Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2025, 21:53   #1
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Nederland krijgt weer een ouderwets Ruttekabinet

Voordat de informateur Buma met zijn eindverslag komt , gaf Koolmees vanavond al een schot voor de boeg om de kiezers van D66 uit de droom te helpen.
Jetten gaat door de knieën voor de VVD en voor de Amsterdamse zakenmaffia.

Na 2 jaar een vecht- en droomkabinet van de 4 partijen van het circus Schoof , komt er weer een ouderwets kabinet VVD-CDA-D66 .
Niks nieuws onder de zon en geen enkel gedurfde creativiteit voor een nieuw soort coalitie of constructie
Nu al gaat D66 de helft van zijn kiezers verliezen en het vertrouwen in de politiek zal er niet beter op worden.
Hopelijk krijgen we snel nieuwe verkiezingen
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2025, 02:28   #2
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voordat de informateur Buma met zijn eindverslag komt , gaf Koolmees vanavond al een schot voor de boeg om de kiezers van D66 uit de droom te helpen.
Jetten gaat door de knieën voor de VVD en voor de Amsterdamse zakenmaffia.

Na 2 jaar een vecht- en droomkabinet van de 4 partijen van het circus Schoof , komt er weer een ouderwets kabinet VVD-CDA-D66 .
Niks nieuws onder de zon en geen enkel gedurfde creativiteit voor een nieuw soort coalitie of constructie
Nu al gaat D66 de helft van zijn kiezers verliezen en het vertrouwen in de politiek zal er niet beter op worden.
Hopelijk krijgen we snel nieuwe verkiezingen
Voor mij is een ouderwets Rutte-Kabinet een regering met een meerderheid in de Tweede Kamer.
Ik ben het wel met je eens, dat een regering zonder GL-PvdA voor D66 een zeer groot risico is. Anderzijds is het dan wel weer goed, om de VVD niet nog meer te belonen door JA21 erbij te halen.

Toch is ook dit een experiment, omdat ook dit, IMHO helaas, weer een minderheidsregering is.

Wat betreft D66, dat ligt er aan, hoe succesvol Jetten wordt als Premier, stel hij zit 4 jaar de rit uit en is enigszins succesvol, dan kan D66 zomaar nog groter worden, faalt hij daarentegen, dan kan D66 zomaar gestraft worden door de kiezer.
Oud 2 december 2025, 08:57   #3
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Voor mij is een ouderwets Rutte-Kabinet een regering met een meerderheid in de Tweede Kamer.
Ik ben het wel met je eens, dat een regering zonder GL-PvdA voor D66 een zeer groot risico is. Anderzijds is het dan wel weer goed, om de VVD niet nog meer te belonen door JA21 erbij te halen.

Toch is ook dit een experiment, omdat ook dit, IMHO helaas, weer een minderheidsregering is.

Wat betreft D66, dat ligt er aan, hoe succesvol Jetten wordt als Premier, stel hij zit 4 jaar de rit uit en is enigszins succesvol, dan kan D66 zomaar nog groter worden, faalt hij daarentegen, dan kan D66 zomaar gestraft worden door de kiezer.
D66 heeft veel kiezers gekregen van G-PvdA met zijn belofte van een breed middenkabinet.
Deze kiezers vallen de volgende keer af, omdat hij zijn kiezersbelofte breekt.
Bovendien gaat D66 weer door de knieën voor de VVD.
Dit is oude politiek en een groot deel van de bevolking komt deze oude koek de neus uit.

Terug vallen op het oude Ruttekabinet getuigt van weinig moed en creativiteit.
Een beter keuze zou zijn dat de middenpartijen D66 en CDA, nu een regering gaan vormen met enkel ministers van VVD en enkel ministers van GL-PvdA.
Deze partijen gaan dan niet als partijen in een akkoord zitten .
Een goed dualistisch model , regeren met verschillende meerderheden in de kamer
Oud 2 december 2025, 13:02   #4
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Een minderheidskabinet is de enige logische keuze.

Regeren met extreem-links is een stap te ver.

Pvda-GroenLinks zou moeten splitsen en enkel Pvda in het bad getrokken worden voor een iets of wat verteerbare optie dan. Uiteraard zou haatsmurf en sjoemelaar Timmermans van de pvda ook geen functie mogen krijgen.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2025, 16:53   #5
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Een minderheidskabinet is de enige logische keuze.

Regeren met extreem-links is een stap te ver.

