![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar haalt L Vander Taelen die onzin ?? Ga in Brussel maar eens naar een loket openbare dienst hulpdienst en of politie of naar een MIVB station of naar een ziekenhuis en begin je gesprek in het Nederlands
![]() Je wordt bekeken alsof je een Mandarijn Chinees bent. En blijf dan best zeer onderdanig of je krijgt nog wat verwensingen naar het hoofd (zelf onlangs meegemaakt bij politie) Henri Simonet draait zich niet om in zijn graf maar danst er de Salsa ![]() https://www.bruzz.be/actua/column/de...bij-2024-06-11 Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2024 om 07:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De straatnaamborden en het het UZ te Jette zijn nog tweetalig in Brussel. Voor de rest is het zoeken als naar een naald in een hooiberg om nog in het Nederlands bediend te worden. Maar de Franstalige onwil om de taalwetten te volgen ,moet volgens de Belgicisten onder de mat geveegd worden om dit land te redden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet waarom ik hier in Het Hoofdstedelijk Gedrocht zo zelden échte problemen heb om in het Nederlands bediend te geraken. Wat doe ik verkeerd? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, eerder naar "Brugmann", maar ook daar ondervind ik amper tot geen problemen vanwege mijn uitdrukkelijke wens steeds Nederlands te kunnen & mogen gebruiken.
Maar ik beperk mijn leven uiteraard niet tot ziekenhuisbezoek. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat de doorsnee Vlaming/Vlaamsnationalist uit de provincie nog niet in het snotje heeft, is dat we in Brussel aan de lopende band Nederlandstaligen aan het bijmaken zijn.
Deels dank zij het Nederlandstalig onderwijs, maar vooral ook omdat meer en meer allochtonen (Marokkanen, Congolezen...) tegenwoordig behoorlijk goed Nederlands spreken. Je zal ze inderdaad niet vinden aan het loket van een Brussels gemeentehuis, maar wel in het openbaar vervoer, winkels allerhande, of gewoon op straat. Eén van de grootste manco's van het Vlaams beleid in Brussel is dat het niet inspeelt op dit fenomeen en het ondersteunt. En Vandertaelen heeft gelijk dat het harde anti-Vlaamse racisme uit de jaren '60 tot '80 eruit aan het gaan is. Ook al omdat niet alleen de Brusselse Vlamingen maar ook de Brusselse franstaligen aan het uitsterven zijn. We zijn er nog lang niet maar het gaat vooruit.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) Laatst gewijzigd door E. Gidius : 12 juni 2024 om 16:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet dat u Brussel minstens even goed kent als ikzelf, en uw observatie komt perfect overeen met de mijne. Brusselaars ('oude' én 'nieuwe') die het Nederlands ook al is het maar een béétje beheersen, zijn daar trouwens erg trots op en maken dankbaar gebruik van élke kans die ze krijgen om hun kennis van die taal te bewijzen. En wie ben ik om te weigeren hen daarbij te helpen, nietwaar. ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Recordaantal klachten over gebrekkig Nederlands in Brusselse ziekenhuizen Gepubliceerd op dinsdag 5 april 2022 In 2021 ontving het Vlaams Meldpunt Taalklachten een recordaantal ![]() 38 procent van de klachten heeft betrekking op de Brusselse spoeddiensten of mobiele urgentieteams. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annabel Tavernier opvroeg. “Het is een goede zaak dat steeds meer Vlamingen zich niet zomaar neerleggen bij grove schendingen van hun taalrechten. Maar het blijft bijzonder problematisch dat de Nederlandstalige dienstverlening bij de spoeddiensten nog steeds niet gegarandeerd is”, aldus Tavernier." https://www.n-va.be/nieuws/recordaan...e-ziekenhuizen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Best mogelijk, maar ik ben geen N-VA-er. Misschien ruiken de mensen dat? ![]() Edit: nu moet ik wel toegeven dat ik tot nu toe nog nooit van spoeddiensten of mobiele urgentieteams gebruik heb moeten maken. Ik zou dat hoe dan ook graag zo houden, ongeacht of ik daar dan in het Nederlands of een andere taal door bediend wordt. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 12 juni 2024 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Taalproblemen verdwenen in Brussel ?
