Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2025, 11:43   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.097
Standaard Extra 1.200 miljard € en 8.000 doden door dieselgate in Europa tot 2040?

Tien jaar na dieselgate werd het tijd voor een nieuwe studie van CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air).

In USA en andere landen werden de sjoemeldieselwagens onmiddelijk uit het verkeer gehaald gepaard met miljarden hoge boetes, die dan de extra gezondheidschade moest betalen.

In Europa doet men amper iets, en mag de bevolking verder vroegtijdig sterven en vooral afdokken voor gezondheid- en economische schade.

Sommigen politici willen zelfs de stedelijke LEZ versoepelen enz... alhoewel hier nog vele miljoenen dieselwagens verder mogen vergiftigen.

Ook na dieselgate werd er verder volle bak via de software/adblue verdergesjoemeld tot de euronormen eindelijk ook praktijkgericht testen (RDE), wel met 6 overgangsjaren tot de huidige euronorm 6e RDE/CF=1. Dus quasi 9 jaar later worden de opgelegde grenswaarden van euronorm 6b ook in de praktijk gehaald.
Citaat:
https://energyandcleanair.org/public...the-eu-and-uk/

Health impacts of diesel vehicles suspected of using prohibited defeat devices in the EU and UK

https://energyandcleanair.org/wp/wp-...UK_EN_2025.pdf (58 blz)
Ook een beperkte samenvatting - mening - via gocar.be:
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/klima...e-slachtoffers

Studie: de tol van dieselgate? 205.000 dodelijke slachtoffers

Tien jaar na datum ruikt het schandaal nog altijd. Dieselgate – de moeder van alle milieufraudes in de autosector – is misschien niet meer dagelijks voorpaginanieuws, maar wie dacht dat het stof ondertussen wel neergedaald was, hapt best nog eens naar adem - maar niet te diep. Een nieuwe Europese studie berekende hoeveel vroegtijdig dodelijke slachtoffers de sjoemelsoftware maakte die miljoenen dieselwagens groener moest doen lijken dan ze waren.

Gepubliceerd op 4 juni 2025

Even terug naar het begin: dieselgate, dat was dat schandaal dat in 2015 aan het licht kwam toen het Amerikaanse milieu-agentschap EPA (Environmental Protection Agency) ontdekte dat Volkswagen hun dieselwagens uitgerust had met frauduleuze software die testbanken kon herkennen. Zo werden tijdens laboratoriumtests emissies netjes binnen de norm gehouden. Op de weg daarentegen spuwden de wagens tot tientallen keren meer NOx uit.

Wereldwijd waren zo’n 11 miljoen dieselmodellen van de Duitse bouwer betrokken. Volkswagen belandde in het oog van de storm, maar andere constructeurs bleken soortgelijke trucs te gebruiken. De sjoemelsoftware werd gretiger gebruikt dan eerst gedacht, maar vooral de consument bleek de dupe. Deze bleef niet alleen achter met de illusie van groene vooruitgang, maar moest ook constateren zijn gezondheid in de weegschaal werd gegooid.

Berekend met computermodellen

in welk mate dat zo is, werd een kluif voor het onafhankelijke Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) aan het rekenen. De onderzoekers van het instituut kwamen tot de conclusie dat er in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk tegen 2040 in totaal 205.000 mensen voortijdig zullen sterven door de verhoogde uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van diesels met frauduleuze motormanagementsystemen. Dieselgate eist dus niet alleen reputaties en rechtszaken, maar ook levens.

Omdat er ondertussen, volgens schattingen, nog steeds 19 miljoen van die voertuigen (van verschillende merken) op Europese wegen rondrijden, verwachten de auteurs van de studie dat er nog eens 8.000 vroegtijdige overlijdens bijkomen. Naast deze doden spreken ze ook van 152.000 nieuwe gevallen van kinderastma, 2,4 miljoen ziektedagen en een economische kost van zomaar eventjes 1.200 miljard euro. Hoe de onderzoekers dat zo nauwgezet te weten kwamen? Daarvoor gebruikten ze computermodellen.

De timing van de studie is opvallend. In Duitsland zijn vorige week, na een slepende rechtszaak in Braunschweig, vier voormalige topfiguren van Volkswagen veroordeeld. Twee van hen (Jens Hadler en Hanno Jelden) kregen effectieve celstraffen van respectievelijk vierenhalf jaar en twee jaar en zeven maanden voor hun betrokkenheid in de fraude.

