Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2003, 22:12   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Op dit ogenblik ben ik al enkele dagen een knap verhelderend boek aan het lezen van Amos Elon (zie boekbespreking onderaan).

Enkele korte stukken hierna, illustreren de strijd die de joden voerden om gelijkberechtiging te krijgen. Zij hadden daar alles voor over, tot het bekeren tot het christelijke geloof toe. Bij sommige joodse bevolkingsgroepen was de assimilatie totaal. Vele jaren later (1933-45) zullen ze voor die totale assimilatie een zware tol betalen.

Voor wie het allemaal bekend in de oren klinkt, en zich een beetje wil inspireren aan bijna dezelfde soort discussies (moslims, migranten, enz..) hieronder enkele belangrijke figuren uit die tijd aan het woord.

Gabriel Riesser op 6 juni 1849 voor het Frankfurter Parlement: "Ik heb zelf onder zeer bedrukkende omstandigheden in mijn geboortestad Hamburg geleefd. Tot voor kort kon ik nog geen ambt als nachtwaker krijgen. Wij zijn geen immigranten, wij zijn hier geboren. Om die reden kunnen wij geen aanspraak maken op een ander vaderland.

Wij zijn ofwel Duitsers of heimatlos. Wie mij het recht op het Duitse vaderland ontzegt, die ontkent mijn recht op gedachten, mijn gevoelens, mijn taal, op de lucht die ik inadem. Daarom moet ik mij tegen hem verweren als tegen een moordenaar."

Dit even ter illustratie waar joden, tijdens een korte opstand in Das Tolle Jahr 1848-49, toen de joden bijna gelijke rechten verwierven met de andere Duitsers en als toen de ontwerpwet had aangenomen kunnen worden, dan had Duitsland op dat ogenblik de meest liberale en progressieve wetgeving van Midden-Europa gekregen. Maar het mocht niet baten want in 1850 tekende Frederik Willem IV een nieuwe grondwet waardoor Pruisen opnieuw een christelijke staat werd die het Frankfurter Parlement had proberen overwinnen. Dat betekende dat de joden uitgesloten bleven van functies in het ambtelijk apparaat, de rechterlijke macht, op de universiteiten en de staatscholen.

Otto von Bismarck (1815-1898), de latere Rijkskanselier en die in 1870 de oorlog aan Frankrijk verklaarde, sprak reeds voordien (1847) in de Pruisische landdag:

"Ik ben geen vijand van de joden. Onder bepaalde omstandigheden hou ik zelfs van hen. Ik gun hun ook alle rechten, maar niet het recht om in een christelijke staat een openbaar ambt te bekleden; ik geef toe dat ik vol vooroordelen zit; ik heb ze met de moedermelk ingedronken.
Ik schaam me er niet voor dat ik dit gevoel deel met de massa van het lagere volk."

Het is alleszins denkbaar dat andere leiders tijdens die Frankfurter revolte meer hadden kunnen bereiken. De demokratische omwenteling van 1848-49 mislukte deels door gebrek aan steun onder de bevolking, en met name die van het platteland.

De radicaalste liberalen waren de stedelingen. Ze reisden met nog ongekende snelheden per trein van het ene revolutionaire centrum naar het andere. Daarbij vergaten ze de immobiele, ultraconservatieve meerderheid op het platteland.

Ze hadden nog niet in de gaten wat Alexis de Toqueville zo goed voorzag, namelijk dat de boeren die, bervijd van hun feodale heren, kiesrecht kregen, zich ontpopten als de conservatiefste stemmers (!!)

Na de Tweede Wereldoorlog wees de eerste president van West-Duitsland, Theodor Heuss, op het 'historische Leid' - de tekortkoming- van de Duitsers: ook al hadden ze het geprobeerd, ze hadden de demokratie nooit zelf afgedwongen.

In plaats daarvan wachtten ze totdat de westerse geallieerden hun het stelsel in 1949 oplegden.

