Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2025, 10:06   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Arizonaregering: 82% van 55 plussers zal werkloosheidsuitkering verliezen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250610_96238128

Citaat:
De werkloosheidsuitkering wordt beperkt tot twee jaar. Maar wie ouder is dan 55 jaar krijgt een uitzondering. Zo luidde maandenlang de communicatie van Vooruit en CD&V. Een verkeerde inschatting, zo blijkt. Want minister van Werk David Clarinval (MR) schetste afgelopen vrijdag het ontnuchterende beeld: 82 procent van de 55-plussers met een uitkering zal die gewoon verliezen door de maatregel van de Arizona-regering. Zij moeten dus opnieuw aan het werk, of moeten aankloppen bij het OCMW voor een leefloon.

Amper 10.500 van de werkloze 55-plussers voldoen immers aan een bijkomende voorwaarde. Om de uitkering te blijven krijgen, moeten ze minstens dertig jaar gewerkt hebben (met telkens 156?gewerkte dagen per jaar). Volgens het kabinet van Clarinval tellen gelijkgestelde periodes als ziekte, tijdelijke werkloosheid of recuperatie na een arbeidsongeval daar ook voor mee. Maar nu blijkt dat die voorwaarde streng is, want de overgrote meerderheid van de werkloze 55-plussers komt niet aan die dertig jaar. De werkvoorwaarde wordt trouwens gradueel verhoogd naar 35?loopbaanjaren in 2030
Blijkbaar is dat een verrassing. Nochtans niet zo verwonderlijk. Voor mensen die hogere studies gedaan hebben bijvoorbeeld is 30 jaar al moeilijk en 35 jaar zelfs onmogelijk.
Verder is werk vinden eens de 55 gepasseerd ok bijna onmogelijk.
Moet dit gecorrigeerd worde?
Ik vin van wel.
Oud 11 juni 2025, 10:25   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

In het verleden was het inderdaad zo dat werk vinden na je 55ste moeilijk was. Tegenwoordig is dat bijlange niet meer het geval. Maar je moet natuurlijk wel willen. Je hebt 2 soorten 55 plussers. Degene met de reflex om naar een job te zoeken en degene met de reflex om naar het OCMW te stappen. Die eerste zullen een job vinden, die 2e zullen leefloner worden.

Ik vind het echter ook niet zo verassend. Je verliest immers alleen je uitkering als je langdurig werkloos bent. Langdurig werkloos zijn en een 30 jarige loopbaan zijn meestal niet zo compatibel. En degene die overigens wel een 30 jarige loopbaan hebben en beschermd zijn, zullen tegen 2026 zowieso wel weer een job hebben...Hoe slecht kan je je huiswerk maken als je nu uit de lucht komt vallen. Als ik zo een maatregel lees dan is het eerste wat ik aan mijn mensen vraag wat de impact is met een 30 jarige loopbaan, 25 jarige of 20 jarige loopbaan. Maar blijkbaar zijn ze bij de tjeeven en sossen niet zo vooruitziend. Wedden dat ze het bij NVA wel al wisten?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 juni 2025 om 10:33.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 10:51   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
In het verleden was het inderdaad zo dat werk vinden na je 55ste moeilijk was. Tegenwoordig is dat bijlange niet meer het geval. Maar je moet natuurlijk wel willen. Je hebt 2 soorten 55 plussers. Degene met de reflex om naar een job te zoeken en degene met de reflex om naar het OCMW te stappen. Die eerste zullen een job vinden, die 2e zullen leefloner worden.

Ik vind het echter ook niet zo verassend. Je verliest immers alleen je uitkering als je langdurig werkloos bent. Langdurig werkloos zijn en een 30 jarige loopbaan zijn meestal niet zo compatibel. En degene die overigens wel een 30 jarige loopbaan hebben en beschermd zijn, zullen tegen 2026 zowieso wel weer een job hebben...Hoe slecht kan je je huiswerk maken als je nu uit de lucht komt vallen. Als ik zo een maatregel lees dan is het eerste wat ik aan mijn mensen vraag wat de impact is met een 30 jarige loopbaan, 25 jarige of 20 jarige loopbaan. Maar blijkbaar zijn ze bij de tjeeven en sossen niet zo vooruitziend. Wedden dat ze het bij NVA wel al wisten?
Volledig akkoord met uw visie. Werklozenuitkering behouden voor sommige 55 plussers (die niet beantwoorden aan de voorziene vereisten) komt in veel gevallen neer het uitbetalen van als het ware een soort "vervroegd pensioen" want van werken of zoeken naar werk komt er in veel gevallen niets meer in huis.
Oud 11 juni 2025, 10:55   #4
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Blijkbaar is dat een verrassing. Nochtans niet zo verwonderlijk. Voor mensen die hogere studies gedaan hebben bijvoorbeeld is 30 jaar al moeilijk en 35 jaar zelfs onmogelijk.
Het hangt er een beetje vanaf wat ge gestudeerd hebt en wanneer ge juist afgestudeerd zijt. Enfin, als ge uw richting goed gekozen hebt, hebt ge waarschijnlijk wel werk.

Begin jaren negentig was wat laagconjunctuur, maar midden jaren negentig wa er de eerste internet boom.

Ook wat betreft werk vinden op een leeftijd van 55 jaar, het hangt er grotendeels vanaf wat ge met uw carriere hebt gedaan.

Rekkenvullen in de supermarkt zal er waarschijnlijk niet meer inzitten, dat is juist.

Legacy programmeertalen, dat is wat anders, daar gelden niet echt leeftijdsbeperkingen.
Oud 11 juni 2025, 11:41   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij welke soort hoor ik dan?

Ik wil gerust werken. Ik zoek ook al meer dan 2 jaar naar werk. Jammer genoeg kamp ik wel met enkele beperkingen maar ik ben vast niet de enige 55-plusser die daar mee kampt.

Mijn situatie:

Pluspunten: meer dan 30 jaar ervaring in industriële omgevingen. Meer dan 15 jaar ervaring als offset-drukker (zowel vellen als rotatie). Meer dan 10 jaar ervaring als leidinggevende. Erkend voor Individueel Maatwerk (korting op loon).

Minpunten: niet langer in staat tot het uitvoeren van fysiek zware arbeid. Niet tillen, sleuren, wringen... Niet in staat een voltijdse job uit te oefenen, halve dagen is mogelijk. Vanwege medische problemen moet ik altijd een degelijk uitgeruste sanitaire ruimte tot mijn beschikking hebben. (douche, toilet, spiegel op zithoogte). Als ik vanwege een 'ongelukje' dat sanitair eens nodig heb ben ik ongeveer een klein half uurtje van de werkvloer weg. Weinig tot geen ervaring met bureauwerk.

Resultaat: al meer dan 2 jaar tevergeefs solliciteren. Op welgeteld 1 plaats eens een kans gekregen maar daar moest ik hele dagen werken en dat kan mijn lichaam niet aan (doktersattesten voorhanden). De reden dat ik er toch begon was omdat ik het toch wou proberen. Maar verder resultaat op die sollicitaties: niks, noppes, nada.

Dus vraag ik u: bij welke soort werkloze 55-plusser hoor ik volgens u?
En hoe kom ik aan werk? U beweert immers dat een 55-plusser die werk wil er ook zal vinden. Kan u mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Oud 11 juni 2025, 11:46   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bij welke soort hoor ik dan?

Ik wil gerust werken. Ik zoek ook al meer dan 2 jaar naar werk. Jammer genoeg kamp ik wel met enkele beperkingen maar ik ben vast niet de enige 55-plusser die daar mee kampt.

Mijn situatie:

Pluspunten: meer dan 30 jaar ervaring in industriële omgevingen. Meer dan 15 jaar ervaring als offset-drukker (zowel vellen als rotatie). Meer dan 10 jaar ervaring als leidinggevende. Erkend voor Individueel Maatwerk (korting op loon).

Minpunten: niet langer in staat tot het uitvoeren van fysiek zware arbeid. Niet tillen, sleuren, wringen... Niet in staat een voltijdse job uit te oefenen, halve dagen is mogelijk. Vanwege medische problemen moet ik altijd een degelijk uitgeruste sanitaire ruimte tot mijn beschikking hebben. (douche, toilet, spiegel op zithoogte). Als ik vanwege een 'ongelukje' dat sanitair eens nodig heb ben ik ongeveer een klein half uurtje van de werkvloer weg. Weinig tot geen ervaring met bureauwerk.

Resultaat: al meer dan 2 jaar tevergeefs solliciteren. Op welgeteld 1 plaats eens een kans gekregen maar daar moest ik hele dagen werken en dat kan mijn lichaam niet aan (doktersattesten voorhanden). De reden dat ik er toch begon was omdat ik het toch wou proberen. Maar verder resultaat op die sollicitaties: niks, noppes, nada.

Dus vraag ik u: bij welke soort werkloze 55-plusser hoor ik volgens u?
En hoe kom ik aan werk? U beweert immers dat een 55-plusser die werk wil er ook zal vinden. Kan u mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Ik vind het jammer dat de N-VA, in een poging om Belgie te redden, o.a. u de rekening daarvoor laat betalen.

Tja, we wisten het allemaal op voorhand, "leve Belgie" komt met een zeer hoge rekening.

Er was een tijd dat een zekere BDW zei dat Belgie niet te hervormen was.
Vreemd genoeg hebben we nu een premier, met diezelfde initialen, die zegt dat hij Belgie gaat hervormen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 juni 2025 om 11:48.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 11:47   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig akkoord met uw visie. Werklozenuitkering behouden voor sommige 55 plussers (die niet beantwoorden aan de voorziene vereisten) komt in veel gevallen neer het uitbetalen van als het ware een soort "vervroegd pensioen" want van werken of zoeken naar werk komt er in veel gevallen niets meer in huis.
En dan zal je maar in de catergorie vallen voor wie er van werken niets meer in huis komt.
Je zoekt je te pletter. Je stuurt tientallen sollicitatiebrieven. Je laat je begeleiden door VDAB, GTB,...
En niemand wil je.

ALs je op dat moment de pech hebt dat je slechts 29 jaar loopbaan hebt ben je de sigaar. Dan kan je richting OCMW. Mogelijk je huis verkopen. Je privé vermogen opsouperen, ook al heb je heel je leven volop sociale bijdrages en belastingen betaald. 29 jaar lang.

En niet door uw eigen schuld. Nee, gewoon omdat geen enkele werkgever je wil aannemen. Maar jij wordt er wel voor gestraft.
En de werkgever? Die mag dagelijks janken hoe moeilijk hij volk kan vinden, hoe moeilijk het voor hem is om de juiste mensen aan te trekken. En ondertussen volop loonsubsidies en staatssteun ontvangen.

En de arbeider: naar de composthoop er mee. Jarenlang uitgeperst. En nu verder compleet nutteloos. Brengt geen geld meer op. Weg ermee.
Oud 11 juni 2025, 11:51   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik vind het jammer dat de N-VA, in een poging om Belgie te redden, o.a. u de rekening daarvoor laat betalen.

Tja, we wisten het allemaal op voorhand, "leve Belgie" komt met een zeer hoge rekening.
Als het nu nog vaststond dat heel de begroting voor eens en altijd gered zou kunnen worden met deze maatregelen zou ik nog iets milder durven zijn.

Maar wat ze nu doen is pure volksverlakkerij.
Want met laat uitschijnen dat de werkloze de enige verantwoordelijken zijn voor de ontspoorde begroting. En ze zetten met zulke praatjes mensen tegen mekaar op. Want elke werkloze is tegenwoordig een profiteur in de ogen van de anderen.

Het grote probleem is dat ze met deze besparingen de begroting helemaal niet op orde gaan krijgen.
Ah nee, het geld wat uitgespaard wordt zal enerzijds naar de OCMW's en ziekenfondsen moeten gaan en anderzijds naar defensie.
Want dat daar met miljaren gegooid gaat worden is normaal.

Geld voor wapens. Daar moeten burgers die eens pech hebben gehad in hun leven voor opdraaien.
Oud 11 juni 2025, 11:57   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als het nu nog vaststond dat heel de begroting voor eens en altijd gered zou kunnen worden met deze maatregelen zou ik nog iets milder durven zijn.

Maar wat ze nu doen is pure volksverlakkerij.
Want met laat uitschijnen dat de werkloze de enige verantwoordelijken zijn voor de ontspoorde begroting. En ze zetten met zulke praatjes mensen tegen mekaar op. Want elke werkloze is tegenwoordig een profiteur in de ogen van de anderen.

Het grote probleem is dat ze met deze besparingen de begroting helemaal niet op orde gaan krijgen.
Ah nee, het geld wat uitgespaard wordt zal enerzijds naar de OCMW's en ziekenfondsen moeten gaan en anderzijds naar defensie.
Want dat daar met miljaren gegooid gaat worden is normaal.

