![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frankrijk, volgens sommigen hier het aards paradijs voor automobilisten.
Nauwelijks boetes (want die zijn om één of andere reden blijkbaar enkel voor toeristen), agenten die oogjes dichtknijpen (in een rechtstaat heet dat gewoon willekeur), rondrijden in ongekeurde wrakken met een kartonnen nummerplaat (wat zoals te verwachten bullshit was)... Maar ook hier weer moet ik jammer genoeg een ballonnetje of twee, drie doorprikken. De Franse staat blijkt helemaal niet zo vriendelijk voor automobilisten. In dit artikel lees je er alles over. Geen zin in artikels lezen? Geen punt, ik ben er om te helpen: Parijs: op de ring (de belangrijkste rondweg rond Parijs), mag je nog 50km/u... Rij de ring van noord naar zuid en je bent ongeveer 30 a 45 minuten onderweg. Voor pakweg 15 a 20km... En iedereen weet: de drukte is een probleem maar ook iedereen weet: met snelheidsbeperkingen los je geen drukte op. Nee, de automobilisten-vriendelijke overheid wil de bestuurders op die manier pesten zodat ze overschakelen op het openbaar vervoer. Heel auto-vriendelijk is dat. Nog op diezelfde ring moet je ook opletten dat je op de juiste rijstrook zit. Links mag niet als er een witte ruit boven de baan brandt. Tenzij je met meerdere mensen in de auto zit. Of als je met een EV rijdt. Of met een critic-air "0" vignet rijdt. Of misschien nog wat anders, wie weet... Bomen, bos... En dat wordt niet gecontroleerd door agenten die 'wel eens een oogje dichtknijpen'. Nee, dat wordt door camera's opgevolgd. Waarna die beelden wel nog door mensen bekeken worden dus als je zo iemand kent heb je geluk, dan wordt er vast wel weer een oogje dichtgeknepen. Hou je je niet aan de regels: €135 voor even de verkeerde rijstrook te gebruiken. Op de snelweg wordt het helemaal te gek: daar wordt het automobilisten pesten zelf niet meer gecamoufleerd. Mis ergens 1 bord en je rijdt mogelijke op een weg waar je tol moet betalen zonder je het weet. Geen poortjes ofzo. Nee, zoek het maar uit. Je moet dat zelf regelen bij de instantie die de snelweg uitbaat. En zo zijn er nogal wat in Frankrijk. Trek uw plan! En liefst wel binnen de 72 uur. Tenzij u een boete tot €375 niet erg vindt. En ook hier duiken de witte ruiten op. Dus mits wat geluk mag je er ook nog eentje bij tellen van €135... Een toonbeeld van vriendelijkheid naar automobilisten toe is dat... Trouwens: een teken boven een weg wat iets verbiedt, wordt dat normaal niet in een opvallende kleur weergegeven? Rood ofzo? Nee, in Frankrijk doet men dat in de minst opvallende kleur die er is, nl. wit. Wat technisch zelfs geen kleur is. Ideaal om over het hoofd te zien. En dus een vette boete te krijgen. Of zou dat misschien de bedoeling... Nee, dat kan niet in een auto-vriendelijk land als Frankrijk.
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een stad wat leefbaar maken, daar kent stad België alles van. Eens de stad verlaten ... voor 'stad' België betekend dat de zuidergrens met Frankrijk, is het een ander verhaal. Ik heb eens een circel van 40km getrokken rond mijn stad Toucy. Geen enkele flitspaal, geen enkele roodlichtcamera, geen enkele trajectcontrole, geen enkele ANPR camera, niks van 'straatmeubilair' (*)... De D955 heeft twee rijvakken, geen fietspad en de maximum snelheid is vorig jaar opgetrokken naar 90km/uur. Jeugd mag hier vanaf 14 jaar achter het stuur van een al dan niet elektrische brommobiel, je ziet die dingen dus in trossen aan de middelbare scholen staan. In de voorbije 4 jaar zijn we één maal onderworpen geweest aan een politiecontrole. Belgisch rijbewijs? Waar woont U? Het gehucht verder? OK, rij maar door. Documenten tonen? Niet nodig. De voorbije 4 jaar - nog in de verte verste niet in de buurt gekomen van een verkeersboete - en dat zonder op de kilometerteller te letten. Wel twee boetes net over de grens in België. Couvin en Philippeville. Ik moet absoluut een alarm plaatsen dat me er aan herinnerd dat we niet meer in Frankrijk rijden. Veilig rijden is in België niet voldoende. Slenteren of betalen... (*) Voor de uitgang van de school is een verkeersremmer geplaatst (D965) en elke dag heeft een agent er toezicht, bij aanvang en afsluiten van de lessen. Kwestie van prioriteiten stellen zeker? Veiligheid of centen vangen?
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik laat het land dan ook naast me liggen. De Duitse Autobahn ligt me alvast een pak beter. Binnenland van Spanje valt ook nog redelijk mee. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 mei 2025 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En het worden er nog meer. Citaat:
Doet men hetzelfde in Frankrijk is dat plots om de stad leefbaarder te maken. Jaja, op die manier... ![]() Citaat:
Toucy ligt daar niet eh? Citaat:
Lekker veilig. Ook heel leefbaar voor fietsers. En volgens deze site staan er wel degelijk flitsers op deze weg. Citaat:
Zo'n onervaren 14-jarige die met zo'n 40km/u brommobiel het verkeer ophoudt. Ook echt wat een 14 jarige nodig heeft. Een brommobiel. Stel je voor dat je als 14 jarige met de fiets of -godbetert- met de bus zou moeten reizen... Citaat:
Die flikken worden dus betaald om werkelijk niks te doen. Echt een streefdoel ja... Citaat:
Ben ik de enige die hierbij de wenkbrauwen fronst? Citaat:
Ik vind het prima dat u boetes kreeg. Uw rijstijl ("ik kijk niet op mijn kilometerteller") vraagt daar gewoon om. Citaat:
Heel geruststellend dat zo iemand de verkeersveiligheid aan de school in de gaten houdt... Citaat:
Er dan als uitsmijter plots een 'prioriteit' van maken is niet meer of minder dan belachelijk.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 5 mei 2025 om 06:32. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() brommobielen voor 14 jarigen... zijn die te tam om te fietsen of zo ?
Laatst gewijzigd door Herr Flick : 5 mei 2025 om 07:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan zitten die gepamperde Generatie LGBTQxyz persoontjes in een 4 wielig pantsertje, stel u voor dat ze met een fiets zouden vallen....
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja grind in de knieën is iets dat ge niemand toewenst natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
D betekent départementale. Dus elk departement zou wel eens een D955 kunnen hebben. ![]() https://fr.wikipedia.org/wiki/Route_...rtementale_955 Uw argument om mijn woorden als leugens naar voor te schuiven lijkt dus niet van toepassing...
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 mei 2025 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
En je denkt weer als Belg ... waarom zou een 40km/uur brommobiel het verkeer ophouden? Je rijdt daar gewoon voorbij hoor. Of kan dat niet in België?
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Waarom ga je er van uit dat je automatisch te snel rijdt als je niet op je kilometerteller kijkt? Denken als Belg?
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Al bij al is het effect van één aanwezige toezichthoudende agent een pak efficiënter dan ... geen agent. Eigenlijk straf dat jij dat niet inziet.
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
mist elk doel en is op de koop toe nog extra gevaarlijk bij.
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Droog blijven - ook veilig bij sneeuwval en/of gladheid - ervaring opdoen in het verkeer - hellingen en afstand kunnen worden overbrugd. (autonomie 75km elektrisch) En je kan veilig één vriend of vriendin mee vervoeren. https://www.citroen.fr/ami Vanaf 70€ per maand zonder voorschot.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() laat ons stellen dat het in belgie op heel veel plaatsen zelf moeilijk is om nog veilig nen traktor voorbij te kunnen steken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier zie je soms ook van die bromdingens rond kruipen en die rijden altijd ferm in de weg. Het is wachten tot er zo eens een slimme de autostrade op rijdt met zo een ding. Als ge met 4 wielen wil rijden , leg je een rijbewijs af, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beetje zoals in Frankrijk dus.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Is er een doorlopende witte lijn dan betekent dat te weinig zicht op aankomend verkeer ten gevolge van hoogteverschillen. In bosrijk gebied gaat men er van uit dat je zelf wel kan inschatten of je al dan niet de ruimte hebt. Bochten en bomen zie je normaal gezien staan. En er zijn nog straffere wegen. Klein voorbeeld - tussen Auxerre en Troyes (N77) lopen voor tractoren niet geasfalteerde wegen parallel aan de hoofdweg. Dit soort ‘dubbele weg’ voor landbouw zie je in Frankrijk veel. Toeristen met hun sleurhutten op weg naar het zuiden, dat is voor het lokaal verkeer niet echt een zegen. Gelukkig is dat met enkele zwarte WE achter de rug. Op die N77 staan tussen Troyes en Auxerre (75 km) wel een 7-tal flitspalen. Netjes aangegeven en op enkele honderden meters voor de paal nog een extra verwittiging... De laatste 2 (30km/uur spoorweg overgang) werken niet. Ik vermoed dat ze die 30km/uur zelf te belachelijk vinden. https://www.radars-auto.com/emplacements/nationale/N77/ De N79 tussen Tongeren en Riemst is een voorbeeld hoe het niet moet zijn. Bijna zo vlak als een biljarttafel en een zo goed als doorlopende witte lijn van Tongeren tot in Riemst. Vaak slierten van meer dan een halve kilometer achter een tractor zien slenteren.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 5 mei 2025 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op andere niet. Net als in Frankrijk. Daar kan dat op sommige plaatsen ook niet. Jij schijnt te denken dat de streek rond Toucy representatief is voor heel Frankrijk. En ik woon niet in Frankrijk en jij mag denken dat ik niets van Frankrijk ken maar niet heel Frankrijk lijkt op uw Toucy.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede: flauwe poging om uw gevaarlijk rijgedrag goed te praten.
![]() |