Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2024, 20:20   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard + 700 km rijbereik voor € 46k middenklasse sedan

Tesla verlaagt de prijzen (basis RWD) en doet er nog een toetje bij, met een RWD-versie met grote batterij.

De RWD met standaard batterij ligt nu net onder €40k, of nog goed voor de €5k Vlaamse premie tot einde 2024. Het moet dus geen stockwagen zijn om onder de €40k te zitten. (In *NL kost dezelfde model 3 1000 € meer, maar ook daar zijn ze verrast)

Maar het toetje is de RWD Long Range - voor €6k meer - waar wslk vele op gewacht hebben - sinds de facelift -, die zou goed zijn voor WLTP-norm 702 km autonomie.
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/m...range-rwd.html

Tesla Model 3 Long Range RWD geraakt 700 kilometer ver + Belgische prijs

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-10-2024

Na de Model Y krijgt nu ook de Tesla Model 3 een achterwielaangedreven Long Range-versie. En die pronkt met een WLTP-rijbereik van liefst 702 kilometer.

Nu de Tesla Model 3 met steeds meer en steeds slimmere concurrenten af te rekenen krijgt, schakelt de Amerikaanse constructeur van elektrische auto's een versnelling hoger. Het gamma wordt immers uitgebreid met de Long Range RWD, een enduranceversie die de grotere batterij combineert met een enkele, op de achteras gemonteerde elektromotor.

De elektromotor van de Model 3 Long Range RWD kan een gemiddeld WLTP-normverbruik van slechts 12,5 kWh per 100 kilometer voorleggen, waardoor deze Tesla een rijbereik van liefst 702 kilometer kan voorleggen. Of van 640 kilometer, mocht je kiezen voor de optionele 19-duimvelgen. Ter vergelijking de RWD heeft een range van 513 kilometer, de Long Range AWD geraakt 629 kilometer ver op een acculading.

De Tesla Model 3 Long Range RWD sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 201 km/u. De Belgische prijs bedraagt 45.970 euro, dat is 6.000 euro meer dan de basisversie van de RWD en 5.000 euro minder dan de Long Range met AWD-vierwielaandrijving. De Model 3 Long Range RWD kan je nu reeds bestellen, Tesla start de Europese *leveringen in de loop van november.
*dit zal nog een extra schepje doen op de 2024-verkoop van Tesla in Europa, want andere merken doen het wat minder...

Vergeet niet dat het model 3 made in China is en dat de EU extra 8% invoertaks kasseert vanaf november als het daarbij blijft. Dat hindert Tesla niet de prijs nog wat scherper te zetten. Zie lezersreacties op autoweek.nl.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2024 om 20:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2024, 18:39   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vergeet niet dat het model 3 made in China is en dat de EU extra 8% invoertaks kasseert vanaf november als het daarbij blijft. Dat hindert Tesla niet de prijs nog wat scherper te zetten. Zie lezersreacties op autoweek.nl.
Correctie:

• enkel het basismodel 3 RWD met 60 kWh LFP batterij wordt gemaakt en ingevoerd vanuit China, naar de EU-landen betekent dat eventueel extra ~ +8% invoertaks of iets minder. ## Deze basis model 3 wordt in USA dus niet meer aangeboden wegens dit made in China (sowieso 100% invoertaks voor made in China naar USA...)

• Dit nieuwe model 3 Long Range Highland met grote NMC-batterij (Panasonic) wordt wel volledig gemaakt in de USA, want made in China komt zeker niet in aanmerking voor Federale US-incentives. (momenteel $ 7.500, dus die kost maar $29.990 in USA.
Dat zal ook een hoofdreden zijn dat de RWD long range *terug ingevoerd wordt in Europa, USA, andere ... (*dit is van 2017-2018 geleden)

• De Model 3 Long Range modellen specifiek voor China zullen NMC batterijcellen hebben van Chinese makelij, namelijk LG. De basis RWD heeft LFP cellen van CATL: https://cnevpost.com/2023/09/12/tesl...rgy%20Solution.

En natuurlijk is deze model 3 RWD LR (+700 km WLTP of 584 km EPA) ook om qua prijs/rijbereik de Hyundai Ioniq 6 en BMW i4 en andere sedans RWD.. die nog komen nog te kunnen "overtroeven", want die zitten zeker niet stil.

