Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2005, 13:17   #1
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard Hoe efficiënt werkt versnipperde hulp?

Dit is de titel van een politieke advertentie die ik vandaag in de krant las.

Het thema past zowel in de rubriek "Politiek: Binnenland" als in "Politiek: Buitenland".
Want wat wordt erin aangeklaagd: de overhaaste splitsing van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, als onderdeel van de compensatie die de VLD in petto heeft in ruil voor een splitsing van B-H-V.

Ik deel die kritiek.
Of men nu voor of tegen de splisting van B-H-V is (persoonlijk ben ik voor, zij het in het kader van een rustige overleg-atmosfeer), de ontwikkelingssamenwerking regionaliseren zal leiden tot een absurde versnippering van broodnoodzakelijke inspanningen. Om te beginnen zullen 5 �* 6 regeringen in België hun eigen OS-administratie moeten uitbouwen.
Tot daar kan ik de advertentie goed volgen.

Maar dan zie ik wie onderaan deze oproep ondertekend heeft, en ik schiet in een stuiplach:
Maar liefst 10 organisaties signeren de boodschap.
10 ngo's die alleen al in Vlaanderen actief zijn rond ontwikkelingssamenwerking. Waarschijnlijk hebben ze alle 10 hun eigen administratieve structuur, hun eigen personeel, met lokale of provinciale kernen en professionele medewerkers, hun eigen tijdschriften, studiediensten en propagandacampagnes. En er zijn zeker nog vele andere ngo's op dit terrein actief in België.

Is die versnippering dan minder absurd?

(de 10 organisaties zijn, in de volgorde van de advertentie: Coprogram, Oxfam, Artsen zonder grenzen, Caritas, Damiaanactie, Wereldsolidariteit, FOS, Broederlijk Delen, Handicap International en 11.11.11)
malinois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 13:33   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Indien er een splitsing komt van ontwikkelingssamenwerking heeft dit als gevolg dat misschien de volledige betoelaging van het ministerie naar werkingskosten zal gaan. Dus als kind van de rekening zullen de arme landen zijn die steun krijgen. Het zal nu gaan naar de vriendjes van de politici.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 13:51   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois

Het thema past zowel in de rubriek "Politiek: Binnenland" als in "Politiek: Buitenland".
Want wat wordt erin aangeklaagd: de overhaaste splitsing van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, als onderdeel van de compensatie die de VLD in petto heeft in ruil voor een splitsing van B-H-V.

Ik deel die kritiek.
Of men nu voor of tegen de splisting van B-H-V is (persoonlijk ben ik voor, zij het in het kader van een rustige overleg-atmosfeer), de ontwikkelingssamenwerking regionaliseren zal leiden tot een absurde versnippering van broodnoodzakelijke inspanningen. Om te beginnen zullen 5 �* 6 regeringen in België hun eigen OS-administratie moeten uitbouwen.

Maar dan zie ik wie onderaan deze oproep ondertekend heeft, en ik schiet in een stuiplach:
10 ngo's die alleen al in Vlaanderen actief zijn rond ontwikkelingssamenwerking. Waarschijnlijk hebben ze alle 10 hun eigen administratieve structuur, hun eigen personeel, met lokale of provinciale kernen en professionele medewerkers, hun eigen tijdschriften, studiediensten en propagandacampagnes. En er zijn zeker nog vele andere ngo's op dit terrein actief in België.

(de 10 organisaties zijn, in de volgorde van de advertentie: Coprogram, Oxfam, Artsen zonder grenzen, Caritas, Damiaanactie, Wereldsolidariteit, FOS, Broederlijk Delen, Handicap International en 11.11.11)
______

Het is niet aan de ngo's om de verdere splitsing van België tegen te houden. Dat is hun terrein niet.
Bovendien zou ik nog wel eens willen zien inhoeverre zij zelf, qua werking, niet gesplitst zijn...
Bestaat de Damiaanactie wel, bij de Walen, bv??
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 14:16   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik deel die kritiek.

10 communistische belgischtische organisaties die teren op giften en ons belastingsgeld, bestuurders een goeie vette pré betalen om zoveel mogelijk VZW poen er door te sleuren, en zich vervolgens wat met politiek gaan moeien ook.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 14:45   #5
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Heel toevallig is Bourgeois bevoegd voor ontwikkelingssamenwerking! Nog meer centjes voor de vriendjes van oxfam dus!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 18:26   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
10 communistische belgischtische organisaties die teren op giften en ons belastingsgeld, bestuurders een goeie vette pré betalen om zoveel mogelijk VZW poen er door te sleuren, en zich vervolgens wat met politiek gaan moeien ook.
Citaat:
Geef de nieuwe paus even een seintje dat bepaalde christelijke geinspireerde organizaties zijn overgelopen naar het communistisch blok. Hij zal er niet kunnen om lachen...
Oud 26 april 2005, 19:07   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe efficient werkt "hulp",versnipperd of niet,eigenlijk?