Pvda-GroenLinks zou moeten splitsen en enkel Pvda in het bad getrokken worden voor een iets of wat verteerbare optie dan. Uiteraard zou haatsmurf en sjoemelaar Timmermans van de pvda ook geen functie mogen krijgen.
De VVD is de afgelopen jaren een PVV light geworden
D66 is de verkiezingen ingegaan voor een breed middenkabinet ,dus ook met GL-PvdA.
Nu pleegt Jetten kiezersbedrog door een ouderwets Ruttekabinet te vormen,
Zo'n kabinet hebben we al 20 jaar gehad en dat heeft weinig opgeleverd .
Het is de Amsterdamse zakenmaffia geweest die samen met de NRC een coup hebben gepleegd om Wijers weg te werken.
Jetten is daarom te veel onder druk gezet om een kabinet CDA-D66-VVD te vormen.
Hij had ook creatief iets niets kunnen beginnen , door alleen ministers can links en rechts in het kabinet te halen.
Nee ze gaan weer voor de oude koek in nieuwe zakken.
De kiezers van D66 zullen hem dat zeker niet in dank afnemen.
Ik heb begrepen dat ze zich al hebben verzekerd van steun van JA21 en de Ouderenpartij voor een meerderheid.
Daarom verwacht ik dat die partijen die de VVD heeft uitgesloten, stevig in de oppositie zullen gaan.

Laatst gewijzigd door cato : 2 december 2025 om 16:55.
Oud 2 december 2025, 17:08   #6
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De VVD is de afgelopen jaren een PVV light geworden
D66 is de verkiezingen ingegaan voor een breed middenkabinet ,dus ook met GL-PvdA.
Nu pleegt Jetten kiezersbedrog door een ouderwets Ruttekabinet te vormen,
Zo'n kabinet hebben we al 20 jaar gehad en dat heeft weinig opgeleverd .
Het is de Amsterdamse zakenmaffia geweest die samen met de NRC een coup hebben gepleegd om Wijers weg te werken.
Jetten is daarom te veel onder druk gezet om een kabinet CDA-D66-VVD te vormen.
Hij had ook creatief iets niets kunnen beginnen , door alleen ministers can links en rechts in het kabinet te halen.
Nee ze gaan weer voor de oude koek in nieuwe zakken.
De kiezers van D66 zullen hem dat zeker niet in dank afnemen.
Ik heb begrepen dat ze zich al hebben verzekerd van steun van JA21 en de Ouderenpartij voor een meerderheid.
Daarom verwacht ik dat die partijen die de VVD heeft uitgesloten, stevig in de oppositie zullen gaan.
De VVD heeft héél veel verloren zetels van de peilingen teruggewonnen dankzij de belofte niet te regeren met GroenLinks-Pvda, daarop terugkomen is woordbreuk en zal dramatisch afgestraft worden.

Een minderheidskabinet kan er bijna alles doorkrijgen, genoeg partijen op zowel links als rechts.Van verenigde oppositie is er geen sprake.
Oud 2 december 2025, 17:11   #7
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Uiteindelijk heeft D66 veel zetels gewonnen in de eindsprint doordat Jette de debatten goed voerde, op dezelfde manier dat NVA met BDW hier de eindsprint won.

En voor degene die het niet willen horen: Geert Wilders had de vorige verkiezingen een goede eindsprint gereden terwijl het deze verkiezingen maar héél slapjes was.
Oud 2 december 2025, 22:34   #8
cato

Standaard

Citaat:
De VVD heeft héél veel verloren zetels van de peilingen teruggewonnen dankzij de belofte niet te regeren met GroenLinks-Pvda, daarop terugkomen is woordbreuk en zal dramatisch afgestraft worden.

Een minderheidskabinet kan er bijna alles doorkrijgen, genoeg partijen op zowel links als rechts.Van verenigde oppositie is er geen sprake.
Als er geen ministers van Gl-PvdA in de regering zitten. Dan krijgt dit kabinet een harde oppositie van zowel links als van radicaal rechts . Dus dat wordt een hachelijk avontuur.
Oud 2 december 2025, 22:37   #9
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als er geen ministers van Gl-PvdA in de regering zitten. Dan krijgt dit kabinet een harde oppositie van zowel links als van radicaal rechts . Dus dat wordt een hachelijk avontuur.
Oppositie van figuren van FvD, DENK en GroenLinks is gewoon uitlach tv...

Zelfs in down the road vertellen ze zo'n kemels niet
Oud 3 december 2025, 00:07   #10
cato

Standaard

Citaat:
Oppositie van figuren van FvD, DENK en GroenLinks is gewoon uitlach tv...

