Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2005, 23:44   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard Aantal discriminatiemeldingen groeit met 43 procent

Citaat:

Als je sommige, slecht geïnformeerde of misleide politici zou geloven, zou je gaan denken dat er geen vuiltje meer aan de lucht is voor Vlaamse holebi's in de 21ste eeuw. Het tegendeel blijkt het geval. Het discriminatiemeldpunt van de Holebifederatie heeft in 2004 66 klachten genoteerd van holebi¹s die zich gediscrimineerd voelden. De klachten hadden vooral betrekking op de media, geweld en bedreigingen. Maar in het kader van de discriminatiemeldingen vraagt de Holebifederatie nogmaals aandacht voor holebigezinnen. Het holebigezin wordt nog steeds niet erkend, holebi's kunnen als paar niet adopteren en kinderen in holebigezinnen genieten niet dezelfde juridische bescherming als kinderen in heterogezinnen.

In 2004 werden 43 procent meer klachten opgetekend dan het jaar voordien. Vooral negatieve uitlatingen in de media vormden een bron van frustraties voor holebi¹s. Maar liefst 20 meldingen hadden daarop betrekking. Verder kregen meer holebi's te maken met geweld en bedreigingen. Daarover verzamelde de Holebifederatie 18 klachten. Sinds begin 2004 heeft de Holebifederatie een overeenkomst met het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. De klachten worden doorgegeven en het Centrum kan optreden als bemiddelaar.

Gelijke rechten voor holebigezinnen is nog steeds de belangrijkste eis van de federatie. Daarom onderzoekt zij voor haar werknemers ook manieren om niet te discrimineren, ook al is die discriminatie soms ingebakken in de wet. Zo krijgt de vader in een heterorelatie 10 dagen vaderschapsverlof¹ wanneer zijn partner bevalt; 3 dagen van de werknemer en 7 van het ziekenfonds. De Holebifederatie geeft alvast 10 dagen aan haar werknemers die meemoeder of -vader worden. Uiteraard hoopt het bestuur van de Holebifederatie dat deze maatregel inspirerend zal werken voor andere werkgevers.

Enkele voorbeelden van discriminatiemeldingen uit 2004:

- Holebifederatie krijgt beledigende mail waarin homo's tegennatuurlijk genoemd worden en opgeroepen worden zichzelf te vernietigen door onveilig te vrijen;

- zoon van homo wordt op school verregaand gepest wegens geaardheid vader, school grijpt niet in;

- man wordt verplicht hiv-test te ondergaan voor hij een vast contract krijgt bij werkgever nadat hij zijn coming-out had gedaan;

- man solliciteert bij Europese organisatie en krijgt te horen dat het hebben van een echtgenoot hem niet dezelfde rechten geeft binnen het bedrijf als mensen met een echtgenoot van verschillend geslacht.

De meldingen per categorie:

Geweld en bedreigingen 18
Geweld 4
Bedreiging en oproep tot geweld 6
Pesten op school 1
Thuis 2
Beledigingen persoonlijk 5
Uitspraken en publicaties 20
Negatieve publicaties en beledigingen van holebi-organisaties 11
Negatieve uitspraken in media 9
Diensten 8
Horeca en bedrijven 7
Huurproblemen 1
Overheid 12
Politiediensten 6
Gemeenten (weigering huwelijk buitenlandse partner voor oktober) 6
Werk 8
Ontslag 2
Discriminatie en pesten op het werk 6

Bron: www.hetrozehuis.be
Niet toevallig dezelfde "professor" die mee aan de basis lag van het beroep tot vernietiging van de wet op de openstelling van het huwelijk bij het Arbitragehof (Arrest nr. 159/2004), roept nu ondubbelzinnig op om discriminatie toe te staan. Het is nog niet erg genoeg dat de discriminatie in onze samenleving sowieso blijft toenemen, zonder dat iemand die een pedagogische functie bekleedt daar nog eens extra toe oproept. Hij draagt per slot van rekening (volkomen onterecht imho) de titel "professor"; van zo iemand zou men logischerwijze toch mogen verwachten dat hij meer dan twee hersencellen heeft die met elkaar in verbinding staan... Dat blijkt dus niet zo te zijn.

Is er in ons onderwijs plaats voor zo iemand? Hebben onze universitaire instellingen niet de morele plicht om deze parvenu op staande voet op straat te gooien? Is het toelaatbaar dat zo'n verderfelijk creatuur de geesten van onze jongeren blijft corrumperen met zijn waanzinnige denkbeelden?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 00:00   #2
Kielse bulldog
Banneling

Kielse bulldog's schermafbeelding

Standaard

Geen homo's op het forum
Kielse bulldog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 01:20   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kielse bulldog
Geen homo's op het forum
geen 'huisdieren' op het forum

