Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2023, 10:06   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard ‘Tot’ of ‘Tot en met’?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230215_92925986

Citaat:
De Wellense Els Vanstraelen moet dagelijks naar haar werk, in Hasselt. Parkeren doet ze in de Rozenstraat. Zo ook op 27 oktober. “Er stonden al een paar dagen tijdelijke parkeerverbodsborden, met als onderbord de melding dat parkeren verboden was van 24/10 tot 27/10. Niet tot en met, en dus parkeerde ik mijn auto de 27ste opnieuw in de Rozenstraat. In de veronderstelling dat het parkeerverbod niet langer gold.”
Ik denk dat ze ongelijk gaat krijgen. ‘Tot en met’ is inderdaad duidelijker, maar als ik ‘van 10-2-2023 tot 12-2-2023’ zie dan interpreteer ik dat toch als de 12e inbegrepen.
Oud 15 februari 2023, 10:21   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ja ik zou ook op safe spelen en die dag langer wachten ,maar het is voor interpretatie vatbaar.

Ik zal zelf in zo een gevallen altijd tot en met schrijven of vanaf x terug beschikbaar bvb. net omdat het onduidelijk is, of mis geinterpreteerd kan worden. Ik moet mijn spullen altijd fool proof maken en dan bedoel ik echt fool proof, ik schrijf dikwijls voor een nogal autistisch publiek vandaar.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 10:58   #3
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Ik denk dat ze ongelijk gaat krijgen. ‘Tot en met’ is inderdaad duidelijker, maar als ik ‘van 10-2-2023 tot 12-2-2023’ zie dan interpreteer ik dat toch als de 12e inbegrepen.
Op de meeste borden staat "t/m", waarom ze hier het dubbelzinnige "tot" gebruiken is mij een raadsel.

Met "tot" moet je je afvragen wat het uur van de datum is.

Als het 0:00 is mag ze er parkeren want dan geldt het verbod tot 27/10 0:00.

Als het 23:59 is mag ze er niet parkeren tot 27/10 23:59, maar dan geldt het wel pas vanaf 24/10 23:59, dus zou je er wel mogen staan op 24/10 om 14:30 bvb.

Het is dus zeer dubbelzinnig om "tot" te gebruiken, tenzij dit wettelijk uitgelegd is wat "tot" betekent kunnen ze haar dus niet beboeten.

Maar idem zoals hier eerder gezegd is. Als ik "tot" zie dan interpreteer ik dat ook als "tot en met" gewoon voor de zekerheid. Of ik vraag het.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 15 februari 2023 om 11:01.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 11:09   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In t zesde leeraar komt er een manneke van t vierde binnen , met de volgende vraag.

Hebt u krijt mijnheer ?

Ja....

Kleine blijft beteutert staan kijken, maar t was ne slimme

Zou ik daar dan wat van mogen hebben ?

Ah ja natuurlijk was het antwoord, ...

Echt meegemaakt he, ... ge moet uw vraag goed leren stellen. Ge moet dus ook uw tekst duidelijk maken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 11:10   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Op de meeste borden staat "t/m", waarom ze hier het dubbelzinnige "tot" gebruiken is mij een raadsel.

Met "tot" moet je je afvragen wat het uur van de datum is.

Als het 0:00 is mag ze er parkeren want dan geldt het verbod tot 27/10 0:00.

Als het 23:59 is mag ze er niet parkeren tot 27/10 23:59, maar dan geldt het wel pas vanaf 24/10 23:59, dus zou je er wel mogen staan op 24/10 om 14:30 bvb.

Het is dus zeer dubbelzinnig om "tot" te gebruiken, tenzij dit wettelijk uitgelegd is wat "tot" betekent kunnen ze haar dus niet beboeten.

Maar idem zoals hier eerder gezegd is. Als ik "tot" zie dan interpreteer ik dat ook als "tot en met" gewoon voor de zekerheid. Of ik vraag het.
Hier staat er ook meestal het uur bij.

