Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2023, 22:00   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Citytrip hemelvaart

Te vertrekken volgende week donderdag in de ochtend.
Terugkeer zondagavond.

Vanaf gelijk welke luchthaven in België (Zaventem of Charleroi) of Nederland (Eindhoven of Amsterdam), of eventueel Düsseldorf.

Vroeger kon je voor 50 euro een leuke reis naar Italië maken. Nu zie ik alleen woekerprijzen ver boven 150 euro en soms veel meer.

Ik heb eens gelezen dat de EU veel hogere taksen lanceerde "om het klimaat te redden". Maar dit maakt het toerisme gewoon helemaal kapot. Het is gewoon niet meer interessant om last minute naar Spanje of Italië te gaan.

Mocht er iemand toch een leuke betaalbare reis zien voor 2 personen, let me know.
Maar als ik dat zo bekijk, is het beter om met de auto tot in Tsjechië of in Praag te rijden dan om te vliegen.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 9 mei 2023 om 22:02.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 22:13   #2
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Met de nachttrein naar Berlijn? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12...ijn-vanaf-mei/
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 23:42   #3
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Met de nachttrein naar Berlijn?
Aaah... de Groene toekomst, zo mooi....
Voor 2 personen, 400 - 500€ om heel de nacht, dus 12u op een stoel te zitten in een coupé gedeeld met 6.
Of 500 - 600+ € op een ligbedje met 6 in één coupe.
Oh ja, pas vrijdagavond vertrekken, maar dat bespaart op de overnachtingen ter plekke en dat maakt ook ineens je eco voetafdruk weer wat kleiner. Win-win voor iedereen.

Herinner me langer geleden een citytrip naar Berlijn vanuit Deurne, op goed 1,5uur was je ter plekke, voor een best betaalbare prijs. En bij terugkomst was ik van de deurdrempel van het vliegtuig, tot mijn voordeur op exact 1uur (incl. 2x openbaar vervoer).
Ach gewoon verschrikkelijk die vuile stinkende vliegtuigen, die wel voor de volle 3% percent verantwoordelijk zijn voor de global warming. Kapot maken die boel.

Enfin, terug on topic, waarom geen fietstocht met de de tent, of een trektocht naar Scherpenheuvel en onderweg bij de boeren in de schuur slapen. Onderweg een sessie geitenmelken of koeknuffelen meepakken. Eens volledig eco-trendy uit de bol gaan, hé.

Laatst gewijzigd door DIBO : 9 mei 2023 om 23:42.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 06:42   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Woekerprijzen? Alsof het doodnormaal is dat je voor 50€ naar Italië kan vliegen?
Het zou 500€ moeten kosten om het luchtvaartpersoneel een degelijk loon te kunnen betalen.
Oud 10 mei 2023, 07:52   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In het artikel van de VRT staan wel heel andere prijzen voor die nachttrein.

Maar citytrips. Waarom een dag verspelen om in een ander land voor een lange dag in 1 stad rond te dwalen?.
Oud 10 mei 2023, 07:53   #6
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Weekendje Freiburg ook fijn, Zwarte Woud begint al aan de rand van de stad.

-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 08:39   #7
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

De Blocksberg bij Walpurgisnacht. Daar kunt ge met bezem naartoe vliegen, dat kost hooguit huid en haar.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 09:29   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Terugkeer zondagavond.

Vanaf gelijk welke luchthaven in België (Zaventem of Charleroi) of Nederland (Eindhoven of Amsterdam), of eventueel Düsseldorf.

Vroeger kon je voor 50 euro een leuke reis naar Italië maken. Nu zie ik alleen woekerprijzen ver boven 150 euro en soms veel meer.

Ik heb eens gelezen dat de EU veel hogere taksen lanceerde "om het klimaat te redden". Maar dit maakt het toerisme gewoon helemaal kapot. Het is gewoon niet meer interessant om last minute naar Spanje of Italië te gaan.

