Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2026, 12:36   #1
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard Wat is "tijd?"

Op louter intuïtieve wijze kwam ik tot de vaststelling dat ik het niet eens ben met de manier waarop het "voortschrijden van tijd" wordt voorgesteld.

Hoe men "tijd" ervaart is uiteraard nogal individueel, maar er wordt aangenomen dat tijd evolueert vanuit een verleden, naar een nu, en dan naar een toekomst.

Men leert uit het verleden, je moet in het nu leven, en het staat in de sterren geschreven.

Het zijn allemaal gezegdes om ons gevoel dat tijd "voorschrijdt" te illustreren.

Dat voortschrijden van tijd is gelimiteerd door de snelheid van het licht.

Waar het bij mij begon te wringen, was het begrip van de interne paradox in tijdreizen. Als je sneller dan het licht zou kunnen reizen, dan ga je terug in de tijd, en dan dan zou je het licht kunnen uitdoen, voordat je het aandeed.

Ik kon mij niet vereenzelvigen met wat een fysieke snelheid, die van lichtfotonen (gewichtsloze energie, die ALTIJD bewegen tegen de lichtsnelheid) in hemelsnaam te maken hebben met het voortschrijden van tijd.

Wat heeft licht met tijd te maken?

Er was blijkbaar op het net althans niemand die zich die vraag stelde.

Wat als tijd niet voortschrijdt, maar het fysieke doorheen de tijd gaat.

Wat als er alleen maar een NU is.

En wat als dat NU oneindig klein in zijn "dikte" maar oneindig groot in zijn "vlakte."

De lichtsnelheid is niet oneindig. Ze is gelimiteerd. Maar wat als het NU oneindig klein is? Dan beweegt het licht zich trager dat het NU." En niet andersom.

Ik schrijf het hier maar neer, want in mijn omgeving is niet meteen iemand waar ik deze discussie mee kan voeren.

Maar in essentie komt het hier op neer; het oneindig kleine NU is alomtegenwoordig en "overal" hetzelfde. Het is nooit "gisteren" of "morgen" maar het is overal NU.

1 miljard lichtjaar vanaf de aarde, is het ook NU. En op sub-atomair niveau is het ook NU. De lichtsnelheid heeft niets met tijd te maken, omdat het oneindig kleine NU niets te maken heeft mij de waarnemingsbegrenzing der lichtsnelheid.
Oud 18 februari 2026, 05:27   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U hebt zonet een van de implicaties van de relativiteitstheorie (die ikzelf niet echt begrijp) heruitgevonden durf ik toch postuleren....
Oud 20 februari 2026, 11:05   #3
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U hebt zonet een van de implicaties van de relativiteitstheorie (die ikzelf niet echt begrijp) heruitgevonden durf ik toch postuleren....
Stel u voor...

Soit, ik vind het gewoon een interessante materie om over te peinzen.

Wij ervaren de snelheid van het licht als onmogelijk snel. 300.000km/sec betekent dat het licht elke seconde 8 keer rond de aarde gaat.

Maar is dat wel snel? In het eindeloze universum is dat verschrikkelijk traag.

Dat is ook zo'n punt waarbij er iets "wringt." Uiteindelijk stelt de speciale en de gewone relativiteitstheorie dat het onmogelijk is om sneller te gaan, nee, zelfs nog maar gelijk aan, de snelheid van het licht, wat dan eigenlijk, op de schaal van het universum eigenlijk niet zo snel is, überhaupt.

Mijn punt is; de zintuiglijke beperking van de lichtsnelheid c heeft niets te maken met het universele, alom tegenwoordige, oneindig kleine moment "nu."

Gewoon als test had ik een lang gesprek met chatGTP over het onderwerp, met héél verrassende resultaten....
Oud 20 februari 2026, 14:12   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Stel u voor...

Wij ervaren de snelheid van het licht als onmogelijk snel. 300.000km/sec betekent dat het licht elke seconde 8 keer rond de aarde gaat.

Dat is ook zo'n punt waarbij er iets "wringt." Uiteindelijk stelt de speciale en de gewone relativiteitstheorie dat het onmogelijk is om sneller te gaan, nee, zelfs nog maar gelijk aan, de snelheid van het licht, wat dan eigenlijk, op de schaal van het universum eigenlijk niet zo snel is, überhaupt.

Mijn punt is; de zintuiglijke beperking van de lichtsnelheid c heeft niets te maken met het universele, alom tegenwoordige, oneindig kleine moment "nu."

Gewoon als test had ik een lang gesprek met chatGTP over het onderwerp, met héél verrassende resultaten....

