Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2005, 20:39   #1
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard Stemmingmakerij op Politics.be

Na ettelijke weken/maanden op politics.be te hebben meegedraaid, zou ik bijna vergeten dat de wereld buiten de PC een stuk rooskleuriger en vriendelijker is dan al die racisten en doemdenkers mij willen doen geloven.

Vandaag fietste ik rond 19u over de Phoenixstraat in Gent, een typische Turkenwijk. En wat mij vooral opviel, was de bedrijvigheid, het straatleven. En de vriendelijkheid onderling. Mede omdat er maar weinig haatzaaiende Vlaams behangers rondzwerven in Gent, wellicht.

Ik was op zoek naar verse koriander. Geen enkele winkel is na 19u nog open blijkbaar, dus belandde ik op deze straat (niet zover van onze woonst). En wat schetst mijn verbazing? Tegenover de GB zit een supermarkt met alles wat ik wilde. Turks brood van de [afzonderlijke] bakker, koriander, en nog véél meer. Ook de prijzen: 25ct voor een bosje koriander. Waar vindt je dat nog? Ik heb vandaag 1.20€ betaald bij de groentenboer op de Vrijdagsmarkt voor eenzelfde 'bosje verse munt'. Verpakt weliswaar..

Mijn humeur kan vandaag dan ook niet meer stuk. Aan alle racisten op dit forum: stap eens een levendige Turkenwijk binnen, rond 19u. Let niet op de rotzooi; let vooral eens op de prijzen..
Oud 10 juni 2005, 20:41   #2
Mephisto
Minister

Standaard

ps. En let ook op de vriendelijkheid van die mensen in hun 'natuurlijke habitat' (eigen wijk). Ze zijn even vriendelijk, even open als die 'blanke medemens'. Klinkt raar, maar het is toch echt zo..
Neem nu de bakker en zijn vrouw. Zijn vrouw is vrij, hij is blij en samen runnen ze de Turkse bakker bij de supermarkt. Ik kom heel wat Vlamingen tegen die moeilijker doen dan hij, als zijn vrouw mij (als Versierende Nederlander) bedient..
Catch my drift?
Oud 10 juni 2005, 20:48   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
ps. En let ook op de vriendelijkheid van die mensen in hun 'natuurlijke habitat' (eigen wijk). Ze zijn even vriendelijk, even open als die 'blanke medemens'. Klinkt raar, maar het is toch echt zo..
Neem nu de bakker en zijn vrouw. Zijn vrouw is vrij, hij is blij en samen runnen ze de Turkse bakker bij de supermarkt. Ik kom heel wat Vlamingen tegen die moeilijker doen dan hij, als zijn vrouw mij (als Versierende Nederlander) bedient..
Catch my drift?
Yep, I catch your thrift...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 20:52   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na ettelijke weken/maanden op politics.be te hebben meegedraaid, zou ik bijna vergeten dat de wereld buiten de PC een stuk rooskleuriger en vriendelijker is dan al die racisten en doemdenkers mij willen doen geloven.

Vandaag fietste ik rond 19u over de Phoenixstraat in Gent, een typische Turkenwijk. En wat mij vooral opviel, was de bedrijvigheid, het straatleven. En de vriendelijkheid onderling. Mede omdat er maar weinig haatzaaiende Vlaams behangers rondzwerven in Gent, wellicht.

Ik was op zoek naar verse koriander. Geen enkele winkel is na 19u nog open blijkbaar, dus belandde ik op deze straat (niet zover van onze woonst). En wat schetst mijn verbazing? Tegenover de GB zit een supermarkt met alles wat ik wilde. Turks brood van de [afzonderlijke] bakker, koriander, en nog véél meer. Ook de prijzen: 25ct voor een bosje koriander. Waar vindt je dat nog? Ik heb vandaag 1.20€ betaald bij de groentenboer op de Vrijdagsmarkt voor eenzelfde 'bosje verse munt'. Verpakt weliswaar..

Mijn humeur kan vandaag dan ook niet meer stuk. Aan alle racisten op dit forum: stap eens een levendige Turkenwijk binnen, rond 19u. Let niet op de rotzooi; let vooral eens op de prijzen..
Heeft U een verklaring voor het feit dat eenzelfde bosje koriander op de markt 500% duurder is?... En is alles daar navenant even goedkoop?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 21:01   #5
Mephisto
Minister

Standaard

Navenant weet ik niet. Dat ga ik de komende week uitzoeken (letterlijk: prijzen vergelijken met de Contact GB aan de overkant)

Verklaring voor koriander? Wordt niet 'keurig per 20gr. (50gr.?) voorverpakt'. Ligt gewoon los in de krat,gebonden met elastiek, en geeft daarmee goede, bruikbare bosjes. Koriander is echter iets, wat 'men' niet zomaar los verkrijgt bij de groentenboer of Aldi. Enkel bij Delhaize zie ik 't wel eens liggen (als het niet, samen met citroengras, is uitverkocht).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mephisto on 10-06-2005 at 22:03
Reason:
--------------------------------

Navenant weet ik niet. Dat ga ik de komende week uitzoeken (letterlijk: prijzen vergelijken met de Contact GB aan de overkant)

Verklaring voor koriander? Wordt niet 'keurig per 20gr. (50gr.?) voorverpakt'. Ligt gewoon los in de krat,gebonden met elastiek, en geeft daarmee goede, bruikbare bosjes. Koriander is echter iets, wat 'men' niet zomaar los verkrijgt bij de groentenboer of Aldi. Enkel bij Delhaize zie ik 't wel eens liggen (als het niet, samen met citroengras, is uitverkocht).[/size]

[size=1]After edit by Mephisto on 10-06-2005 at 22:02
Reason:

Verklaring voor koriander? Wordt niet 'keurig per 20gr. (50gr.?) voorverpakt'. Ligt gewoon los in de krat en geeft daarmee goede bosjes. Koriander is echter iets, wat 'men' niet zomaar los verkrijgt bij de groentenboer of Aldi. Enkel bij Delhaize zie ik 't wel eens liggen (als het niet, samen met citroengras, is uitverkocht).[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Verklaring voor koriander? Wordt niet 'keurig per 50gr. voorverpakt'. Ligt gewoon los in de krat en geeft daarmee goede bosjes. Koriander is echter iets, wat 'men' niet zomaar los verkrijgt bij de groentenboer of Aldi. Enkel bij Delhaize zie ik 't wel eens liggen (als het niet, samen met citroengras, is uitverkocht).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mephisto : 10 juni 2005 om 21:03.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 22:16   #6
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Verklaring voor koriander? Wordt niet 'keurig per 20gr. (50gr.?) voorverpakt'. Ligt gewoon los in de krat,gebonden met elastiek, en geeft daarmee goede, bruikbare bosjes. Koriander is echter iets, wat 'men' niet zomaar los verkrijgt bij de groentenboer of Aldi. Enkel bij Delhaize zie ik 't wel eens liggen (als het niet, samen met citroengras, is uitverkocht).
tis misschien van de camion gevallen
Oud 10 juni 2005, 22:26   #7
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Verklaring voor koriander? Wordt niet 'keurig per 20gr. (50gr.?) voorverpakt'. Ligt gewoon los in de krat,gebonden met elastiek, en geeft daarmee goede, bruikbare bosjes. Koriander is echter iets, wat 'men' niet zomaar los verkrijgt bij de groentenboer of Aldi. Enkel bij Delhaize zie ik 't wel eens liggen (als het niet, samen met citroengras, is uitverkocht).
zeg, mephisto, in wat gebruik je die koriander zoal. Mail eens wat receptjes door.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2005, 22:29   #8
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
tis misschien van de camion gevallen
cliché. En dom zicht. Blijkbaar.
Oud 10 juni 2005, 22:41   #9
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
zeg, mephisto, in wat gebruik je die koriander zoal. Mail eens wat receptjes door.
Driewerf, laat op de avond (dus niet teveel vertrouwen erop):

Men neme:
1 mango (2 voor zoetere smaak)
2 sjalotten
2 sereh (citroengrasstengels)
1 bosje koriander
1 rode peper
4 eetlepels vissaus
1 uitgeperste citroen
1,5 eetlepels bruine bastaardsuiker

Bereiding:
Mango, sjalotten, pepers en sereh mengen (leidraad: kleinere stukjes mengen zich beter - mango mengt zich niet)

Vissaus, citroen en suiker mengen

Koriander (véél!) schoonmaken (enkel blad gebruiken)
Tip: steel met nagels afknippen onder blad en dan het blad van de resterende steel trekken. Blijven doen, tot aan het einde. Resultaat: véél korianderbladen, géén steel. Koriander dient als kleur- en smaakversterker.

Vaste delen (mango, sjalotten, citroengras (sereh) en pepers) mengen met vloeiende delen (citroensap, vissaus en basterdsuiker). Koriander er overheen strooien. Serveren met rijst en iets van vlees, vis of tofu (tip daarvoor heb ik óók, maar overschrijdt mijn energie momenteel.. )
Oud 10 juni 2005, 22:42   #10
Mephisto
Minister

Standaard

ps. Los van de Indiase (kokos-)sausen waarin ik koriander gebruik, natuurlijk. Bovenstaand recept (Thais) is één van mijn favorieten.
Oud 11 juni 2005, 09:12   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is juist, maar let ook eens op de kassa wat ze in tikken! Niet zelden zal er een 0 verschijnen en bovendien staat de display meestal op kruishoogte zodat je er niet veel van merkt.
Behalve den deze hier natuurlijk.
maw; ze steken alles in de zak!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 09:20   #12
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Dat is juist, maar let ook eens op de kassa wat ze in tikken! Niet zelden zal er een 0 verschijnen en bovendien staat de display meestal op kruishoogte zodat je er niet veel van merkt.
En de deze, die dat vermoedde...
Een kennis van mijn moeke had onlangs ook bepaalde allochtone (dus niet alle) handelaren over de 'vloer' gehad... Deze wilden handelen maar enkel zonder facturen...[edit]
[size=1]After edit by CHIPIE on 11-06-2005 at 10:20
Reason:

