![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Af en toe eens boekhouder spelen kan geen kwaad eh.
Daarnet even de gezinsboekhouding qua vaste kosten eens doorgenomen. Kijken of er dingen zijn waar we gewoonweg te veel voor betalen. En na controle blijkt dat er enkel (eventueel) bespaard kan worden op verzekeringen. Voor de auto betalen we nu 1100 (is op 1 jaar blijkbaar bijna €200 opgeslagen!) en een korte simulatie-rondrit op internet laat zien dat dat ook voor pakweg 675 kan. Hij is ook niet meer zo nieuw als 2,5 jaar geleden. Hier moeten nog even de haken en ogen (franchise, incl/excl, ...) afgewogen worden maar dit moet verder onderzocht worden. Een motorfiets die al jaren stilstaat @ €430 per jaar (70 taks en 360 verzekering) heeft ook weinig zin. Maar verder valt er volgens mij weinig te besparen. Gas en elec zitten we goed (volgens mijnenergie.be), water heb ik geen keus, ziekenkas moet je ook hebben, Telenet is niet goedkoop maar ik merk wel dat ik bij andere providers (voor het zelfde pakket) ook niet merkelijk goedkoper af ben,.... Waar besparen jullie zoal op? Wat kan ik nog doen om de uitgaven in vaste kosten te minderen? Gouden (zilveren mag ook) tips?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ziekenkas-> HZIV ( = gratis)
Telenet-> via Easyswitch naar Base vast internet ( & gsm) bank->Keytrade (gratis) Xtra kaart Colruyt en Delhaize Pluskaart Zelf heb ik geen TV abonnement; enkel prime en Edpnet internet. Voor gsm zit ik bij Mega Telecom.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor frietjes betaal je al gemakkelijk 4 euro, daar heb je in het diepvriescenter 2 kg voor. Voor een kwak mayonaise betaal je in de frituur 1,20 euro, voor een bus van 1 liter betaal ik in het diepvriescenter 3,6 euro. Enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Lidl plus kaart geeft soms mooie kortingen en als je voor een bepaalde som gekocht hebt, krijg je iets "gratis".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn onderneming stook ik nog met mazout.
Onlangs kocht ik enkele tweedehandsmazouttonnen (dubbelwandig), nu kan ik 6 tot 8000 liter in één keer indoen (totale opslag is 12.500 liter). Doordat de tonnen niet bij elkaar staan, doet de brandweer niet moeilijk (ik moet dit melden). Onlangs mazout ingedaan, ik kreeg nog eens 2 cent extra korting, bovenop de normale korting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Samen met drie zussen kopen wij in de Colruyt, als er bijvoorbeeld reclame is in de aard van:
Vanaf 2 stuks 25% korting Vanaf 3 stuks 30% korting Wij bellen dan naar mekaar als de anderen het ook nodig hebben, kopen we het gewoon. Meestal profiteren mijn kinderen daar dan ook van. Laatst gewijzigd door reservespeler : 23 oktober 2024 om 13:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oke, maar is die overstap de moeite? Ik ken iemand die via HZIV verzekerd is maar die moest toch merkelijk meer uit eigen zak ophoesten bij een hospitalisatie dan dat ik deed.
Maar ik kan het altijd even onderzoeken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet uit kostenoverwegingen (want thuis bakken we helemaal nooit frieten) maar omdat niemand hier echt gek is op friet. De enige keren dat we er langsgaan is als we laat thuiskomen en er nog gegeten moet worden bv. Maar inderdaad: ook de frituur is tegenwoordig flink duur. Mensen die daar vaak langs gaan hebben goedkopere en gezondere opties zat.
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat ik dat ooit nog terug ga verdienen.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kocht bv jarenlang koffie bij sites als koffiemarkt.be omdat de levering gratis was en je er veel keus had. Nu koop ik enkel nog koffie bij Delhaize wanneer die in de aanbieding is. Koffie blijft toch lang goed en vaak heb je er 1+1 of zelfs 2+3 aanbiedingen. Momenteel Illy koffie aan -70% voor het tweede pak. Dat brengt de kiloprijs op een goeie €20/kg terwijl dat zonder de korting €32/kg is. Andere goeie bonen zoals L'or of Lavazza staan er vaak aan -50%. Ook (af)wasmiddelen zijn altijd wel ergens in de aanbieding en die zelfs vaak 2+3 of onlangs zelfs 2+5... Geen idee wie daar ooit de volle pot voor betaald. Samengevat: het maakt natuurlijk ook een verschil bij welke winkel je gaat maar als je de aanbiedingen eeen beetje in't oog houdt kan je best nog betaalbaar winkelen. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben om met wat voorraden te werken.
