Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2023, 08:43   #1
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard nonnen prepaarden kinderen voor de priesters

De kerk is echt rot tot in de kern...

Citaat:
“Sommige zusters prepareerden kinderen voor priesters”: waarom de rol van nonnen in het misbruik totaal onderbelicht is

Hebben ook nonnen zich schuldig gemaakt aan misbruik? “O ja, en niet een klein beetje ook”, verzekert mensenrechtenactiviste Lieve Halsberghe. Een kijk op de onderbelichte rol van vrouwelijke geestelijken. “De wreedheid door nonnen komt voornamelijk uit frustratie.”

Kerknet.be publiceert sinds 2010 jaarlijks de gemelde feiten van misbruik. Het aantal vrouwelijke daders is daar duidelijk in de minderheid: 5 procent van de daders is vrouw. Maar dat betekent niet dat misbruik door vrouwen niet bestaat. In 2011 werden zusters van het voormalige weeshuis Stella Maris in Kortrijk bijvoorbeeld beschuldigd van seksueel misbruik.

Toch bleef de rol van de nonnen de afgelopen jaren onderbelicht: er kwamen vooral veel getuigenissen naar boven van mannelijke overlevers en mannelijke daders: priesters, pastoors, onderpastoors en paters.

Priester Rik Devillé, betrokken bij de VRT Canvas-reeks ‘Godvergeten’, publiceerde in 2019 het boek ‘In naam van de Vader’. Een boek met 101 getuigenissen over misbruik in de kerk, vooral gepleegd door mannen. “Mensen spraken mij vooral aan over misbruik in internaten en parochies. Aan het hoofd van een parochie staat een pastoor, geen non”, reageert Rik Devillé. Maar ook bij nonnen is er sprake van seksueel misbruik, op een vergelijkbare manier, zegt hij. “Deze getuigenissen zijn niet zo overvloedig als die over mannen, maar ze zijn er wel.”

Mensenrechtenactiviste Lieve Halsberghe houdt zich bezig met dossiers over misbruik door geestelijken in het buitenland, en was nauw betrokken bij Operatie Kelk. Over de rol van nonnen “valt heel veel te vertellen”, zegt ze. “Er zijn gevallen van misbruik door nonnen naar boven gekomen in België, zeker na 2011. Hun rol is dubbelzijdig: er zijn nonnen die kinderen seksueel hebben misbruikt, maar ook veel nonnen die kinderen hebben geprepareerd voor priesters.”
Heeft ze die verhalen over seksueel misbruik door nonnen gehoord? “O ja, en niet een klein beetje ook, hoewel het aantal nonnen die seksuele misdrijven plegen misschien niet even groot is als het aantal mannelijke collega’s. Maar wat we weten over misbruik in de kerk in België, is het topje van de ijsberg.”

Volgens Halsberghe zijn nog heel veel vrouwelijke slachtoffers niet naar voren getreden. Zij komen minder makkelijk naar buiten met hun verhaal, zegt ze. Daarnaast is misbruik door vrouwen nog altijd een taboe – ook voor mannelijke slachtoffers om te melden.
Verzwegen daderschap

De rol van vrouwen in het misbruikschandaal is “totaal onderbelicht”, zegt priester Devillé. Hoe hij die rol zou omschrijven? Hij maakt eerst een kanttekening: “Als ik hierop antwoord, is het niet dat ik een beeld schets van alle nonnen.”

Hij wijst vervolgens op enkele voorbeelden uit zijn boek, die vooral gericht zijn op machtsmisbruik en het faciliteren van misbruik. “De meest voorkomende vorm is mededaderschap en verzwegen daderschap: ze hebben gezwegen.”

“Ook onder de nonnen zijn er die levens van kinderen hebben verwoest”, zegt professor geneeskunde en klinisch psycholoog Manu Keirse (KU Leuven), die nauw betrokken is bij de nasleep van Operatie Kelk. “Het is nog niet zoveel gegaan over de omgeving: je hebt daders, en een omgeving die daarover wist. Zij hebben het misbruik getolereerd en gezwegen. Dat vind ik net zo erg. Als je zwijgt over zoiets, ben je medeplichtig.”

In het boek van Rik Devillé staan enkele verhalen waarin de rol van zusters zichtbaar wordt. Zo is er de afschuwelijke getuigenis van Anne-Sophie, die op een Limburgs internaat zat. Twee zusters daar faciliteerden het misbruik door de pastoor: ze riepen haar bij zich en dwongen haar zich uit te kleden. Ze werd veelvuldig verkracht tussen zeven en twaalf jaar, staat in haar erkenningsdossier.

