Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2005, 12:43   #1
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard Drugs zijn niet gevaarlijk?!?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
10-08-2005

Sue Somers;

Festivalganger Reggae Geel sterft aan 'overdosis verdovende middelen'

Toxicoloog: 'Sterven aan een overdosis thc is erg onwaarschijnlijk'

Brussel

Eigen berichtgeving

Een negentienjarige jongen uit Tielt die afgelopen weekend het reggaefestival in Geel bezocht en nadien naar het ziekenhuis werd gebracht, is vermoedelijk bezweken aan een overdosis verdovende middelen. Dat meldt het parket van Brugge. Een autopsie en toxicologisch onderzoek moeten definitief uitsluitsel brengen.

Dieter M., het slachtoffer, werd maandagnamiddag door twee vrienden binnengebracht in het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt. Hij gaf geen teken van leven meer. De dokters konden alleen maar zijn dood vaststellen. Het drietal was in de loop van de ochtend teruggekeerd van Reggae Geel, waar ze het hele weekend hadden geblowd. Bij hun terugkomst werd nog wat nagepraat in het huis van een van de drie. Dieter M. zei dat hij zich niet zo lekker voelde en zou zich even te slapen leggen.

Terwijl Dieter M. een bed opzocht, besloten zijn twee vrienden nog even op pad te gaan. "Toen ze terugkwamen, zagen ze dat het niet zo goed ging met hun vriend", zegt de Brugse procureur Jean-Marie Berkvens. "Ze hebben hem onmiddellijk naar het ziekenhuis gebracht."

Berkvens betwijfelt of de jongen effectief is gestorven aan te veel thc, het actieve bestanddeel van cannabis, in zijn bloed. "Dat zou mij verwonderen. De meeste mensen die zogezegd sterven aan drugs hebben eigenlijk een cocktail tot zich genomen van drank en drugs, soms zelfs gecombineerd met medicijnen die ze moeten nemen."

Ook de wetenschap is niet bekend met een sterfgeval als gevolg van een overdosis thc. "Volgens mij is dat nog nooit gebeurd", zegt toxicoloog Paul Schepens van de Antwerpse universiteit. "Op het internet zul je misschien wel een paar gevallen tegenkomen, maar de vraag is altijd of het hele verhaal wel wordt verteld. Thc is op zich niet zo verschrikkelijk toxisch. Wellicht is er in dit geval een combinatie geweest met andere producten. Sterven aan een overdosis thc acht ik erg onwaarschijnlijk."

"Het is natuurlijk wel zo dat te veel van gelijk welke stof nooit goed is", vervolgt Schepens. "Je kunt zelfs sterven van een overdosis water drinken, omdat je dan levensnoodzakelijke mineralen wegspoelt. Maar dan nog: ik vraag me af of iemand werkelijk te veel kan roken. Te veel drinken en te veel pillen slikken, tot daar aan toe, maar te veel rook in je lichaam, daar wordt onmiddellijk tegen geprotesteerd."

Vandaag vindt de autopsie plaats van Dieter M. Die moet uitsluitsel brengen over de definitieve doodsoorzaak. De twee vrienden van de jongen werden ondervraagd, maar mochten nadien beschikken. Het parket van Brugge heeft hen niet in verdenking gesteld. (SS)

De Morgen, pagina 07
Geen woorden nodig...
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 12:54   #2
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Geen woorden nodig...
THC doet het hart sneller slaan. Het is mij al overkomen dat hartkloppingen kreeg na (te) veel blowen. Dat is wel een akelig gevoel, maar of je er het hoekje kan van omgaan...???
THC in combinatie met alcohol maakt de zaak nog erger, maar doodgaan , lijkt me straf.
Teerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 12:56   #3
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Is dat geen item voor maatschapplijke kwesties i.p.v. politiek binnenland. Of is het de bedoeling om de politiek erbij te betrekken?
Dan komen we natuurlijk op het zogenaamde "gedoogbeleid".
Oud 10 augustus 2005, 13:09   #4
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teerke
THC doet het hart sneller slaan. Het is mij al overkomen dat hartkloppingen kreeg na (te) veel blowen. Dat is wel een akelig gevoel, maar of je er het hoekje kan van omgaan...???
THC in combinatie met alcohol maakt de zaak nog erger, maar doodgaan , lijkt me straf.
Hartkloppingen zijn dan eerder een uitvergroting van andere zwakheden in het lichaam, misschien een slechte fysieke conditie . Maar zou inderdaad willen weten wat de bedoeling is van de topicopener?
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 13:44   #5
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is dit een bewijs dat softdrugs ontoelaatbaar zijn in onze maatschappij.

Begin maar te schieten..
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 13:58   #6
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Voor mij is dit een bewijs dat softdrugs ontoelaatbaar zijn in onze maatschappij.

Begin maar te schieten..
Pang pang pang!!!
Over welk bewijs heb je het? Er wordt toch beweerd dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de dood van die gast enkel en alleen maar aan soft drugs te wijten is, en dat het waarschijnlijker is dat een combinatie van "producten" de oorzaak is.
Oud 10 augustus 2005, 14:01   #7
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Een anti-soft-drug-lobby in Groot-Brittannië heeft ooit een studie laten uitvoeren aangaande het rijgedrag onder invloed van. Resultaat: onderzoek wees uit dat mensen die onder invloed van soft-drugs reden, minder ongevallen veroorzaken wegens het feit dat soft-drugs een kalmerende werking hebben waardoor de bestuurder onder invloed ook op een kalme manier aan het verkeer deelnamen.
Oud 10 augustus 2005, 14:01   #8
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

En die fietser die door een blower doodgerden werd? is dat geen drugsdode?

of dat bejaard koppel die door hun drugsverslaafde kleinzoon bijn awerd vermoord?

