![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ondertussen al jaren ingeburgerd dus ik veronderstel dat er op dit forum ook wel de nodige gebruikers zullen zitten.
Wel merk hebt u? Bent u tevreden? Wat zijn de plussen? Wat zijn de minnen? Gecombineerd met zonnepanelen, batterij,.... GO!!!
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik werk er mee professioneel. Het idee is geniaal, maar de praktijk laat te wensen over. Te fragiel, te gebonden aan zeer gelimiteerde temperatuur verschillen indien betaalbaar, en onbetaalbaar qua infrastructuur indien alle normale scenario's gevolgd worden.
De grootste is een AKM. Een 350 Kw monster dat van overtollig "afgekoeld heet water" meer kou maakt, het koud water circuit helpt en daarmee het teruggevloeide lauwe water een paar graden meer meegeeft, zodanig de aardgas installatie minder moet verbranden voor dezelfde resultaten .
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik weet niet waar dit over gaat omdat de draadstarter op mijn negeerlijst staat.
Zelf heb ik een warmtepomp sinds 2009. Ik heb hiervoor 2 boringen van 87 meter diep laten doen. De temperatuur van het grondwater schommelt rond de 9-10°C. Het retourwater gaat terug aan ongeveer 7-8°C. Met zonnepanelen en de terugdraaiende teller kon ik gedurende 15 jaar gratis verwarmen. Kostprijs in 2009: Boren: 12.500 euro Installatie warmtepomp: 8.900 euro Zonnepanelen: 15.000 euro Certificaten: 17.000 euro Onderhoud gedurende 17 jaar: 1.500 euro (printkaart en 2 circulatiepompen stuk), gedeeltelijk terugbetaald door de verzekering. PS: Ik heb de warmtepomp zelf geïnstalleerd, de kosten voor de installatie waren enkel voor de materialen. Verleden jaar een nieuwe warmtepomp en batterijen geplaatst. Nieuwe warmtepomp (Viesmann) kostte mij bijna 9000 euro. Ik heb warm water (150 liter) Ik heb 2 buffervaten van 250 liter (verleden jaar een buffervat bijgeplaatst). |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
BigF is een van de weinige op het forum die een bepaald gedachtengoed durft te benoemen, als hij het waarneemt. Wat appreciatie zou moeten uitlokken in plaats van misprijzen.
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Twee boringen van 87m diep. Hoeveel lopende meter ondergrondse buizen zijn dat in totaal? In onderstaand artikel wordt een systeem met "180 lopende meter aardsondes" als een minimum omschreven. LINK Dit om zowel de woning te kunnen opwarmen in de winter als ze te kunnen afkoelen in de zomer. Bij te weinig lopende meters loopt de temperatuur in het systeem na 14 warme dagen in de zomer te fel op en werkt de afkoeling het niet meer.
|
|
|
|
#6 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uit het bovengenoemde artikel, dat dateert uit 2013:
Geothermiehuizen (...) zijn minder luchtdicht dan passiefhuizen (...). Verder zit hun kracht hem in een extreem efficiënte verwarming en in een machtige en goedkope koeling. “Voor de verwarming betekent dit dat je voor elke 5 kWh aardwarmte die je bovenhaalt je maar 1 kWh elektriciteit verbruikt. Voor de passieve koeling, die voor de hele woning nog geen 25 euro op jaarbasis kost, is het opwekkingsrendement zelfs gelijk aan 10.” Het gevolg is dat je met ‘normale’ isolatie hetzelfde E-peil haalt als een passiefwoning. Voldoende voor de strengere isolatienorm van 2014, maar niet zo extreem dat je tot 10% van je woonoppervlakte verliest. Hoe meer isolatie, hoe moeilijker het ook is om het huis af te koelen in de zomer. En onze zomers worden alleen maar warmer. Bovendien brengt een recent grootschalig onderzoek in Duitsland aan het licht dat nu al 56% van de bewoners van passiefhuizen een oververhittingprobleem ervaren.” De bedoeling van geothermie is om de COP, de Coëfficiënt van de Performantie van de warmtepomp te verbeteren. Het rendement van de meeste warmtepompen is gemiddeld 4, meldt onderstaand artikel. Dit wil zeggen dat de warmtepomp 1 kWh aan elektriciteit nodig heeft om 4 kWh aan warmte te leveren. De COP laat toe om het rendement van verschillende warmtepompen gemakkelijk te vergelijken. Algemeen geldt: hoe hoger de COP, hoe hoger het warmtepomp rendement en hoe zuiniger het toestel. Je moet deze cijfers wel kritisch interpreteren. Fabrikanten gaan nl. vaak uit van het meest gunstige scenario en maken daarom meestal promotie met het maximale rendement in de meest gunstige omstandigheden. LINK
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar da's mijn fout: ik gaf dat niet mee in de titel of de OP.
|
|
|
|
#8 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ik weet ook wel dat ik niet op uw negeerlijst sta omdat ik dingen zeg die niet kloppen. Ik sta op uw negeerlijst omdat ik dingen zeg die u niet kan weerleggen. En ik vraag me af: waarom sta ik op uw negeerlijst als u het toch niet kan laten op mijn onderwerpen te reageren? Citaat:
Jammer want ik vond dit een redelijk interessante post.
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik doe mijn best. Maar je wordt tegenwoordig op dit forum al snel scheef bekeken als je niet meegaat in het algemeen geldende rechtse gedachtengoed. Maar ik lig er niet van wakker. Als ik iets wil zeggen, doe ik dat ook. "Klinkt het niet dan botst het wel", zeggen ze in de Kempen.
