![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.hbvl.be/regio/limburg/ha.../53772903.html
Veel jongeren kiezen voor een deeltijdse job. Redenen:
Dit is natuurlijk wel nadelig voor de pensioenopbouw, maar blijkbaar zijn dat zorgen voor later. Anderzijds zijn er mensen die de keuze hebben tussen niet werken of partime werken. Wat denken jullie hiervan? HBVL: Limburgers werken sowieso al meer deeltijds dan de gemiddelde Vlaming, maar opvallend is dat in onze provincie de laatste jaren vooral jongeren voor deeltijds werk kiezen. Volgens cijfers van de VDAB werkte in 2003 15,5 procent van de Limburgse jongeren tussen 25 en 34 jaar deeltijds. Twintig jaar later is dat al 24,5 procent. Limburgse jongeren kiezen ook vaker voor deeltijds werk dan hun Vlaamse leeftijdsgenoten. In 2023 koos 18,1 procent van de Vlaamse jongeren voor een deeltijdse job Wat veel jongeren niet beseffen, is dat deeltijds werk gevolgen heeft voor hun pensioen. “Je betaalt de prijs aan het einde van je loopbaan”, zegt Baert. “Wie zijn hele carrière viervijfde werkt, zal ook maar viervijfde van een brutopensioen ontvangen. Voor de economie verwacht ik niet veel schade door de toename van deeltijds werken. Wellicht zouden heel wat mensen niet gaan werken als deeltijds werk geen optie was. Omdat er nu meer mensen aan het werk blijven, zijn er ook meer schouders om de sociale zekerheid te dragen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Een pensioen is nu al vaak ontoereikend, waardoor gepensioneerden een flexijob aannemen, wat gaat dat dan worden voor die jongeren?
Een pensioen gaat iets worden voor sukkelaars die in hun leven niet genoeg bijeen gespaard hebben en noodgedwongen tot hun 70 moeten gaan werken. Het logisch resultaat van dit beleid zal zijn dat mensen stoppen met werken als hun dat schikt en daarna zelf hun plan zullen trekken. Als die jongeren een beetje spaarzaam leven en hun geld goed besteden, dan kan ik ze alleen maar overschot van gelijk geven. Huisje kopen met wat grond voor een groententuin, beestjes kweken, beetje goud, kunst en aandelen en je bent al snel onafhankelijk. Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 11 april 2025 om 11:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral de tweede pijler (waar ik zelf voor gespaard heb via extra afhoudingen), geeft veel voldoening. Ik moet er wel bij zeggen dat een week van 40 uur eerder een uitzondering dan een regel was. Ik had zelfs enkele jaren van meer dan 100 dagen overuren, waarvan ik er dan een 40 tal terug nam voor mijn eigen zaak (zomer). Vooral met babysitten liep de urenteller flink op. Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 april 2025 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar staren de meeste jongeren zich blind op hun netto loon. Ze zien dat bedrag en denken: daar kom ik de maand wel mee door. Wat er dan vaak niet mee in de berekening wordt genomen is alles wat daar nog aan vast kan hangen. Lagere uitkering als men werkloos wordt, lagere uitkering als men ziek wordt, lagere uitkering als men met een beroepsziekte/arbeidsongeval geconfronteerd wordt, lager pensioen, lager bedrag wat men kan lenen,... En ja; er zijn jongeren die die vrije dag gebruiken om te gaan flexi-jobben. Prima hoor. Waren wij dan vroeger gek dat wij fulltime gingen werken en dat 'flexi-jobben' op zaterdag of zondag deden?
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 3 hersencellen laten samenwerken, en iemand die dat doet, kan wel een geschikt systeem uitdenken voor zichzelf.
Het probleem is dat de (r)overheid zich met alles moeit, en creativiteit in de criminaliteit dwingt.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er een nieuwe- of aangepaste installatie in dienst genomen werd, dan waren er mensen die stand-by waren om eventuele haperingen snel op te lossen. Ik heb dit heel veel gedaan omdat ik dan ondertussen ook ander werk kon doen (bestuderen van nieuwe projecten, berekeningen maken, materiaallijsten overlopen, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de overheid hier op termijn toch nadelen van zal ondervinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Flexijobs worden aangeprezen want ze zijn een geweldige manier om "wat extra geld te verdienen zonder dat je belastingen of sociale bijdragen hoeft te betalen." Maar om onze pensioenen zogezegd betaalbaar te kunnen houden zal afbraak-nva zeker de pensioenopbouw van flexijobs niet vergeten af te schaffen als gelijkgestelde dagen voor bezuinigingen want flexijobbers hebben geen recht op pensioen want zij betalen immers ook geen belastingen of sociale bijdragen voor hun latere pensioen (en om de huidige pensioenen te betalen.) Er werd ook al vanaf 1 januari 2025 een grensbedrag voor flexi-jobs ingevoerd.
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het enige die flexi-jobs eigenlijk doen is ervoor zorgen dat een hoop ambtenaren wat papier kunnen verleggen met de informatie dat persoon X of Y ergens gewerkt heeft.
Vroeger werd dat door mensen onderling geregeld, zonder dat er een ambtenaar mee gemoeid was. Nu moet je door een muur van bureaucratie/ambtenaarlijk papier beuken om maar te mogen helpen met het maaien van het gazon van bomma...
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Langetermijndenken zit er bij velen precies niet meer in dan.. als het festival in de zomer maar betaald kan worden.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kwart bevolking = de helft van de vrouwen, vrouwen die er liever wat meer voor de kinderen zijn. Is dat niet overal zo en in de buurlanden nog veel meer het geval ? Ze bestaan wel, de jonge mensen die 4/5 werken omdat ze graag veel op vakantie gaan en het geld niet nodig hebben (erven of goed verdienende wederhelft) of omdat ze meer verdienen door de andere 1/5 of meer te flexijobben, maar dat is toch een enorme minderheid vermoed ik.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feit is wel dat 25% van de jongeren er voor kiest om minder te gaan werken. Het kan natuurlijk ook zijn wegens gebrek aan opvang voor de kinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon een artikel met cijfers zonder context zodat de boomers met hun gemiddelde loopbanen van 32 jaar een beetje op de kap van de jeugd kunnen liggen zeiken ...
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() HBVL:
Hobby’s Jasper Dockx richt zich met zijn Social Media Agency ‘De Twaalfde Man’ op Generatie Z – jongeren die geboren zijn tussen 1997 en 2012. “Het is niet zo dat Gen Z-jongeren deeltijds werken om thuis in de zetel te liggen. Heel wat jonge werknemers die viervijfde werken, hebben een bijberoep waarin ze hun passie kwijt kunnen. Vaak gaat het om een uit de hand gelopen hobby of project. Vroeger deden mensen dat ook, maar dan na de uren. Nu zoeken jongeren een betere balans tussen werk en vrije tijd. Ze proberen hun avonden en weekends vrij te houden voor sport, gezin of hobby. “ |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij doet dit echter na zijn overvolle werkweek. Ja, dit gaat te koste van de tijd die hij met z'n gezin kan doorbrengen, maar de tijd die hij over heeft, gaat kwaliteitsvol naar z'n gezin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen mag van mij doen wat hij/zij wil met zijn tijd, ge moet alleen beseffen dat uw keuzes consequenties kunnen hebben. En dan moet ge daar niet over komen zagen.
|
![]() |
![]() |