[size=6]Boekbespreking:[/size]

• In zijn boek "Duitsland en zijn joden: Geschiedenis van het Duitse jodendom van 1743 tot 1933", overloopt Amos Elon 200 jaar joodse aanwezigheid in Duitsland. Het boek begint in 1743, het jaar waarin de latere joodse filosoof Moses Mendelssohn Berlijn binnenstapte via de Rosenthaler Tor, de enige stadspoort waarlangs joden, samen met het vee, de stad binnenmochten.

Zo werden joden toen behandeld. Het boek eindigt in 1933, het jaar waarin een gek met een snor aan de macht kwam die een heel volk zou laten afslachten. Tussen die twee data geeft Elon ons een beeld van een Duitsland waarin joden tevergeefs probeerden om zichzelf te assimileren met de ‘echte’ Duitsers.

Zijn these is dat de joden in het Duitse rijk en later Duitsland zelf maar één grote wens hadden : volledig opgaan in het Duitse volk en samen één natie vormen. Zo waren joden in tijden van oorlog vaak de grootste nationalisten en lieten velen zich bekeren tot het christendom. Vanaf Mendelssohn slaagden steeds meer joden erin om in verschillende golfbewegingen hun maatschappelijke positie te verbeteren en meer aanvaardbaar te worden binnen de Duitse maatschappij.

Hoe de joden echter ook probeerden en welke positie ze ook bereikten binnen de samenleving, het antisemitisme bleef altijd aanwezig, hetzij onderhuids hetzij via uitbarstingen van geweld op momenten dat het bijvoorbeeld economisch minder goed ging. Het zou uiteindelijk leiden tot het drama van de holocaust.

Amos Elon schrijft zeer boeiend en tegen de achtergrond van een veranderend Europa schetst hij het beeld van het joodse volk in Duitsland. Dat en de interessante en goed onderbouwde centrale these van het boek, maken dit tot een echte aanrader voor geïnteresseerden.

Auteur: Elon, Amos
    Titel: Duitsland en zijn joden: Geschiedenis van het Duitse jodendom van 1743 tot 1933
    Boekinfo Amos Elon ; vert. Margreet de Boer. – Amsterdam : J.M. Meulenhoff ; Antwerpen : Standaard, 2002. - 446 p.
    Oorspronkelijke titel : The Pity of It All. A History of Jews in Germany, 1743-1933
    Isbn ISBN 90 290 6801 9 : 29,90 eur
Oud 3 juni 2003, 22:15   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen vijand van de joden. Onder bepaalde omstandigheden hou ik zelfs van hen. Ik gun hun ook alle rechten, maar niet het recht om in een christelijke staat een openbaar ambt te bekleden; ik geef toe dat ik vol vooroordelen zit; ik heb ze met de moedermelk ingedronken.
Ik schaam me er niet voor dat ik dit gevoel deel met de massa van het lagere volk."

Ik kan enkel maar constateren dat dit een heel wijze man was!!! Zelfkennis is het begin van de wijsheid.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 22:19   #3
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Ik ben geen vijand van de joden. Onder bepaalde omstandigheden hou ik zelfs van hen. Ik gun hun ook alle rechten, maar niet het recht om in een christelijke staat een openbaar ambt te bekleden; ik geef toe dat ik vol vooroordelen zit; ik heb ze met de moedermelk ingedronken.

Ik kan enkel maar constateren dat dit een heel wijze man was!!! Zelfkennis is het begin van de wijsheid.
Je bedoelt dat je ook een antisemiet bent, en dat van nature uit ofzo?
Oud 3 juni 2003, 22:30   #4
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:

Je bedoelt dat je ook een antisemiet bent, en dat van nature uit ofzo?
Neen, ik zou zo een dingen niet kunnen zeggen. Maar zijn uitspraken wijzen wel op een zeker intellect, hij weet zelf dat zijn antisemitisme niet gegrond zijn op argumenten maar op gevoelens. De eerste blokker die zoiets zegt moet ik nog tegenkomen...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 22:39   #5
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Waarom begint de titel van deze topic met 'ook'????
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 22:42   #6
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac
Daarmee verwijs ik naar de vele vreemdelingen die goed tot zeer goed geïntegreerd zijn in onze maatschappij, maar desondanks nog altijjd gediscrimineerd worden al was het maar op hun uiterlijk of op hun afkomst. En bovendien, als het Vlaams Blok ooit aan de macht komt, er OOK terug uit moeten.