Zelfs in down the road vertellen ze zo'n kemels niet
Waarom vergeet je de PVV en JA21
Oud 3 december 2025, 16:31   #11
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waarom vergeet je de PVV en JA21
Voor mij is PVV geen partij maar 1 man.
Bij JA21 is het alleen opletten met uitschuivers van Nanninga.

Toch zou ik véél liever een regering zien met JA21 ipv GroenLinks-Pvda.
Oud 3 december 2025, 23:59   #12
cato

Standaard

Citaat:
Voor mij is PVV geen partij maar 1 man.
Bij JA21 is het alleen opletten met uitschuivers van Nanninga.

Toch zou ik véél liever een regering zien met JA21 ipv GroenLinks-Pvda.
Heb je vandaag de peilingen gezien bij RTL?
Van de kiezers van GL-PvdA staat 80 % positief t.o.v het hoofdlijnen akkoord van D66 en CDA.
Van de VVD is dat 56 % en van JA21 is dat 48 %
Het gaat dus nog een hele klus worden om met VVD-JA21 tot een akkoord te komen, eindeloos touwtrekken .

Mijn beste optie is : zoek enkele minsters van de VVD en enkele minsters van de Gl-PvdA en maak met deze ploeg een hoofdlijnen akkoord.
Dus een constructie a la Burger in 1973

Op deze manier staat er voor de kerst een nieuw kabinet op het bordes, met mensen die er zin in hebben om samen te regeren.
De VVD kan dan zeggen" we beoordelen de plannen vanuit de kamer en plegen geen kiezersbedrog".

Laatst gewijzigd door cato : 4 december 2025 om 00:00.
Oud 4 december 2025, 01:31   #13
R. Kipling
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Heb je vandaag de peilingen gezien bij RTL?
Van de kiezers van GL-PvdA staat 80 % positief t.o.v het hoofdlijnen akkoord van D66 en CDA.
Nogal wiedes dat ze ervoor zijn: het is de enige (centrum)linkse piste voor hen om in de regering te geraken. Tegelijk heeft ze zo goed als geen kans op slagen, gezien de VVD daar nooit in mee zal gaan, laat staan JA 21.

Citaat:
Van de VVD is dat 56 % en van JA21 is dat 48 %
Het gaat dus nog een hele klus worden om met VVD-JA21 tot een akkoord te komen, eindeloos touwtrekken .
Het is de meest evidente piste, maar zelf dat hoeft niet. Theoretisch kan je perfect over (centrum)rechts ook met als kernstuk CDA-VVD-JA21, aangevuld met PVV en BBB. De afstanden tussen die verschillende partijen zijn iets kleiner, maar de politieke bereidwilligheid zal minder groot zijn wegens de vorige non-regering. Op die manier wordt D66 wel buitenspel gezet.

In elk geval lijkt het erop dat D66, of het dat nu wil of niet iets naar het centrum zal moeten opschuiven, willen ze samen met CDA en VVD de hoofdmoot uitmaken van de volgende regering: anders zal het vrij moeilijk worden en zal hun verkiezingsoverwinning niet omgezet kunnen worden met een afstraffing bij de volgende verkiezingen als gevolg. CDA en VVD weten dit en kunnen dus hun been stijf houden...

Een poging tot een centrumregering kan er overigens ook komen bestaande uit D66, VVD, CDA, JA21 en BBB/ 50 plus. Hoe meer ik er over na begin te denken, hoe plausibeler ik deze mogelijkheden acht.

https://www.coalitiemaker.nl/#D66+VVD+CDA+JA21+BBB
https://www.coalitiemaker.nl/#D66+VVD+CDA+JA21+50plus

Citaat:
Mijn beste optie is : zoek enkele minsters van de VVD en enkele minsters van de Gl-PvdA en maak met deze ploeg een hoofdlijnen akkoord.
Dus een constructie a la Burger in 1973

Op deze manier staat er voor de kerst een nieuw kabinet op het bordes, met mensen die er zin in hebben om samen te regeren.
De VVD kan dan zeggen" we beoordelen de plannen vanuit de kamer en plegen geen kiezersbedrog".
Dat is jouw persoonlijke voorkeur, maar niet de beste optie: je probeert hier water en olie te verzoenen (VVD en extreemlinks) in de hoop extreemlinks, gesteund door een andere woke-partij aan de knoppen te krijgen.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 4 december 2025 om 01:40.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2025, 11:49   #14
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Ah, ik had eerst RotKabinet gelezen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2025, 12:33   #15
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ah, ik had eerst RotKabinet gelezen.
Daar komt het op neer.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2025, 15:03   #16
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Theoretisch kan je perfect over (centrum)rechts ook met als kernstuk CDA-VVD-JA21, aangevuld met PVV en BBB. De afstanden tussen die verschillende partijen zijn iets kleiner, maar de politieke bereidwilligheid zal minder groot zijn wegens de vorige non-regering. Op die manier wordt D66 wel buitenspel gezet.