Bulldog een huisdier ? in feite horen honden mijn inziens niet eerder in een dierentuin
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 13:44   #4
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Eerst over dat artikel (dat blijkbaar niet in de quote wordt opgenomen). Een heel aantal van die klachten lijkt me niet over "discriminatie" te gaan. Wat heeft discriminatie immers te maken met een mail van een gefrustreerde kwezel die homo's oproept eens een flink potje te neuken? Niets dus. Anders ligt het met bvb. die HIV-test, en volgens mij is zoiets juridisch wel uitklaarbaar (waarschijnlijk in het voordeel van de sollicitant).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Niet toevallig dezelfde "professor" die mee aan de basis lag van het beroep tot vernietiging van de wet op de openstelling van het huwelijk bij het Arbitragehof (Arrest nr. 159/2004), roept nu ondubbelzinnig op om discriminatie toe te staan. Het is nog niet erg genoeg dat de discriminatie in onze samenleving sowieso blijft toenemen, zonder dat iemand die een pedagogische functie bekleedt daar nog eens extra toe oproept.
De vraag is echter met welke reden... En daar heeft die professor, imho, volledig gelijk in: wij hebben als mens nog altijd de keuze om moreel juist of moreel slecht te handelen. Een samenleving waar zoiets niet mogelijk is, is per definitie niet vrij. Als de gevolgen van moreel slecht handelen te groot zijn, heeft de samenleving anderzijds wel recht om in te grijpen (en ik vermoed niet dat Storme het daarmee oneens is).

Ik vrees dus dat u zich vergist in de uitspraak van Storme, omdat u volgens mij hebt begrepen dat de man zegt dat discriminatie zou moeten toenemen (cfr. uw laatste zin uit bovenstaande quote), terwijl dat helemaal niet het geval is.

Citaat:
Hij draagt per slot van rekening (volkomen onterecht imho) de titel "professor";
Ik vraag me af welke kwalificaties u hebt om daar het label "onterecht" op te plaatsen. Misschien kan u even zijn academische prestaties toelichten en dan verklaren waarom u bovenstaande uitspraak doet?

Citaat:
van zo iemand zou men logischerwijze toch mogen verwachten dat hij meer dan twee hersencellen heeft die met elkaar in verbinding staan... Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Lage ad hominem aanval.

Citaat:
Is er in ons onderwijs plaats voor zo iemand? Hebben onze universitaire instellingen niet de morele plicht om deze parvenu op staande voet op straat te gooien? Is het toelaatbaar dat zo'n verderfelijk creatuur de geesten van onze jongeren blijft corrumperen met zijn waanzinnige denkbeelden?
Yep. Laat ons aub niet vervallen in een universitaire leerschool waar het debat en de discussie per definitie worden afgeschaft omdat bepaalde (zichzelf zo noemende) "moreel verheven" personalia stipuleren wat wel en wat niet mag gezegd worden.
Oud 19 januari 2005, 14:20   #5
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik sluit me in deze voor de volle 100% aan bij Turkje...
Oud 19 januari 2005, 15:28   #6
Spolpoel
Banneling

Standaard

Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:15   #7
Kielse bulldog
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha

Bulldog een huisdier ? in feite horen honden mijn inziens niet eerder in een dierentuin
Eerst leren lezen en schrijven, mijn inziens!Niet eerder mag je reageren.
Oud 19 januari 2005, 18:39   #8
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen homo's op het forum
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:45   #9
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet toevallig dezelfde "professor" die mee aan de basis lag van het beroep tot vernietiging van de wet op de openstelling van het huwelijk bij het Arbitragehof (Arrest nr. 159/2004), roept nu ondubbelzinnig op om discriminatie toe te staan. Het is nog niet erg genoeg dat de discriminatie in onze samenleving sowieso blijft toenemen, zonder dat iemand die een pedagogische functie bekleedt daar nog eens extra toe oproept. Hij draagt per slot van rekening (volkomen onterecht imho) de titel "professor"; van zo iemand zou men logischerwijze toch mogen verwachten dat hij meer dan twee hersencellen heeft die met elkaar in verbinding staan... Dat blijkt dus niet zo te zijn.

Flikkers zijn zieke mensen en dienen geholpen te worden, wat uiteraard niet wil zeggen dat we hun perverse levenswijze moeten toelaten in onze samenleving.
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:55   #10
PAJOT
Banneling

Standaard

Kunnen we geen limiet zetten op het aantal janettentopics ??
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:57   #11
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ziet ge, Raf, ... Het is toch al te zot om u nu gediscrimineerd te voelen door een paar anonieme "helden" die zelf al zeer duidelijk gediscrimineerd zijn wat betreft hun intellectuele capaciteiten, nietwaar?
Oud 19 januari 2005, 19:15   #12
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Heydrich
Flikkers zijn zieke mensen en dienen geholpen te worden, wat uiteraard niet wil zeggen dat we hun perverse levenswijze moeten toelaten in onze samenleving.
Jij kan 'n mep op je muil krijgen?
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:25   #13
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Jij kan 'n mep op je muil krijgen?
Je mag dat gerust eens proberen maar de gevolgen zal je zelf moeten dragen bazeke
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:26   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Ziet ge, Raf, ... Het is toch al te zot om u nu gediscrimineerd te voelen door een paar anonieme "helden" die zelf al zeer duidelijk gediscrimineerd zijn wat betreft hun intellectuele capaciteiten, nietwaar?
Daar heb je overschot van gelijk in. Het is ook niet zozeer dit soort van neanderthalers waar ik me zorgen om maak. Voor hen kan ik alleen maar een soort van medelijden voelen, zij het dan zeer beperkt... Eigenlijk vind ik ze vooral een verkwisting van plaats en zuurstof...

