet dat hij 2 a 3 jaar langer moet meegaan om de extra kost terug te verdienen.

Allez feitelijk lange tijd dat er niets aan te verdienen valt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 11:46   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

In deze context mis ik wel het argument dat tegen 2030 of zelfs vroeger minstens 30 of 40 steden zero emission invoeren.
Om de leveranciers nog enige toegang te kunnen geven heb je dus een batterij nodig.
Die trucs worden speciaal voor die steden gemaakt en kosten 3 ?* 4 keer meer dan een conventionele truc.

Leveranciers staan er echt niet op te wachten. Grote subsidies moet hun over de lijn trekken.

Ps zero emission betekent ook zero hybrides.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 oktober 2022 om 12:15.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 13:15   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Mambo als je nu eens meer zou lezen en minder uit uw duim zuigen dan begrijp je het wel.

Ik ga je handje niet vasthouden.

Vanaf 120.000 km zou een e-vrachtwagen al zijn duurdere aankoopkost enz... (TCO) goedgemaakt hebben. In andere landen wat vroeger. TCO rekent ook veel minder onderhoud en werkingsmiddelen en -kosten (veel minder olie, geen adblue, xx slijtage-onderdelen minder) aan voor een electrische vrachtwagen.

Citaat:
https://e-drivers.com/elektrische-vr...koopste-optie/

Elektrische vrachtwagens vanaf 2025 goedkoopste optie
17/04/2022


Elektrische vrachtwagens vanaf 2025 goedkoper

De intrede van elektrische vrachtwagens loopt vergeleken met elektrische personenauto’s nog wat achter. Hier kan echter snel verandering in komen. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau BCG blijkt dat elektrische trucks vanaf 2025 goedkoper zijn dan die op diesel.

Verenigde Staten en China eerder

Over drie jaar is een elektrische vrachtwagen over zijn gehele levensduur dus goedkoper dan een conventioneel aangedreven truck. Tenminste, als er meer dan 120.000 kilometer mee wordt gereden. Zoveel moet er namelijk worden gereden voordat de aanzienlijk hogere aanschafprijs ‘terugbetaald’ is. Overigens concludeerden de onderzoekers van onderzeoeksbureau BCG dat dit omslagpunt in de Verenigde Staten en China een **stuk eerder wordt bereikt.
Mercedes zegt overigens dat zijn e-Actros minstens 1,2 miljoen km meegaat, ttz zeer duurzame LFP-packs.
Citaat:
Daimler has confirmed that it is equipped with three battery packs for a total capacity of “over 600 kWh”:

The eActros LongHaul presented at IAA provides a preview of the design language of the production vehicle with its clear contours and an LED light strip in the front area. Mercedes-Benz Trucks has also announced additional information on the eActros LongHaul series. Three battery packs provide an installed total capacity of over 600 kWh and two electric motors, as part of a new e-axle, generate a continuous output of 400 kW and a peak output of over 600 kW.

The company is talking about a range of “around 500 km” on a single charge. That’s about 310 miles. Mercedes-Benz didn’t confirm if that was with a full load, but we assume it’s the case.

Interestingly, Mercedes-Benz confirmed that eActros LongHaul’s battery pack is using LFP battery cells:

The batteries used in the eActros LongHaul employ lithium-iron phosphate cell technology (LFP). These are characterized, above all, by a long service life and more usable energy.

While it might lose some energy density with the LFP cells resulting in a shorter range than say the Tesla Semi with 500 miles, Mercedes says it is gaining in longevity.

The company says that it expects the vehicle to last for over 10 years and 1.2 million km (750,000 miles):

In addition to the tractor unit, Mercedes-Benz Trucks will also produce rigid variants of the eActros LongHaul right at market launch. This will offer customers numerous other possible use cases in fully electric transport. Development engineers at Mercedes-Benz Trucks are designing the eActros LongHaul so that the vehicle and its components meet the same durability requirements as a comparable conventional heavy long-distance Actros. That means 1.2 million kilometers on the road over a period of ten years.

Mercedes also notes that the truck’s battery pack can be charged from 20 to 80% in “well under 30 minutes” when using a charging station with an output of “about one megawatt.”

The eActros LongHaul will be built at Mercedes-Benz Trucks’ existing assembly line at the Wörth truck plant. The first prototypes are already undergoing testing and new “near-production prototypes” are going to be tested in real-world use cases by customers next year.

Volume production is planned for 2024.
Enz...
Citaat:
De Volvo FH Electric hield over de hele route een gemiddelde snelheid van 80 km/u aan, wat vergelijkbaar was met de Volvo FH met een dieselmotor en uitgerust met het brandstofefficiëntiepakket I-Save. Op basis van het energieverbruik van slechts 1,1 kWh/km had de elektrische vrachtwagen na één laadbeurt een totaal rijbereik van 345 km.