Op een dag werd ze vastgebonden door de zusters, de priester was ook aanwezig. Zonder dat ze wist dat ze zwanger was, of wat een zwangerschap was, ging ze door een bevalling heen. De priester dwong haar vervolgens om de handen om de nek van haar pasgeboren baby te leggen en te knijpen. Het kindje overleed.
‘Lelijke machtsspelletjes’

Als het over misbruik in de tehuizen en internaten gaat, zijn er vooral verhalen bekend over psychische en lichamelijke mishandeling door nonnen. In wat voor omgeving komt dit misbruik tot stand? Het is belangrijk om te begrijpen hoe het zit voor vrouwen in de katholieke kerk, zegt Lieve Halsberghe. “Er is sprake van een duidelijke hiërarchie. Die wreedheid door nonnen komt voornamelijk uit frustratie, omdat ze zelf slecht behandeld worden.”

Vrouwenkloosters hebben een geheel eigen context, zegt Rik Devillé. “Het zijn sinds de middeleeuwen avant la lettre emancipatieplaatsen van vrouwen, waar ze niet onder druk van mannen moeten leven.” Maar binnenshuis ontstaan ook hier “lelijke machtsspelletjes”, stelt hij. Er zijn volgens hem talloze verhalen van moeder-oversten die hun macht “op lustige manier botvierden op hun onderdanen”. Nog los van de getuigenissen van nonnen die in kloosters zijn misbruikt door priesters, vaak met medeweten van moeder-overste.

Het misbruik onder de nonnen is niet op dezelfde manier onderzocht als het misbruik door een katholieke priester of pater, stellen de betrokkenen. Devillé: “Nonnen voelen zich in een veilige positie doordat ze zich in een onderdrukte positie bevonden: we weten niks, we zijn niet eindverantwoordelijk, we stonden daaronder.”
https://www.hln.be/binnenland/sommig...t-is~a2035db9/

Het is een heel goede zaak dat deze VRT reeks de walgelijke ontsporingen in de RKK helpt blootleggen, en de rol van klokkenluider Rik Devillé is instrumenteel daarin.

Maar is het voldoende ? Waar zit naast wat omfloerste erkenning door enkele kerkprelaten de logische volgende stap ? Namelijk schadevergoeding ? Het is een beetje al te gemakkelijk om de individuele pervert als enige dader aan te wijzen, en zo de gigantische verantwoordelijkheid van het instituut kerk onder de mat te vegen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 09:19   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat is prepaarden?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 09:21   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Het is een heel goede zaak dat deze VRT reeks de walgelijke ontsporingen in de RKK helpt blootleggen, en de rol van klokkenluider Rik Devillé is instrumenteel daarin.

Maar is het voldoende ? Waar zit naast wat omfloerste erkenning door enkele kerkprelaten de logische volgende stap ? Namelijk schadevergoeding ? Het is een beetje al te gemakkelijk om de individuele pervert als enige dader aan te wijzen, en zo de gigantische verantwoordelijkheid van het instituut kerk onder de mat te vegen.
De VRT moet hierna een andere reeks opstarten en de VRT stal uitmesten, en bij uitbreiding de hele amusementbusiness.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 09:26   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat is prepaarden?
De paarden die vooraan lopen?
Oud 24 september 2023, 09:35   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Wat is prepaarden?
Of pre-paren, of voorbereiden.
Oud 24 september 2023, 09:37   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

prepaarden

Ze paarden er eerst mee en vervolgens paarden de priesters er mee?
Oud 24 september 2023, 10:41   #7
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

We struikelen tegenwoordig over de honderden nonnen die in het straatbeeld met hun rare kappen en zwarte gewaden als eksters loeren om de kids te prepaarden.
Oud 24 september 2023, 10:58   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
We struikelen tegenwoordig over de honderden nonnen die in het straatbeeld met hun rare kappen en zwarte gewaden als eksters loeren om de kids te prepaarden.
Zolang het maar dhimmiekindjes zijn is het allemaal prima.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 september 2023 om 10:59.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 11:57   #9
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
honderden, duizenden kweekzeugen.
onze gasman is er zot van.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 12:03   #10
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige krijgen zelfs miljoenen toegestopt door de vivaldi bende.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 12:10   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

1) ik ga die reeks toch eens moeten bekijken
2) ik ken een heel oude man die me eens zei "vroeger brachten ze opstandige kinderen naar de paters om ze eens uit te laten boren". Ik dacht dat dat maar wat loze praat was. Maar zou het ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 12:39   #12
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
klokkenluider Rik Devillé
Klokkenluider?

