Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2025, 20:05   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.231
Standaard Elektrische handgrepen op de schop?

Straks verboden? Veiligheid elektrische deurgrepen onder vuur na (weer) meer drama’s

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...54a1b043&ei=10[

Toen de Amerikaanse brandweerman Max Walsh bij een brandende Tesla Model Y aankwam, merkte hij al snel dat de situatie erger was dan de doorsnee autobranden die hij gewend was. De auto stond in lichterlaaie, maar de deuren wilden niet open. Niet omdat het mechanisme beschadigd was, wel omdat het 12V-systeem van de wagen de geest had gegeven.

Het probleem is dit: verzonken handgrepen zijn niet alleen omslachtig in normaal gebruik, maar leveren niet zelden een veiligheidsrisico op. Bij ongelukken durven ze de geest geven. En zelfs wanneer automerken een backup-functie voorzien die bediening mogelijk maakt bij stroom-uitval, verliezen inzittenden en hulpdiensten kostbare tijd - de bediening ligt immers meestal niet voor de hand. Inmiddels zijn er al een hoop voorbeelden waarin die situatie fataal afliep.

...


China neemt het voortouw

De kritiek komt intussen niet alleen van slachtoffers en journalisten. In Duitsland gaf het machtige ADAC al het advies om auto’s met automatisch bediende deurgrepen te vermijden. En nu overweegt China een regelrechte ban. Het land wil minstens deels zichtbare handgrepen verplichten, mét altijd een eenvoudig manueel noodsysteem. Omdat de Chinese markt voor veel constructeurs cruciaal is, zou zo’n maatregel wereldwijd gevolgen kunnen hebben. Nu slachtoffers zich blijven opstapelen, lijkt een verbod niet langer vergezocht. China zou wel eens het startschot kunnen geven voor een broodnodige correctie. De industrie heeft haar huiswerk opnieuw niet gemaakt.






Wat zal het worden?
Veiligheid voor alles?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 14 september 2025 om 20:06.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2025, 20:38   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.849
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Straks verboden? Veiligheid elektrische deurgrepen onder vuur na (weer) meer drama’s

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...54a1b043&ei=10[

Toen de Amerikaanse brandweerman Max Walsh bij een brandende Tesla Model Y aankwam, merkte hij al snel dat de situatie erger was dan de doorsnee autobranden die hij gewend was. De auto stond in lichterlaaie, maar de deuren wilden niet open. Niet omdat het mechanisme beschadigd was, wel omdat het 12V-systeem van de wagen de geest had gegeven.

Het probleem is dit: verzonken handgrepen zijn niet alleen omslachtig in normaal gebruik, maar leveren niet zelden een veiligheidsrisico op. Bij ongelukken durven ze de geest geven. En zelfs wanneer automerken een backup-functie voorzien die bediening mogelijk maakt bij stroom-uitval, verliezen inzittenden en hulpdiensten kostbare tijd - de bediening ligt immers meestal niet voor de hand. Inmiddels zijn er al een hoop voorbeelden waarin die situatie fataal afliep.

...


China neemt het voortouw

De kritiek komt intussen niet alleen van slachtoffers en journalisten. In Duitsland gaf het machtige ADAC al het advies om auto’s met automatisch bediende deurgrepen te vermijden. En nu overweegt China een regelrechte ban. Het land wil minstens deels zichtbare handgrepen verplichten, mét altijd een eenvoudig manueel noodsysteem. Omdat de Chinese markt voor veel constructeurs cruciaal is, zou zo’n maatregel wereldwijd gevolgen kunnen hebben. Nu slachtoffers zich blijven opstapelen, lijkt een verbod niet langer vergezocht. China zou wel eens het startschot kunnen geven voor een broodnodige correctie. De industrie heeft haar huiswerk opnieuw niet gemaakt.






Wat zal het worden?
Veiligheid voor alles?
Die handgrepen zijn niet alleen onveilig maar ook onhandig. Hetzelfde met bedieningen van verwarming, radio etc. via een aanrakingsscherm.
Weg ermee, terug fysieke bedieningen van alle belangrijke zaken.
__________________
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 14 september 2025 om 20:38.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2025, 21:35   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.550
Standaard

In onze Tesla 3, zat het raampje normaal gekneld in het dak, zeg maar. Waarom juist weet ik niet, misschien om het straatlawaai te verminderen of de airco/verwarming te verbereren. Anyway, de electrische ontsluiting verlaagde dus eerst dat raam om de deur te kunnen openen. Er was een "failsafe" knop aan de voorkant, om, in geval van electische panne toch de deur mechanisch te openen, met het risico van schade aan het raam. Maar alleen vanvoor. Passagiers op de achterbank konden er helaas niet uit, zonder electrische ontsluiting.

