Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2005, 13:32   #1
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard Allochtonen-quota op de werkvloer? Voor wanneer is het nu?

8 juni 1998, de Vlaamse sociale partners en de Vlaamse regering hebben in het Vlaams Economisch & Sociaal overlegcomité (VESOC) een akkoord afgesloten om werk te maken van de werkgelegenheidskansen van allochtonen. Dit onder meer door een allochtonen-quota op de werkvloer, wat bedrijven, vanuit de wet, zou verplichten een weerspiegeling te maken van hun werknemersbestand aan de plaatselijke omgeving. Dit betekent dus dat als een bedrijf zich gaat vestigen in een regio waar 30% van marrokaanse origine is, dan moet dat bedrijf voor 30% aan marrokaanse werknemers beschikken. Je reinste logica.

Hiernaast gaan men discriminatie bestrijden (dus geen gelul van bedrijfsleiders dat de klanten geen marrokanen willen), en een verruiming van werkervarings- en tewerkstellingsmogelijkheden. (Enige tijd werken voor de staat in feite, als referentie voor bedrijven)

Hier zijn de de grote Vlaamse partijen allemaal mee akkoord gegaan, en ondertekent.

Echter, we zijn nu 7 jaar later, maar er is nog geen enkel besloten voorstel gerealiseerd. De werkloosheid onder allochtonen is enorm. Zelfs mondige en taalvaardige allochtone, zelfs met hogere diploma's, zoeken vruchteloos naar werk en vinden hooguit wat onzeker interim-werk, waaronder mezelf.

Confrontaties met racistische Vlaamse werkgevers, interim-bureau's, ploegbazen en collega's zijn een dagelijkse realiteit waarvan de catastrofale gevolgen zich naast een mensonterende armoede ook uiten op de menselijke psyche en dit vooral bij jongere Marokkanen die zich met al hun frustraties regelmatig in allerlei conflicten met Vlaamse Politie durven laten opmerken.

Ik heb dan ook maar 1 boodschap aan de SP-A die hiermee allochtone stemmen heeft zitten ronselen:

[size=6]WOORD HOUDEN! [/size]

Maar vermits dit ijdele hoop is, is het eens te meer duidelijk dat een onafhankelijke Islamitische partij in dit land nodig is, teneinde de rechten van allochtonen in dit land te verdedigen.
Oud 8 mei 2005, 13:41   #2
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

"Ik pleit voor quota op de arbeidsmarkt, ook al denken de vakbonden en het VBO er anders over."

Johan Vande Lanotte, in Knack, 05.03.2002 SP-A

"Mijn waarschuwing is heel simpel: maakt er nu iets van. Lukt het niet, dan is er geen andere keuze meer dan verplichte quota op te leggen."

Johan Vande Lanotte in Het Laatste Nieuws, 11.12.2002 SP-A

"Het stoort me dat de sociale partners nog aarzelen bij de meting van het aantal allochtonen in bedrijven. Maar laat dit duidelijk zijn, ik geef geen euro meer uit aan een bedrijf dat die meting niet doet."

Renaat Landuyt in Het Nieuwsblad, 02.12.2002 SP-A

"We zullen de deur op een assertieve wijze openzetten. We zullen dankzij juridische spitstechnologie de verplichting van de Belgische nationaliteit om aan de Vlaamse overheid te werken opheffen en doelbewust op zoek gaan naar allochtoon talent om een meerwaarde te geven aan de Vlaamse overheid."

Paul Van Grembergen, SPA-(Spirit)-minister, in De Morgen, 04.12.2002

Laatst gewijzigd door Raven : 8 mei 2005 om 13:41.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 13:47   #3
Jozef Ostyn

Standaard

Zo'n quota zijn een heel slecht idee.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 13:47   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb gemengde gevoelens over "quota" opleggen aan de bedrijven,zeker gezien de produktie-bedrijven eigenlijk al tien jaar struktureel achteruit gaan in werkgelegenheid....maw,ze doen geen 100% vervanging van gepensioneerden meer door jong bloed..........