Heeft hij het soms over recente zaken?
Oud 24 september 2023, 12:43   #13
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Het is een heel goede zaak dat deze VRT reeks de walgelijke ontsporingen in de RKK helpt blootleggen
Dat Gie Laenen een veroordeeld pederast was, was geen enkel probleem voor de VRT om hem aan een jeugdprogramma mee te laten werken.

In een van die uitzendingen mochten kinderen seksspeeltjes komen testen op de wc's van de VRT.
Oud 24 september 2023, 22:10   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De VRT moet hierna een andere reeks opstarten en de VRT stal uitmesten, en bij uitbreiding de hele amusementbusiness.
In omroepsnaam de eerste aflevering kan dan over de strapatsen van Walter Capoot gaan.

De tweede aflevering een ketnet special.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 22:10   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
prepaarden

Ze paarden er eerst mee en vervolgens paarden de priesters er mee?
Ja ze gebruiken een groot kruis of de paaskaars
Oud 24 september 2023, 22:44   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
1) ik ga die reeks toch eens moeten bekijken
2) ik ken een heel oude man die me eens zei "vroeger brachten ze opstandige kinderen naar de paters om ze eens uit te laten boren". Ik dacht dat dat maar wat loze praat was. Maar zou het ?
Dat waren de paters pedofielen een neven afdeling van de jezuieten

Allee alle gekheid op een stokske, ... (nee dat is het verkeerde spreekwoord in dit geval)

Ik geloof daar wel iets van ja, Allee ge zat vroeger jaren mee ne "raren" in de familie, Familie goed aangeschreven, ja wat deed ge daar mee ge stuurde die het klooster in he, daar kon die dan met de paters ravotten he, en als die in een orde terecht kwam waar dat niet getolereerd werd, dan vloog die ergens naar een school om daar onderwijzer of directeur te spelen.

De kerk die de goede naam van hune franchise moest behouden, die zweeg toch. En als het echt te bont werd stuurden ze die ergens anders naartoe of naar de congo of zo he, dan was het probleem ook opgelost.

Trouwens ze kampen al van in de vroege middeleeuwen met dat "probleem" De borgia die zijn eigen onechte zoon kardinaal maakte en vogelde met alles dat een rok of broek droeg kon wel paus worden.

Kom ik had 2 tante nonnekes, de ene is vroeg gestorven, dat mens is niet oud geworden en naar de verhalen die ik daarvan hoorde doodbraaf. haar zuster heb ik wel gekend. Die was overste en ik kan mij daar iets bij voorstellen. Dat mens had natuurlijk gezag. Ja een echte mere suprieur, Maar ik kan mij niet voorstellen dat die ooit in kinderen zou gemarchandeerd hebben voor ne paster.
Oud 25 september 2023, 01:29   #17
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niks nieuws hoor. Het trekt sowieso een hoop gefrustreerden-geperverteerden aan.
(Ik heb weet van zo nog een andere religioot die achter de schermen de katjes ih donker wenst te knijpen; I won't cite names though maar meneer - de zogenaamde goede gelovige, zal zich zeker herkennen)
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2023, 15:34   #18
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De staat duldt niet dat geestelijken aangestuurd worden door het buitenland, hoe zit dat met Vangheluwe die zijn titel beschermt ziet door Rome ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2023, 15:44   #19
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
De staat duldt niet dat geestelijken aangestuurd worden door het buitenland, hoe zit dat met Vangheluwe die zijn titel beschermt ziet door Rome ?
Ik snap het probleem eigenlijk niet.

Waarom moet er een titel of lidmaatschap worden afgenomen?
Oud 28 september 2023, 17:29   #20
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Een emotionele van Peel vandaag in de kamer. Een Van Peel die dit al lang aankaart en elke keer 0 op het rekest kreeg. En nu het in de media komt gaan De Croo en Quickie een beetje voor het oog van de camera's en in verkiezingsmodus wat zieltjes proberen winnen. Wat een walgelijke hypocrieten zijn dat toch. Tuig van de richel is het. Ik begrijp zeer goed dat Van Peel niet langer wil deelnemen aan dat theater. Ik was het niet altijd met je eens Mevrouw van Peel, maar het ga je goed.

1 op 10 kinderen vandaag de dag. Niet alleen 80 jarigen die het in in de jaren 50 en 60 hard te verduren kregen van geestelijken. Maar daar vallen geen stemmen mee te winnen zeker? Mijn bloed kookt oprecht van zoveel struisvogelgedrag.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 28 september 2023 om 17:32.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be