![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met onzichtbaar bedoel ik, als u in de late uurtjes op de baan zit zie je mensen lopen helemaal in een donkerte outfit, steken zefls de baan/straat over waar het niet mag of waar er totaal geen zebrapad is.
Geen enkele lichtje of lichtgevende kleding maakt duidelijk dat het om een persoon gaat. Staat daar een regel op of niet, dat zou een verplichting moeten zijn. ![]() p.s. De meeste fietse/steps en andere prullaria zijn ook totaaaaaaaaal niet in orde om ietwat zichtbaar over te komen in het verkeer. Hola, soms heb je er daar iemand die met een fiets doorkomt waar dan weer een wreed verblindende lamp ophangt.
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 16 december 2024 om 19:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U hebt totaal gelijk.
Veel fietsers/e-steppers/wandelaars die ik 's ochtend rond 5u tegenkom, zie ik alleen door straatverlichting, of omdat ze beginnen te vloeken omdat ik wel goeie verlichting op mijn fiets heb. Die verblind alleen als ik de juiste knop indruk. Als ik het te donker vind, gebruik ik mijn floodlights, en als dat niet voldoet, kan ik mijn direct communication beamlight/oogbalsmelters ter hulp roepen. Maar het grappige is, de meeste honden zie ik al van ver, omdat ze aangekleed zijn als wandelend lichtorgel. Evenals de "duurdere-niet gehomologeerde- turbo-e-steps". Ebikers, en vooral de speedelekers met de dure fietsen, die hebben meestal een vaste koplamp op't frame, en die lijken me echt wel bedoeld om automobilisten te verblinden. Ik zit net een stukje te laag daarvoor, en daar ben ik niet boos om.
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Langs de ene kant snap ik de frustratie van bestuurders die voetgangers niet goed zien maar langs de andere kant ben ik ook van mening dat voetgangers niet als gepimpte kerstbomen hoeven rond te lopen om het voor bestuurders wat makkelijker te maken.
Bestuurders moeten a) fatsoenlijke verlichting hebben en b) hun snelheid aanpassen aan slecht zicht. Als er plots een everzwijn of een ree op de baan staat heeft die ook geen fluo-vestje aan. Ik zou de keuze dus aan het individu overlaten. Wil je graag opvallen in het donker, draag dan iets fluo of reflecterend. Wil je dat niet, doe dat dan ook niet. Maar een automobilist of fietser die een voetganger aanrijdt is sowieso in fout, daar mag voor mij niets aan veranderen. Je moet als bestuurder voor elke hindernis kunnen stoppen dus als het te donker wordt is een aangepaste snelheid het enige hulpmiddel.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 20 december 2024 om 09:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien moeten we onzichtbare voetgangers dan ook maar gelijkstellen met een ree of een everzwijn?
Al meermaals voetgangers gehad, of fietsers die van hun fiets springen aan een zebrapad, en zonder kijken oversteken. Gooi maar alles dicht automobilist! Weet als voetganger of fietser dat overhoop gereden altijd verloren is, ook al ben je “in uw recht”. Van een auto kan je fysiek niet winnen.
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 20 december 2024 om 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil alleen maar zeggen: "Als automobilist moet je voor elke hindernis kunnen stoppen. Of die hindernis nu een voetganger, een dier of een object is maakt niet uit. Citaat:
Citaat:
Het gaat erom dat automobilisten voorzichtig moeten zijn. Mede omdat ze weten: "Als ik een voetganger raak, ben ik altijd in fout". Het punt blijft: als er plots een voetganger in de lichtbundel van je auto ziet verschijnen moet je daar op kunnen anticiperen. Kan je dat niet, dan reed je te snel. Als je lichten 20 meter ver schijnen maar je hebt 25m nodig om tot stilstand te komen is er iets mis. En dat heeft niets te maken met roekeloos gedrag waar voetgangers en/of fietsers zich ooit ook wel schuldig aan maken. Dat is immers een heel andere discussie.
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.theorieexamen.nl/auto-th...reactieafstand Een donker object is in donkere omstandigheden pas zichtbaar vanaf 20m. https://veiliginhetverkeer.be/nieuws...ig-op-de-fiets Dus als je orgaandonor wil worden is het inderdaad aan te raden om in het donker op stap te gaan met zwarte kledij. Maar hey, je was tenminste niet in fout!
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 20 december 2024 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat idioten/medeweggebruikers dat niet willen/kunnen beseffen maakt het leven niet gemakkelijker voor de meesten. Toch heb ik elke jaar wel eens de opmerking: "ik had u echt niet gezien". Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het positieve, die jas draag ik alleen als ik met mijn wagen naar ergens gereden ben, en die 50 meter in volle straatverlichting kan wandelen.