Schadevergoeding via Testaankoop

Het proces tegen ex-CEO Martin Winterkorn loopt nog, en veel andere betrokkenen zijn intussen van het toneel verdwenen. In België blijft het bij burgerlijke procedures en een recent aangekondigde schadevergoedingsregeling via Testaankoop. Al geldt die alleen voor wie géén software-update liet uitvoeren. Wie braaf naar de garage ging om zijn wagen aan te passen, krijgt dus nul euro. Een nogal onlogische regeling.

De ironie is compleet. Tien jaar geleden werden diesels nog geprezen - al was dat om hun lage CO?-, niet hun NOx-uitstoot - en kreeg je er subsidies voor. Vandaag worden ze geweerd uit stadscentra. Maar in plaats van lessen te trekken, lijken overheden opnieuw in te dommelen. In Frankrijk, bijvoorbeeld, werd afgelopen zondag zelfs een voorstel gestemd om de lage-emissiezones terug te schroeven, van de huidige 25 naar enkel nog in Parijs en Lyon. Ook in Brussel werd al een versoepeling goedgekeurd, met twee jaar uitstel als resultaat - en wat daarna?

Volgens de Europese studie kunnen nog 81.000 vroegtijdige sterfgevallen worden vermeden als er nú wordt ingegrepen, de betrokken auto’s allemaal massaal worden teruggeroepen en de oudere diesels worden geweerd uit centra met hoge bevolkingconcentraties. Maar de politieke drive ebt weg onder invloed van sociale druk en de hoge kost van het alternatief: emissievrije auto’s. Zo blijft dieselgate in de lucht hangen, maar vervliegt het stilaan in het politieke geheugen.
De ggl-vertaling van de link:
Citaat:
https://energyandcleanair.org/public...the-eu-and-uk/

Gezondheidseffecten van dieselvoertuigen waarvan wordt vermoed dat ze verboden manipulatie-instrumenten gebruiken in de EU en het VK

Wegvervoer is een belangrijke bron van luchtvervuiling en de bijbehorende gezondheidseffecten, aangezien het een belangrijke bron is van stikstofoxide (NOX)-uitstoot, met name in dichtbevolkte gebieden. NOX-uitstoot verhoogt ook de concentraties stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM2,5) in de atmosfeer. Deze door transport veroorzaakte veranderingen in de concentraties verontreinigende stoffen hebben een dramatische impact op de volksgezondheid. De uitstoot van deze activiteit bevindt zich dicht bij de grond en vaak in dichtbevolkte gebieden.

Dieselboom in Europa en het VK

In de jaren negentig werd de luchtvervuiling door wegvervoer in Europa en het VK verergerd door een hausse in dieselvoertuigen, aangewakkerd door Europese beleidsmakers die zich lieten leiden door klimaatambities. Destijds was de wetenschappelijke consensus dat dieselvoertuigen minder koolstofdioxide (CO2) uitstoten dan benzinevoertuigen en EU-wetgeving zette overheden ertoe aan dieselvoertuigen te stimuleren.

Deze toename van het aantal dieselvoertuigen had aanzienlijke gevolgen voor de volksgezondheid. In heel Europa en het Verenigd Koninkrijk waren de emissies van dieselvoertuigen verantwoordelijk voor 37% tot 69% van de verkeersdoden, terwijl niet-dieselvoertuigen in 2015 slechts 5% tot 14% bijdroegen.

Diesel nader bekeken

Tot 2017 werden officiële emissietests voor voertuiggoedkeuringen uitsluitend in laboratoria uitgevoerd onder gestandaardiseerde testomstandigheden. Uit bredere emissietests bleek echter al jaren dat dieselvoertuigen aanzienlijk hogere niveaus van vervuilende stoffen op de weg uitstoten dan tijdens officiële laboratoriumtests. Een oorzaak hiervan was het gebruik van 'manipulatie-instrumenten' – motorkalibratietechnologie die de effectiviteit van emissiecontrolesystemen onder normale rijomstandigheden uitschakelt of vermindert. Sommige manipulatie-instrumenten detecteren wanneer voertuigen certificeringstests ondergaan en verminderen tijdelijk de emissies in dergelijke omgevingen om te voldoen aan de wettelijke normen. De term 'manipulatie-instrumenten' omvat echter een veel breder scala aan strategieën die de emissiecontrole verminderen als reactie op verschillende voertuigsignalen, zoals temperatuur, voertuigsnelheid en motortoerental. Manipulatie-instrumenten zijn verboden volgens zowel de EU- als de Britse wetgeving, op enkele nauw omschreven uitzonderingen na.