Maar een goede indicatie is: als er ‘tot 12-2-2023’ staat en die borden zijn op de 12e nog niet weggehaald dan parkeer je er best niet.
Oud 15 februari 2023, 11:59   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Het is aan te raden tot en met te gebruiken om een periode aan te duiden.

Hij is met vakantie tot en met 20 november.
De Mount Evans Scenic Byway is gesloten van september tot en met mei.

De betekenis van tot in tijdsbepalingen is dubbelzinnig. In België wordt de combinatie met tot vaak zo opgevat dat de genoemde datum inbegrepen is: tot 20 november wordt in België dus vaak geïnterpreteerd als tot en met 20 november. In Nederland is die betekenis van tot minder gebruikelijk. Tot 20 november wordt door Nederlanders meestal opgevat als tot en met 19 november.

Bron: https://www.vlaanderen.be/taaladvies...tot-tot-en-met

De laatste tijd stel ik vast dat de "met" wordt toegevoegd op de verkeersborden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 12:02   #7
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't Kan dat ze ongelijk gaat krijgen, maar ze heeft wél gelijk.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 13:23   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Het verschil wordt duidelijker als je een voorbeeld gebruikt waar het niet om tijd maar om afstand gaat.

Als je zegt "Ik rij tot aan de autosnelweg naar Antwerpen" is het vrij duidelijk dat je rijdt tot waar die autosnelweg begint en niet heel die snelweg afrijdt tot in Antwerpen.

"Tot" staat hier dus voor "tot aan het begin".

Als je die redenering nu doortrekt naar een tijdsgebonden aanduiding betekent dat "tot 27/10" wil zeggen "tot 27/10 begint".

Maw: "tot 27/10" betekent tot middernacht van 26/10 naar 27/10. Om 1 seconde na middernacht zit je dus al buiten de aangeduidde tijdsspanne.
Oud 15 februari 2023, 13:29   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het verschil wordt duidelijker als je een voorbeeld gebruikt waar het niet om tijd maar om afstand gaat.

Als je zegt "Ik rij tot aan de autosnelweg naar Antwerpen" is het vrij duidelijk dat je rijdt tot waar die autosnelweg begint en niet heel die snelweg afrijdt tot in Antwerpen.

Als je die redenering nu doortrekt naar een tijdsgebonden aanduiding betekent dat "tot 27/10" wil zeggen "tot 27/10 begint".

Maw: "tot 27/10" betekent tot middernacht van 26/10 naar 27/10. Om 1 seconde na middernacht zit je dus al buiten de aangeduidde tijdsspanne.
Daar ben ik niet zo zeker van.
Als ik zeg dat ik rijd tot Bevergem, dan begrijpen de meesten toch dat ik naar Bevergem ga.
Je zegt toch niet "Ik rijd tot en met Bevergem". "Naar ... " misschien wel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 13:39   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ben ik niet zo zeker van.
Als ik zeg dat ik rijd tot Bevergem, dan begrijpen de meesten toch dat ik naar Bevergem ga.
Je zegt toch niet "Ik rijd tot en met Bevergem". "Naar ... " misschien wel.
Ja, maar nu zeg je "tot Bevergem" en niet "tot aan de weg naar Bevergem".

Trouwens: als je zegt dat je tot Bevergem rijdt gaat niemand protesteren als je stopt bij het bordje Bevergem en niet heel het dorp doorrijdt tot aan het bord Zonnedorp. Want dan ben je "tot Zonnedorp" gereden en niet "tot Bevergem".

Dus ook hier betekent "tot Bevergem" dat je rijdt tot waar Bevergem begint.

