![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Even opgezocht en ... kan dit kloppen?
Lijkt me toch een erg groot verschil .. in het voordeel van Frankrijk. Inkomsten vakman carrossier vergelijking België / Frankrijk Gemiddeld salaris carrossier: Frankrijk: bruto : 27000€/jaar netto: 1823€ per maand https://www.jobijoba.com/fr/emploi/Carrossier/Auxerre België : bruto : 31000€/jaar netto: 1377€ per maand https://be.talent.com/tax-calculator...region=Belgium
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is het he, wij maar belastingen betalen voor heel hordes onrendabelen in leven te houden en een waterhoofd van een politiek systeem.
500 euri extra in de pocket. die de economie activeren |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Ik denk dat het heel verhelderend zou werken indien we eens twee dezelfde profielen zouden droppen in beide landen.
Een arbeider/vakman van rond de 25 jaar .. alleenstaand / vrijgezel ... Overal ter wereld hebben mensen dezelfde droom, een aangenaam leven opbouwen. Laat ons al eens even kijken wat er voor 1/3 van je maandloon aan woonmogelijkheden te vinden zijn. We sturen 'Jan' in België met 460€ op pad en 'Jean' in Frankrijk met 607€. Regio 30km rond vergelijkbare steden.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor deze omgeving kan ik je voorspellen dat je niets leefbaars vind voor die €460.
En al zeker niet iets waar een jonge man een toekomstige partner in wil ontvangen.
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken 'het leven' in beide regio's ondertussen vrij goed. Het ziet er voor de Jan in België al niet goed uit. Ik moest al tot 800€ gaan om 4 panden te vinden. Dat is zelfs een pak meer dan 50% van zijn netto loon. (overschot maandbudget 577€) https://www.spotto.be/nl/zoeken/278c...nden/overzicht De Jean in Frankrijk heeft wat meer geluk. Voor 1/3 van zijn netto kan hij al kiezen uit 9 panden. (overschot maandbudget +1200€) https://rentola.fr/location?location...ty_types=house
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gebruik de calculator van jobat en dan krijg ik heel andere cijfers. Van €1377 netto maakt jobat €1461 bruto. Doe dat maal 12 en je verdient €17500 per jaar. Volgens uw bruto jaarloon (€31000) zou die gast dus nog €13500 per jaar aan andere zaken moeten verdienen (verlofgeld, eindejaarspremie,...) Omgekeerd mag je volgens jobat maar €9/u bruto verdienen om netto €1395 per maand over te houden. €9 lijkt me wel heel weinig. Waar zit de fout?
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen onrealistisch loon voor een beginnende koetswerkhersteller bij de een of andere generale groep of bij een zelfstandige die probeert te groeien. Jobat geeft dan €2000 per maand netto. Nog steeds geen vetpot voor iemand die nog een leven probeert op te bouwen. En dan blijft Johans vergelijking wel pijnlijk. Voor hetzelfde op de rekening van de werknemer mag die werknemer op jaarbasis wel €4K extra afgeven. Voor veel meer bemoeienis en bekakkerij.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 31 augustus 2024 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Niks mis mee. Mogelijk loopt er wat mis bij de berekeningen voor het overgebleven netto. Ik vind het verschil wat netto (450€) overblijft vrij hoog. Vandaar mijn vraag.
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
16€x38x4,5 = 2740€ per maand. of +/-33000€ per jaar. https://www.google.com/search?client...eker&jbr=sep:0 Om van bruto naar netto te gaan gebruikte ik volgende website: https://be.talent.com/tax-calculator...region=Belgium
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 31 augustus 2024 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beiden gebaseerd op praktijkervaring. Ik denk dat we puur op internetgegevens wel kunnen stellen dat een prille autotechnieker die niet met zijn gat in de boter valt, in België blij mag zijn een netto van €2000K in de maand. Dat is ook mijn ervaring, en de reden waarom ik nog nooit in een garage heb gewerkt als werknemer/consultant. Het is het sop van de kool niet waard voor een Midas of een Carglass te werken. Laat staan voor een kleine zelfstandige garagist die een extra kracht nodig heeft. (de meeste van die garages in deze omgeving zijn nu keelschraapgebied)
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
"Overzicht Als je € 30 780 per jaar verdient, woonachtig in België bent, dan wordt je € 14 260 belast. Dat betekent dat jouw netto-salaris € 16 520 per jaar zal zijn, of € 1 377 per maand. Jouw gemiddelde belastingtarief is 46.3% en jouw marginaal belastingtarief is 69.6%. Dit marginaal belastingtarief betekent dat jouw directe extra inkomen volgens dit tarief zal worden belast. Bijvoorbeeld, een stijging van € 100 in jouw salaris zal belast worden met € 69.60, vandaar dat jouw netto salaris zal stijgen met € 30.40. " Waar zit de fout?