Tobias Bergman, Press Test Director bij Volvo Trucks: “Deze testresultaten tonen aan dat het mogelijk is om tijdens een normale werkdag tot 500 kilometer te rijden, met één korte laadstop, bijvoorbeeld tijdens de lunch.”

Bij de tests van de Green Truck Route verbruikte de Volvo FH Electric 50% minder energie dan een Volvo FH met een vergelijkbare dieselmotor.
Aan een verbruik van ~110 kWh/100 km heeft een Tesla Semi 800 km dus een 880 kWh pack nodig. Ik schat pakweg 4,5 - 5 ton, strukturele accucellen.

Uiteraard gaat dat omslagpunt van **120.000 kms nog verder naar omlaag als men zelf zijn laadstroom opwekt (zon - wind - powerpacks)

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2022 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 13:38   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

En voor wanneer vrachtschepen op de binnenwateren op batterijen?
Ze zouden toch trajecten kunnen voorzien met bovenleidingen, zodat het laden van de batterij zelfs tijdens het varen kan gebeuren ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 13:40   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En voor wanneer vrachtschepen op de binnenwateren op batterijen?
Ze zouden toch trajecten kunnen voorzien met bovenleidingen, zodat het laden van de batterij zelfs tijdens het varen kan gebeuren ...
Die draad hadden we al, die schepen varen al op de binnenwateren.
Gewoon megabatterij-container wisselen.

Bovenleidingen is 19e eeuw.

De iets oudere en zeer moderne tram :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tram#:...%20en%20Ramsey.






Het uitzicht vanuit het terras zonder storende bovenleidingen. Heerlijk.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2022 om 13:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 13:47   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Aan prijzen ?* circa 300000€ voor een electrische truc tegenover 80000€ voor een diesel truc zal het toch wat langer duren dan 120000 km.

Rekening houdend dat het stadstrucs zijn en geen lange afstanden trucs worden er dagelijks niet teveel km gereden.

Mogelijks overschrijden ze levensduur van de truc zelfs en zijn ze nog niet uit de kosten.

Mogelijks stoppen ze ook met leveringen in zero emission steden.
Dat zou ik toch doen.
Die winstmarges zijn het sop van de kool niet waard.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 13:49   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Aan prijzen ?* circa 300000€ voor een electrische truc tegenover 80000€ voor een diesel truc zal het toch wat langer duren dan 120000 km.

Rekening houdend dat het stadstrucs zijn en geen lange afstanden trucs worden er dagelijks niet teveel km gereden.

Mogelijks overschrijden ze levensduur van de truc zelfs en zijn ze nog niet uit de kosten.

Mogelijks stoppen ze ook met leveringen in zero emission steden.
Dat zou ik toch doen.
Die winstmarges zijn het sop van de kool niet waard.
Je zevert weer zonder bronnen. Valt uw duim er nog niet af?
Citaat:
The company has not said how many trucks it plans to produce but based on past statements from Tesla we can expect the price of regular production versions for the 300-mile (480 km) and 500-mile (800 km) range versions to be $150,000 and $180,000 USD respectively.

10 aug. 2022

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2022 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 13:58   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hoeveel kost een elektrische truck?
Aanschafprijs: elektrisch versus diesel

De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker.
https://www.rabobank.nl › groei › el...
Dit kost een elektrische vrachtwagen onder de streep - Rabobank
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2022, 14:14   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

300000 op financiering is toch al gauw 5000€ + intresten per maand.
Het opladen aan de huidige tendensen misschien 10000€ per maand en nog een chauffeur er in aan pakweg 6000€ per maand + convoyeur pakweg 5000€ per maand.

Kost zo een grap al gauw 1 miljoen bfrankjes per maand.

Hmm Volgens mij zal het zero émission gebied werkelijk ook zero worden.

Dat zijn camions die al gauw 5500 bfr of meer dan 1000€ ieder werkend uur moet opbrengen.
En dan is er nog geen winst.

Hmmm
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 oktober 2022 om 14:18.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 08:20   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

https://newsmonkey.be/tesla-truck-di...mee-te-rijden/

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220530_94155609

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 08:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 11:23   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

In tijden dat de zwembaden enkel nog koude douche geeft en scholen pas verwarmen als het minder dan 10° graden is.
Is het pervers electrische auto's en camions te promoten.

Shame on you.
And you
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 oktober 2022 om 11:24.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 15:14   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In tijden dat de zwembaden enkel nog koude douche geeft en scholen pas verwarmen als het minder dan 10° graden is.
Is het pervers electrische auto's en camions te promoten.