Mocht er iemand toch een leuke betaalbare reis zien voor 2 personen, let me know.
Maar als ik dat zo bekijk, is het beter om met de auto tot in Tsjechië of in Praag te rijden dan om te vliegen.
50 euro om naar Italië rte reizen was inderdaad totaal absurd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 09:29   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Woekerprijzen? Alsof het doodnormaal is dat je voor 50€ naar Italië kan vliegen?
Het zou 500€ moeten kosten om het luchtvaartpersoneel een degelijk loon te kunnen betalen.
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 10:41   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terugkeer zondagavond.

Praag is wel een eindje bollen met de auto. maar ja op een dag kan het.

Maar kijk anders eens met de trein, er zou een nieuw ticket zijn op het duitse net (Berlijk is wel tof) en anders met euro rail pass kom je ook een heel eind.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 10:42   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Weekendje Freiburg ook fijn, Zwarte Woud begint al aan de rand van de stad.

Ja zeker aan te raden, en den berg over naar de Titie see of Donaueshingen als je de Donau wil zien ontspringen.
Oud 11 mei 2023, 10:43   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
De Blocksberg bij Walpurgisnacht. Daar kunt ge met bezem naartoe vliegen, dat kost hooguit huid en haar.
Ge bedoelt de Heksentanzplatz in de Harz ?
Oud 11 mei 2023, 10:45   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Aaah... de Groene toekomst, zo mooi....
Voor 2 personen, 400 - 500€ om heel de nacht, dus 12u op een stoel te zitten in een coupé gedeeld met 6.
Of 500 - 600+ € op een ligbedje met 6 in één coupe.
Oh ja, pas vrijdagavond vertrekken, maar dat bespaart op de overnachtingen ter plekke en dat maakt ook ineens je eco voetafdruk weer wat kleiner. Win-win voor iedereen.

Herinner me langer geleden een citytrip naar Berlijn vanuit Deurne, op goed 1,5uur was je ter plekke, voor een best betaalbare prijs. En bij terugkomst was ik van de deurdrempel van het vliegtuig, tot mijn voordeur op exact 1uur (incl. 2x openbaar vervoer).
Ach gewoon verschrikkelijk die vuile stinkende vliegtuigen, die wel voor de volle 3% percent verantwoordelijk zijn voor de global warming. Kapot maken die boel.

Enfin, terug on topic, waarom geen fietstocht met de de tent, of een trektocht naar Scherpenheuvel en onderweg bij de boeren in de schuur slapen. Onderweg een sessie geitenmelken of koeknuffelen meepakken. Eens volledig eco-trendy uit de bol gaan, hé.
Maar geen kaarsen branden want die stooten fijn stof uit, en dat doet ge ook al met uw banden van uw velo.
Oud 11 mei 2023, 12:17   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terugkeer zondagavond.

Op skyscanner kan je bij bestemming "overal" ingeven of uit het dropdown-menu "alle bestemmingen" kiezen.
Dan heb je in 1 keer een overzicht van de goedkoopste bestemmingen.

Vanuit België zijn dat Verenigd Koninkrijk (€137) en Zwitserland (€147).
Vanuit Nederland kan je onder de €150 naar Duitsland (€100).

Even doorklikken op dat Nederland-Duitsland aanbod van €100 leert dat je dan met Eurowings vanaf Schiphol naar Hamburg gaat. Probleem is dat je pas 's avonds naar ginder vertrekt...

Wil je dat counteren kan je ook de dag voordien 's avonds vertrekken maar dan dien je €147 uit de portemonnee te trekken...

Voor die prijs kan je natuurlijk ook met de auto naar daar gaan. Een uurtje of 6 bollen (vanuit A'pen)...

In ieder geval: het is natuurlijk niet het ideale weekend om een goedkope citytrip te boeken. Feestdag-weekends zijn altijd een pak duurder.