Een poging tot een centrumregering kan er overigens ook komen bestaande uit D66, VVD, CDA, JA21 en BBB/ 50 plus. Hoe meer ik er over na begin te denken, hoe plausibeler ik deze mogelijkheden acht.

https://www.coalitiemaker.nl/#D66+VVD+CDA+JA21+BBB
https://www.coalitiemaker.nl/#D66+VVD+CDA+JA21+50plus
Je denkt aan een mogelijkheid dat de VVD weer gaat regeren met de PVV en BBB , een soort Schoof II

Koolmees heeft al voor de presentatie van de informateur Buma gezegd in een praatprogramma , dat er een regering VVD-CDA-D66 gaat komen.
Dit ook de uitdrukkelijke wens van de Amsterdamse zaken maffia.
Daarom zullen de afgewezen partijen PVV -JA21 en GL-PvdA een stevige oppositie gaan voeren.

Laatst gewijzigd door cato : 4 december 2025 om 15:20.
Oud 4 december 2025, 18:13   #17
cato

Standaard

Ook het vormen van een minderheidsregering krijgt geen steun in de kamer.
De formatie zit muurvast. Morgen kan de informateur vragen of partijen. VVD- JA21 en Gl PvdA wel ministers willen leveren en gedogen.

Laatst gewijzigd door cato : 4 december 2025 om 18:17.
Oud 4 december 2025, 19:27   #18
R. Kipling
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je denkt aan een mogelijkheid dat de VVD weer gaat regeren met de PVV en BBB , een soort Schoof II
Neen, dat is totaal niet wat ik schreef: ik denk dat je dat ervan wil maken opdat uw obsessie tegen de PVV nogal groot is...

Citaat:
Koolmees heeft al voor de presentatie van de informateur Buma gezegd in een praatprogramma , dat er een regering VVD-CDA-D66 gaat komen.
Dit ook de uitdrukkelijke wens van de Amsterdamse zaken maffia.
Daarom zullen de afgewezen partijen PVV -JA21 en GL-PvdA een stevige oppositie gaan voeren.
Koolmees kan zijn liedje fluiten, maar een regering met enkel VVD-CDA-D66 gaat er nooit komen gezien die noch steun, noch gedogen zal krijgen

Citaat:
Ook het vormen van een minderheidsregering krijgt geen steun in de kamer.
De formatie zit muurvast. Morgen kan de informateur vragen of partijen. VVD- JA21 en Gl PvdA wel ministers willen leveren en gedogen.
Hij kan misschien eens wat realistischer tewerk gaan en werken aan een centrumregering met 5 partijen. Dat heeft meer kans op slagen

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2025, 19:50   #19
cato

Standaard

Citaat:
Neen, dat is totaal niet wat ik schreef: ik denk dat je dat ervan wil maken opdat uw obsessie tegen de PVV nogal groot is...

Koolmees kan zijn liedje fluiten, maar een regering met enkel VVD-CDA-D66 gaat er nooit komen gezien die noch steun, noch gedogen zal krijgen

Hij kan misschien eens wat realistischer tewerk gaan en werken aan een centrumregering met 5 partijen. Dat heeft meer kans op slagen
De VVD is het grootste probleem van ons land. Eerst het opblazen van Rutte IV , dan de rode loper voor de puinhoop van de regering Schoof en nu weer de blokkade van een breed middenkabinet. Zo blijft Nederland en landje van dorpspolitiek met een PVV en VVD , die het land verpesten met hun polarisatie en onvolwassen gedram.
Oud 4 december 2025, 19:56   #20
cato

Standaard

Citaat:

Een breed middenregering met 5 partijen , kan een goede mogelijkheid zijn.
Dan moeten D66 zijn blokkade van JA21 en de VVD de blokkade tegen Gl-PvdA opgeven.
Ik geloof niet dat de VVD dit zal doen , want ze zijn niet geïnteresseerd in het landsbelang

Laatst gewijzigd door cato : 4 december 2025 om 19:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be