## Voor wie mijn uitleg onduidelijk is heb ik nog deze:
Citaat:
https://www.motortrend.com/news/tesl...ontinued-2024/

The Cheapest Model 3 Was Just Replaced By Something Better and Cheaper
The base Model 3 already didn't make sense, price-wise, and now it's gone.

Alexander Stoklosa, Writer Oct 02, 2024

How can it be that Tesla, in discontinuing its least-expensive Model 3—the Model 3 Standard Range—has replaced it, effectively, with something even cheaper but with more range? Easy: the formerly next-level-up, rear-wheel-drive Model 3 Long Range Tesla recently reintroduced to the lineup qualifies for the $7,500 Federal EV tax credit, which effectively lowers its $44,130 MSRP below that of the now-dead Model 3 Standard Range's $40,630 MSRP, which did not qualify for the same credit.

How? The Model 3 Standard Range's battery is an LFP (lithium iron phosphate) unit sourced from China, rather than the NCA (nickel cobalt aluminum) style produced here in America. The China-sourced LFP batteries not only disqualified the Model 3 Standard Range from the EV tax credit, it likely soon would become more expensive to import those batteries thanks to the Biden administration's newest tariffs on certain EV tech flowing stateside from China.

Had Tesla kept the Standard Range around, Chinese batteries and all, it'd likely have needed to raise the car's price, absurdly, to near or above the NCA-battery Model 3 Long Range variant, despite that version qualifying for the tax credit and delivering an additional 91 miles of claimed driving range (363 miles vs. 272). Seeing as how this makes little sense, it's little wonder Tesla simply axed the Model 3's Standard Range variant entirely, though we suppose the price leader could return in the future with an NCA battery that qualifies it for the federal tax credit, thus returning it to its position below the larger-capacity Long Range model.

For now, the Standard Range's departure leaves the $44,130, 363-mile Model 3 Long Range RWD (rear-wheel drive, single-motor); the $49,130, 341-mile Model 3 Long Range Dual Motor (all-wheel drive, front and rear motors); and the $56,630, 303-mile and more powerful Model 3 Performance (also all-wheel drive, dual motor)—all of which qualify for the $7,500 Federal EV tax credit. A 363-mile Model 3 for effectively $36,630 is a screaming deal, given the Model 3's latest updates that include sleeker styling, a massively improved interior, extra standard features (like rear-seat display and heated outboard rear seats), and significant improvements to ride refinement and cabin noise. Given all that, unless the Standard Range returns with a price that undercuts its cheaper, better successor model, it won't necessarily be missed.
De US-prijzen van de onderste alinea kloppen dus niet meer, de aktuele lagere prijzen vind je hier:
https://www.tesla.com/model3/design?...ct=no#overview
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 oktober 2024 om 19:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 13:07   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
• Dit nieuwe model 3 Long Range Highland met grote NMC-batterij (Panasonic) wordt wel volledig gemaakt in de USA, want made in China komt zeker niet in aanmerking voor Federale US-incentives. (momenteel $ 7.500, dus die kost maar $29.990 in USA.
Ik was te rap bij die US-prijs, want de "5 jaar gas savings" waren ook nog automatisch geselecteerd die moet ik afvinken, de prijs komt dan op $42.490 (zie afbeelding) - $ 7.500 Federal credit = $ 34.990
Ook:
Citaat:
https://electrek.co/2024/10/02/tesla...-electric-car/

Tesla cancels its cheapest electric car

Fred Lambert | Oct 2 2024

Tesla heeft zijn goedkoopste elektrische automodel stopgezet: de Model 3 Standard Range Rear-Wheel-Drive.

Gisteravond heeft Tesla zijn online Model 3-configurator bijgewerkt.

Terwijl we ons vanmorgen concentreerden op de leveringscijfers van Tesla, realiseerden we ons niet eens dat de Model 3 Standard Range uit de online configurator van de autofabrikant was verdwenen:

Met $ 39.000 was het de goedkoopste Tesla om te kopen. Nu is de meest betaalbare $ 3.500 duurder: de $ 42.500 Model 3 Long Range Rear-Wheel-Drive.