Welke zin heeft het in leven houden,desnoods op marginale wijze,van honderden miljoenen mensen eigenlijk, als ondertussen hun leiders verder als "clan-chefs" blijven fungeren,en nog altijd blijven leuteren over de nadelen van de koloniale periode,ondertussen zelfs de voordelen (infrastruktuur)ervan kompleet verwaarlozend.

Met als gevolg dat,inmiddels al een halve eeuw na de dekolonisatie ,een fors aantal landen niet eens een echte,goed werkende,binnenlandse economie en sociale en economische structuren opgezet heeft.Erger nog,dat zelfs zoiets banaals als het onvervreembaar eigendomsrecht,en de erkenning dat ieder individu een volwaardig rechtspersoon is,ook tegenover "de staat", nog steeds niet ingevoerd is in zovele landen.

Neen,ontwikkelingshulp heeft geen zin op deze manier.....
Laat ons enkel en alleen diegenen helpen die reeds van in de eigen wetgeving bewijzen dat ze zichzelf willen helpen......

Wat ik heel straf vind is dat er dan kritiek komt op "multinationals",wat kunnen zij er aan doen dat hun "boetiek" wel marcheert misschien?,en de "openbare ruimte" naast hun fabriek niet?

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2005, 21:18   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als "ze" versnippering (of het omgekeerde: centralisatie) recht evenredig verklaren aan efficiëntie bij ontwikkelingshulp, dan moeten ze pleiten voor een uitsluitende bevoegdheid van ontwikkelingshulp op Europees nivo.

De leuteraars zeveren dat er straks zes ministers zijn voor ontwikkelingshulp. In Luxemburg zal er wellicht één minister zijn, hetgeen relatief bekeken nog altijd meer is per miljoen inwoners ...
Diezelfde leuteraars vergeten dat elke van onze provincies aktief is in ontwikkelingsproblematiek, dus bij die zes ministers moet je nog eens 10 deputés bijtellen. En iedere grootstad: idem dito, dus nog eens 20 burgemeesters.

Zou de wapenfabriek die de Walen in de buurt van Ruandi of Burundi willen bouwen misschien het summum zijn van degelijk ontwikkelingshulp?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 19:40   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
....

Zou de wapenfabriek die de Walen in de buurt van Ruandi of Burundi willen bouwen misschien het summum zijn van degelijk ontwikkelingshulp?
Met de produkten van dergelijke wapenfabriek,en de training van "echte" strijdkrachten in Congo wordt mogelijkerwijs in de nabije toekomst de populatie van jonge mannetjes omlaaggebracht in gans het gebied der Grote Meren........het is een vorm van ontwikkelingshulp.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 19:44   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Met de produkten van dergelijke wapenfabriek,en de training van "echte" strijdkrachten in Congo wordt mogelijkerwijs in de nabije toekomst de populatie van jonge mannetjes omlaaggebracht in gans het gebied der Grote Meren........het is een vorm van ontwikkelingshulp.....
Ge zijt niet mee, jong ! De helft van de kindsoldaten zijn meiskens !! Of volgt ge de aktualiteit enkel maar op dit forum?

Maar ge hebt gelijk: het zal de Walen boudain wezen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 17:22   #11
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Geef de nieuwe paus even een seintje dat bepaalde christelijke geinspireerde organizaties zijn overgelopen naar het communistisch blok. Hij zal er niet kunnen om lachen...
U vergat "Wereldsolidariteit" nog in het vet weer te geven: dat is de derdewereldorganisatie van het oerstalinistische ACW

Laatst gewijzigd door malinois : 28 april 2005 om 17:22.
malinois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 13:29   #12
Tegendradigaard

Standaard

zie maar dat al die snippers in de papierafvalbak belanden... anders vervuilt ge het milieu...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 12:21   #13
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Grote ontwikkelingsprojecten falen altijd.

Kleine ontwikkelingsprojecten falen soms niet.

Versnippering van de organisaties is voor ontwikkelingshulp dus geen slechte zaak.
Oud 30 april 2005, 13:40   #14
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Grote ontwikkelingsprojecten falen altijd.

Kleine ontwikkelingsprojecten falen soms niet.

Versnippering van de organisaties is voor ontwikkelingshulp dus geen slechte zaak.
Akkoord, maar mij maak je niet wijs dat het verschil in budget regionaal en federaal (Federaal 1/0,6=1,7keer meer dan Vlaamse ontwikkelingshulp) onmiddelijk voor een verschil grote ontwikkelingsprojecten zorgt<>kleine ontwikkelingsprojecten ????
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be