Zelfs in mijn sektor (de metaal) moet ik vaststellen dat de bedrijven graag met "autochtonen" werken......
Ver weg,in "Autochtonie"(Turkije,Polen,Rusland),enz..... wel te verstaan....

Ik vrees,Raven,dat we binnenkort allemaal ,"autochtonen" en "allochtonen",kleine middenstandertjes zullen moeten worden,zoals in vele ontwikkelingslanden.......

noot:dat is nu de laatste keer dat ik die vreselijke scheldwoorden "allochtoon"/"autochtoon" gebruik op dit forum...grrrr

kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 13:51   #5
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt

Ik heb gemengde gevoelens over "quota" opleggen aan de bedrijven,zeker gezien de produktie-bedrijven eigenlijk al tien jaar struktureel achteruit gaan in werkgelegenheid....maw,ze doen geen 100% vervanging van gepensioneerden meer door jong bloed..........

Zelfs in mijn sektor (de metaal) moet ik vaststellen dat de bedrijven graag met "autochtonen" werken......
Ver weg,in "Autochtonie"(Turkije,Polen,Rusland),enz..... wel te verstaan....

Ik vrees,Raven,dat we binnenkort allemaal ,"autochtonen" en "allochtonen",kleine middenstandertjes zullen moeten worden,zoals in vele ontwikkelingslanden.......

noot:dat is nu de laatste keer dat ik die vreselijke scheldwoorden "allochtoon"/"autochtoon" gebruik op dit forum...grrrr

Dat kan mij nu eens geen bom schelen, sie. Ook al voeren bedrijven werknemers af, dat ze de vervaging dan tenminste evenredig doen met quota's.

Nu vraag je je misschien af, wil je dan onze Vlaamse bedrijven wegjagen?
Antwoord: Neen, maar slechter als het nu is voor allochtonen, kan niet. De toestand die jij beschrijft, dat iedereen maar kleine middenstandertjes moet worden, is nu al feit voor de meeste allochtonen gemeenschappen. Denk daar maar aan als u nog eens die fles sterk drank gaat halen in een plaatselijke nachtwinkel.
Oud 8 mei 2005, 14:04   #6
Jozef Ostyn

Standaard

Een interessante vraag in dit hele debat is inderdaad hoe men "allochtoon" zou definiëren. Wie is allochtoon: Een Nederlands staatsburger die naar België komt wonen en werken of een in België geboren Belg die Marokkaanse voorouders heeft?

Hoe lang blijft men allochtoon? Eén generatie? twee generaties? ...

Volstaat één ouder van buitenlandse oorsprong?

Voor je het weet voeren we hier onze eigen versie van de Nürnberger rassenwetten in! Daar bedank ik toch voor.

Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 8 mei 2005 om 14:05.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 14:10   #7
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Als het erdoor komt zijn het weer extra stemmen voor het VB.

Laatst gewijzigd door illwill : 8 mei 2005 om 14:11.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 14:18   #8
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Dat kan mij nu eens geen bom schelen, sie. Ook al voeren bedrijven werknemers af, dat ze de vervaging dan tenminste evenredig doen met quota's.

Nu vraag je je misschien af, wil je dan onze Vlaamse bedrijven wegjagen?
Antwoord: Neen, maar slechter als het nu is voor allochtonen, kan niet. De toestand die jij beschrijft, dat iedereen maar kleine middenstandertjes moet worden, is nu al feit voor de meeste allochtonen gemeenschappen. Denk daar maar aan als u nog eens die fles sterk drank gaat halen in een plaatselijke nachtwinkel.
Hoe goed bedoeld ook, quota opleggen is uiterst verwerpelijk.
Men bouwt daarmee rascisme, sexisme en meer van dat fraai's, kortom dicriminatie, in in de wetgeving.
Een rechtstaat, haar naam waardig, dient haar burgers gelijk te behandelen en maximale vrijheid te waarborgen.
Ik ben ook een onvoorwaardelijk voorstander van invoering van het basisinkomen. Dat maakt definitief komaf met uitsluitingen en discriminatie allerhande in de huidige sociale zekerheid en biedt iedereen de fysieke mogelijkheid om zich als zelfstandige te vestigen. Ik beschouw het individu als een kleine zelfstandige. Jammer genoeg dient hij zijn arbeid te verkopen aan de hoogst biedende en in de meeste gevallen zelfs aan om het even welke voorwaarden te aanvaarden. Voor het gros geldt loonslavernij.

