Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2025, 06:41   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard De N-VA heeft een wetsvoorstel ingediend i.v.m. re-integratie langdurig zieken.

N-VA-Kamerfractievoorzitter Axel Ronse heeft een wetsvoorstel ingediend om langdurig zieken met ’terug-naar-werk-jobs’ opnieuw aan het werk te krijgen. Het systeem voorziet in specifieke jobs voor een beperkt aantal uren om langdurig zieken terug te integreren in de arbeidsmarkt.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...4f75cdf9&ei=11

België blijft in vergelijking met de buurlanden zwaar achterlopen als het gaat over de werkloosheidsgraad.
N-VA Kamerleden Axel Ronse en Eva Demesmaeker hebben een wetsvoorstel ingediend om langdurig zieken opnieuw aan het werk te krijgen.
Ze pleiten voor de introductie van “terug-naar-werk-jobs”, waarbij je tot 84 uur per maand mag werken met het behoud van een uitkering.

Ik denk dat dit een zeer goede eerste opstap is om terug aan het werk te gaan. Gedurende twee jaar kan de langdurig zieke gebruik maken van dit systeem. Wijn hoorden vaak dat mensen die terug aan het werk wilden gaan, teveel verloren als ze een paar uur / week zouden werken.
Met een halftijdse job en behoud van de uitkering, kan / is deze vrees uit de wereld.
Ook de werkgever profiteert van deze regeling, hij kan op deze manier zien of de "zieke" nog bekwaam is om te werken.
In het artikel staat wel niet of de werkgever een RSZ korting krijgt.

De N-VA-fractievoorzitter diende daarom, samen met partijgenote en Kamerlid Eva Demesmaeker, een wetsvoorstel in voor het invoeren van “terug-naar-werk-jobs”. Die jobs laten langdurig zieken toe om voor maximaal 84 uur per maand te werken met behoud van hun uitkering.

“Er zijn erg veel langdurig zieken die wel nog arbeidspotentieel hebben. We willen die mensen met de talenten die ze hebben terug integreren in de arbeidsmarkt. We laten hen niet los”, zegt Eva Demesmaeker. De bedoeling is dat deze jobs dienen als een opstap naar de gewone arbeidsmarkt, aangezien er maar maximaal twee jaar mag van gebruik gemaakt worden.

“Het neemt het risico weg voor beide partijen: de werkgever, die ervoor terugschrikt om langdurig zieken aan te werven, en de langdurig zieke werknemer, die geen initiatief durft nemen uit angst om zijn uitkering te verliezen”, besluit Axel Ronse.

Wat denken jullie hier van? Maakt deze wet een schijn van kans?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2025, 06:58   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Weer een wet die moet regelen wat mensen zelf kunnen doen.
Oud 24 oktober 2025, 07:07   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Weer een wet die moet regelen wat mensen zelf kunnen doen.
U bedoelt dat de mensen met een uitkering in het zwart moeten gaan werken? Of hoe moet ik dat zien?
Oud 24 oktober 2025, 07:13   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U bedoelt dat de mensen met een uitkering in het zwart moeten gaan werken? Of hoe moet ik dat zien?
Neen, mensen die een langduriger medisch probleem hebben en toch willen werken vinden wel werk. Toch een paar voorbeeldjes in mijn directe leefomgeving.
Maar tja, da's nog van de generatie die uitkeringen een persoonlijke schaamte vinden.

Mensen die niet willen werken, zullen dat dan ook niet, en vinden wel een achterpoortje, al was het maar een leefloon.
Oud 24 oktober 2025, 07:21   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, mensen die een langduriger medisch probleem hebben en toch willen werken vinden wel werk. Toch een paar voorbeeldjes in mijn directe leefomgeving.
Maar tja, da's nog van de generatie die uitkeringen een persoonlijke schaamte vinden.

