Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2003, 11:15   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

De BUB liegt (mensen die nog voorvallen weten, mogen ze mooi aanvullen).

1. België bood de kans aan de Nederlandstaligen om zich te ontwikkelen.

Dat dit een leugen is, staat als een paal boven water. Frans werd de enigste officiële taal, en de zogezegde taalvrijheid diende om Frans te praten in Vlaanderen. Toen het Nederlands toch erkend werd, probeerde men Vlaanderen tweetalig te maken, terwijl Wallonië eentalig bleef. België heeft het Nederlands zelfs proberen uit te roeien, getuige uitspraken van Joseph Lebeau en Charles Rogier, twee stichters van België.

De kansen op zelfontplooiing werden zelfs ongedaan gemaakt. In 1823 vernederlandsten de Nederlanders het onderwijs in Vlaanderen. In 1830 werd dit uiteraard ongedaan gemaakt, om pas in 1932 terug ingevoerd te worden, door de actie van de Vlaamse Beweging, meer dan een eeuw later.

België heeft Vlaanderen dus tegengewerkt, de BUB liegt.

2. Stefaan De Clerck zou gezegd hebben dat de Vlamingen tegen de staatshervormingen is, althans de BUB. In werkelijkheid zei hij dat de mensen er niet van wakker liggen. De BUB liegt.

3. De BUB beweert dat in 1993 er 100.000 mensen op straat kwamen tegen het federalisme. In werkelijkheid waren het er (bron: De Standaard) 15.000. Zomaar eventjes een factor 7. De BUB liegt. En voegde er eventjes arrogant en hovaardig aan toe: "ken uw geschiedenis"

4. Bij de HUMO-enquête verklaarden ze dat de BUB 0,4% van de stemmen haalde. In werkelijkheid was die 0,4% het geheel van de andere partijen. De BUB liegt.

En zo zullen er nog wel voorvallen zijn waarin de voorvechters van België liegen dat ze zwart zien. Goede raad: neem niet zo maar klakkeloos iets over van wat de BUB zegt, maar trek het eerst na.

Dat iemand op zulk leugenaars kan stemmen begrijp ik niet, maar blijkbaar heiligt het doel, België, de middelen: leugen en bedrog. Zielig.
Oud 12 mei 2003, 14:57   #2
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Dat dit een leugen is, staat als een paal boven water. Frans werd de enigste officiële taal, en de zogezegde taalvrijheid diende om Frans te praten in Vlaanderen. Toen het Nederlands toch erkend werd, probeerde men Vlaanderen tweetalig te maken, terwijl Wallonië eentalig bleef. België heeft het Nederlands zelfs proberen uit te roeien, getuige uitspraken van Joseph Lebeau en Charles Rogier, twee stichters van België.

De kansen op zelfontplooiing werden zelfs ongedaan gemaakt. In 1823 vernederlandsten de Nederlanders het onderwijs in Vlaanderen. In 1830 werd dit uiteraard ongedaan gemaakt, om pas in 1932 terug ingevoerd te worden, door de actie van de Vlaamse Beweging, meer dan een eeuw later.
Nonsens, er waren al taalwetten in de jaren 1870. Het Nederlands heeft men, itt tot streektalen in Frankrijk nooit proberen uit te roeien van overheidswege!

Citaat:
2. Stefaan De Clerck zou gezegd hebben dat de Vlamingen tegen de staatshervormingen is, althans de BUB. In werkelijkheid zei hij dat de mensen er niet van wakker liggen. De BUB liegt.
Inderdaad, was een fout van mij. [/quote]

Citaat:
3. De BUB beweert dat in 1993 er 100.000 mensen op straat kwamen tegen het federalisme. In werkelijkheid waren het er (bron: De Standaard) 15.000. Zomaar eventjes een factor 7. De BUB liegt. En voegde er eventjes arrogant en hovaardig aan toe: "ken uw geschiedenis"
Niet waar. De autoriteiten schatten het aantal op 70.000, de organisatoren op 100.000

Citaat:
4. Bij de HUMO-enquête verklaarden ze dat de BUB 0,4% van de stemmen haalde. In werkelijkheid was die 0,4% het geheel van de andere partijen. De BUB liegt.

NVA=VB, cf uw sloganeske taal met www.verhofstadment.be
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 15:05   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Inderdaad, was een fout van mij.
Zeg maar gerust dat het weer een leugen is, fout is een eufemisme...

