![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand zal me verdenken van N-VA sympathieën, maar ik heb echt wel problemen met het volgende feit.
N-VA haalt grofweg een 200.000 stemmen binnen, het Vlaamsblok ongeveer drie �* vier keer meer. Wat krijgen we tot onze grote verbazing te zien: N-VA één zetel en het Vlaamsblok zeventien maal meer zetels. Geef allemaal toe dat hier op crapuleuze wijze de stem van 200.000 mensen onder tafel geveegd wordt. Misschien kan dit de N-VA aan het denken zetten om hun weerstand tegen het BROV te laten varen. Mocht dit ooit gerealiseerd worden, dan kan buiten de particratische weg om misschien ooit wel de wil van een toch niet onaardige groep gerealiseerd worden.
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Dat is inderdaad het enige van de standpunten van de N-VA waarin ik me niet kan vinden.
Ik hoop dan ook, dat er eens een ernstige discussie over dit onderwerp kan komen. |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, die kiesdrempels: we wisten al lang dat die enkel ten dienste stonden van de machtspartijen. Ik persoonlijk begin ook meer en meer sympathie te krijgen voor het BROV voor sommige thema's.
|
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() NVA is nog steeds een partij die de democratie aanhangt, wat niet van het Blok gezegd kan worden. Ik denk dat Bourgeois nooit met het Blok zal samenwerken. Ik ben absoluut geen NVA-er maar mijn sympathie voor Bourgeois is wel enorm toegenomen (ik zal wel nooit op hem stemmen natuurlijk), zeker nu hij alleen in de Kamer moet gaan zetelen.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() hincapie schreef:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() En over Bourgeois is ook nog alles niet gezgd. Zijn programma komt zeer goed overeen met dit van het Vlaams Blok. Alleen heb ik de indruk dat hij zijn carrière belangrijker vindt dan zijn partij.
Vermits er ongeveer 40.000 stemmen nodig zijn per zetel, zou zijn partij 5 afgevaardigden kunnen sturen naar het federaal parlement, indien hij een kartel met het VB zou aanvaarden. Zoals de zaken nu staan, hebben zijn collega’s een C4, en hijzelf een goedbetaalde job. Hoe lang denkt ge dat hij zijn partij nog kan bijeen houden? |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
|
![]() alpina schreef:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Vlaamse Leeuw schreef:
Citaat:
Het eerste en belangrijkste punt zowel bij de NVA als het Vlaams Blok is “Vlaanderen onafhankelijk”. De NVA steunt dit op een gegeven waarin ‘…het bestaan van een natie wordt bepaald door een gemeenschappelijke publieke cultuur’ en waarin ‘…ons Vlaams-nationalisme geen doel is, maar een middel om te komen tot meer democratie en beter bestuur.’ Het Vlaams Blok gaat uit van ‘het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren.’ (Een recht dat trouwens internationaal erkend is.) Zeg mij nu eens waarom de NVA-partijvoorzitter meent ALLE contacten met het Vlaams Blok te moeten afzeggen en het cordon sanitaire in stand te moeten houden… Daarvoor kan ik maar 1 conclusie naar voor brengen. Hij wil graag ‘geaccepteerd’ worden door de anderen... en dat is ook de ondergang geweest van Agalev. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() De N-VA is tegen het cordon, omdat dit juist het tegenovergestelde effect heeft. Ook hebben wij toch niet de taak om dit te doorbreken en een coallitie te vormen. Daar zijn we gewoon te klein voor en ook het grootste deel van de N-VA leden zijn hiervoor niet te vinden.
Ook een kartel is uitgesloten. Wij willen onze eigenheid behouwden en dit kan moeilijk in een kartel. |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() ik stel één partij voor: NSVAP
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#16 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
|
![]() Alpina schreef:
Citaat:
Voor de rest van de discussie meen ik dat we hier moeten definiëren, wat we verstaan onder Vlaams nationalisme of nationalisme in het algemeen. Wanneer ik de Van Dale open, dan staat er: “…Nationalisme: Voorliefde voor het nationale, (in ’t bijz.) streven om al wat als nationaal beschouwd wordt te bevorderen en te accentueren, gepaard met een zekere afkeer voor het vreemde; in extreme vorm de verabsolutering van de eigen natie. Van Dale, tiende druk, 1976. “ Dus nogal een negatieve indruk. Maar als we nagaan wat ze verstaan onder Belgisch, dan weten ze plots ook niet meer wat ze moeten schrijven. Het komische is dat verschillende organisaties opkomen voor nationale gedachten, zoals het KWIA. KWIA is een mensenrechtenorganisatie die opkomt voor de collectieve rechten van inheemse volken over de hele wereld. Op vraag van deze inheemse volken en hun organisaties zet KWIA hier activiteiten op om de belangen van deze volken te verdedigen, in concreto hun recht op zelfbeschikking, hun recht om zelf te bepalen hoe ze hun toekomst vorm willen geven. http://www.kwia.be/voorstelling.html De marxisten zitten in een totaal andere kant en beschouwen nationalisme as goed wanneer het in hun kraam te pas komt. …de marxisten en de onderdrukte massa’s [gebruiken] het ordewoord van zelfbeschikking van de volkeren uitsluitend in het algemene kader van de anti imperialistische strijd. De volkeren moeten tot zelfbeschikking komen in verhouding met hun voornaamste vijand, het imperialisme. In de anti- imperialis-tische en antikapitalistische strijd moeten de volkeren voor alles de vlag van de eenheid en de solidariteit hoog houden. Dat is wat genoemd wordt het proletarisch internationalisme tegenover het internationalisme van de burgerij plaatsen. PvdA-voorzitter Ludo Martens op het 1 Meifeest 1993, http://www.pvda.be/doc/doc/1mei93.htm. ...Volgens hen mag het zelfbeschikkingsrecht alleen mits toelating van een instantie die daarboven staat, maar zeker niet vanuit het volk zelf. De beste definitie komt van Jean Stengers, zie Anne Morelli, La construction des symboles ‘patriotiques’ de la Belgique, de ses régions et de ses communautés. Les Gands Mythes de l’Histoire de Belgique, éditions vie ouvrière, Bruxelles, 1995. [En 1830] le sentiment “national” des “Belges” était une réalité : volonté de vie commune, patriotisme et conviction de former un groupe original en sont les trois traits constitutifs. En wat zegt de NVA ? De N-VA stelt: ‘Vlaanderen een democratisch land is, België niet…’. Immers alle beslissingen worden genomen volgens de breuklijn Vlaanderen-Wallonië. Wij van het Vlaams Blok gaan volledig akkoord met die stelling. Alleen zullen wij meer het accent leggen op het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren. Maar niets belet ons, om vanuit dit Vlaamsnationalisme de Europese gedachte verder uit te bouwen of een wereldsolidariteit te ondersteunen… |
|
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mij is het duidelijk dat de N-VA en het VlaamsBlok qua Vlaamsnationalisme inderdaad bijna op dezelfde lijn zitten, daar is er dan ook geen probleem rond. Het probleem vind ik dat er een gevaar bestaat in het samengaan van beide partijen omdat dan de kans bestaat dat er ook een cordon rond de N-VA komt en dat er dan geen enkele VlaamsNationalistische partij meer is die directe invloed kan uitoefenen op het bestuur. Misschien is het zelfs beter voor het Vlaamsnationalisme dat de N-VA samenwerkt met een partij die wel wordt aanvaard en zo probeert om de traditionele partijen te overtuigen van het VlaamsNationalistische gedachtengoed.
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#20 | ||