Citaat:
Een kennis van mijn moeke had onlangs ook bepaalde allochtone (dus niet alle) handelaren over de 'vloer' gehad... Deze wilden handelen maar enkel zonder facturen...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Mijn moeke had onlangs ook bepaalde allochtone (dus niet alle) handelaren over de 'vloer' gehad... Deze wilden handelen maar enkel zonder facturen...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 11 juni 2005 om 09:20.
Oud 11 juni 2005, 09:56   #13
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kennis van mijn moeke had onlangs ook bepaalde allochtone (dus niet alle) handelaren over de 'vloer' gehad... Deze wilden handelen maar enkel zonder facturen...
In België is dat een bewijs van geslaagde inburgering, de belgen doen ook dikwijls handel zonder facturen.

@Mephisto,

Koriander kan je zelf gemakkelijk telen in je tuin of zelfs op je terras. Dan heb je constant verse en goedkope koriander voorhanden zonder dat je je fiets moet opspringen.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 11:33   #14
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
In België is dat een bewijs van geslaagde inburgering, de belgen doen ook dikwijls handel zonder facturen.

@Mephisto,

Koriander kan je zelf gemakkelijk telen in je tuin of zelfs op je terras. Dan heb je constant verse en goedkope koriander voorhanden zonder dat je je fiets moet opspringen.

Coekie

Kan men die koriander, om plaats en kosten te besparen, niet in dezelfde pot telen waarin men weed kweekt?
Oud 11 juni 2005, 12:05   #15
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

Kan men die koriander, om plaats en kosten te besparen, niet in dezelfde pot telen waarin men weed kweekt?
In van die winkeltjes ligt dat meestal ook in dezelfde krat
Grapje hé... Tis idd dat zo'n winkeltjes een enorme rijkdom hebben. Ge vindt er veel dingen die ze in de gewone supermarkt ni hebben... Multiculturaliteit (hmm... bestaat dat woord wel ? ) is meestal geen verdringing maar verrijking van de plaatselijke kultuur !
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 12:41   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad woffer, vergelijk eens van die lokale ouderwetse pattiserie met de griekse, turkse en marrokaanse en joodse: smaken opvallend gelijkaardig. Gelijkaardige kruiden enzo.
Trouwens ik heb eens late wijsmaken dat Witte van Hoegaarden koriander bevat.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 12:41   #17
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Driewerf, laat op de avond (dus niet teveel vertrouwen erop):

Men neme:
1 mango (2 voor zoetere smaak)
2 sjalotten
2 sereh (citroengrasstengels)
1 bosje koriander
1 rode peper
4 eetlepels vissaus
1 uitgeperste citroen
1,5 eetlepels bruine bastaardsuiker

Bereiding:
Mango, sjalotten, pepers en sereh mengen (leidraad: kleinere stukjes mengen zich beter - mango mengt zich niet)

Vissaus, citroen en suiker mengen

Koriander (véél!) schoonmaken (enkel blad gebruiken)
Tip: steel met nagels afknippen onder blad en dan het blad van de resterende steel trekken. Blijven doen, tot aan het einde. Resultaat: véél korianderbladen, géén steel. Koriander dient als kleur- en smaakversterker.

Vaste delen (mango, sjalotten, citroengras (sereh) en pepers) mengen met vloeiende delen (citroensap, vissaus en basterdsuiker). Koriander er overheen strooien. Serveren met rijst en iets van vlees, vis of tofu (tip daarvoor heb ik óók, maar overschrijdt mijn energie momenteel.. )
Mjam, het smaakt lekker mmmmmmmmmmmmmmhhhh..........
Oud 11 juni 2005, 16:41   #18
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En is alles daar navenant even goedkoop?
Meestal wel. Een blok verse Feta kaas bij de winkelier op de Tolhuislaan kost ongeveer 35 cent per 100 gram. Vergeleken met de GB is dat spotgoedkoop. Ga eens binnen bij een Turkse bakker (hoek van Heilig Kerst - indien je te Gent woont) en laat je aangenaam verrassen door zowel de keuze als de prijs.
Oud 11 juni 2005, 16:43   #19
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kennis van mijn moeke had onlangs ook bepaalde allochtone (dus niet alle) handelaren over de 'vloer' gehad... Deze wilden handelen maar enkel zonder facturen...
Zijn dus goed op weg om "echte Belgen" te worden...
Oud 11 juni 2005, 16:47   #20
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)1,5 eetlepels bruine bastaardsuiker
(...)

Begrijpelijk dat u bij de Turken gaat winkelen. Zéér begrijpelijk! 8)
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be