Tesla verandert vaak de uitvoeringen van zijn voertuigen zonder enige aankondiging of uitleg voor de wijzigingen.

We hebben echter een redelijk goed idee van wat er deze keer is gebeurd.

De Model 3 Standard Range was het laatste Tesla-voertuig dat in de VS werd aangeboden en dat LFP-batterijcellen uit China gebruikte. Chinese batterijcellen kregen onlangs hogere tarieven op import in de VS en die batterijen maken het ook moeilijker voor elektrische voertuigen om toegang te krijgen tot de belastingaftrek van $ 7.500.

Tesla had waarschijnlijk door dat deze specifieke uitvoering niet zo concurrerend zou zijn onder de verhoogde tarieven.

Nu zullen kopers die op zoek zijn naar het goedkoopste Tesla-voertuig, moeten kiezen voor de Model 3 Long Range RWD, die 90 mijl meer bereik heeft voor $ 3.500 meer. Als u in aanmerking komt voor de federale belastingaftrek (inkomensbeperkingen), bespaart u $ 7.500 - wat het een voertuig van $ 35.000 maakt vóór de staatsstimulansen en brandstofbesparingen.

Topcommentaar van BLH17 Geliked door 14 mensen

Juist, je kunt een voertuig als dat niet verkopen zonder in aanmerking te komen voor de belastingaftrek van $ 7.500 als je LR voor minder kunt kopen... vrij gemakkelijke beslissing. Hopelijk beginnen we binnen een paar jaar met het maken van LFP-batterijen (met een iets hogere dichtheid dan we tot nu toe in de EV's hebben gezien) in de VS. Ze zijn nog steeds erg handig voor EV's met een lager bereik en batterijopslag thuis / op netniveau.
De prijzen veranderen bij Tesla bijna zoals de laptopprijzen via Amazon e.d., kan bijna elke maand gebeuren, lol.

En zoals in diverse US-staten kan in Europa de prijs in elk land nog meer verschillen, en nog extra zolang overheden zitten te spelen met ecopremies. Hopelijk stoppen ze er allemaal mee vanaf 2025.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg model-3-lr-rwd-2048x1113.jpg‎ (118,2 KB, 40x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2024 om 13:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 15:04   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.271
Standaard

Dat is geen prijs voor een middenklasse sedan he, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 16:45   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is geen prijs voor een middenklasse sedan he, ...
En wat zou een prijs zijn volgens jou?

Middenklasse (auto), officieel D-segment
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2024 om 17:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2024, 18:28   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Als particulieren of gewone arbeiders onlangs een nieuwe (of occasie) Tesla kochten zal het wel geen goede prijs zijn.

Een tiental getuigen van wel via deze kranten:

Citaat:
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241..._source=google

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241009_95672139

“Hier droomde ik al tien jaar van”: premie voor elektrische wagens zet Vlaming vooral aan tot het kopen van een Tesla

De premie voor elektrische wagens zette de Vlaming vooral aan tot het kopen van een Tesla. Vier op de tien e-auto’s die dit jaar in ons land aan particulieren verkocht werden zijn een ‘model Y’ of ‘model 3’ van het bedrijf van Elon Musk, zo blijkt uit cijfers van Traxio.
[...]
Helaas hadden ze nog wat gewacht dan was het aanbod nog beter:
https://www.autogids.be/autonieuws/m...range-rwd.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2024 om 18:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 12:20   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Sorry dat ik inbreek in jouw persoonlijke private draad, met tot hiertoe enkel berichten van jezelf ...

maar ik moet het kwijt: ik wil nog niet gratis (nou ja) een auto van die Trump-pijper.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 12:47   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.714
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sorry dat ik inbreek in jouw persoonlijke private draad, met tot hiertoe enkel berichten van jezelf ...

maar ik moet het kwijt: ik wil nog niet gratis (nou ja) een auto van die Trump-pijper.
Geef maar, genoeg halve zolen die die tweedehands willen kopen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 13:33   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sorry dat ik inbreek in jouw persoonlijke private draad, met tot hiertoe enkel berichten van jezelf ...

maar ik moet het kwijt: ik wil nog niet gratis (nou ja) een auto van die Trump-pijper.
Gelukkig maar, klanten genoeg zoals je kon lezen.

