![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Banneling
|
![]() Helft meer klachten over energiefactuur(Belga 08:14)(Belga) Steeds meer consumenten klagen over fouten bij de berekening van hun elektriciteits- en gasverbruik. De Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Energiemarkt (Vreg) noteert een stijging van ontevreden verbruikers met bijna vijftig procent. Dat schrijven Het Volk, Het Nieuwsblad en De Standaard woensdag.
Om de klachten beter op te volgen, opent minister van Energie Marc Verwilghen (VLD) midden september een tijdelijk meldpunt. Begin 2006 volgt dan de definitieve installatie van een federale ombudsdienst. Die zal de vragen van consumenten onmiddellijk beantwoorden en doorspelen aan de bevoegde instanties. (dwm) Steeds meer klachten over energieleveranciers ,,Nooit zullen ze dat geld te zien krijgen. Jamais'', zegt een razende Bart Rademakers (33) uit Lommel die maandag een gepeperde rekening van 863,46 euro in de bus kreeg van energieleverancier Nuon. De factuur klopt niet volgens Rademakers, maar dat valt zelfs niet meer te achterhalen. ,,Het loopt vierkant bij Nuon.'' Toen Bart Rademakers begin mei verhuisde, noteerde hij de eindstand van zijn elektriciteits- en gasmeter. Begin deze week kreeg hij een gepeperde afrekening: 863,46 euro. ,,Onmogelijk'', reageert hij. ,,Maar ze hebben er bij Nuon totaal geen zicht meer op, omdat de beginmeterstand (60240) hoger ligt dan de huidige meterstand (51300). En wat raden ze mij aan, denk je? Toch maar betalen!'' ,,Ik heb gedreigd een deurwaarder naar hun hoofdkantoor te sturen. Weet je wat ze mij geantwoord hebben? 'U mag gerust langskomen, maar hier is noch een voordeur, noch een deurbel. U zal hier niet binnenkunnen.' Bij Interelectra hebben ze me aangeraden een klacht bij Nuon in te dienen en hen te vragen of ze de meterstand opnieuw kunnen opmeten. Maar dat zou me nog eens 29 euro kosten. Dat doe ik dus niet. Ik draai niet op voor de fouten van een ander.'' Uiteindelijk kreeg Rademakers een tweede advies: ,,Eerst betalen, dan een aangetekende brief, en dan zou ik na zes maanden het geld terugkrijgen. Schande.'' Ombudsdienst nodig Het is duidelijk dat er dringend een ombudsdienst nodig is om het stijgend aantal klachten van consumenten over hun energiefactuur te behandelen. Ontevreden klanten kunnen momenteel alleen bij hun energieleverancier terecht of bij de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteit- en Gasmarkt. ,,Klachtenbehandeling is eigenlijk niet onze opdracht. Wij verlenen vergunningen aan de energiebedrijven, maar wij willen de gebruikers toch niet in de kou laten staan'', zegt André Pictoel, voorzitter van VREG. ,,Vorig jaar ontvingen wij 400 klachten, nu hebben wij er al 560. Meer dan de helft van de klachten gaat over facturatieproblemen.'' ,,Het merendeel van de klachten bij Test-Aankoop gaat over de energieleveranciers. Zij leven hun gedragscode helaas niet na. Naast discussie over hoge energierekeningen blijft het klachten regenen over agressieve verkooppraktijken. De deur-aan-deurverkoop zal tot een maximum van 250 euro worden beperkt maar nu horen wij geruchten dat de federale minister van Middenstand toch een uitzondering zou maken voor de energiemaatschappijen'', zegt Nico De Bie van Test-Aankoop. Energieleverancier Nuon zit verveeld met de klacht van zijn klant Bart Rademakers uit Lommel. ,,Wij baseren ons voor de afrekening op de meterstanden van Interelectra. Hopelijk kunnen wij de komende dagen een oplossing vinden voor het probleem. Wij zullen de klant alleszins geen aanmaning voor het betalen van de rekening sturen. Helaas krijgen wij nog altijd veel foute meterstanden. Zo'n 20 procent klopt niet'', zegt Tom Vande Cruys van Nuon. (JMB/DHH)10/08/2005 iemand ervaring met deze maffiapraktijken ?[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door De Violiste : 10 augustus 2005 om 07:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik heb naar het OCMW moeten stappen om te protesteren over de voorziene
gratis 200KWH/jaar die ik niet kreeg van Electrobel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doordat de leveranciers ons allemaal "masseren" in 1-jaar kontrakten ,om hun prijsjes vlotter te kunnen aanpassen zeker,zullen omgekeerd meer en meer mensen proberen heen en weer te hoppen..
We kunnen dus verwachten dat het aantal klachten nog zal stijgen.... Ik vrees dat Nuon nu in de kijker zit omdat ze vrij veel "overstappers" krijgen en de adminsitarieve kant om allerlei redenen niet aankunnen... Ook voor de netbeheerders (de mensen die de technische kant van het verhaal doen,en de uitlezingen van de meters verzorgen) moet het onderhand een duiventil lijken,hoe jan,pier en pol om gegevens vragen van de aansluitpunten.... Mensen die,pakweg,iedere 2 jaar eens probs willen hebben met hun fakturen raad ik aan regelmatig te wisselen van leverancier...... Eens zien of dat uw jaarlijkse "korting" van 60 Euro of zo waard is.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Al een chance dat de klanten überhaupt kùnnen wisselen van leverancier.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
al eens de prijstabellen voor consumenten gedownloaded van Luminus,Electrabel,Essent en Nuon en vooral aandacht geschonken aan de ENERGIE-prijzen(Eurocent/Kilowattuur).....????? Voor de gewone konsument konkurrenen ze potjandorie op zaken die niks met energie te maken hebben ![]() Ik geef toe,voor bedrijven is er een ander verhaal,die zijn vermoedelijk blij...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er heeft wel iemand een gouverneurspost gekregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
________ Ik moet toch zeggen dat ze erin geslaagd zijn, de omissie in vier keer recht te zetten, en dat het maar om één jaar ging, dat van de vrijmaking van de markt. Wel heb ik niet de indruk dat ik in staat ben de juistheid van mijn factuur te berekenen, ook al door de onduidelijkheid rond de post 'voorafbetalingen'. Wat je namelijk globaal voorafbetaalt, daar zit de BTW in begrepen, en het gaat om één maandelijkse globale post. Als je als gebruiker de eindfactuur wil controleren, moet je al het betaalde opsplitsen (in water, in electriciteit) en er de Btw terug van deduceren. Voor iemand met een kafkaiaans punthoofd is dat een scherpe pijnsteek. Ook durven ze mij wel, vooral in het geval dat ze mij iets moeten terugbetalen, al een voorschot aanrekenen voor een overgangsperiode. Mijn kat vindt er zijn jongen niet in terug. |
|
![]() |
![]() |