Geld voor wapens. Daar moeten burgers die eens pech hebben gehad in hun leven voor opdraaien.
Ik kan alleen maar hopen dat de Vlaming in het algemeen nu stilaan begint te begrijpen dat de Vlaming van de N-VA niets te verwachten heeft.
Zoals je in je post aangeeft, als het financiële bloedbad voorbij is, staan we er nog slechter voor dan de situatie voor het financiële bloedbad op de zieken en werklozen.
Oud 11 juni 2025, 15:53   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oud 11 juni 2025, 16:56   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vraag is of er nog werkgevers zijn die hun latijn en geld gaan steken in iemand van 58 die niet zelden al op de sukkkel is met kwaaltjes en beetje voorbijgestreefd op gebied van digitale vaardigheden.
Je neemt zo iemand aan ....eer hij de knepen van het vak kent valt hij even uit met een eerste ziekte en 2 jaar later begint hij of zij al uit te bollen of te dromen van zijn pensioen.

Ach en daarbij als die mensen naar het OCMW stappen zullen ze nog een pak minder worden geholpen en krijgen ze in veel gevallen nog meer op de rekening en kunnen ze genieten van alle sociale voordelen van een leefloner.

In de Brusselse OCMW wordt je helemaal niet verplicht te solliciteren.

Trouwens de jobs om rekken te vullen of magazijnen te poetsen zijn ook beperkt.

Trouwens er is meer dan geld genoeg.....laat die oude knarren nu maar met rust.....beetje geduld en ze zijn met pensioen.

Ze hebben al het brugpensioen vervangen door SWT......er is van die categorie mensen die dan beschikbaar moest blijven omzeggens niemand meer aan het werk geraakt gewild of ongewild maar blijkbaar weten die politici dat nog steeds niet. Maar ja als je nog leeft in de tijd van de Romeinen verbaasd me dat niks

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 17:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:02   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250610_96238128

Moet dit gecorrigeerd worde?
Ik vin van wel.
Die met hogere studies hebben meestal geen probleem om werk te vinden als ze al werkloos werden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:04   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Die met hogere studies hebben meestal geen probleem om werk te vinden als ze al werkloos werden.
Dat zijn dan ook mensen die zelden jaren werkloos zijn. Bekijk het profiel in Brussel van langdurig werklozen ......dan weet je genoeg. Die kunnen en of weten niks. En de jobs om te gaan poetsen zijn ook beperkt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 juni 2025 om 17:05.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:17   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat zijn dan ook mensen die zelden jaren werkloos zijn. Bekijk het profiel in Brussel van langdurig werklozen ......dan weet je genoeg. Die kunnen en of weten niks. En de jobs om te gaan poetsen zijn ook beperkt.
Dat is net mijn punt i.v.m. de opmerking van de draadstarter.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:33   #15
TV-verslaafde

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan alleen maar hopen dat de Vlaming in het algemeen nu stilaan begint te begrijpen dat de Vlaming van de N-VA niets te verwachten heeft.
Zoals je in je post aangeeft, als het financiële bloedbad voorbij is, staan we er nog slechter voor dan de situatie voor het financiële bloedbad op de zieken en werklozen.
Dat is elke dag in dat parlement. Iedereen moet werken. We weten het wel onderhand.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 17:42   #16
TV-verslaafde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ga werken in de luxeproducten branche zoals in Frankrijk. Die zijn er ietwat in gespecialiseerd. Kan je wat neerkijken op dat coca-cola, bier en pensen volk.

Maar dan wel altijd uitbuiting zien in die "mindere" branches. Is het allemaal wat te min voor u; Fransoos.

Die krokodillen handtas van u. Hebben krokodillen dan geen ziel? Ze geven die dan nog rauw vlees voor de slacht euh.

Oud 11 juni 2025, 17:48   #17
TV-verslaafde

Standaard

Toiletdame; neem een Marokkaanse hé. De straat ligt er vol mee.

Zeg, die mogen ook wel eens wat stront kuisen; hé.

Héhé. Oei, weer een Franse colere.
Oud 11 juni 2025, 17:50   #18
TV-verslaafde

Standaard

Waterdrager.

Strontsorteerder.

Kak madame.

Mais oui! Louis!
Oud 11 juni 2025, 17:51   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet was de beperking van wekloosheidsuitkeringen in de tijd altijd een programmapunt van N-VA. Waarom is iedereen nu verbaasd als ze het willen uitvoeren ?
Oud 11 juni 2025, 17:57   #20
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Die twee geïnterviewde vrouwen leken me perfecte kandidaten om bij Nestor te werken ipv die jongere mensen die ik daar zag zitten ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be