Dieselgate

In 2015 onthulden onderzoeken door de International Council on Clean Transportation (ICCT) en het Center for Alternative Fuels Engines and Emissions (CAFEE) van de West Virginia University binnen het Statler College of Engineering, evenals de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA), dat Volkswagen verboden manipulatie-instrumenten gebruikte. Deze verboden manipulatie-instrumenten zorgden ervoor dat de emissiecontrolesystemen van voertuigen werden ingeschakeld tijdens laboratoriumtestomstandigheden, maar vervolgens werden uitgeschakeld onder reële rijomstandigheden, wat leidde tot hogere NOX-emissies in de praktijk. Dit werd bekend als het 'Dieselgate'-schandaal.

Sinds het Dieselgate-schandaal hebben zich verschillende juridische ontwikkelingen voorgedaan die de regelgeving voor NOX-emissies van dieselvoertuigen hebben verbeterd en die hebben verduidelijkt dat manipulatie-instrumenten alleen in zeer specifieke omstandigheden mogen worden gebruikt.

In 2023 analyseerde de ICCT officiële emissietests van de overheid en onafhankelijke gegevens van real-world remote sensing in de EU en het VK. Volgens de analyse van de ICCT is het waarschijnlijk dat voertuigen met emissies boven hun 'verdachte drempel' tot op de dag van vandaag nog steeds verboden manipulatie-instrumenten gebruiken.

Gezondheidseffectbeoordeling (HIA) van CREA

Deze gezondheidseffectbeoordeling (HIA) analyseert de overmatige NOX-uitstoot van dieselvoertuigen in de EU en het VK tussen 2009 en 2040 en de gezondheids- en economische gevolgen daarvan. Meer specifiek berekent CREA in deze HIA de effecten op de luchtkwaliteit van overmatige NOX-uitstoot van dieselvoertuigen die voldoen aan de Euro 5- en Euro 6-emissienormen, goedgekeurd vóór de invoering van de Real Driving Emissions (RDE)-test van de Europese Unie (die de verontreinigende stoffen meet die worden uitgestoten onder reële rijomstandigheden). Deze voertuigen worden waarschijnlijk gebruikt voor het gebruik van verboden manipulatie-instrumenten die de effectiviteit van emissiecontrolesystemen onder normale rijomstandigheden uitschakelen of verminderen. Overmatige emissies zijn emissies die verdacht hoog zijn (meer dan twee keer de wettelijke limiet) en waarschijnlijk verband houden met het gebruik van verboden manipulatie-instrumenten. Dit rapport bevat ook casestudy's die de impact van binnenlandse emissies in het VK en Frankrijk onderzoeken.

Belangrijkste bevindingen van de CREA HIA

In de EU en het VK zullen de overmatige emissies naar verwachting ernstige gevolgen hebben voor de volksgezondheid en de economie in de periode 2009-2040, waaronder:

205.000 (123.000-356.000) vroegtijdige sterfgevallen

152.000 (33.000-346.000) nieuwe gevallen van astma bij kinderen

42.000 (15.000-80.000) levensjaren met chronische obstructieve longziekte (COPD)

24.000.000 (20.000.000-27.000.000) werkverzuim (ziektedagen)

De economische last van deze gezondheidseffecten bedraagt 1,20 (0,72-2,07) biljoen euro (in 2024). Van deze gevolgen zijn 124.000 (75.000-216.000) vroegtijdige sterfgevallen en 760 (460-1.320) miljard euro aan economische gevolgen veroorzaakt tussen 2009 en 2024.

Indien geen aanvullende maatregelen worden genomen, worden tussen 2025 en 2040 81.000 (48.000-140.000) vroegtijdige sterfgevallen en 430 (260-750) miljard euro aan economische gevolgen verwacht.


Onmiddellijk ingrijpen door overheden en autofabrikanten, zoals het onderzoeken en terugroepen van voertuigen waarvan wordt vermoed dat ze illegale manipulatie-instrumenten gebruiken, zou toekomstige schade kunnen verminderen en aanzienlijke gezondheids- en economische voordelen kunnen opleveren.

Dit rapport is in opdracht van milieurechtorganisatie ClientEarth opgesteld en gebaseerd op remote sensing-gegevens verzameld door het TRUE-initiatief en de International Council on Clean Transportation (ICCT), de organisatie die het oorspronkelijke dieselgate-schandaal aan het licht bracht. De onderzochte emissies zijn afkomstig van een breed scala aan fabrikanten uit de auto-industrie.

De volledige methodologie vindt u in het rapport.
https://energyandcleanair.org/wp/wp-...UK_EN_2025.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2025 om 12:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be