Mensen die niet willen werken, zullen dat dan ook niet, en vinden wel een achterpoortje, al was het maar een leefloon.
Je weet dat invaliditeit tot aan het pensioen voor de meesten op de schop gaat.
Artsen gaan langdurig zieken regelmatig onderzoeken, ik denk dat er een aantal mensen gedwongen zullen worden om in zo'n systeem te stappen.

Ik schrijf bewust "zo'n systeem", want er zullen wel andere of tegenvoorstellen komen.
Hert breekt alvast de discussie open.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 oktober 2025 om 07:22.
Oud 25 oktober 2025, 14:21   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
N-VA-Kamerfractievoorzitter Axel Ronse heeft een wetsvoorstel ingediend om langdurig zieken met ’terug-naar-werk-jobs’ opnieuw aan het werk te krijgen. Het systeem voorziet in specifieke jobs voor een beperkt aantal uren om langdurig zieken terug te integreren in de arbeidsmarkt.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...4f75cdf9&ei=11

België blijft in vergelijking met de buurlanden zwaar achterlopen als het gaat over de werkloosheidsgraad.
N-VA Kamerleden Axel Ronse en Eva Demesmaeker hebben een wetsvoorstel ingediend om langdurig zieken opnieuw aan het werk te krijgen.
Ze pleiten voor de introductie van “terug-naar-werk-jobs”, waarbij je tot 84 uur per maand mag werken met het behoud van een uitkering.

Ik denk dat dit een zeer goede eerste opstap is om terug aan het werk te gaan. Gedurende twee jaar kan de langdurig zieke gebruik maken van dit systeem. Wijn hoorden vaak dat mensen die terug aan het werk wilden gaan, teveel verloren als ze een paar uur / week zouden werken.
Met een halftijdse job en behoud van de uitkering, kan / is deze vrees uit de wereld.
Ook de werkgever profiteert van deze regeling, hij kan op deze manier zien of de "zieke" nog bekwaam is om te werken.
In het artikel staat wel niet of de werkgever een RSZ korting krijgt.

De N-VA-fractievoorzitter diende daarom, samen met partijgenote en Kamerlid Eva Demesmaeker, een wetsvoorstel in voor het invoeren van “terug-naar-werk-jobs”. Die jobs laten langdurig zieken toe om voor maximaal 84 uur per maand te werken met behoud van hun uitkering.

“Er zijn erg veel langdurig zieken die wel nog arbeidspotentieel hebben. We willen die mensen met de talenten die ze hebben terug integreren in de arbeidsmarkt. We laten hen niet los”, zegt Eva Demesmaeker. De bedoeling is dat deze jobs dienen als een opstap naar de gewone arbeidsmarkt, aangezien er maar maximaal twee jaar mag van gebruik gemaakt worden.

“Het neemt het risico weg voor beide partijen: de werkgever, die ervoor terugschrikt om langdurig zieken aan te werven, en de langdurig zieke werknemer, die geen initiatief durft nemen uit angst om zijn uitkering te verliezen”, besluit Axel Ronse.

Wat denken jullie hier van? Maakt deze wet een schijn van kans?
Dit maakt volgens mij zeker een kans.
Al zijn er wel een paar punten waar op gelet zal moeten worden.

Wat met iemand die in zo'n systeem merkt; "84 uren per maand werken lukt mij wel, maar wat na het tweede jaar? Ik verlies op dat moment mijn uitkering maar ik ben niet in staat om meer dan 84 uren te werken. Na het tweede jaar gaan mijn inkomsten dus drastisch naar beneden."

Ook zeker even letten op de werkgever. Als er daadwerkelijk RSZ-korting wordt voorzien moet er op gelet worden dat de werkgever niet continu de ene na de andere zieke voor twee jaar gaat aanwerven.

Maar al bij al: ik denk dat we blij mogen zijn dat NVA eindelijk ook eens een plan voorstelt dat de zieke werknemer aan werk kan helpen in plaats van hem enkel maar te straffen door hem zijn uitkering af te nemen zonder hem uitzicht te bieden op werk.

Dus ja: tot alle in and outs van het plan bekend zijn zou ik zeggen: goeie zet!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be