Laatst gewijzigd door @lpha : 8 mei 2005 om 14:20.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 14:21   #9
Don Quichote
Banneling

Standaard

Ergens heeft Raf wel gelijk.

Probleem is dat er een minderheid van voornamelijk Marokkaantjes de boel verziekt hebben.
Werkgevers zijn dus ondertussen erg argwanend geworden voor die mannekes.
De goeden zijn mee het slachtoffer.
Maar ook de Marokkaanse gemeenschap in het geheel treft schuld.
Nooit zal zij iniatieven nemen om de probleemgevallen zelf eens aan te pakken.
Een beetje het zotteke uithangen, zolang het maar ter irritatie van de Belgen is, wordt door de vingers gezien en zelfs steevast vergoeilijkt of afgezwakt.

Waar Raf gelijk in heeft is, dat de politiek maar blijft voortlullen...

Politiekers zijn niet geinteresseerd in de goede gang van zaken.
Politiekers hebben maar 1 doel:
Stemmen halen.

De Sp-a verwacht veel stemmetjes van de allochtonen.
Trap er maar in.

Veel beter dus van eigen partijen op te richten,lobby-en voor nationaal stemrecht.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 21:36   #10
Einherjar
Burger

Einherjar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Als het erdoor komt zijn het weer extra stemmen voor het VB.
En wat schieten we daar mee op?

[size=4]Voor Volk en Vaderland[/size]
Einherjar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 21:42   #11
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Belachelijk.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2005, 20:05   #12
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

slechter als het nu is voor allochtonen, kan niet.
Als het hier dan toch zo slecht is voor de allochtonen, waarom blijven ze dan hier ????????
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 11:39   #13
VlomsBelang
Banneling

VlomsBelang's schermafbeelding

Standaard

heel simpele oplossing.
Allochtonen die geen werk vinden moeten eerst een examen Nederlands & algemene Belgische geschiedenis afleggen, en als ze daar geslaagd voor zijn mogen ze bij de vuilkar of de stadsdiensten gaan werken.
Als ze niet geslaagd zijn MOETEN ZE TERUG NAAR LAND VAN HERKOMST want dan bewijst men dat men niet geintegreerd is of ongehoorzaam is aan de Belgische grondwet
Simpel toch?

Laatst gewijzigd door VlomsBelang : 10 mei 2005 om 11:40.
VlomsBelang is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 15:48   #14
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Een interessante vraag in dit hele debat is inderdaad hoe men "allochtoon" zou definiëren. Wie is allochtoon: Een Nederlands staatsburger die naar België komt wonen en werken of een in België geboren Belg die Marokkaanse voorouders heeft?

Voor je het weet voeren we hier onze eigen versie van de Nürnberger rassenwetten in! Daar bedank ik toch voor.
Men heeft vastgesteld dat sollicitaties komend van "Mohammad B. Noradin" of zulks bij voorbaat al verworpen worden bij nieuwe aanwervingen.

Vaak is hier geen enkele grond voor, en zijn ze even goed geschoold als andere mededingers. Toch kiest men resoluut voor vlaamse, autochtone namen. Hier is geen andere verklaring voor, dan racisme.

Allochtone arbeidersquota kunnen een oplossing hiervoor bieden. Als een specifiek bedrijf verplicht is om 25% allochtonen in dienst te nemen, hebben ze geen andere keus dan de sollicatie te overwegen, zoniet moet de onderneming verzegeld worden voor een grondige onderzoek naar racisme.