Zie mijn topic: "Assimileren heeft geen zin, alleen de BLOEDLIJN telt."
http://forum.politics.be/viewtopic.p...asc&highlight=
Oud 3 juni 2003, 22:44   #7
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Daarmee verwijs ik naar de vele vreemdelingen die goed tot zeer goed geïntegreerd zijn in onze maatschappij, maar desondanks nog altijjd gediscrimineerd worden al was het maar op hun uiterlijk of op hun afkomst. En bovendien, als het Vlaams Blok ooit aan de macht komt, er OOK terug uit moeten.

vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 22:45   #8
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Omdat men natuurlijk wil aantonen dat voor bepaalde mensen een vreemdeling altijd een vreemdeling zal blijven, ook al is hij geassimileerd en verschilt hij in geen enkel opzicht met de autochtonen bevolking.

Inderdaad, zover wil ik niet gaan, omdat elk volk een vorm van instroom heeft gekend. Denk maar hoeveel huidige Vlamingen en Nederlanders ergens in de familie wel een kleine Spaanse Roots hebben zitten. Echter, dit gegeven valt niet op omdat de Vlaamse of Nederlandse cultuur de dominante bleef en gewoon "vreemde " elementen opnam en omvormde in de eigen cultuur.

Probleem bij vele multikul-aanhangers is echter dat ze langs de ene kant opkomen voor de eigenheid van alle andere "culturen" in ons land, doch anderzijds ten stelligste trachten te ontkennen dat er zoiets als een volk ( en een volk herken je o.a. aan het feit dat het een eigen cultuur heeft ) van "vlamingen bestaat.
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 22:48   #9
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

Probleem bij vele multikul-aanhangers is echter dat ze langs de ene kant opkomen voor de eigenheid van alle andere "culturen" in ons land, doch anderzijds ten stelligste trachten te ontkennen dat er zoiets als een volk ( en een volk herken je o.a. aan het feit dat het een eigen cultuur heeft ) van "vlamingen bestaat.
allé; Alvader, ik verwacht grootse bijdragen van jou in deze thread; http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=3236
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 22:49   #10
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Lees jij maar wat boeken waarin Joden jouw vertellen wat je moet denken.
Wat is het nu?! Moeten onze allochtonen(uw moderne belaagde Joden) zich nu aanpassen aan onze maatschappij of niet? Of wij aan hen misschien?
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 22:29   #11
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid

Het Vraagteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Lees jij maar wat boeken waarin Joden jouw vertellen wat je moet denken.
Wat is het nu?! Moeten onze allochtonen(uw moderne belaagde Joden) zich nu aanpassen aan onze maatschappij of niet? Of wij aan hen misschien?
Een prachtig voorbeeld van zwart-wit denken. Microscoop ziet enkel twee bevolkingsgroepen: "zij", de joden en "wij" het raschechte volk. Toegegeven..het is wel makkelijk. Wat de auteur schrijft doet er niet meer toe, hij is toch een Jood. En wat denken "zij" wel, ons te komen zeggen wat wij moeten doen!
Microscoop actualiseert zelf...de allochtonen (ik neem maar aan dat je vreemdelingen bedoelt) vertonen treffende gelijkenissen. Ongetwijfeld is de maatschappij geen sikkepit verandert, en zal een radicale oplossing ook nu wel soelaas brengen. Microscoop weet zelf meer: "allochtonen" -check je stamboom maar- moeten zich "aanpassen" Hoe moeten we dit aanpassen interpreteren? Hun toegang tot een openbaar ambt ontzeggen? De allochtonen zijn toch de belaagde Joden van toen!
Oud 26 juni 2003, 23:00   #12
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

't Was te denken dat het VB er weer zou worden bijgesleurd.
Ik zou haast gaan denken dat je ex-lief uit die kringen kwam voor ze je dumpte. Misschien had je toen ook al dwanggedachten? Stemmen van nazi's gehoord Piano?
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 12:05   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

De gelijkstelling van de Joden in Duitsland voor WOII met de allochtonen hier anno 2003 slaat nergens op.

De Joden waren inderdaad geassimileerd in Duitsland. Ze maakten in het algemeen deel uit van de rijkere lagen van de bevolking met ook een vrij hoog niveau van opvoeding. Ze droegen bij tot de economie van het land, en ook tot de intellectuele, medische en wetenschappelijke ontwikkeling van de Duitse Natie. De meesten onder hen waren trouwens trots dat ze Duitser waren, en hadden meegevochten in het leger van hun land tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Toen de economie in elkaar stortte en de meeste Duitsers noch werk noch eten konden vinden, stond een zeer charismatische leider op, genaamd Hitler, en werden de Joden van alle zonden Israels beschuldigd.
Dit is trouwens een rode draad in de geschiedenis van de mensheid.

De allochtonen in West -Europa anno 2003 zijn verwende vreemdelingen die hier binnenkomen zonder nagels om hun eigen achterste te krabben.
Van assimilatie of integratie is op enkele uitzonderingen na niets te zien. Zelfs de linkse Agalev heeft toegegeven dat de integratie mislukt is.
Die allochtonen krijgen hier vergunningen om te wonen, werken, naar school gaan, financiële bijstand, sociale woningen, eten, drinken, noem maar op.
Zij zijn meestal enkel trots op hun land of godsdienst van afkomst, geven geen bal om de Europese nationale identiteiten van de landen waarin ze verblijven.
Naast dat ze integreren noch assimileren klagen ze nog over alles en noch wat.
Hun geprivilegieerde behandeling is nooit genoeg, en bovendien is hun enige bijdrage tot de samenleving een verhoogde criminaliteitscijfer en onveiligheid.
De locale bevolking heeft er niets aan, behalve dat de autochtonen worden uitgescholden voor rotte vis, zonder te mogen antwoorden onder dreiging van stupiede wetten die deze vreemdelingen bevoordelen.

De rest is allemaal linkse demagogie.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 12:14   #14
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Vraagteken
Microscoop ziet enkel twee bevolkingsgroepen: "zij", de joden en "wij" het raschechte volk
Het zijn eigenlijk meer de Joden zelf en de Moslims die zich als "rasecht" en superieur beschouwen maar dit terzijde.
Maar...als zelfs de assimilatie van de Joden in de Duitse maatschappij niet verhinderde dat ze uiteindelijk werden vervolgd is dat het beste argument dat integratie en multiculturaliteit tot mislukken gedoemd zijn.
Laat ieder zitten waar hij thuishoort dat is de beste garantie voor een harmonieuze maatschappij.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 12:20   #15
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
De allochtonen in West -Europa anno 2003 zijn verwende vreemdelingen die hier binnenkomen zonder nagels om hun eigen achterste te krabben.
Van assimilatie of integratie is op enkele uitzonderingen na niets te zien. Zelfs de linkse Agalev heeft toegegeven dat de integratie mislukt is.
Die allochtonen krijgen hier vergunningen om te wonen, werken, naar school gaan, financiële bijstand, sociale woningen, eten, drinken, noem maar op.
Zij zijn meestal enkel trots op hun land of godsdienst van afkomst, geven geen bal om de Europese nationale identiteiten van de landen waarin ze verblijven.
Naast dat ze integreren noch assimileren klagen ze nog over alles en noch wat.
Hun geprivilegieerde behandeling is nooit genoeg, en bovendien is hun enige bijdrage tot de samenleving een verhoogde criminaliteitscijfer en onveiligheid.
De locale bevolking heeft er niets aan, behalve dat de autochtonen worden uitgescholden voor rotte vis, zonder te mogen antwoorden onder dreiging van stupiede wetten die deze vreemdelingen bevoordelen.

