Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2005, 14:31   #1
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard Wrikkelgat

Het blijft toch het mooiste taaltje van Vlaanderen.

------------------------------------------

Wrikkelgat mooiste West-Vlaamse dialectwoord
11:05:49

[size=1]PB [/size]KORTRIJK - De West-Vlaamse luisteraars van Radio 2 hebben ,,wrikkelgat'' uitgeroepen tot het mooiste dialectwoord van de kustprovincie. Anderhalve week lang konden de luisteraars suggesties doorsturen. De reactie was volgens Radio 2 West-Vlaanderen erg groot. Een ,,wrikkelgat'' is iemand die niet kan stilzitten, een ongedurig persoon.

ANDERE WEBSITES Website Radio 2 In de toptien kwamen verder voor, in die volgorde: truntekousse (zeurkous), tsjolen (sukkelen), swoateloare (praatjesverkoper), stoffoasje (materie), buuketetje (navel), wietewoai (onnozelaar), gejeund (geamuseerd), gow (komaan) en bachten (achter).

De zoektocht naar het mooiste woord is vorige week op het getouw gezet, naar aanleiding van de voorstelling in Ochtendpost op 23 februari van de CD ,,Azo hezeid, azo hezoeng’n'' met dialectliedjes uit alle hoeken van de provincie.

Fietjefatjerie Er werd een oproep naar de luisteraars gelanceerd om te laten weten wat hun favoriete dialectwoord is. Uiteindelijk kwamen alles samen zo’n vijfhonderd mails en brieven met suggesties binnen. Uit de meest voorkomende woorden werd een shortlist van tien woorden overgehouden die ongeveer in de hele provincie gekend zijn. Op de website van Radio 2 konden de luisteraars hun stem uitbrengen op één van de tien woorden. Ook daarop kwamen honderden reacties. In Ochtendpost van vandaag werd het winnende woord bekendgemaakt in een live-programma met publiek in de studio en dialectologen.
Oud 6 maart 2005, 00:47   #2
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik vond 'jeunen' een leuk woord. Of vooral leuk op zich...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be