![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Zou later ook in Gent gemaakt worden. Eerst in Gothenburg, Zweden.
Rijbereik is 345 km (*ook onafhankelijk getest), afgestemd op de Europese markt, in USA heeft Volvo reeds een versie (VNR) die tot 442 km haalt (specs). Citaat:
* Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2022 om 10:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Ook Mercedes presenteert zijn E-Actros, goed voor 500 km rijbereik.
Productievolume is pas gepland in 2024. Citaat:
https://www.scania.com/nl/nl/home/ab...dsverkeer.html En om rare vragen te vermijden, maak je maar geen zorgen om die +megachargers voor e-vrachtwagens: Citaat:
https://e-drivers.com/elektrische-vr...koopste-optie/ Mercedes zegt overigens dat zijn e-Actros minstens 1,2 miljoen km meegaat, ttz zeer duurzame LFP-packs. Ik neem ook aan dat voor het productiemodel er nog wat aerodynamisch fijnwerk nodig is, en de trailer niet vergeten. 11 jaar geleden toonde Mercedes zijn aero-trailer: (toen was er van electrisch rijden geen sprake) Citaat:
![]() https://www.egear.be/mercedes-eactros-longhaul/ Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2022 om 17:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Tesla levert zijn eerste Semi uit aan Pepsi, die er 100 bestelde.
Citaat:
Dat is dus een heel ander kaliber dan de Europese. In USA en Canada gelden andere verplichte rusttijden en mag er sneller gereden worden op de Interstates (in de regel even snel dan het autoverkeer) De verplichte rustttijden zijn alvast strenger geworden sinds september 2020, details: https://www.fmcsa.dot.gov/regulations/hours-of-service https://www.iihs.org/topics/speed/speed-limit-laws https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2022 om 10:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Veel meer op een dag dan 345 km zal hij wel niet gedaan krijgen.
Rekening houdend met verlof, weekends, feestdagen en zo. Pak em beet dat hij 2 a 3 jaar langer moet meegaan om de extra kost terug te verdienen. Allez feitelijk lange tijd dat er niets aan te verdienen valt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() In deze context mis ik wel het argument dat tegen 2030 of zelfs vroeger minstens 30 of 40 steden zero emission invoeren.
Om de leveranciers nog enige toegang te kunnen geven heb je dus een batterij nodig. Die trucs worden speciaal voor die steden gemaakt en kosten 3 ?* 4 keer meer dan een conventionele truc. Leveranciers staan er echt niet op te wachten. Grote subsidies moet hun over de lijn trekken. Ps zero emission betekent ook zero hybrides.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 oktober 2022 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Mambo als je nu eens meer zou lezen en minder uit uw duim zuigen dan begrijp je het wel.
Ik ga je handje niet vasthouden. Vanaf 120.000 km zou een e-vrachtwagen al zijn duurdere aankoopkost enz... (TCO) goedgemaakt hebben. In andere landen wat vroeger. TCO rekent ook veel minder onderhoud en werkingsmiddelen en -kosten (veel minder olie, geen adblue, xx slijtage-onderdelen minder) aan voor een electrische vrachtwagen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteraard gaat dat omslagpunt van **120.000 kms nog verder naar omlaag als men zelf zijn laadstroom opwekt (zon - wind - powerpacks) Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2022 om 13:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() En voor wanneer vrachtschepen op de binnenwateren op batterijen?
Ze zouden toch trajecten kunnen voorzien met bovenleidingen, zodat het laden van de batterij zelfs tijdens het varen kan gebeuren ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Citaat:
Gewoon megabatterij-container wisselen. Bovenleidingen is 19e eeuw. De iets oudere en zeer moderne tram : https://nl.wikipedia.org/wiki/Tram#:...%20en%20Ramsey. ![]() Het uitzicht vanuit het terras zonder storende bovenleidingen. Heerlijk. Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2022 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Aan prijzen ?* circa 300000€ voor een electrische truc tegenover 80000€ voor een diesel truc zal het toch wat langer duren dan 120000 km.
Rekening houdend dat het stadstrucs zijn en geen lange afstanden trucs worden er dagelijks niet teveel km gereden. Mogelijks overschrijden ze levensduur van de truc zelfs en zijn ze nog niet uit de kosten. Mogelijks stoppen ze ook met leveringen in zero emission steden. Dat zou ik toch doen. Die winstmarges zijn het sop van de kool niet waard.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2022 om 13:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Hoeveel kost een elektrische truck?
Aanschafprijs: elektrisch versus diesel De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker. https://www.rabobank.nl › groei › el... Dit kost een elektrische vrachtwagen onder de streep - Rabobank
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() 300000 op financiering is toch al gauw 5000€ + intresten per maand.