Ja, dat was wel 1 van de bijzonder rare en onverantwoorde karakteristieken van die auto.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 14 september 2025 om 21:36.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 07:23   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die handgrepen zijn niet alleen onveilig maar ook onhandig. Hetzelfde met bedieningen van verwarming, radio etc. via een aanrakingsscherm.
Weg ermee, terug fysieke bedieningen van alle belangrijke zaken.
Ik kan daar inkomen dat dit soms onhandig is. Maar het doet niets aan de veiligheid, dus ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 08:14   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Post

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In onze Tesla 3, zat het raampje normaal gekneld in het dak, zeg maar. Waarom juist weet ik niet, misschien om het straatlawaai te verminderen of de airco/verwarming te verbereren. Anyway, de electrische ontsluiting verlaagde dus eerst dat raam om de deur te kunnen openen. Er was een "failsafe" knop aan de voorkant, om, in geval van electische panne toch de deur mechanisch te openen, met het risico van schade aan het raam. Maar alleen vanvoor. Passagiers op de achterbank konden er helaas niet uit, zonder electrische ontsluiting.

Ja, dat was wel 1 van de bijzonder rare en onverantwoorde karakteristieken van die auto.
Raar en onverantwoord?
Dus zijn alle 2-deurs voor 4-5 inzittenden dat ook?
Of alle 4-deurs bij 6-7 inzittenden dat ook?

Euh, ik heb 36 jaar met - volledig, electrisch vertikaal -openende deuren gereden. Geen kat die erover viel. En geen fietser die tegen een openzwaaiende autodeur kon rijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2025 om 08:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 08:29   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Raar en onverantwoord?
Dus zijn alle 2-deurs voor 4-5 inzittenden dat ook?
Of alle 4-deurs bij 6-7 inzittenden dat ook?

Euh, ik heb 36 jaar met - volledig, electrisch vertikaal -openende deuren gereden. Geen kat die erover viel. En geen fietser die tegen een openzwaaiende autodeur kon rijden.
Ik denk dat je bij een twee (of driedeur) auto nog steeds de voorste zetel kunt wegklappen.
Bij de Tesla gaat dat waarschijnlijk niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 08:43   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat je bij een twee (of driedeur) auto nog steeds de voorste zetel kunt wegklappen.
Dat is evident, maar als dit ook enkel electrisch is wat dan?

Citaat:
Bij de Tesla gaat dat waarschijnlijk niet.
moest dat niet kunnen dan kruipt men er desnoods tussendoor, of niet?

Daarom de opkomende 6 zitter waar de ruimte tussenin de weg is hoe meestal kinderen naar de achterbank stappen.

Een tweedeurs of dikwijls coupé genoemd heeft zelfs geen achterdeuren, ook een +5 meter Rolls Royce niet
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2025 om 08:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 09:04   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Ook de achterdeur bij een Tesla zijn desnoods mechanisch te openen, wel niet op de klassieke manier. Staat overigens in de handleiding.

Een "release" strapje kan het wel veel eenvoudiger maken, ook voor kinderen:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY...traps_for_the/

Maar daarmee is "de onverantwoordelijkheid" bij 2-deurs nog niet opgelost...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2025 om 09:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 09:08   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook de achterdeur bij een Tesla zijn desnoods mechanisch te openen, wel niet op de klassieke manier. Staat overigens in de handleiding.

Een "release" strapje kan het wel veel eenvoudiger maken, ook voor kinderen:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY...traps_for_the/

Maar daarmee is "de onverantwoordelijkheid" bij 2-deurs nog niet opgelost...
Dat is wel handig bij een ongeval.
Even de handleiding raadplegen om te kijken hoe ik kan ontsnappen uit het wrak.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 09:20   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Straks verboden? Veiligheid elektrische deurgrepen onder vuur na (weer) meer drama’s
Jullie kennen ondertussen wel mijn mening maar toch, even herhalen:

Economie moet draaien opdat de overheid centen kan vinden om in hoofdzaak aan .. zichzelf uit te geven.