Shame on you.
And you
Dat heet 'door de zure appel bijten'.
Elke km die we kunnen afleggen zonder ofwel Arabië met oliegeld, of Poetin met gasgeld, te betalen, is vette winst.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 15:24   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat heet 'door de zure appel bijten'.
Elke km die we kunnen afleggen zonder ofwel Arabië met oliegeld, of Poetin met gasgeld, te betalen, is vette winst.
En vooral er blijft meer fossiele brandstof over voor onze verwarming.

Citaat:
Bij de tests van de Green Truck Route verbruikte de Volvo FH Electric *50% minder energie* dan een Volvo FH met een vergelijkbare dieselmotor.
Zou emmes dat niet lezen en kunnen begrijpen?

Zou emmes echt begrijpen dat men scholen, douches, enz... in de regel met "fossiele brandstoffen" verwarmt?

Maar omdat al die rare emmes fossiele brandstoffen *verspillen* om met hun plofkarretjes rond te rijden - met een heel slecht rendement - moeten kinderen in de kou zitten en koud douchen.

Citaat:
https://www.focus-wtv.be/nieuws/verw...en-stookkosten

"VERWARMING GRAADJE MINDER": SCHOLEN BEPERKEN STOOKKOSTEN
NIEUWS

25/08/2022

Het is nog volop zomer met vandaag zo'n 30 graden maar straks is het september en zakken de temperaturen opnieuw. Voor de scholen een probleem, zeker nu de energieprijzen steeds verder stijgen.

In de Katholieke Basisscholen van Poperinge hebben ze vorig jaar ruim 100.000 euro betaald voor gas en stookolie. Dat is een tiende van het hele werkingsbudget. De groep telt 12 scholen met ruim 2000 leerlingen. Dit schooljaar is energie de topprioriteit en is besparen het motto.

An Tillie, directie Katholieke basisscholen Poperinge: "Het is wel zo dat we aangesloten zijn bij het raamcontract van de koepel. Daar zit een mechanisme in van geleidelijke aankopen waardoor we toch een beetje minder prijsgevoelig zijn. Maar stijgen zal het sowieso."

"VEELVOUD VAN ENERGIEKOSTEN"

Hoeveel is nog onduidelijk. Sommigen vrezen een veelvoud in vergelijking met vorig jaar. Het is nu dus zoeken naar oplossingen terwijl corona ook nog om de hoek loert. De verwarming opzetten met de ramen open is alvast geen optie meer.

"Misschien een graadje minder met een dikke trui. Wat meer bewegen tussendoor kan ook zorgen voor meer warmte bij de leerlingen."
emmes is nu diepbeschaamd.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 15:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 15:45   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vermits die camions toch zo zuinig zijn en als thuisbatterij kunnen gebruikt worden weet je meteen wat gedaan.
De scholen en zwembaden gaan verwarmen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 15:46   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vermits die camions toch zo zuinig zijn en als thuisbatterij kunnen gebruikt worden weet je meteen wat gedaan.
De scholen en zwembaden gaan verwarmen.
Mazoutverspillers schaam u.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 15:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2022, 17:33   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Mensen vragen ook
Hoeveel kWh elektrische vrachtwagen?
Een elektrische truck verbruikt 1,5 kWh per km**, een diesel truck ca. 0,25 liter per km

Die 50% minder energie verbruik moet toch op iets anders slaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 9 oktober 2022 om 17:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 16:16   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard TeraWatt Charging Centers komen eraan... (USA)

Langs de Interstate 10 komen de zware megachargers voor electrische vrachtwagen, dit per ~150 miles of ~ 240 km.

Toch reeds gepland tussen Californië en Texas.

De I-10 is de meest zuidelijke snelweg cross-country die Cailfornië met Florida verbindt.

Citaat:
Oct 20, 2022

U.S.' first interstate EV charging network for semi-trucks to connect California port with Texas

Charging centers are located approximately 150 miles apart to support the mileage range of commercially available electric trucks, TeraWatt says.

A busy corridor for semi-trucks along Interstate 10 in the Southwest U.S. will be outfitted with electric chargers built especially for vehicles of this size. It's believed to be the first such endeavor at this scale, the company behind the installation, TeraWatt Infrastructure, said Thursday.

Convincing more transportation companies to switch to ditch diesel hinges on providing high-powered charging centers for heavy-duty and medium-duty electric trucks that can assure cargo schedules are met. The chargers will be available from the busy Port of Long Beach, just outside Los Angeles, to the El Paso, Texas, area.

Medium- and heavy-duty trucks may make up less than 5% of vehicles on the road, but they account for about 29% of highway emissions, the Department of Energy says. Proponents for reducing, then eliminating gas vehicles, argue that expanding fleet electrification beyond local routes is essential to reducing greenhouse gas (GHG) emissions. Those emissions are responsible for global warming -- the phenomenon that has raised ocean levels, brought drought and dangerous heat and intensified naturally occurring storms.