Citaat:
... maar het klopt wat djimi en E. Gidius schrijven, het is ook mijn ervaring als spoorman dat de gekleurde Brusselaars hun neus niet optrekken voor het Nederlands en het aantal door de Waalse kwaliteitskranten tegen de Vlamingen opgezette Franstaligen die wel hun neus voor onze taal ophalen er een minderheid wordt ...
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ken er ook die beweren nooit problemen te hebben op dat gebied gewoon opdat ze dan maar braafjes overschakelen naar het Frans. Misschien kan jij volgende keer met deze Mevrouw meegaan ( en ook met mij eens naar de politie in Elsene of het Erasmus ziekenhuis in Anderlecht ![]() https://www.bruzz.be/actua/samenlevi...cht-2024-06-13 Er gaat geen dag voorbij of er wordt een melding van gemaakt en dat zijn dan nog maar alleen de voorvallen die uitlekken in de pers. Maar goed als jij geen problemen hebt zullen we je maar geloven ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juni 2024 om 06:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk is de taal van winkelier of kapper niet daar waar het probleem zich stelt. Echter hebben hulpdiensten alsook openbare diensten en zorginstellingen een taalwet die ze moeten naleven en daar wringt het schoentje. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juni 2024 om 07:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die dienstverlening wordt in Brussel al 194 jaar duidelijk niet geleverd aan de Nederlandstaligen. De taalklachten worden genegeerd en ze doen verder alsof er niets gebeurd is.In tegendeel wie zijn rechten opeist wordt afgeschilderd als een ruziezoeker en extremist. ![]() Dit spelletje heeft nu lang genoeg geduurd. De taalwetten gelden voor iedereen ,ook voor de Franstaligen. Sancties die uitgevoerd worden ,dringen zich op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06...erlands-getui/
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijna een kwart van de Brusselaars spreekt daardoor vloeiend Nederlands. Wat niet wil zeggen dat de contacten tussen Vlamingen en dit soort Brusselaars in het Nederlands verlopen. Vaak probeert zo'n Vlaamse provinciaal, tot groot jolijt van omstanders, wat "Frans" te broebelen om zijn Brusselse gespreksgenoot ter wille te zijn. Denkt hij. En even later beklaagt hij zich dat niemand in Brussel Nederlands spreekt. True story. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het hilarische is dat dan niet zelden blijkt dat de bediende of verkoopster ook een Nederlandstalige is ![]() Maar ik schreef het al de Vlaming is aan die situatie zelf wel schuldig. Vlamingen hebben niet veel taalbewustzijn. Zet 1 Franstalige tussen 10 Vlamingen en steevast zullen die 10 Frans broebelen tegen die ene Franstalige. Het omgekeerde zal nooit gebeuren. Maar de situatie verandert stilaan. Trouwens de gesproken taal verdwijnt meer en meer naar de achtergrond door de digitalisering. Iemand in levende lijve spreken wordt steeds zeldzamer...meer online bestellingen maar ook bij verzekeringen banken nutsdiensten telecombedrijven enz.....geen levende ziel meer te bespeuren. Menselijke interactie vergeet het ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juni 2024 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien ik zelf een uitgesproken cis-man ben, lijkt het mij absoluut geen goed idee een vrouw die verkracht werd te gaan begeleiden. Maar als u het écht ziet zitten om in mijn gezelschap naar de politie van Elsene te stappen of naar het Erasmus-ziekenhuis in Anderlecht: laat maar weten wanneer u mijn hulp zou kunnen gebruiken. Als ik op dat moment vrij ben én u bereid bent mijn vervoerskosten terug te betalen, zullen we samen de confrontatie met onverbeterlijke franskiljons aan kunnen gaan. ![]()
|
![]() |
![]() |