Maar ja, alles legaliseren en het komt in orde zeker?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 14:08   #9
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
En die fietser die door een blower doodgerden werd? is dat geen drugsdode?
Neen die fietser is een verkeersslachtoffer en geen drugsdode.

Citaat:
of dat bejaard koppel die door hun drugsverslaafde kleinzoon bijn awerd vermoord?
Dat ging over een hard-drug-verslaafde.

Citaat:
Maar ja, alles legaliseren en het komt in orde zeker?
Wie heeft hier beweerd dat alle drugs gelegaliseerd moeten worden?

Dit is een wel zeer kortzichtige bijdrage, maar dat zijn we wel gewend van ....wat is het rechtse equivalent voor "linkiwinkies"?
Oud 10 augustus 2005, 14:10   #10
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

zolang er geen onderscheid gemaakt wordt tussen hard- en soft-drugs is elke discussie zinloos
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 14:11   #11
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
zolang er geen onderscheid gemaakt wordt tussen hard- en soft-drugs is elke discussie zinloos
Meer van dat Pieke, volledig akkoord.
Oud 10 augustus 2005, 14:11   #12
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen die fietser is een verkeersslachtoffer en geen drugsdode.

Dat ging over een hard-drug-verslaafde.

Wie heeft hier beweerd dat alle drugs gelegaliseerd moeten worden?

Dit is een wel zeer kortzichtige bijdrage, maar dat zijn we wel gewend van ....wat is het rechtse equivalent voor "linkiwinkies"?
als je er nog een draai aan geeft kan je de schuld op de slachtoffers steken! Drugs of het nu hard of soft is gewoon smeerlapperij en dient verboden te blijven!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 14:14   #13
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Begin maar te schieten..
Harddrugs dan toch ook ???

Alcohol verbieden dus 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 14:18   #14
Teerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
als je er nog een draai aan geeft kan je de schuld op de slachtoffers steken! Drugs of het nu hard of soft is gewoon smeerlapperij en dient verboden te blijven!
Oh, ben ik het die ergens draaien aan geeft?
Ik ben akkoord dat drugs de gezondheid schaden, soft (koffie, nicotine...) of hard (alcohol...).
The answer my friend in blowing in the wind!
Voor de rest, slappe argumentatie! (eigenlijk geen argumentatie)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Teerke on 10-08-2005 at 15:19
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik ben akkoord dat drugs de gezondheid schaden, soft (koffie, nicotine...) of hard (alcohol...).
Voor de rest, slappe argumentatie! (eigenlijk geen argumentatie)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
The answer my friend in blowing in the wind![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Teerke : 10 augustus 2005 om 14:19.
Oud 10 augustus 2005, 14:20   #15
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
pff, consequent zijn dan: elk geneesmiddel, elke alcoholische drank, elk tabaksproduct, lijm (want kan gesnuift worden), elke paddestoel, ether, chloroform... dan ook maar verbieden
Oud 10 augustus 2005, 14:20   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen woorden nodig...
Inderdaad. Die jongen is mogelijks gestorven aan een overdosis water.
Oud 10 augustus 2005, 14:22   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens u is dus het FEIT dat ELKE STOF op een bepaald punt toxisch is, dat NIEMAND tot dusver aantoonbaar van een overdosis thc is gestorven, en dat ook de toxicoloog van dienst benadrukt dat er zeer waarschijnlijk andere redenen zijn, een "bewijs dat softdrugs ontoelaatbaar zijn in onze maatschappij" ? Wat hebt u geslikt/gespoten/gesnoven als ik vragen mag?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Turkje on 10-08-2005 at 15:23
Reason:

Citaat:
Volgens u is dus het FEIT dat ELKE STOF op een bepaald punt toxisch is, dat NIEMAND tot dusver aantoonbaar van een overdosis thc is gestorven, en dat ook de toxicoloog van dienst benadrukt dat er zeer waarschijnlijk andere redenen zijn, een "bewijs dat softdrugs ontoelaatbaar zijn in onze maatschappij" ? Wat hebt u geslikt/gespoten/gesnoven als ik vragen mag?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Volgens u is dus het FEIT dat ELKE STOF op een bepaald punt toxisch is, een "bewijs dat softdrugs ontoelaatbaar zijn in onze maatschappij" ? Wat hebt u geslikt/gespoten/gesnoven als ik vragen mag?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Turkje : 10 augustus 2005 om 14:23.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 14:22   #18
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor de rest, slappe argumentatie! (eigenlijk geen argumentatie)
hard / soft drugs, dat onderscheid is al lang achterhaald.. Niet de substantie op zich is van tel, wel het gebruik.. Met andere woorden, soft of hard gebruik.. Dat laatste is problematisch, dat eerste zelden of nooit
Oud 10 augustus 2005, 14:25   #19
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
hard / soft drugs, dat onderscheid is al lang achterhaald.. Niet de substantie op zich is van tel, wel het gebruik.. Met andere woorden, soft of hard gebruik.. Dat laatste is problematisch, dat eerste zelden of nooit
beter te stellen een combinatie van substantie en gebruik. Er bestaan substanties waar het lichaam bij de eerste aanraking aan verslaafd is...
Oud 10 augustus 2005, 14:30   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het maakt die kerel anders niet minder dood...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be