Wat betreft de specifieke verschillen tussen allochtonen en autochtonen... In theorie is daar moeilijk specifieke grenzen op te leggen qua aantal generaties. Maar in praktijk is het heus niet moeilijk te gaan differentiëren. Anders bestond dit hele type racisme in de eerste plaats al niet.
Oud 10 mei 2005, 15:51   #15
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Hoe goed bedoeld ook, quota opleggen is uiterst verwerpelijk.
Men bouwt daarmee rascisme, sexisme en meer van dat fraai's, kortom dicriminatie, in in de wetgeving.
Een rechtstaat, haar naam waardig, dient haar burgers gelijk te behandelen en maximale vrijheid te waarborgen.
Ik ben ook een onvoorwaardelijk voorstander van invoering van het basisinkomen. Dat maakt definitief komaf met uitsluitingen en discriminatie allerhande in de huidige sociale zekerheid en biedt iedereen de fysieke mogelijkheid om zich als zelfstandige te vestigen. Ik beschouw het individu als een kleine zelfstandige. Jammer genoeg dient hij zijn arbeid te verkopen aan de hoogst biedende en in de meeste gevallen zelfs aan om het even welke voorwaarden te aanvaarden. Voor het gros geldt loonslavernij.
Als Vlamingen niet vrijwillig hun racisitische aard kunnen bedwingen, en daardoor geen Noord-Afrikanen in dienst nemen, dan moet men het hen maar verplichten.

Als noord-Afrikanen hier niet mogen werken, dan zal niemand werken!
Oud 12 mei 2005, 13:17   #16
erikpoupaert
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard MEN ZEGGE HET VOORT: De gezondheidstoestand van de Cambodiaanse genodigden

Geachte Mevrouw Jacqueline Destrée-Laurent, voorzitster van het OCMW
Sint-Lambrechts-Woluwe,

Volgens hun dossiers werden Taing Bunkry en So Dara, van Cambodiaanse
nationaliteit, werkzaam voor het Cambodian Mine Action Centre (CMAC)
geaccrediteerd en uitgenodigd door Majoor Christophe MESPREUVE,
Defensie-attaché, zetelende in Hanoi (Vietnam), om in België de EOD
kursus (geavanceerde ontmijningstechnieken) te volgen, zoals blijkt
uit de toelating ondertekend door generaal August VAN DAELE, Ir,
stafchef van de Koning aan de Generale Staf, op grond van de vele
aanbevelingsbrieven opgenomen in hun dossiers en binnen het kader van
de hulp die België verleent aan Cambodia.

Ik stel echter de volgende zaken vast, geachte Mevrouw, en ik verzoek
om Uw dringende hulp hierbij.

- Zowel Taing Bunkry als So Dara heeft zeer ernstige darmstoornissen,
te wijten aan het niet-geschikte voedsel dat hun wordt opgevoerd. Zij
zijn Zuidoost Aziaten en eten gewoonlijk rijst. Nu eten ze niks meer.

- Noch Taing Bunkry noch So Dara heeft ook maar EEN ENKELE EURO op zak.

- Taing Bunkry is duidelijk depressief. Hij heeft psychiatrische
begeleiding nodig, die hij klaarblijkelijk niet krijgt.

Mijn vrouw is van Cambodiaanse afkomst en houdt collectes in de
Cambodiaanse gemeenschap om vrouw en kinderen van Taing Bunkry en So
Dara te steunen.

Beide personen zijn ziek, uitgeput en zitten tegenwoordig méér bij mij
thuis dan in de kursus waarvoor ze gekomen zijn.

Mevrouw Destrée-Laurent, ik heb de middelen niet om dit te blijven
doen. Kan de gemeentekas een stuk van de last overnemen?

Hoogachtend
Erik Poupaert
</span>",0] ); D(["ce"]); D(["ms","10e"] ); //-->Erik Poupaert
erikpoupaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2005, 13:41   #17
erikpoupaert
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn

Ik kan ervan meespreken. Ik weet helemaal wat U eigenlijk bedoelt.

De "de facto" rassenwetten schrijven voor dat iemand die een Europees uiterlijk heeft, in principe binnen de eerste of tweede generatie (na het leren van de taal), onder de definitie van "autochtoon" valt. Als het uiterlijk van het individu in voldoende mate wijst op vreemde origine, dan spreekt met van een "allochtoon", niettegenstaande taalkennis of andere elementen die anders een rol zouden kunnen spelen. De "de facto" rassenwet stelt dat het uiterlijk van het individu in kwestie het dominante element is in de klassificatieregels.

Mag ik verwijzen naar de interpretatie van de Amerikaanse rassenwet in de alombekende zaak "Plessy versus State of Louisiana", over hoe de rassenwetten moeten worden geïnterpreteerd:

http://www.watson.org/~lisa/blackhistory/post-civilwar/plessy.html

Op grond van deze uitspraak voerde men de "separate but equal" doctrine in, omdat de uitspraak in duidelijke woorden stelt dat de vrijlating van de zwarte slaven, zoals bedoeld in het 13e amendement van hun grondwet, helemaal geen obstakel was voor de gewenste scheiding van de maatschappij in "rassen", waartussen contacten moesten worden voorkomen.
Oud 16 mei 2005, 19:30   #18
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Allochtone arbeidersquota kunnen een oplossing hiervoor bieden. Als een specifiek bedrijf verplicht is om 25% allochtonen in dienst te nemen, hebben ze geen andere keus dan de sollicatie te overwegen, zoniet moet de onderneming verzegeld worden voor een grondige onderzoek naar racisme.

Indien men massaal ondernemingen zou gaan verzegelen voor een tijdrovend grondig onderzoek naar al dan niet vermeend racisme, dan zou dat de economie enorm veel schade berokkenen met nog meer werkloosheid tot gevolg. Er is helemaal geen nood aan quota of aan welke bemoeizieke betutteling dan ook. Wat de bedrijven nodig hebben, is juist meer vrijheid. Alleen zo krijgt de economie meer ruimte om te bloeien. Alleen een goeddraaiende economie zorgt voor meer werkgelegenheid. Al de rest is zever.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2005, 21:54   #19
erikpoupaert
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Indien men massaal ondernemingen zou gaan verzegelen voor een tijdrovend grondig onderzoek naar al dan niet vermeend racisme, dan zou dat de economie enorm veel schade berokkenen met nog meer werkloosheid tot gevolg. Er is helemaal geen nood aan quota of aan welke bemoeizieke betutteling dan ook. Wat de bedrijven nodig hebben, is juist meer vrijheid. Alleen zo krijgt de economie meer ruimte om te bloeien. Alleen een goeddraaiende economie zorgt voor meer werkgelegenheid. Al de rest is zever.
De wet op het racisme is geen geslaagde zaak. Ze wordt nauwelijks gebruikt, terwijl er wel degelijk een probleem is. Met andere woorden, de wet is gebruiksonvriendelijk. Hier moet inderdaad iets aan gebeuren.

De bedrijven doen uiteraard wat ze willen, zoals U zegt, maar wel degelijk binnen het kader gesteld door de politiek. "Bemoeizieke betutteling" is ergens normaal in de relatie overheid - bedrijven, maar overdrijvingen moeten inderdaad worden aangepakt. De overheid werkt tegenwoordig trouwens zeer stevig aan administratieve vereenvoudiging (zoals de invoering van ondernemingsloketten) en andere maatregelen om de administratieve last op de bedrijven te verlichten.

Om vandaar echter te stellen dat bedrijven zich niet meer aan enig kader dienen te houden, vind ik een nogal vergrijpend voorstel. Mogen ze straks dan ook zonder overheidsbemoeienis het milieu naar believen vervuilen?

Racisme is eveneens een maatschappelijk fenomeen, waar de overheid haar rol in te spelen heeft, om het probleem te verminderen, of op zijn minst leefbaar te houden voor alle betrokken partijen.
Oud 19 mei 2005, 11:50   #20
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als Vlamingen niet vrijwillig hun racisitische aard kunnen bedwingen, en daardoor geen Noord-Afrikanen in dienst nemen, dan moet men het hen maar verplichten.

Als noord-Afrikanen hier niet mogen werken, dan zal niemand werken!
Heel juist, waarom verplichten we onze bedrijven niet om te delocaliseren naar Marokko. Daar mogen ze alleen Noord-Afrikanen te werk stellen en zijn wij van dat racistisch gedoe in onze bedrijven af.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be