Ga je bv een week later van donderdag tot zondag (vanuit België) heb je plots keuze uit 11 bestemmingen onder de €150.... Met oa Frankrijk, €29, UK €39, Ierland €47, Italië €94,...
Oud 11 mei 2023, 12:25   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
50 euro om naar Italië rte reizen was inderdaad totaal absurd.
Absurd, maar wel leuk natuurlijk...

En we moeten niet heiliger willen zijn dan de paus.
Als er morgen in de winkel plots voedingswaren voor €2 liggen die normaal €20 kosten gaan we ons ook geen vragen stellen maar laadt iedereen gewoon zijn kar vol.
Maar als het over vliegtuigreizen gaat is iedereen plots Greta Thunberg... En dan vooral degenen die nooit het vliegtuig nemen heb ik de indruk.

Ik ben dan ook niet iemand die zo'n vliegaanbod links laat liggen omdat het 'ongepast' zou zijn. Wat een bullshit. Het wordt ons aangeboden. Wat betekent dat het wel legaal zal zijn.
Als zo'n aanbod daadwerkelijk de planeet om zeep helpt moeten de overheden daar maar paal en perk aan stellen.
Ik boek en vertrek bij zo'n aanbod.

Waarom zou een ticket naar bv Italië voor €250 immers wel aanvaardbaar zijn en eentje van €50 niet? Alsof die €200 verschil in de zakken van de piloten, de stewardessen en het klimaat terecht komt...
Niks hoor: met die hogere prijzen lacht enkel Michael O'Leary.
Oud 11 mei 2023, 12:29   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Iemand met de trein naar Deutschland sturen?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 11 mei 2023 om 12:32.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 12:32   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Met de trein naar Deutschland?
Met de trein naar het Oosten he Henri, meestal stopten ze maar even in Duitsland om kolen te laden
Oud 11 mei 2023, 12:37   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Over absurd gesproken: ik keek even wat een hst-reis naar Marseille (super citytrip bestemming volgens mij) zoal kost.

Voor volgend weekend zitten die treinen blijkbaar al vol. Ik geraakte bij b-europe.com in ieder geval niet meer aan ticketten.

Om toch een idee te krijgen van de prijs keek ik dan maar naar het volgende weekend.
En ja; dan is er plaats!!
Heen en terug vanuit Antwerpen naar Marseille voor (hou je vast): €420 pp!!

Eventjes met 2 naar Marseille voor 4 dagen kost dus aan vervoer alleen al €840.
Net evenveel als een vliegtuigticket naar New York voor dezelfde dagen...

En dan gaan kakken op mensen die het vliegtuig nemen?? Terwijl het 'groene' alternatief bijna even duur is als er met de taxi naartoe gebracht worden?
Verwacht er echt iemand dat mensen dan de keuze gaan maken voor de trein?

Laatst gewijzigd door BigF : 11 mei 2023 om 12:37.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 12:48   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Over absurd gesproken: ik keek even wat een hst-reis naar Marseille (super citytrip bestemming volgens mij) zoal kost.

Voor volgend weekend zitten die treinen blijkbaar al vol. Ik geraakte bij b-europe.com in ieder geval niet meer aan ticketten.

Om toch een idee te krijgen van de prijs keek ik dan maar naar het volgende weekend.

En dan gaan kakken op mensen die het vliegtuig nemen?? Terwijl het 'groene' alternatief bijna even duur is als er met de taxi naartoe gebracht worden?
Dat zie je binnen België alleen al. Brussel-Oostende , heen en terug 2de klasse €38 per volwassene. En ben je, in theorie, 86 minuten onderweg.
Als de treinen geen vertragingen hebben, of staken, of je wil reizen buiten kantooruren....
Oftewel, de sterren moeten al goed staan wil het in de buurt komen van die voorspelling.
Oud 11 mei 2023, 12:51   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

De prijs van de trein moet niet omlaag, die van het vliegtuig moet drastisch omhoog.
Het moet, voor het milieu, maar eens gedaan zijn met al die verplaatsingen voor het plezier.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be