Het opladen aan de huidige tendensen misschien 10000€ per maand en nog een chauffeur er in aan pakweg 6000€ per maand + convoyeur pakweg 5000€ per maand. Kost zo een grap al gauw 1 miljoen bfrankjes per maand. Hmm Volgens mij zal het zero émission gebied werkelijk ook zero worden. Dat zijn camions die al gauw 5500 bfr of meer dan 1000€ ieder werkend uur moet opbrengen. En dan is er nog geen winst. Hmmm
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 oktober 2022 om 14:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 08:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() In tijden dat de zwembaden enkel nog koude douche geeft en scholen pas verwarmen als het minder dan 10° graden is.
Is het pervers electrische auto's en camions te promoten. Shame on you. And you
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 9 oktober 2022 om 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Elke km die we kunnen afleggen zonder ofwel Arabië met oliegeld, of Poetin met gasgeld, te betalen, is vette winst.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zou emmes echt begrijpen dat men scholen, douches, enz... in de regel met "fossiele brandstoffen" verwarmt? Maar omdat al die rare emmes fossiele brandstoffen *verspillen* om met hun plofkarretjes rond te rijden - met een heel slecht rendement - moeten kinderen in de kou zitten en koud douchen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 15:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Vermits die camions toch zo zuinig zijn en als thuisbatterij kunnen gebruikt worden weet je meteen wat gedaan.
De scholen en zwembaden gaan verwarmen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Mazoutverspillers schaam u.
Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2022 om 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Mensen vragen ook
Hoeveel kWh elektrische vrachtwagen? Een elektrische truck verbruikt 1,5 kWh per km**, een diesel truck ca. 0,25 liter per km Die 50% minder energie verbruik moet toch op iets anders slaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 9 oktober 2022 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
|
![]() Langs de Interstate 10 komen de zware megachargers voor electrische vrachtwagen, dit per ~150 miles of ~ 240 km.
Toch reeds gepland tussen Californië en Texas. De I-10 is de meest zuidelijke snelweg cross-country die Cailfornië met Florida verbindt. Citaat:
![]() "De elektrificatie van langeafstandsvrachtwagens biedt een belangrijke kans om de uitstoot van de transportsector te verminderen, maar hangt af van de snelle opschaling van gespecialiseerde laadinfrastructuur", zegt Neha Palmer, CEO van TeraWatt. De I-10-corridor zal bestaan uit meerdere faciliteiten, TeraWatt Charging Centers genaamd, die verspreid zullen zijn over Californië, Arizona en New Mexico. De laders zullen tientallen gelijkstroom (DC) snelladers, doortrekbare laadkraampjes en on-site chauffeursvoorzieningen omvatten, zodat chauffeurs tijdens het opladen kunnen eten, rusten of douchen. De faciliteiten zelf zullen ook werken met emissies in het achterhoofd, gebruikmakend van koolstofvrije elektriciteit, via zonnepanelen (ICLN) en andere inspanningen op het gebied van energie-efficiëntie. De locaties bevinden zich op minder dan 1,6 km van de dichtstbijzijnde afrit van de snelweg voor gemakkelijke toegang, en ze variëren in grootte van vier tot 100 hectare, afhankelijk van de locatie. TeraWatt zei dat hoewel het de bedoeling is om de vervuiling in de langeafstandssector te verminderen, lokale elektrische vrachtwagenactiviteiten ook tegen betaling kunnen worden ingezet. De oplaadcentra bevinden zich ongeveer 240 kilometer uit elkaar om het kilometerbereik van commercieel verkrijgbare elektrische vrachtwagens te ondersteunen, zei Palmer. Het in Europa gevestigde Daimler Truck en Volvo zijn belangrijke makers op het gebied van elektrische zware vrachtwagens. Ondertussen is Tesla begonnen met de productie van zijn langverwachte volledig elektrische semi-vrachtwagen en zal de eerste leveringen aan PepsiCo (PEP) Inc. in december plaatsvinden, zei Tesla's chief executive, Elon Musk, eerder deze maand. En Orange EV, een 10 jaar oud bedrijf, zei eerder dit jaar dat het meer dan 370 vrachtwagens heeft ingezet bij zo'n 100 wagenparkklanten in 24 staten. Volgens een recent rapport van EV-industrietracker CALSTART heeft Orange de meeste elektrische trucks in dienst van alle momenteel actieve fabrikanten. Een CALSTART-rapport van eerder dit jaar zei dat er ongeveer 1.215 middelzware en zware emissievrije vrachtwagens op de Amerikaanse wegen waren en 140.000 meer in bestelling. Ongeveer 145 modellen zijn momenteel beschikbaar voor aankoop van ten minste 30 fabrikanten. Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |