![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() In het aprilnummer van Monato staat er een interessant editoriaal over
het engelse taalimperialisme. De schrijver, een duitser noteerde recent(er)e invsies van het engels in het duits taalgebied : "Radio" - "Tuner" "Schreibmaschine" - "typewriter" "Uhr" - "Clock" "Benzin" - "Fuel" "Frizeur" -" Hairstyling" Electroschokpistool - "Teaser" Hij breekt een lans om bij de productie van Auto's naast een "internationale" engelstalige aanduiding op het instrumentenbord (Dashboard) aan te brengen ook Esperanto te gebruiken als 2de taal, om op die manier meer taalneutraal te zijn. Ieder van ons kan overigens de invasie van de engelse taal zelf genoegzaam opmerken.. dit zou op zichzelf niet zo verschrikkelijk zijn moest dit taalimperialisme niet gepaard gaan met een ernstige vorm van diskriminatie. Internationale organisaties, zowel publieke als private commerciële ondernemingen zoeken momenteel regelmatig voor hun (beter betaalde) kaderfuncties personen met het engels als moedertaal (native language). dit maakt van de inwoners van Australië, Canada, De Verenigde Staen, Het verenigd koninkrijk ... een soort "Herrenvolk"... Meer info : http://lingvo.org/diskriminacio
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ergens heb je gelijk....
maar Engels is nu al de wereldtaal je zal dat niet graag horen maar het IS nu eenmaal zo ! Waarom niet gewoon tevreden zijn daarmee ? Al de rest is toch muggezifterij. Ik heb geen zin om esperanto te leren. Reden - wat kan ik ermee doen ? behalve dwepen dat het in theorie - die nooit praktijk zal zijn - beter zou zijn. Hoeveel mensen spreken het ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 april 2005 om 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Franglais, Spanglish ... het fenomeen is in alle talen gekend.
De Vlaamse strijd was een sociale en kulturele strijd. De vergengelsing of veramerikanisering is helemaal geen strijd en helemaal geen onderdrukking. Ik ben er een grote voorstander van. ps: en dat zoiets niet zonder schokken en stoten verloopt, zal je wel weten als je leest over sommige Amerikaanse steden, waar een meerderheid dreigt te komen van Spaanstalige mensen, waarvan een deel zelfs moeite heeft om Engels te praten. Zelfs de wekelijkse radio-speech van the President kan je op het internet in het Spaans voorgelezen krijgen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |