![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op dit ogenblik ben ik al enkele dagen een knap verhelderend boek aan het lezen van Amos Elon (zie boekbespreking onderaan).
Enkele korte stukken hierna, illustreren de strijd die de joden voerden om gelijkberechtiging te krijgen. Zij hadden daar alles voor over, tot het bekeren tot het christelijke geloof toe. Bij sommige joodse bevolkingsgroepen was de assimilatie totaal. Vele jaren later (1933-45) zullen ze voor die totale assimilatie een zware tol betalen. Voor wie het allemaal bekend in de oren klinkt, en zich een beetje wil inspireren aan bijna dezelfde soort discussies (moslims, migranten, enz..) hieronder enkele belangrijke figuren uit die tijd aan het woord. Gabriel Riesser op 6 juni 1849 voor het Frankfurter Parlement: "Ik heb zelf onder zeer bedrukkende omstandigheden in mijn geboortestad Hamburg geleefd. Tot voor kort kon ik nog geen ambt als nachtwaker krijgen. Wij zijn geen immigranten, wij zijn hier geboren. Om die reden kunnen wij geen aanspraak maken op een ander vaderland. Wij zijn ofwel Duitsers of heimatlos. Wie mij het recht op het Duitse vaderland ontzegt, die ontkent mijn recht op gedachten, mijn gevoelens, mijn taal, op de lucht die ik inadem. Daarom moet ik mij tegen hem verweren als tegen een moordenaar." Dit even ter illustratie waar joden, tijdens een korte opstand in Das Tolle Jahr 1848-49, toen de joden bijna gelijke rechten verwierven met de andere Duitsers en als toen de ontwerpwet had aangenomen kunnen worden, dan had Duitsland op dat ogenblik de meest liberale en progressieve wetgeving van Midden-Europa gekregen. Maar het mocht niet baten want in 1850 tekende Frederik Willem IV een nieuwe grondwet waardoor Pruisen opnieuw een christelijke staat werd die het Frankfurter Parlement had proberen overwinnen. Dat betekende dat de joden uitgesloten bleven van functies in het ambtelijk apparaat, de rechterlijke macht, op de universiteiten en de staatscholen. Otto von Bismarck (1815-1898), de latere Rijkskanselier en die in 1870 de oorlog aan Frankrijk verklaarde, sprak reeds voordien (1847) in de Pruisische landdag: "Ik ben geen vijand van de joden. Onder bepaalde omstandigheden hou ik zelfs van hen. Ik gun hun ook alle rechten, maar niet het recht om in een christelijke staat een openbaar ambt te bekleden; ik geef toe dat ik vol vooroordelen zit; ik heb ze met de moedermelk ingedronken. Ik schaam me er niet voor dat ik dit gevoel deel met de massa van het lagere volk." Het is alleszins denkbaar dat andere leiders tijdens die Frankfurter revolte meer hadden kunnen bereiken. De demokratische omwenteling van 1848-49 mislukte deels door gebrek aan steun onder de bevolking, en met name die van het platteland. De radicaalste liberalen waren de stedelingen. Ze reisden met nog ongekende snelheden per trein van het ene revolutionaire centrum naar het andere. Daarbij vergaten ze de immobiele, ultraconservatieve meerderheid op het platteland. Ze hadden nog niet in de gaten wat Alexis de Toqueville zo goed voorzag, namelijk dat de boeren die, bervijd van hun feodale heren, kiesrecht kregen, zich ontpopten als de conservatiefste stemmers (!!) Na de Tweede Wereldoorlog wees de eerste president van West-Duitsland, Theodor Heuss, op het 'historische Leid' - de tekortkoming- van de Duitsers: ook al hadden ze het geprobeerd, ze hadden de demokratie nooit zelf afgedwongen. In plaats daarvan wachtten ze totdat de westerse geallieerden hun het stelsel in 1949 oplegden. [size=6]Boekbespreking:[/size] ![]()
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik kan enkel maar constateren dat dit een heel wijze man was!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waarom begint de titel van deze topic met 'ook'????
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Zie mijn topic: "Assimileren heeft geen zin, alleen de BLOEDLIJN telt." http://forum.politics.be/viewtopic.p...asc&highlight=
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Inderdaad, zover wil ik niet gaan, omdat elk volk een vorm van instroom heeft gekend. Denk maar hoeveel huidige Vlamingen en Nederlanders ergens in de familie wel een kleine Spaanse Roots hebben zitten. Echter, dit gegeven valt niet op omdat de Vlaamse of Nederlandse cultuur de dominante bleef en gewoon "vreemde " elementen opnam en omvormde in de eigen cultuur. Probleem bij vele multikul-aanhangers is echter dat ze langs de ene kant opkomen voor de eigenheid van alle andere "culturen" in ons land, doch anderzijds ten stelligste trachten te ontkennen dat er zoiets als een volk ( en een volk herken je o.a. aan het feit dat het een eigen cultuur heeft ) van "vlamingen bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Lees jij maar wat boeken waarin Joden jouw vertellen wat je moet denken.
Wat is het nu?! Moeten onze allochtonen(uw moderne belaagde Joden) zich nu aanpassen aan onze maatschappij of niet? Of wij aan hen misschien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Microscoop actualiseert zelf...de allochtonen (ik neem maar aan dat je vreemdelingen bedoelt) vertonen treffende gelijkenissen. Ongetwijfeld is de maatschappij geen sikkepit verandert, en zal een radicale oplossing ook nu wel soelaas brengen. Microscoop weet zelf meer: "allochtonen" -check je stamboom maar- moeten zich "aanpassen" Hoe moeten we dit aanpassen interpreteren? Hun toegang tot een openbaar ambt ontzeggen? De allochtonen zijn toch de belaagde Joden van toen!
![]() |
![]() |
#12 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik zou haast gaan denken dat je ex-lief uit die kringen kwam voor ze je dumpte. Misschien had je toen ook al dwanggedachten? Stemmen van nazi's gehoord Piano? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De gelijkstelling van de Joden in Duitsland voor WOII met de allochtonen hier anno 2003 slaat nergens op.
De Joden waren inderdaad geassimileerd in Duitsland. Ze maakten in het algemeen deel uit van de rijkere lagen van de bevolking met ook een vrij hoog niveau van opvoeding. Ze droegen bij tot de economie van het land, en ook tot de intellectuele, medische en wetenschappelijke ontwikkeling van de Duitse Natie. De meesten onder hen waren trouwens trots dat ze Duitser waren, en hadden meegevochten in het leger van hun land tijdens de Eerste Wereldoorlog. Toen de economie in elkaar stortte en de meeste Duitsers noch werk noch eten konden vinden, stond een zeer charismatische leider op, genaamd Hitler, en werden de Joden van alle zonden Israels beschuldigd. Dit is trouwens een rode draad in de geschiedenis van de mensheid. De allochtonen in West -Europa anno 2003 zijn verwende vreemdelingen die hier binnenkomen zonder nagels om hun eigen achterste te krabben. Van assimilatie of integratie is op enkele uitzonderingen na niets te zien. Zelfs de linkse Agalev heeft toegegeven dat de integratie mislukt is. Die allochtonen krijgen hier vergunningen om te wonen, werken, naar school gaan, financiële bijstand, sociale woningen, eten, drinken, noem maar op. Zij zijn meestal enkel trots op hun land of godsdienst van afkomst, geven geen bal om de Europese nationale identiteiten van de landen waarin ze verblijven. Naast dat ze integreren noch assimileren klagen ze nog over alles en noch wat. Hun geprivilegieerde behandeling is nooit genoeg, en bovendien is hun enige bijdrage tot de samenleving een verhoogde criminaliteitscijfer en onveiligheid. De locale bevolking heeft er niets aan, behalve dat de autochtonen worden uitgescholden voor rotte vis, zonder te mogen antwoorden onder dreiging van stupiede wetten die deze vreemdelingen bevoordelen. De rest is allemaal linkse demagogie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar...als zelfs de assimilatie van de Joden in de Duitse maatschappij niet verhinderde dat ze uiteindelijk werden vervolgd is dat het beste argument dat integratie en multiculturaliteit tot mislukken gedoemd zijn. Laat ieder zitten waar hij thuishoort dat is de beste garantie voor een harmonieuze maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Jongens toch....<diepe zucht>... ik moet dan maar zwijgen zeker? ![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of het een goede zaak is laat ik even naast mij liggen, maar je kunt moeilijk zeggen dat de duizenden jaren daarvoor, dus wanneer volkeren en naties van elkaar duidelijk te onderscheiden en gescheiden waren, er en harmonieuze samenleving was. Eerder eeuwen van gruwel en bloedvergieten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Integratie en assimilatie moet van beiden kanten komen. Als we willen dat vreemdelingen zich echt integreren, moeten wij onszelf ook verplichten om de integratie te accepteren en niet blijven doorzeuren over die of die was vroeger dat.
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn wel degelijk de allochtonen die niet willen. Wij hebben meer dan genoeg gedaan. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk heb ik dat decennia lang geduld, met de hoop dat het tot iets zou leiden. Niet dus. |
|||
![]() |
![]() |