"Long-haul trucking electrification represents a significant opportunity to reduce transportation sector emissions, but hinges on the rapid scale-up of specialized charging infrastructure," said TeraWatt CEO Neha Palmer.

The I-10 corridor will consist of multiple facilities, called TeraWatt Charging Centers, that will be spread across California, Arizona and New Mexico. The chargers will include dozens of direct current (DC) fast chargers, pull-through charging stalls and on-site driver amenities so that drivers can eat, rest or shower while charging. The facilities themselves will also operate with emissions in mind, using zero-carbon electricity, via solar panels (ICLN) and other energy-efficiency efforts.

Sites are located less than one mile from the nearest highway exit for ease of access, and they range in size between four to 100 acres, depending on location.

TeraWatt said that while the intent is to cut pollution in the long-haul sector, local electric trucking operations can also pull in for a charge.

The charging centers are located approximately 150 miles apart to support the mileage range of commercially available electric trucks, Palmer said.

Europe-based Daimler Truck and Volvo are key makers in the electric heavy-duty truck space.

Meanwhile, Tesla Inc.(TSLA) has started production of its long-awaited all-electric semi-truck and will make its first deliveries to PepsiCo (PEP) Inc. in December, Tesla's chief executive, Elon Musk, said earlier this month.

And, Orange EV, a 10-year-old company, said earlier this year it has deployed over 370 trucks to some 100 fleet customers in 24 states. According to a recent report from EV industry-tracker CALSTART, Orange has the most electric trucks in service of any currently active manufacturer.

A CALSTART report from earlier this year said there were around 1,215 medium- and heavy-duty zero-emission trucks on U.S. roads, and 140,000 more on order. Some 145 models are currently available for purchase from at least 30 manufacturers.

https://www.morningstar.com/news/mar...ort-with-texas
Voor de neezeggers een stukje ggl-vertalen:

"De elektrificatie van langeafstandsvrachtwagens biedt een belangrijke kans om de uitstoot van de transportsector te verminderen, maar hangt af van de snelle opschaling van gespecialiseerde laadinfrastructuur", zegt Neha Palmer, CEO van TeraWatt.

De I-10-corridor zal bestaan uit meerdere faciliteiten, TeraWatt Charging Centers genaamd, die verspreid zullen zijn over Californië, Arizona en New Mexico. De laders zullen tientallen gelijkstroom (DC) snelladers, doortrekbare laadkraampjes en on-site chauffeursvoorzieningen omvatten, zodat chauffeurs tijdens het opladen kunnen eten, rusten of douchen. De faciliteiten zelf zullen ook werken met emissies in het achterhoofd, gebruikmakend van koolstofvrije elektriciteit, via zonnepanelen (ICLN) en andere inspanningen op het gebied van energie-efficiëntie.

De locaties bevinden zich op minder dan 1,6 km van de dichtstbijzijnde afrit van de snelweg voor gemakkelijke toegang, en ze variëren in grootte van vier tot 100 hectare, afhankelijk van de locatie.

TeraWatt zei dat hoewel het de bedoeling is om de vervuiling in de langeafstandssector te verminderen, lokale elektrische vrachtwagenactiviteiten ook tegen betaling kunnen worden ingezet.

De oplaadcentra bevinden zich ongeveer 240 kilometer uit elkaar om het kilometerbereik van commercieel verkrijgbare elektrische vrachtwagens te ondersteunen, zei Palmer.

Het in Europa gevestigde Daimler Truck en Volvo zijn belangrijke makers op het gebied van elektrische zware vrachtwagens.

Ondertussen is Tesla begonnen met de productie van zijn langverwachte volledig elektrische semi-vrachtwagen en zal de eerste leveringen aan PepsiCo (PEP) Inc. in december plaatsvinden, zei Tesla's chief executive, Elon Musk, eerder deze maand.

En Orange EV, een 10 jaar oud bedrijf, zei eerder dit jaar dat het meer dan 370 vrachtwagens heeft ingezet bij zo'n 100 wagenparkklanten in 24 staten. Volgens een recent rapport van EV-industrietracker CALSTART heeft Orange de meeste elektrische trucks in dienst van alle momenteel actieve fabrikanten.

Een CALSTART-rapport van eerder dit jaar zei dat er ongeveer 1.215 middelzware en zware emissievrije vrachtwagens op de Amerikaanse wegen waren en 140.000 meer in bestelling. Ongeveer 145 modellen zijn momenteel beschikbaar voor aankoop van ten minste 30 fabrikanten.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 16:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be