Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
5% aalmoes voor dieselgate kan men nu "eisen"
Heel raar... in Belziek zouden ze nu tot 5% kunnen eisen. Povere 4 maanden heeft men tijd daarvoor.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04...rd-dieselgate/
Akkoord in Dieselgateschandaal: 320.000 Belgen kunnen vanaf vandaag schadevergoeding aanvragen
Testaankoop en Volkswagen hebben een akkoord bereikt over de uitbetaling van de compensatie voor gedupeerde Belgen in het zogenoemde Dieselgateschandaal. Dat schrijft de krant De Tijd en bevestigt Testaankoop aan onze redactie. Zo'n 320.000 Belgen die destijds een auto van de Volkswagen-groep kochten met zogenoemde 'sjoemelsoftware' kunnen vanaf nu een schadevergoeding van 5 procent aanvragen.
5 procent schadevergoeding
Op 27 juli 2023 had de rechtbank van eerste aanleg in Brussel op 27 juli 2023 al beslist dat consumenten die een auto hadden gekocht met de zogenoemde sjoemelsoftware een schadevergoeding konden eisen van Volkswagen AG. Nu hebben de autobouwer en Testaankoop een akkoord bereikt over hoe die uitbetalingen zullen verlopen. Geen van beide partijen zal in beroep gaan tegen de beslissing.
Het akkoord omvat een schadevergoeding van 5 procent van de aankoopprijs van de betrokken auto. Voor wie de auto inmiddels heeft doorverkocht, bedraagt de schadevergoeding 5 procent van het verschil tussen de aankoopprijs en de doorverkoopprijs.
Wie denkt in aanmerking te komen voor een schadevergoeding heeft 4 maanden de tijd na de bekendmaking van het vonnis in het Belgisch Staatsblad om een claim in te dienen. Die bekendmaking is nog niet gebeurd.
|
In Duitsland was dat vanaf juli 2023, en 5% minimum tot 15% maximum naargelang kms/voorwaarden, moet ik nog eens dubbel nachecken. En men kreeg in Duitsland 3 jaar tijd zijn geld te eisen, de uitleg ggl-vertaald van een opgefriste site.
Citaat:
https://www.advocado.de/ratgeber/sch...rte%20Fahrzeug
VW-Entschädigung: Tabelle 2025 – so viel Geld gibt’s im Abgasskandal
Bijgewerkt op 21 februari 2025
Ook in 2025 zal er nog steeds sprake zijn van schadevergoeding voor het dieselschandaal. Sinds de uitspraak van het Federale Hof van Justitie van 26 juni 2023 is het voor gedupeerde dieselrijders nog eenvoudiger geworden om schadevergoeding te krijgen. Een vast tarief van maximaal 15% van de aankoopprijs voor het gemanipuleerde voertuig is mogelijk. In onze tabel ziet u ook hoeveel VW-compensatie mogelijk is.
De belangrijkste zaken nog even op een rijtje:
- De VW Groep moet vanaf 2025 ook schadevergoeding betalen voor dieselfraude.
- Compensatie is mogelijk voor gemanipuleerde dieselvoertuigen van VW, Audi, Porsche, Skoda en Seat.
- Dieselrijders kunnen hun auto terugbrengen en geld eisen van VW.
- U heeft minimaal 3 jaar de tijd om aanspraak te maken op de VW-compensatie.
1. Uitspraak BGH 2023: Forfaitaire schadevergoeding mogelijk in dieselschandaal
De uitspraak van het Federale Hof van Justitie van 26 juni 2023 maakt het eenvoudiger om schadeclaims in het dieselschandaal af te dwingen. Iedereen die eigenaar is van een dieselvoertuig met illegale sjoemelsoftware, kan een vast bedrag van 15% van de aankoopprijs als schadevergoeding claimen, zonder dat hij opzettelijke schade hoeft aan te tonen of dure deskundigenrapporten hoeft in te winnen. De uitspraak is gebaseerd op de uitspraak van het HvJEU van 21 maart 2023 en maakt duidelijk dat kopers een voertuig mogen verwachten dat voldoet aan de EU-emissievoorschriften.
Iedereen die de eenmalige schadevergoeding ontvangt, mag zijn diesel behouden. Hierdoor kunnen miljoenen dieselrijders zonder al te grote obstakels hun claim indienen.
2. VW-compensatie: Dieselschandaaltabel 2025
Sinds de uitspraak van het Federale Hof van Justitie in 2023 is het mogelijk om een eenmalige schadevergoeding te ontvangen voor het dieselschandaal.
Hoe dan ook, de mogelijke schadevergoeding in het VW-dieselschandaal hangt af van:
- Aankoopprijs
- Hoogte van de vergoeding voor gebruik
- Onder compensatie voor gebruik wordt verstaan: U heeft uw diesel kunnen gebruiken zoals gewenst. Voor deze dienstverlening wordt VW feitelijk gecompenseerd doordat er minder schadevergoeding betaald hoeft te worden.
De gebruiksvergoeding is afhankelijk van het aantal kilometers dat u tot dan toe heeft gereden in verhouding tot het maximale brandstofverbruik van uw diesel. De gebruiksvergoeding wordt in mindering gebracht op de vergoeding van VW.