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of eentje die ook BTW per direct intelt. Dan is het belastingstarief per direct 21% hoger.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 31 augustus 2024 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Voorbeeld 1 : Raf neemt een metselaar in dienst Metselaar Xavier spreekt met Raf een uurloon van 16 euro af. Het eerste jaar bedragen de loonkosten voor deze arbeider dus om en bij de 53.000 euro. Aangezien Raf nooit eerder personeel tewerkstelde, komt hij in aanmerking voor de doelgroepvermindering eerste aanwerving. Concreet: hij kan rekenen op een vermindering van 9.000 euro. Zo zakt zijn loonkost naar 44.000 euro.* https://www.sdworx.be/nl-be/wie-help...aste-werknemer Bruto loon(kost) 53.000€ voor een loon van 16€ per uur. Van die 53.000€ komt er volgens mijn calculator amper 16.000€ in het netto loonzakje van de arbeider terecht. Nu even zoeken hoe het in Frankrijk met die loonkost zit. ![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we dezelfde berekening voor een Belgische arbeider maken op besox.be (die hebben een simulator).
Met 220 werkdagen van 8 uur moet een arbeider €11,3 bruto verdienen om aan een jaarlijks bruto salaris van €20000 te raken (zoals ook in het Fr-voorbeeld hierboven). Bij €11,3 zit de jaarlijkse loonkost voor die firma dan op €36000, een stuk hoger dan een Fr-voorbeeld hierboven. MAAR: in de Be-berekening zitten wel ALLE kosten vervat nl. eindejaarspremie, verlofgeld, ongevallenverzekering, geneeskundige dienst, sociaal secretariaat... In het FR-voorbeeld zie ik bv al de vermelding "sans les primes" staan... Nu gaat natuurlijk geen enkele nuchter denkende Belg beweren dat de loonkost hier lager is dan in Frankrijk maar we moeten ook niet overdrijven door onvolledige cijfers te gebruiken. En dat wordt in het voorbeeld van hierboven (totale kost werkgever: €20883 vs bruto werknemer: €20000) wel gedaan. Volgens BusinessAM was de situatie op 1 april 2014 zo: Citaat:
Dat is natuurlijk heel iets anders dan wat u hierboven liet uitschijnen eh? Uw berekening: Be: €53000 bruto loonkost naar €16000 netto (+231% van brut naar net) Fr: €20833 bruto loonkost naar €20000 netto (+4% van brut naar net) Als we echt willen vergelijken moet je wel het hele plaatje vertellen eh?
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een jaar of 2 geleden, onze glorieuze vivaldi regering laat een index toepassen van 10 %
ze doet dat natuurlijk in de eerste plaats om de eigen kas te spekken een belasitngverhoging op kosten van de grote werkgevers vooral. Met als gevolg natuurlijk, autofabrikant audi die zijnen bollewinkel sluit. Natuurlijk komt dat ook omdat de vag group zo dwaas geweest is om te luisteren naar Europa en niet naar zijn klanten. Maar de klappen vallen hier omdat er een blauw konijn een rooie agenda doorgeduwd heeft. van logisch denken is nog nooit iemand dood gegaan, maar onze politiekers hebben er om een of andere reden enorm veel schrik van om het te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Ik doe de berekening wat het de werkgever in Frankrijk kost voor een netto van 1800€ voor een vakman. Ik kijk ook even na welke premies (vakantiegeld/eindejaarspremie) daar nog aan vast hangen. Doe jij dat voor dezelfde vakman in België. Bronvermelding meegeven zodat iederen kan volgen. Wat eindejaarspremie en andere aangaat lijkt het niet veel te verschillen van België https://www.service-public.fr/partic...osdroits/F2301
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 september 2024 om 08:16. |
|
![]() |
![]() |