De rest is allemaal linkse demagogie.
Een rist van de verschrikkelijkste clichés, vooroordelen, leugens en halve waarheden op een rijtje, en ik mag er niet eens op antwoorden want dan ben ik een linkse demagoog.

Jongens toch....<diepe zucht>... ik moet dan maar zwijgen zeker?
Oud 27 juni 2003, 12:21   #16
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Microscoop ziet enkel twee bevolkingsgroepen: "zij", de joden en "wij" het raschechte volk
Het zijn eigenlijk meer de Joden zelf en de Moslims die zich als "rasecht" en superieur beschouwen maar dit terzijde.
Maar...als zelfs de assimilatie van de Joden in de Duitse maatschappij niet verhinderde dat ze uiteindelijk werden vervolgd is dat het beste argument dat integratie en multiculturaliteit tot mislukken gedoemd zijn.
Laat ieder zitten waar hij thuishoort dat is de beste garantie voor een harmonieuze maatschappij.
Hier moet ik michr.oscoop even tegenspreken. De 'hype' van integratie en assimilatie is een fenomeen van na de Tweede Wereldoorlog, dus zo'n 60 jaar geleden begonnen.

Of het een goede zaak is laat ik even naast mij liggen, maar je kunt moeilijk zeggen dat de duizenden jaren daarvoor, dus wanneer volkeren en naties van elkaar duidelijk te onderscheiden en gescheiden waren, er en harmonieuze samenleving was. Eerder eeuwen van gruwel en bloedvergieten.
Oud 27 juni 2003, 12:26   #17
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Onzin.

Citaat:
Pfft... de integratie (en velen waren totaal geassimileerd) van de joden in het voor-Hitler tijdperk was een feit. Velen hadden zich tot het Christendom bekeerd (soms al enkele generaties eerder). Waarom ze alsnog vervolgd en uitgeroeid werden, ligt niet aan de geassimileerde Duitse joden van toen, maar aan een idioot met een snorretje die tot vier generaties terug liet opzoeken wie jood was (of was geweest) en op basis van superieure en racistische motieven, dat hele volk uitroeide.

Integratie en assimilatie moet van beiden kanten komen. Als we willen dat vreemdelingen zich echt integreren, moeten wij onszelf ook verplichten om de integratie te accepteren en niet blijven doorzeuren over die of die was vroeger dat.
Oud 27 juni 2003, 12:30   #18
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onzin.

Citaat:
Pfft... de integratie (en velen waren totaal geassimileerd) van de joden in het voor-Hitler tijdperk was een feit. Velen hadden zich tot het Christendom bekeerd (soms al enkele generaties eerder). Waarom ze alsnog vervolgd en uitgeroeid werden, ligt niet aan de geassimileerde Duitse joden van toen, maar aan een idioot met een snorretje die tot vier generaties terug liet opzoeken wie jood was (of was geweest) en op basis van superieure en racistische motieven, dat hele volk uitroeide.

Integratie en assimilatie moet van beiden kanten komen. Als we willen dat vreemdelingen zich echt integreren, moeten wij onszelf ook verplichten om de integratie te accepteren en niet blijven doorzeuren over die of die was vroeger dat.
Ontroerende lectuur. Maar ik blijf bij mijn posting van 11.05u.

Het zijn wel degelijk de allochtonen die niet willen. Wij hebben meer dan genoeg gedaan.
Oud 27 juni 2003, 12:37   #19
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het zijn wel degelijk de allochtonen die niet willen. Wij hebben meer dan genoeg gedaan.
Wie is 'wij'? Wat heb JIJ al gedaan om de integratie en participatie van de nieuwkomers aan te moedigen en/of mogelijk te maken?
Oud 27 juni 2003, 12:49   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Wie is 'wij'? Wat heb JIJ al gedaan om de integratie en participatie van de nieuwkomers aan te moedigen en/of mogelijk te maken?
Als je mijn posting van 11.05u had gelezen, dan zou je er in kunnen terugvinden wat de autochtone bevolkingen als gemeenschap al gedaan heeft.

Persoonlijk heb ik dat decennia lang geduld, met de hoop dat het tot iets zou leiden.

Niet dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be