In de science fiction,en mogelijk ook wel in de theoretische natuurkunde gebruikt men al vele decennia allerlei denkconstructies om "tijd" ,en bijgevolg afstand of de dimensies,de "realiteit" waarin wij ons bevinden ,te omzeilen.....Denken we maar aan "Warp-speed" in verschillende SF-verhaallijnen of de "Warp",de emotie-dimensie ,in Warhammer40k...

Altijd wordt dan gewezen op het probleem dat tijd zo "relatief" kan zijn dat je EERDER uit die andere....euhm...dimensie kan terug verschijnen in uw eigen realiteit ,of juist VEEL later .......

om een punthoofd van te krijgen,want voor zover ik begrijp vind niemand dat pure onzin.....

Laatst gewijzigd door kelt : 20 februari 2026 om 14:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2026, 23:16   #5
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In de science fiction,en mogelijk ook wel in de theoretische natuurkunde gebruikt men al vele decennia allerlei denkconstructies om "tijd" ,en bijgevolg afstand of de dimensies,de "realiteit" waarin wij ons bevinden ,te omzeilen.....Denken we maar aan "Warp-speed" in verschillende SF-verhaallijnen of de "Warp",de emotie-dimensie ,in Warhammer40k...

Altijd wordt dan gewezen op het probleem dat tijd zo "relatief" kan zijn dat je EERDER uit die andere....euhm...dimensie kan terug verschijnen in uw eigen realiteit ,of juist VEEL later .......

om een punthoofd van te krijgen,want voor zover ik begrijp vind niemand dat pure onzin.....
Het “nu” heeft niets met de snelheid c te maken. Althans, daarin verschil ik in mening met onze vriend Albert.

Het is… moeilijk.
Oud 21 februari 2026, 00:44   #6
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Stel u voor...

De quantum fysica gaat voort waar de klassieke fysica stopt.

Bij quantumverstrengeling waarbij 2 deeltjes eenzelfde quantum-systeem vormen neemt bij het observeren van de toestand van het ene deeltje het andere deeltje ogenblikkelijk de corresponderende toestand over.
Dit is getest over grotere afstanden en deze interactie gaat oneindig snel.

Als de filosofische kant je aanspreekt dan moet je zeker en vast eens kijken naar de oosterse wijsheden zoals Adwaita Vedanta.
Het is niet voor niets dat verschillende westerse wetenschappers geintrigeerd waren door deze oude geschriften en interpretaties.
Oud 27 februari 2026, 23:35   #7
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
De quantum fysica gaat voort waar de klassieke fysica stopt.

Bij quantumverstrengeling waarbij 2 deeltjes eenzelfde quantum-systeem vormen neemt bij het observeren van de toestand van het ene deeltje het andere deeltje ogenblikkelijk de corresponderende toestand over.
Dit is getest over grotere afstanden en deze interactie gaat oneindig snel.

Als de filosofische kant je aanspreekt dan moet je zeker en vast eens kijken naar de oosterse wijsheden zoals Adwaita Vedanta.
Het is niet voor niets dat verschillende westerse wetenschappers geintrigeerd waren door deze oude geschriften en interpretaties.
Het is veel simpeler dan dat. Enkel het nu is oneindig klein. De snelheid van het licht is gelimiteerd, en werd toch verbonden aan tijdsvoortschreiding, en beide dingen hebben volgens mij niets met mekaar te maken.

Wij ervaren, door te praten over het verleden, het heden en de toekomst, tijd als een fluïde gegeven.

Mijn stelling is dat tijd niet bestaat, althans, het “voortschrijden” ervan.

Er is enkel nu. Beperkt in waarneming door de biologische beperktheid van de waarnemer. Een mens ervaart een triljoenste van een seconde niet bewust, en toch kan je die tijdsspanne weer delen in 2, tot in het oneindige.

Na 300.000km per seconde kan je de lichtsnelheid niet meer verdubbelen

Dus het nu is veel kleiner dan het licht snel is.

De paradox dat sneller dan het licht reizen betekent dat je teruggaat in de tijd wordt met de stelling, dat het nu kleiner is dan het licht snel is, weerlegd, en opgelost.

Het zou potverdikke straf zijn, mocht het waar zijn, maar ik kan mijn eigen stelling niet falsifiëren, en ik doe verdekke mijn best. Dus alle hulp is welkom!

Denk aan het Hafele-Keating experiment.

Men verbindt daar de beweging van een vliegtuig aan het wijzigen van “tijd.”

Lees het experiment, mocht je het niet kennen.

Na beide vluchten stonden de atoomklokken niet meer gelijk.

En toch is dat uit te leggen zonder bovenstaande stelling te falsifiëren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be