Dat alles is allemaal rommel om domme mensen te overhalen om 'het oude' materiaal op de vuilbak te gooien.
Slimme mensen weten wat waarde heeft en waarde behoudt.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 15 september 2025 om 09:21.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 09:21   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is wel handig bij een ongeval.
Even de handleiding raadplegen om te kijken hoe ik kan ontsnappen uit het wrak.
Daarom die overigens. Eigenaars lezen de handleiding en zullen aan de achterportieren 2 strapjes aanbrengen, foto of YT nodig?

Een tweedeurs heeft geen achterdeuren, en beide voorste passagiers bewusteloos, hoe geraak ik aan de voordeuren? Tell me.

In mijn jonge jaren was de tweedeurs de goedkopere uitvoering. En eerder veiliger bij een zijdelingse aanrijding..
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2025 om 09:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 09:27   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een tweedeurs heeft geen achterdeuren, en beide voorste passagiers bewusteloos, hoe geraak ik aan de voordeuren? Tell me.
Indien iedereen in de wagen bewusteloos is dan lijkt het me evident dat er wat anders aan te pas moet komen dan een deurklink.

__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 09:31   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Straks verboden? Veiligheid elektrische deurgrepen onder vuur na (weer) meer drama’s
De vraag die ik me altijd stel ... wat voor mensen homologeren al die prullen?

Je ziet vandaag heel veel vrachtwagens met zo'n kleine camera i.p.v. een deftige grote achteruitkijk spiegel.
Een afgebroken spiegel, dat kan elke agent vanop 50 meter vaststellen maar geen kat kan van buitenaf zien of die digitale rommel wel degelijk werkt.

Bij de nieuwe wagens kan ik een flinke lijst opmaken van zaken die 'zouden moeten' werken ...
Nog net een aangetekend schrijven gehad van Audi Frankrijk.
De wagen van vrouwlief moet 'onder het mes' wegens mogelijke problemen met de airbags. De TT Quatro is 22 jaar oud..
Je moet al terug tot voor 1995 om nog wat 'digitaal' loos te vinden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 15 september 2025 om 09:36.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2025, 08:21   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De vraag die ik me altijd stel ... wat voor mensen homologeren al die prullen?

Je ziet vandaag heel veel vrachtwagens met zo'n kleine camera i.p.v. een deftige grote achteruitkijk spiegel.
Een afgebroken spiegel, dat kan elke agent vanop 50 meter vaststellen maar geen kat kan van buitenaf zien of die digitale rommel wel degelijk werkt.

Bij de nieuwe wagens kan ik een flinke lijst opmaken van zaken die 'zouden moeten' werken ...
Nog net een aangetekend schrijven gehad van Audi Frankrijk.
De wagen van vrouwlief moet 'onder het mes' wegens mogelijke problemen met de airbags. De TT Quatro is 22 jaar oud..
Je moet al terug tot voor 1995 om nog wat 'digitaal' loos te vinden.
Die elektronische brol in de wagens is niet altijd een zegen hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2025, 14:03   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

De Autoclub De Vise Platines zoekt zeker nog nieuwe leden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2025, 21:28   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Autoclub De Vise Platines zoekt zeker nog nieuwe leden.
Ik ken die niet maar het ziet er een toffe club uit.

Zeg nu zelf, wat is er heerlijker dan een wagen die je zelf kan onderhouden, nog zo eentje met een reservewiel en analoge
techniek die je lang op voorhand verwittigd dat je aan het één of ander wat aandacht moet besteden?

Een extra troef is dat het ding jaar na jaar in waarde stijgt.
En nu heb ik het niet over dat poch attribuut dat hele maanden onder een stofdoek staat en enkel bij zonnig weer wordt 'tentoongesteld'.

Ik heb het over de wagens die dagelijks kunnen worden gebruikt.
We kunnen even oplijsten welke wagens daarvoor in aanmerking komen - maar wel in een andere draad dan.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 september 2025 om 21:28.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2025, 21:41   #17
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Die elektronische brol in de wagens is niet altijd een zegen hé.
Er moet wel een onderscheidt worden gemaakt tussen analoge en digitale systemen.
Analoge systemen zijn door vakmensen herstelbaar en dat zonder einddatum. Digitale systemen zijn herstelbaar door
de ontwikkelaar van het systeem en dat zolang hij daar 'goesting' voor heeft.