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men moet enkel altijd kunnen stoppen voor een *voorzienbare hindernis, Art. 10.1.3 Citaat:
Procedurevragen 03/10/2020 Wat is een voorzienbare hindernis? Voorzienbare hindernis. Een voorzienbare hindernis is een hindernis op een afstand die voldoende is voor de bestuurder om het op te merken. De bestuurder wordt geacht op tijd te kunnen stoppen voor de voorzienbare hindernis om zo geen gevaar te zijn voor zichzelf of voor andere weggebruikers. Het is niet omdat de bestuurder zelf de hindernis niet op tijd opmerkte, dat het gaat om een onvoorzienbare hindernis. Een voorbeeld van een voorzienbare hindernis is wanneer een andere weggebruiker vreemd rijgedrag vertoont. Dit kan een voorzienbare hindernis zijn wanneer de andere bestuurder dit op tijd kon opmerken en zijn eigen rijgedrag hierdoor kon aanpassen. Artikel 10.1.3 van het Wegverkeersreglement bepaalt: “De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.” Wanneer het gaat om een "onvoorzienbare" hindernis, kan de bestuurder zich op overmacht beroepen waardoor hij niet verantwoordelijk is. Wat is een onvoorzienbare hindernis? Een onvoorzienbare hindernis is een hindernis die zich in de onmiddellijke nabijheid van de bestuurder bevindt en die de bestuurder niet voldoende kan opmerken en bijgevolg niet kan ontwijken. De hindernis doet zich vaak vlug en onverwacht voor, waardoor er nog een te korte afstand is om deze te vermijden. Hier is het belangrijk dat de onvoorzienbaarheid geen gevolg is van een fout van de bestuurder zelf. De bestuurder moet dus zelf een bepaalde voorzichtigheid en oplettendheid hebben. Is een vaste hindernis op de rijbaan voorzienbaar? Een vaste hindernis op de rijbaan kan zowel een voorzienbare als een onvoorzienbare hindernis zijn. Dit hangt af van de concrete omstandigheden. Wanneer er bijvoorbeeld een elektriciteitspaal voorovergebogen over de weg bevindt, gaat het om een onvoorzienbare hindernis. Het betreft namelijk een abnormale toestand die men niet verwacht of niet ziet aankomen. Als er daarentegen een container op de openbare weg is geplaatst met voldoende signalisatie, gaat het wel om een voorzienbare hindernis. Dit wordt voldoende aangeduid zodat een oplettende bestuurder dit op tijd opmerkt en hiervoor kan uitwijken indien nodig. Is het plots verschijnen van een voetganger voorzienbaar? Voetgangers kunnen zich plots op de weg bevinden. Dit zorgt dan voor accidenten. Ook wanneer het gaat om kinderen, kan het om zowel voorzienbare als onvoorzienbare hindernissen gaan. Wanneer een kind plots achter een achteruitrijdende lichte vrachtwagen verschijnt, gaat het om een onvoorzienbare hindernis. Hetzelfde geldt als een kind bij de ouders staat en het zich plots op de weg begeeft. Deze actie is niet voorzienbaar voor de bestuurder. Maar wanneer een kind achter een schoolbus verschijnt, moet de bestuurder dit wel verwachten. Verkeer op autosnelwegen. Een onvoorzienbare hindernis op de autosnelweg is bijvoorbeeld aanwezig wanneer de voorligger plots zonder reden remt. U dient er dus geen rekening mee te houden dat wanneer een voertuig op een autosnelweg rijdt, deze op ieder moment zonder reden bruusk kan remmen. Daarnaast is de bestuurder van een voertuig met een lege brandstoftank in fout, wanneer zijn voertuig plots tot stilstand komt op de autosnelweg. Een stilstaand voertuig op de middenstrook van de autosnelweg is dan ook onvoorzienbaar, ook al staan de noodlichten aan. Wat wel voorzienbaar kan zijn is een stilstaand voertuig tussen de rechterrijstrook en de pechstrook wanneer deze voldoende zichtbaar is. Dit dient u als oplettende bestuurder wel op te merken en hiervoor uit te wijken indien nodig. Het stadsverkeer. Onvoorzienbare hindernissen worden eerder restrictief opgevat in het stadsverkeer. Wanneer de motor van een voertuig blokkeert en daardoor opeens tot stilstand komt, kan er sprake zijn van een voorzienbare hindernis voor andere bestuurders. In het stadsverkeer gelden andere gewoontes dan op de autosnelweg. Daarom is het eerder voorzienbaar dat voertuigen in het stadsverkeer plots kunnen remmen en stoppen. Moet ik rekening houden met het rijgedrag van de voorligger? Het rijgedrag van de voorligger is relevant voor de bestuurder. Indien het te voorzien is dient de bestuurder hiervoor uit te wijken. Indien het gedrag van de voorligger niet te voorzien is, ligt de fout bij de voorligger. Als de voorligger plots remt voor een groen licht, is dit niet te voorzien voor de bestuurders die erachter rijden. Wanneer daarentegen de bestuurder op een besneeuwd wegdek achter een fietser rijdt, gaat het om een voorzienbare hindernis als de fietser plots valt.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2024 om 21:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank je Micele, om dat zo duidelijk te maken.