Citaat:

Niet waar. De autoriteiten schatten het aantal op 70.000, de organisatoren op 100.000
U liegt. De Standaard spreekt over 15.000. Het hoogste cijfer vermeld is 25.000.

Enne, u heeft gelukkig al uw tekst weggedaan over het feit dat België het Nederlands niet heeft gepoogd te vernietigen. Blijkbaar kon u dat zelf niet geloven.
Oud 12 mei 2003, 15:08   #4
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:

Zeg maar gerust dat het weer een leugen is, fout is een eufemisme...
Neen, een fout.

Citaat:
U liegt. De Standaard spreekt over 15.000. Het hoogste cijfer vermeld is 25.000.
100.000

Citaat:
Enne, u heeft gelukkig al uw tekst weggedaan over het feit dat België het Nederlands niet heeft gepoogd te vernietigen. Blijkbaar kon u dat zelf niet geloven.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 15:17   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Nonsens, er waren al taalwetten in de jaren 1870. Het Nederlands heeft men, itt tot streektalen in Frankrijk nooit proberen uit te roeien van overheidswege!
Charles Rogier: "de taal van de Vlamingen worden uitgeroeid" en ook nog "het Germaanse element in België worden vernietigd."

Er waren al zelfs taalwetten in de Nederlandse tijd, maar die werden afgeschaft door België. De wetten op het onderwijs, toch een bepaldende factor voor de culturele ontplooiing, werden pas MEER dan een eeuw later terug ingevoerd. [size=6]U liegt[/size]

Citaat:
Daar had ik al op geantwoord, blijkbaar pas jij je berichten heel veel aan he kameraad.

Citaat:
15.000... Daar had ik al op geantwoord. U liegt

Citaat:
Citaat:
http://www.politics.be/phpBB/v.php?t=2920&start=0

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
De BUB scoort weer 0.0%.
0.4 % en dat zonder campagnebudget en een media-boycott.
En tot slot besluit u weer met de gelijkschakeling N-VA=VB, omdat u niets anders kan: u weet dat u liegt.
Oud 12 mei 2003, 15:22   #6
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
100.000
15.000. Ga maar eens kijken in het archief van de Standaard (helaas niet digitaal), en ween...

Citaat:
Citaat:
Intussen heeft u het weer opnieuw gepost, maar u had uw tekst verandert. Spijtig dat ik dat niet kan bewijzen, want als je dat snel genoeg doet, verschijnt de mededeling niet dat het gewijzigd is sinds.
Oud 12 mei 2003, 16:52   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De BUB liegt (mensen die nog voorvallen weten, mogen ze mooi aanvullen).
De BuB veinsde enthousiasme voor het BROV.
Ze gingen het op een van hun volgende vergaderingen aankaarten.
Dat leek me een fijne democratische aanvulling gezien de eenpuntigheid van hun programma en de eerder kaduuke historische argumentatie ervan.
Bij navraag, of ze er nog voor de verkiezingen werk gingen van maken, verklaarden sommigen zich zelfs radicaal tegen!
Dit is misschien niet liegen, maar toch een vorm van de mensen aan het lijntje houden en tweezakkerij.
Wanneer je hen er attent op maakt, dan krijg je wat smalende, denigrerende commentaar: "alsof de mening van (een) potentiële kiezer ertoe doet"
Oud 12 mei 2003, 17:06   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze hadden beter die ene potentiële kiezer op alle mogelijke BUB-handen gedragen inplaats van hem met een kluitje in het Ardeense woud te sturen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 17:11   #9
Tantist

Standaard

Een echte serieuze partij is er niet voor belgicisten, want de BUB zijn een stelletje leugenaars en agitatoren. Nu, zeggen dat ik dat echt spijtig vindt, zou hypocriet zijn
Oud 12 mei 2003, 17:18   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een echte serieuze partij is er niet voor belgicisten, want de BUB zijn een stelletje leugenaars en agitatoren. Nu, zeggen dat ik dat echt spijtig vindt, zou hypocriet zijn
Mij spijt het geweldig.
Ik had gehoopt de partij te vinden die mij mijn recalcitrante ongeldig stemmen zou kunnen doen wijzigen.
Hun unitaristische reflex (hoewel zwak onderbouwd) was me een balsem op het Belgische hart.
Hun democratische aspiraties die een frisse jonge partij zouden sieren daarentegen, lieten eerder te wensen over, een beetje zoals bij N-VA, maar kom, die kan je het niet kwalijk nemen. Zij zijn de resten van een vroegere machtspartij, en bij die is het de gewoonte om weigerachtig te staan tegenover het delen van de beslissingsmacht.
Oud 12 mei 2003, 17:19   #11
Tantist

Standaard

Probeer eens Vivant, ook een unitaire partij, en voor een referendum.