Het oplossen van problemen met digitale systemen is dus zeer tijdsgebonden en het is zelfs niet zeker dat de 'problemen' niet
van bij aanvang zijn voorgeprogrammeerd. Constructeurs gaan vandaag voor een levensduur van 7 jaar voor hun wagens.
Het zal volgens mij niemand verbazen dat na 7 jaar een reeks waarschuwingslampjes gaan branden of erger.
Tussen het woordje 'digitaal' en 'onbewijsbaar 'bedrog' zit maar een hele kleine afstand.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 september 2025 om 21:41.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2025, 04:28   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.845
Standaard

Het is spijtig maar het zal inderdaad (alweer) de wetgever moeten zijn die verder gaat met het ontwerp van auto's,omdat "design-teams" als een bende berserkers zotte dingen mogen doen ...

Terug naar het begin..

Inderdaad,de meeste autos hebben electrische systemen om deuren te ontgrendelen,maar ook MOET de mogelijkheid blijven bestaan om zich via mechanische middelen (sleutels en handgrepen) toegang te verschaffen ...Het open knippen van een wagen middels een hydraulische schaar zou NIET de normale nood-toegangsmethode dienen te zijn.

logisch toch?

niet voor design-idioten....hulpdiensen moeten het dan maar uitzoeken als het eens mensenlevens gaat betreffen...

Hoe is het mogelijk dat zoiets zelfs nog moet uitgelegd worden en nu onder de aandacht van de wetgever moet gebracht worden....
__________________
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie...

Laatst gewijzigd door kelt : 17 september 2025 om 04:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2025, 07:26   #19
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.052
Standaard

Elektrische handgrepen zijn prima. Beter een dode autodebielist dan een gehandicapte. Wanneer gaat men eindelijk eens de uitlaat naar binnen richten om de vervuiler te laten betalen ?
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk

Laatst gewijzigd door Vlad : 17 september 2025 om 07:27.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2025, 09:21   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is spijtig maar het zal inderdaad (alweer) de wetgever moeten zijn die verder gaat met het ontwerp van auto's,omdat "design-teams" als een bende berserkers zotte dingen mogen doen ...

Terug naar het begin..

Inderdaad,de meeste autos hebben electrische systemen om deuren te ontgrendelen,maar ook MOET de mogelijkheid blijven bestaan om zich via mechanische middelen (sleutels en handgrepen) toegang te verschaffen ...Het open knippen van een wagen middels een hydraulische schaar zou NIET de normale nood-toegangsmethode dienen te zijn.

logisch toch?

niet voor design-idioten....hulpdiensen moeten het dan maar uitzoeken als het eens mensenlevens gaat betreffen...

Hoe is het mogelijk dat zoiets zelfs nog moet uitgelegd worden en nu onder de aandacht van de wetgever moet gebracht worden....
Alle wagens moeten netjes aan de huidige "Europese" homologatie wetgeving qua "veiligheid" en emissienormen voldoen.[/naïef-modus] Kuch kuch kuch

"Als de wetgever die wetgeving aanpast dan zullen de constructeurs moeten volgen" kuch kuch... En om de x-jaren worden er extra veiligheidvoorzieningen verplicht aan nieuwe wagens, de cijfers verkeersdoden per letselongeval tonen aan dat het hoofdzakelijk dankzij die verbeteringen (van passieve en aktieve veiligheid) is dat er minder verkeersdoden vallen.

Dat behoeft geen link, het is al enkele jaren feit dat er minder doden vallen in autos dan bij kwetsbare weggebruikers.

Want sorry, nu moet ik terugdenken aan het dieselschandaal van 2015 waar alle constructeurs in Europa nog niet eens bestraft werden om vele duizenden extra doden te veroorzaken door NOx die gemiddeld decennialang 5-6 maal hoger lag dan de strikte euronormen. Ja, dat is whataboutisme.

Hamvraag is wel wie is het machtigste en legt zijn wil op. Is dat de "omgekochte" EU ofzo, die de stinkpot jarenlang (+10 jaar) bleef toedekken en hun job niet deed, omdat er vele industriejobs op het spel staan?

En na euronorm 6a of 2015 werd er nog jarenlang rustig verder gesjoemeld met dieselmotoren, tot eindelijk met de euronorm 6d full 2021 het aan banden gelegd werd, door praktijkmetingen (RDE). Sinds sept 2024 geldt euronorm 6e waar enkel de RDE-factor verlaagd werd tov 6d. (draden genoeg geweest)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2025 om 09:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be