Het zijn meer zaken zoals deze die me zorgen baren:

- zoon van homo wordt op school verregaand gepest wegens geaardheid vader, school grijpt niet in;

- man wordt verplicht hiv-test te ondergaan voor hij een vast contract krijgt bij werkgever nadat hij zijn coming-out had gedaan;

- man solliciteert bij Europese organisatie en krijgt te horen dat het hebben van een echtgenoot hem niet dezelfde rechten geeft binnen het bedrijf als mensen met een echtgenoot van verschillend geslacht.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 19 januari 2005, 19:56   #15
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je overschot van gelijk in. Het is ook niet zozeer dit soort van neanderthalers waar ik me zorgen om maak. Voor hen kan ik alleen maar een soort van medelijden voelen, zij het dan zeer beperkt... Eigenlijk vind ik ze vooral een verkwisting van plaats en zuurstof...

Het zijn meer zaken zoals deze die me zorgen baren:

Dat eerste vind ik een klacht onwaardig. Er zijn meerdere pesterijen die niet worden aangepakt door school. Ik zie niet in wat dit met discriminatie te maken heeft.
Over het derde. Dat heeft te maken met wetgeving he. Zoals een samenwonende minder krijgt als een een getrouwde. Ik zie ook niet in waarom een verschil wordt gemaakt (vooral omdat het zo klein is). Wat dit punt wil ik je wel gelijk geven.
Over het tweede wil ik de werkgever niet te streng aan pakken. Homo's zijn een verhoogde risicogroep, en die ziekte kan de werkegever een aardige duid kosten. langs de andere kant zou men eigenlijk consequent moeten zijn en iedereen de test doen ondergaan. Wat is cooming -out eigenlijk?

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 19 januari 2005 om 19:59.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:49   #16
Kielse bulldog
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Het verstand van Vlaanderen heeft gesproken
Oud 19 januari 2005, 20:53   #17
fientje
Banneling

Standaard

Citaat:
Het verstand van Vlaanderen heeft gesproken
Dat verstand van Vlaanderen is een onderwijzerke die niet in het normaal circuit, maar enkel in het 35-ste kans-onderwijs voor allahtonen en marginalen aan de slag kon.
Dat verklaart veel.
fientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:56   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Dat eerste vind ik een klacht onwaardig. Er zijn meerdere pesterijen die niet worden aangepakt door school. Ik zie niet in wat dit met discriminatie te maken heeft.
Wie zegt dat in deze bepaalde school andere gevallen van pesterijen niet werden aangepakt?

Citaat:
Over het derde. Dat heeft te maken met wetgeving he. Zoals een samenwonende minder krijgt als een een getrouwde. Ik zie ook niet in waarom een verschil wordt gemaakt (vooral omdat het zo klein is). Wat dit punt wil ik je wel gelijk geven.
Er IS geen verschil meer. Het huwelijk biedt voor iedereen dezelfde rechten en plichten, ongeacht de samenstelling van het gezin.

Citaat:
Over het tweede wil ik de werkgever niet te streng aan pakken. Homo's zijn een verhoogde risicogroep, en die ziekte kan de werkegever een aardige duid kosten. langs de andere kant zou men eigenlijk consequent moeten zijn en iedereen de test doen ondergaan.
Daarom is het nu juist discriminatie. Als die werkgever zo'n hiv-test voorziet voor AL zijn werknemers is er geen vuiltje aan de lucht. Als hij dat alleen voorziet voor homoseksuele werknemers, dan is dat discriminatie.

Citaat:
Wat is cooming -out eigenlijk?
Het "naar buiten treden" met de seksuele geaardheid.

Citaat:
Oud 19 januari 2005, 21:35   #19
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fientje
Dat verstand van Vlaanderen is een onderwijzerke die niet in het normaal circuit, maar enkel in het 35-ste kans-onderwijs voor allahtonen en marginalen aan de slag kon.
Dat verklaart veel.
Is dat naar mij bedoeld of zo? In dat geval zou ik u immers ferm moeten teleurstellen.

Laatst gewijzigd door Turkje : 19 januari 2005 om 21:36.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:32   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom is het nu juist discriminatie. Als die werkgever zo'n hiv-test voorziet voor AL zijn werknemers is er geen vuiltje aan de lucht. Als hij dat alleen voorziet voor homoseksuele werknemers, dan is dat discriminatie.
Homo's zijn nu eenmaal een risicogroep op dat punt. De werkgever zou natuurlijk als zijn werknemers zulke test kunnen laten ondergaan (uiteindelijk kunnen ze er maar bij leren), maar het zal een kwestie van franken en centiemen zijn. Als het een kwestie van discriminatie was, dan zou de werkgever de werknemer gewoonweg niet aannemen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be