Als ik jou, tegen je zin, opdraag om "tot Frankrijk" te rijden stop je bij de Franse grens en ga je ook niet doorrijden tot bv. Marseille.
Want tot aan de Franse grens voldoet al als je "tot Frankrijk" moest rijden.
Oud 15 februari 2023, 13:41   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Als ik zeg dat je tot aan de Noordzee moet wandelen ga je in Oostende ook niet het water in om te proberen Groot Brittanië te bereiken eh?
Nee, je wandelt tot je de Noordzee bereikt.
Niet tot halfweg de Noordzee, niet naar de overkant van de Noordzee,... Nee, gewoon tot waar ze begint.
Oud 15 februari 2023, 13:53   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is ‘gevoelsmatig’. Het hangt volgens mij af of het over minuten, uren, dagen maanden of jaren/eeuwen gaat.
‘De Romeinen heersten over Gallië van de eerste tot de vierde eeuw’ betekent volgens mij dat ze er in de vierde eeuw ook waren.

De werken aan Oosterweel gaan duren van 2020 tot 2030 betekent volgens mij niet dat ze op 31 december 2029 gedaan zijn.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 15 februari 2023 om 14:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 13:54   #13
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik tel tot 10, dan is de 10 normaal ook inbegrepen. Niemand ooit horen zeggen "ik tel tot en met 3"
Maar voor een wettelijk "document" of aanduiding zou men altijd zo duidelijk mogelijk moeten zijn. Dus als t/m bestaat moet dat ook gebruikt worden.
Oud 15 februari 2023, 15:37   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je mag op een oprit niet in achteruit terug rijden dus als je tot de autosnelweg naar Antwerpen rijdt dien je ook op de autosnelweg te rijden tot minstens de volgende afslag.
Oud 15 februari 2023, 15:46   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In t zesde leeraar komt er een manneke van t vierde binnen , met de volgende vraag.

Hebt u krijt mijnheer ?

Ja....

Echt meegemaakt he, ... ge moet uw vraag goed leren stellen. Ge moet dus ook uw tekst duidelijk maken.
In het laatste jaar van de humaniora zei op de eerste schooldag na de kerstvakantie aan de leraar boldriehoeksmeetkunde:
"meneer, mag ik u in naam van de klas een gelukkig nieuwjaar wensen".
Antwoord van de wiskundige: Ja, dat mag u.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 15:48   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mocht ik rechter zijn, ik vroeg aan dat wijveke:
als je verlof hebt van maandag tot vrijdag, wanneer begin je dan terug te werken?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 18:53   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Hebt u krijt mijnheer ?

Ja....

Ik heb dat zelf ook ooit gedaan.
Eén van onze mensen zat in een machine en vroeg aan mij of ik ne inbussleutel van zes bij had.
Ik zei: "Ja".
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2023, 18:55   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier staat er ook meestal het uur bij.

Maar een goede indicatie is: als er ‘tot 12-2-2023’ staat en die borden zijn op de 12e nog niet weggehaald dan parkeer je er best niet.
Is dat zo?
Als je er wil parkeren om 4 u in de ochtend, dan is dat bord nog niet weg hoor. Zelfs niet als er tot en met staat.
Oud 15 februari 2023, 18:57   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk het ook.

In mijn contracten schrijf ik bijvoorbeeld tot 27 mei 16u00.
Oud 15 februari 2023, 18:58   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar nu zeg je "tot Bevergem" en niet "tot aan de weg naar Bevergem".

Trouwens: als je zegt dat je tot Bevergem rijdt gaat niemand protesteren als je stopt bij het bordje Bevergem en niet heel het dorp doorrijdt tot aan het bord Zonnedorp. Want dan ben je "tot Zonnedorp" gereden en niet "tot Bevergem".

Dus ook hier betekent "tot Bevergem" dat je rijdt tot waar Bevergem begint.

Als ik jou, tegen je zin, opdraag om "tot Frankrijk" te rijden stop je bij de Franse grens en ga je ook niet doorrijden tot bv. Marseille.
Want tot aan de Franse grens voldoet al als je "tot Frankrijk" moest rijden.
Klopt weeral.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be