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Te duur voor wat wij nodig hebben in een woning van ongeveer 125m2 verwarmde ruimte.
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vertel me eens waar ik gezegd heb dat men mij een lucht-lucht-installatie wil verkopen? En vertel me ook eens hoe er meer winst te halen valt aan een installatie die gewoon tegen de muur gevezen moet worden dan aan een installatie waar een diepteboring bij komt kijken en waarvoor het type warmtepompen een pak duurder zijn?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 19 februari 2026 om 08:58. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door reservespeler : 19 februari 2026 om 09:25. |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Lucht - lucht of lucht - water heeft een hoog rendement als je het niet nodig hebt. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vooral omdat dit een interessant onderwerp is. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hoeveel een diepteboring momenteel kost, weet ik niet. Ik weet wel dat ze steeds dieper gaan en het rendement hierdoor 1 op 5 haalt. Het is ook zo dat, doordat er meer spelers (meer firma's die boren) en de diameter van de gaten kleiner worden, het goedkoper geworden is om te boren. In de lus(sen) die in de grond zitten, wordt Glycol gedaan (Glycol kun je vergelijken met het water in de radiator in je auto). Glycol is een product dat gemakkelijk warmte opneemt en ook gemakkelijk afgeeft. Ik weet niet of het nog bestaat, maar er zijn ook warmtepompen die het water effectief oppompen en het daarna terug de grond in pompen. Het nadeel van dit systeem is dat, indien er veel ijzer in het water zit, je warmtewisselaar vlug naar de Filistijnen is. Het voordeel is een hoger rendement. Ik denk dat dit nu verboden is. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Prijs is er daar eentje van. De benodigde warmtevraag is een andere. Als wij met die dingen rekening houden lijkt voor ons een lucht-water warmtepomp het meest aangewezen. Vooral de prijs is voor ons doorslaggevend. Wij verkopen een bestaande woning en van die opbrengst bouwen we een nieuwe. Dat moet haalbaar zijn. We hebben prijsoffertes en schattingen in overvloed. Als wij over dat budget gaan (bouw kost meer dan bestaande woning opleverde) moet dat extra budget geleend worden. En dan rijst de vraag: is geld lenen verantwoord om een 'beter' type warmtepomp aan te schaffen? Gaat de opbrengst van die WP dan niet grotendeels verloren in kost van de lening? En dan heb ik het nog niet over het comfort. Geen lening hebben lopen vind ik veel comfortabeler dan wel een lening hebben lopen. En het verschil kan snel oplopen. Daarnaast is er het rendement. Tuurlijk is dat bij een geothermische installatie hoger. Maar ik heb geen geothermische installatie en kan daar dus ook niet mee vergelijken. Ik kom van een gasketel. Als ik daarmee vergelijk is een lucht-water WP al een hele stap voorwaarts. Tenslotte is er nog de elektriciteitsprijs. En ik weet: ik heb geen glazen bol maar alles duidt er op dat die gaat dalen tov gas. En in alle vergelijkingen die ik nu zie wordt er gebruik gemaakt van de huidige elektriciteitsprijzen. Als die in de nabije toekomst gaan veranderen kloppen die vergelijkingen ook niet meer. En nee: ik ben niet zeker dat die prijzen gaan veranderen. Maar degenen die de prijsvergelijkingen maken zijn dat ook niet. En toch baseren die hun berekeningen ergens op. Dus ja: geen geothermische installatie heeft vele voordelen tov een lucht-water installatie. Maar zo heeft Rolls Royce ook vele voordelen tov een Mercedes en toch rijden er nog steeds meer mensen Mercedes dan Rolls. Ik lees overal dat de keuze vooral afhangt van de persoonlijke situatie en voorkeuren en daardoor denk ik dat voor ons een lucht-water-installatie de voorkeur heeft.
|
|
|
|
#19 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je deed dat eerder ook al eens bij mijn vraag naar grondwerken. Daar ging ik ook opgelicht worden, ik ging te veel betalen, ik ging zelfs geen grondwerker vinden die de kelder van een particuliere woning wou uitgraven, enz... De offertes die ik ondertussen binnen heb spreken dat allemaal tegen maar u woont vast in een heel andere regio dan ik. Citaat:
Citaat:
Zoals bij de grondwerkers destijds dus. Ik ga u danken voor uw bijdrages hier maar ik heb al wel in de gaten dat ik er best geen rekening mee hou. Als je start vanuit de veronderstelling dat elke installateur enkel en alleen uit is op veel winst maken heeft hoef ik verder ook geen informatie te zoeken. Het zijn immers toch allemaal oplichters.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 19 februari 2026 om 10:28. |
|||
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op korte termijn is Lucht - water of lucht - lucht de goedkoopste oplossing. Een warmtepomp gaat, afhankelijk van het gebruik en ... 15 tot 20 jaar mee. Bij een Geothermische warmtepomp kun je eigenlijk alles wat kapot gaat, vervangen (gaat meestal over de compressor of de circulatiepompen) De warmtepomp heeft meestal 2 circulatiepompen, 1 voor het warm water en 1 voor het buffervat). Voor de lus in de grond is er nog een derde pomp, maar deze is meestal niet ingebouwd in de warmtepomp. Het buffervat dient om te voorkomen dat de warmtepomp te vlug aan en uit gaat. Bij een Luchtgroep is dat veel minder het geval, daar moet je eigenlijk alles vervangen (binnen en buiten), omdat de twee toestellen met elkaar moeten communiceren. De keuze is dan ook sterk afhankelijk van de ouderdom van de huiseigenaars. |
|
|
|
|