Ja, in een woonwijk , in de buurt van een speeltuintje, kan je verwachten dat een kindje achter een bal aanholt. Ja, in de buurt van een school kan je verwachten dat een scholier stomme stunts uithaalt met een brommer. Ja, in een drukke winkelstraat, of nabij een openbare markt, kan je verwachten dat kwebbelende personen zonder kijken de straat op stappen. Maar in de donkere uren, kan je niet voorzien, anticiperen of zelfs maar verwachten dat een een in het donker geklede persoon al dan niet met een onverlichte step/fiets plots verschijnt op de openbare weg. Dit omdat de wetgeving bepaalde regels voorzien heeft op dat vlak. Voertuigen moeten voorzien zijn van de nodige lichten en reflectoren. En zelfs voetgangers hebben bepaalde plichten op dat vlak.
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die voetganger of fietser dingen doet die hij niet verwacht wordt te doen (voor de auto springen bv) is dat een ander verhaal. En dat is vrij vanzelfsprekend. Mijn punt blijft: als automobilist moet je kunnen anticiperen op weggebruikers die de rijweg met je delen. Als je op een baan rijdt zonder fiets- en/of voetpad weet je dat je fietsers en/of voetgangers op de weg kan tegenkomen. En dien je je snelheid op die omstandigheden aan te passen. Maar ik ben tegen de verplichting van het dragen van reflecterende kledij. Vooral om wat ik hierboven al aangaf, dat het vooral een kwestie is van voorzichtigheid van de automobilisten. Maar ook uit praktische overwegingen. Ik weet niet altijd wanneer ik thuis ga komen als ik met de fiets of te voet vertrek. Moet ik dan altijd een fluo hesje meenemen omdat ik wel eens in het donker buiten zou kunnen komen? Natuurlijk is geen zinnig mens tegen het dragen van fluo. Ik doe dat zelf ook vaak als ik 's avonds buiten kom. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een verplichting moet worden.
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat geldt natuurlijk niet als die fietser zonder omkijken van een oprit de rijweg komt op gereden ofzo. Maar dan gaat een fluo hesje ook vaak niet meer helpen. Citaat:
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 23 december 2024 om 10:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs gezond verstand is voor een voetganger niet verplicht.
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar hij zich moet bevinden, is dus eerst een hele lange lijst die vooral in volgorde nageleefd moet worden, en het laatste 8° punt is pas de uiterste rand van de rijbaan aan de linkerkant (in de tegengestelde richting van het verkeer dus ze zien het verkeer afkomen en moeten doorgang verlenen, ook aan de fietsers op het fietspad). Zeker als er begaanbare bermen of zijdelingse stroken zijn, en die zijn er in de regel altijd. Ik plak de lange lijst uit de wegcode Artikel 42 de regels voor de voetgangers, of best het ganse artikel: Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2024 om 11:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus achtereen lopen met rood licht vooraan en wit of geel licht achteraan. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2024 om 12:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ze zijn "in hun recht". Maar als de onzichtbaren het mogen uitleggen aan de rechters die de natuurwetten handhaven. Tja, dan is zo'n fluo vestje echt wel te duur.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien: als je jou uitleg gaat volgen is het helemaal te gek dat voetgangers een fluo hesje zouden moeten dragen. De kans dat je er eentje op de weg tegenkomt is immers nagenoeg onbestaande. En als het al gebeurt, ziet-ie de auto waarschijnlijk eerder aankomen dan de auto de voetganger ziet. Omdat hij in de tegenovergestelde richting loopt. Kortom: moeten alle voetgangers nu een fluo gaan dragen omdat er links en rechts wel eens eentje op de rijbaan zou kunnen lopen? Ken jij immers veel wegen zonder trottoir, verhoogde berm, gelijkgrondse berm, fietspad, parkeerstrook, zijdelingse strook,...
![]() |