Schade = aankoopprijs - gebruiksvergoeding
Aankoopprijs Vergoeding na 50.000 km Vergoeding na 100.000 km Vergoeding na 150.000 km
€ 10.000 € 8.333 € 6.667 € 5.000
€ 15.000 € 12.500 € 10.000 € 7.500
€ 20.000 € 16.667 € 13.333 € 10.000
€ 25.000 € 20.833 € 16.667 € 12.500
€ 30.000 € 25.000 € 20.000 € 15.000
€ 35.000 € 29.167 € 23.333 € 17.500
€ 40.000 € 33.333 € 26.667 € 20.000
€ 45.000 € 37.500 € 30.000 € 22.500
€ 50.000 € 41.667 € 33.333 € 25.000
€ 55.000 € 45.833 € 36.667 € 27.500
€ 60.000 € 50.000 € 40.000 € 30.000
€ 65.000 € 54.167 € 43.333 € 32.500
€ 70.000 € 58.333 € 46.667 € 35.000
€ 75.000 € 62.500 € 50.000 € 37.500
€ 80.000 € 66.667 € 53.333 € 40.000
€ 85.000 € 70.833 € 56.667 € 42.500
€ 90.000 € 75.000 € 60.000 € 45.000
€ 95.000 € 79.167 € 63.333 € 47.500
€ 100.000 € 83.333 € 66.667 € 50.000
De genoemde compensatiebedragen gelden tot een maximum van 300.000 kilometer. De tabel is slechts een richtlijn. Alleen de rechter kan beslissen op hoeveel VW-compensatie u daadwerkelijk recht heeft.
3. Wie heeft volgens de tabel recht op de VW-vergoeding?
Sinds mei 2020 oordeelt het Bundesgerichtshof dat iedereen die met een gemanipuleerde diesel van VW of een van de dochterondernemingen van de VW-groep rijdt, recht heeft op een schadevergoeding van VW en deze kan baseren op de tabel van 2025.
De VW-compensatie volgens de tabel geldt niet alleen voor VW-diesels, maar ook voor alle andere gemanipuleerde diesels van de VW-merken Audi, Porsche, Skoda en Seat:
Merkmodellen
VW Amarok, Arteon, Kever, Caddy, CC, Crafter, Eos, Golf, Jetta, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, Transporter, T-Roc, T5, T6
Audi A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, SQ5, Q7, TT en anderen.
Porsche Cayenne, Macan, Panamera
Skoda Fabia, Karoq, Kodiaq, Rapid, Roomster, Octavia, Superb, Yeti
Seat Alhambra, Altea, Ateca, Exeo, Ibiza, Leon, Tarraco, Toledo
4. Hoe krijg ik de VW-vergoeding?
In 2025 wordt het nog eenvoudiger om volgens de tabel een schadevergoeding te krijgen van VW. Sinds de uitspraak van het Hof van Justitie van de EU in het dieselschandaal bij VW op 21 maart is het voldoende dat het bedrijf nalatig is geweest met het manipuleren van de auto's. Dat betekent dat gedupeerden niet langer opzettelijke fraude hoeven aan te tonen om kans te maken op een schadevergoeding van VW.
VW-compensatie in 4 stappen:
- Laat uw claim controleren
- Een rechtszaak aanspannen tegen VW
- Geef de auto terug en eis de aankoopprijs of
- Houd de auto en claim schadevergoeding
- Een advocaat die gespecialiseerd is in het dieselschandaal kan uw claim voor schadevergoeding onderzoeken en u vertegenwoordigen tegen VW. Hij kan beoordelen hoeveel geld u krijgt en welke optie voor u de juiste is in het VW-dieselschandaal.
|
Dubbelcheck, link ADAC: ook Audi en Mercedes kan men verklagen.
Citaat:
https://www.adac.de/news/urteil-thermofenster/
Kehrtwende in der Rechtsprechung: Der Bundesgerichtshof spricht Schadensersatz wegen der Verwendung von Thermofenstern zu und gibt Land- und Oberlandesgerichten Leitlinien für Diesel-Schadensersatzklagen.
Grundsatzurteil in Verfahren gegen VW, Audi und Mercedes
BGH vereinfacht Berechnung der Schadensersatzhöhe
5 bis 15 Prozent des Kaufpreises als Entschädigung
Der Bundesgerichtshof (BGH) hat am 26. Juni 2023 in drei Verfahren gegen VW, Audi und Mercedes-Benz entschieden, dass Besitzerinnen und Besitzer von Dieselfahrzeugen mit einer temperaturgesteuerten Abschalteinrichtung – auch Thermofenster genannt – einen Schadensersatzanspruch gegen den Hersteller ihres Wagens haben können. Und zwar nicht nur, wenn dem Hersteller Vorsatz nachgewiesen werden kann, sondern auch, wenn "nur" fahrlässiges Verhalten vorliegt.
Ein Thermofenster führt dazu, dass die Abgasreinigung nicht immer gleich gut funktioniert. Die Technik drosselt die Abgasreinigung oder fährt sie sogar ganz herunter – je nach Außentemperatur. Autohersteller begründeten dies stets mit dem Schutz des Motors. Kläger sahen darin Betrug.
|
Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2025 om 17:40.
|