Niet echt mijn keus, maar wij hebben dan ook niet dezelfde keus...
Oud 12 mei 2003, 17:26   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probeer eens Vivant, ook een unitaire partij, en voor een referendum.

Niet echt mijn keus, maar wij hebben dan ook niet dezelfde keus...
Op papier kunnen ze me bekoren, maar mijn ingebakken wantrouwen, plus een paar privé-berichten omtrent de inwendige werking van de partij, doen me toch nog zwaar twijfelen.
Wat betreft hun Belgicisme: daarin blijven ze als je het objectief kan beschouwen enorm op de vlakte.
Een flamingant zal zeggen dat ze unitaristisch zijn omdat ze niet echt over lopen van Flamingantisme en separatisme.
Een Belgicist zal hun Belgisch streven nogal lauw vinden, daar ze er niet echt problemen in zien, en een verdamping verwachtten op Europese schaal van de onderscheiden naties.
't Wordt moeilijk beslissen..........
Tot hiertoe enkel negatieve keuzes.......
Oud 12 mei 2003, 17:31   #13
Tantist

Standaard

Ik zou zeggen: stem N-VA (volgens Blokkers zijn wij een belgicistische partij)

Maar dat gaat u toch niet doen, dus doe het niet...
Oud 12 mei 2003, 17:48   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wie weet als de 'belgicistische' N-VA niet tegen de invoering van het BROV was geweest?
Oud 12 mei 2003, 18:03   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik dat ooit gesteld? Ik ben nochtans al jaren lang een overtuigde Vlaams Blokker.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:06   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Heb ik dat ooit gesteld? Ik ben nochtans al jaren lang een overtuigde Vlaams Blokker.
Op dat vlak ben jij de uitzondering die de regel bevestigt, Jan.
Geef ook toe dat N-VA-ers veel minder venijnig zijn op Blokkers dan andersom.
Oud 12 mei 2003, 18:09   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Eerlijk gezegd heb ik niet die indruk. Wat Geert Bourgeois onlangs alweer verklaarde over het Vlaams Blok blijft op mijn maag liggen. N-VA zou voor "democratisch nationalisme" voorstaan. Tussen de regels dus: het Vlaams Blok staat voor ondemocratisch nationalisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 18:13   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Eerlijk gezegd heb ik niet die indruk. Wat Geert Bourgeois onlangs alweer verklaarde over het Vlaams Blok blijft op mijn maag liggen. N-VA zou voor "democratisch nationalisme" voorstaan. Tussen de regels dus: het Vlaams Blok staat voor ondemocratisch nationalisme.
Je noemt er wel eentje waar ik ook niet (altijd) er gelukkig mee ben.
Wat denk je van Tantist, Zorraster, Zeno, vergeleken met VL72, Guderian, Knut...
Mijzelf....
Oud 12 mei 2003, 18:17   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hun anti-monarchisme en separatisme zal wel zo'n vaart niet lopen.
Hun 'stapje voor stapje' visie van ontmantelen in de trant van 'zachtjesaan zo breekt het lijntje niet' geeft mij en de mijnen nog wat rek.
Ook de anti-monarchistische oprisping bij hun aantreden, werd misschien kritiekloos door het establishment toegestaan omwille van mogelijke recuperatie van VB-sympathisanten, of tweedracht in Vlaamsnationalistische middens (zie poppenkastje ) en je kent ook de historie van de soep.
Om democratische redenen, zou ik het desondanks spijtig vinden, mocht de N-VA onder de drempel struikelen. Het gaat immers niet op om kleinere partijen vaak met goeie inhoud op bepaalde punten totaal te negeren en uit te sluiten van het bestuur.
Misschien Vivant voor 't parlement en N-VA voor de meer onschuldige senaat als stemmogelijkheid, wie weet. En dan is dat echt de fout van de BuBbers. Zo laag doen die een mens vallen door hem voor 't Zjulleke te houden.
Oud 12 mei 2003, 18:44   #20
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jan is ne goeie gast. Afin, je ziet dat er hersens insteken. Maar als je per se wilt weten hoe minder bedeelde Blokkers over N-VA denken, wil ik best wel eens een paar citaten van Vlaanderen72 e.a. posten...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be