"Exitus acta probat"
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2024 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 17:52   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
Standaard

Ook autoblog.nl heeft het opgemerkt:

Citaat:
Model 3 Long Range nu met 700 km range, voor minder geld!

Auteur: machielvdd, gepost 8 oktober 2024 om 12:03 – 39 Reacties

[...]

Ten opzichte van de normale Long Range lever je wel wat performance in, want je krijgt een elektromotor minder. De sprint naar de 100 km/u duurt nu 5,2 seconden in plaats van 4,4 seconden. Ook prima. De normale Model 3 RWD is nog steeds de traagste: die doet er 6,1 seconden over. Qua topsnelheid maakt het niet uit, die is nog steeds 201 km/u.

Het voordeel van de Model 3 Long Range RWD is niet alleen de range, maar ook de prijs. De Long Range RWD is 5 mille goedkoper dan de normale Long Range, wat neerkomt op €45.990. Als je de instapper op het oog had loont het ook om 5 mille door te sparen, want dan heb je opeens 189 km extra range. Overigens is de instapper ook weer goedkoper geworden.

Om het overzichtelijk te maken hieronder alle varianten op een rijtje:

Tesla Model 3 RWD (513 km range): €40.990
Tesla Model 3 Long Range RWD (702 km range): €45.990
Tesla Model 3 Long Range AWD (651 km range): €50.990
Tesla Model 3 Performance (528 km range): €58.490

Concurrentie Model 3 Longe Range RWD

Eigenlijk hoeven we de concurrentie er niet eens bij te halen om te weten dat de Model 3 een veel betere deal is, maar we doen het toch even:

Tesla Model 3 Long Range RWD (700 km range): €45.990
BYD Seal RWD (570 km range): €45.990
Xpeng P7 RWD Long Range (576 km range): €49.990
Polestar 2 Long Range Single Motor (659 km range): €51.200
Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh RWD (614 km range): €55.395
BMW i4 eDrive40 (597 km range): €63.358

Zoals je ziet is de Model 3 de goedkoopste van het stel (samen met de BYD), terwijl de Tesla wel met afstand de grootste range heeft. Het is dus weer een auto waar je heel lastig omheen kunt als je in de markt bent voor een elektrische sedan.


https://www.autoblog.nl/nieuws/model...r-geld-6959377

Reacties

Diesel Rocks zegt 8 oktober 2024 om 12:19

In het lijstje staat maar één auto die echt interessant is, de BMW i4. De Tesla is een Trump-mobiel en ziet er niet uit, het is de Opel Kadet van de jaren 20.
+1
Log in om te reageren

b00st zegt 8 oktober 2024 om 12:38
Over smaak valt niet te twisten, maar de prijs van een BMW i4, met dezelfde opties als een Tesla Model 3 standaard heeft, komt op 74655 EUR (Belgische configurator), oftewel 62% (!) duurder. Keyless entry alleen kost je al 925 EUR extra.
Dat is dus echt appelen met peren vergelijken. Vanwege het gigantische prijsverschil denk ik niet dat er veel mensen beide op hun shortlist hebben staan?
+5
Log in om te reageren

Johanneke zegt 8 oktober 2024 om 13:14
Ssst, hij is gewoon een enorme bimmer fan.
+1
Log in om te reageren

audirs3 zegt 8 oktober 2024 om 13:24
Ik zou dus never nooit die i4 met zijn *achterlijke ICE architectuur en trage 400V accu willen. Ik zou dan eerder voor een Ioniq 6 kiezen, of wachten op de Neue Klasse van BMW.

+1
Log in om te reageren
Leuke reacties. BMW doet het overigens onverwacht goed in Europa. En ze zouden het nog beter doen als ze naar een *pure BEV architectuur gaan, maar dan gaat de winst teveel krimpen.

* leeg gewicht BMW i4 edrive40 (81,3 kWh batterij)
Citaat:
https://www.bmw.be/nl/all-models/bmw...coup%C3%A9.bmw

Leeggewicht voertuig in kg: 2.125
Tesla model 3 Long Range RWD (6 cm korter)
Citaat:
Gewicht (rijklaar): 1.747 kg
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2024 om 18:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be