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met te veranderen van auto- en motorverzekeringen (5 stuks) heb ik voor dezelfde prijs in totaal onze laatste aanwinst gratis omnium kunnen verzekeren.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hospitalisatieverzekeringen dekken een deel van de niet door het Riziv kosten, vooral bij de keuze van een éénpersoonskamer. Ik ga het HZIV niet de hemel in prijzen. Ik ben meer dan 15 jaar terug van de CM naar het HZIV overgestapt en heb hier geen enkele klacht over. Hun informatie is meer to-the-point dan bij de CM die met hun Visie boekje reclame maakt voor het ACV.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 23 oktober 2024 om 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kraantjeswater drinken ipv water (of andere dranken) uit de winkel.
De verwarming een graadje minder en een trui of dekentje. De auto zoveel mogelijk laten staan (of wegdoen) en zo veel mogelijk (of alles) te voet of met de fiets doen. Op lage temperaturen wassen. Wasverzachter zou ook niet nodig zijn. Vanachter in de tuin tegen een boom pissen. De diepvries op tijd ontdooien. Op levenslang regime gaan. Niet elke dag uit eten of drinken gaan. Een koffietje elke dag op weg naar het werk bvb is algauw meer dan 500 euro op een jaar. Voor de vrije dag als verwenning houden. Nagaan of je nog wel in alle lopende (kranten, weekbladen, streaming, ...) abonnementen geïnteresseerd bent. Merkproducten vervangen door andere producten. Voorgesneden groenten, kant en klare maaltijden, ... links laten liggen en zelf het hele kookritueel uitvoeren. In 't groot inkopen en 't klein invriezen. Spaarlampen en geen licht laten branden als het niet nodig is zoals bvb aan de voordeur.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat je wettelijk nog aan mazout kan beginnen.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb verschillende gebouwen verzekerd, dit kostte ne ferme duit.
Nu heb ik een patrimoniumverzekering afgesloten, met gespreid risico. Ik betaal nu minder dan de helft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Huismerk kaas van Delhaize: laat iemand dat geblinddoekt proeven en die mens gaat niet eens weten dat hij kaas eet. Meer smakeloos dan dat heb ik nog niet vaak meegemaakt. Huismerk koffiebonen: van't zelfde. Zelden zijn die te zuipen. Bitter as hell en zo vettig dat je machien binnen de kortste keren verstropt geraakt. Huismerk chips: je zit precies op glasscherven te kauwen waar wat paprikapoeder overheen gekapt is. Eet zo'n zak leeg en je gehemelte ligt aan flarden. Huismerken kan je over het algemeen met een gerust hart kopen als smaak geen rol speelt. Sodakristallen, wasmiddel, kuisproducten,... Komt smaak meespelen zou ik eerst toch even voorzichtig proberen. 't Is natuurlijk ook zo: rommel went. Als je lang genoeg brol eet weet je natuurlijk niet meer hoe het goede product smaakt en ga je die brol al snel 'lekker' vinden. Ik probeer een goede mix van a-merken en huisproducten te vinden met de opmerking dat ik de huismerken van Aldi over het algemeen beter vind dan die van Delhaize of Colruyt.
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eten. Het gros zelf maken bespaart je honderdtal euro's per maand.
Er was een tijd waar ik met 20 euro voldoende eten had, per week. Maar dat is niet meer in deze tijd En wat ik doe is geen menu's meer samenstellen. Ik koop wat in promotie is en bouw daar mijn recepten op.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor sommige mensen misschien samen met kledij maar dat kan je sturen. Je moet natuurlijk niet elke dag een nieuwe jas kopen. Eten moet je wel. Als ik eten klaar ga maken loop ik ook altijd even door de supermarkt en bij goeie aanbiedingen (vooral qua vlees of vis) stel op basis daarvan het 'menu' samen. Groenten, rijst, pasta, aardappelen,... zijn over het algemeen relatief goedkoop.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 29 oktober 2024 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |