Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2005, 15:09   #1
kaatd
Banneling

Standaard De stempelcontrole wordt afgeschaft

Vanaf 15 december moeten werklozen zich niet langer aanbieden voor de stempelcontrole. Op het eerste zicht een goeie zaak. Die zgn. stempelcontrole biedt geen enkele controle op wat dan ook. Het heeft meer van een pesterij. Verder bespaart de overheid tijd en geld door de controle af te schaffen.
Daar staat tegenover dat de RVA en VDAB werklozen veel intensiever gaan controleren. Zo zou je je maandelijks moeten aanbieden om te verantwoorden waarom je nog geen werk hebt. Is dat logisch als er [font=Geneva, Arial, Helvetica, san-serif][size=-1]456.290 uitkeringsgerechtigde werklozen zijn en nog een heel pak mensen die wel werkloos zijn maar niet in de statistieken staan? Is dat logisch als er van de 200.000 beloofde jobs van Verhofstadt nog geen 60.000 realiteit zijn geworden?

Moet men werklozen aanpakken als er niet genoeg werkgelegenheid is?
[/size][/font]
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 15:29   #2
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd
[size=-1]Moet men werklozen aanpakken als er niet genoeg werkgelegenheid is?[/size]
Ja. Ik heb namelijk geen ***** uitgestoken om werk te vinden, tot dat lief meiske (van allochtone afkomst) van de VDAB mij daartoe min of meer verplichtte.

Er was bijzonder weinig geschikt werk voor mij, maar na een vertienvoudiging van de inspanningen gedurende één maand is het mij toch gelukt.

Natuurlijk is niet iedereen even lui als ik. Ik vond werkloos zijn erg comfortabel, hoewel het mij ongelukkig maakte.

Maar ik kon dat meiske dus niet teleurstellen...Toemme toch dat 't gene vent was!
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism
Vrijheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 15:56   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

vraagstukje voor de gediplomeerde werklozenjagers:

jan heeft snoepjes en wil ze graag uitdelen aan zijn vriendjes piet, mark, karel, an, miet, tom, floor en loes.
jan heeft maar drie snoepjes.
hoeveel snoepjes krijgt elk?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 18:11   #4
Vlaamse Tempelier
Burger

Vlaamse Tempelier's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf 15 december moeten werklozen zich niet langer aanbieden voor de stempelcontrole. Op het eerste zicht een goeie zaak. Die zgn. stempelcontrole biedt geen enkele controle op wat dan ook. Het heeft meer van een pesterij. Verder bespaart de overheid tijd en geld door de controle af te schaffen.
Daar staat tegenover dat de RVA en VDAB werklozen veel intensiever gaan controleren. Zo zou je je maandelijks moeten aanbieden om te verantwoorden waarom je nog geen werk hebt. Is dat logisch als er [font=Geneva, Arial, Helvetica, san-serif][size=-1]456.290 uitkeringsgerechtigde werklozen zijn en nog een heel pak mensen die wel werkloos zijn maar niet in de statistieken staan? Is dat logisch als er van de 200.000 beloofde jobs van Verhofstadt nog geen 60.000 realiteit zijn geworden?

[/size][/font]
U mag er niet te snel van uit gaan dat ieder werkloze een slachtoffer is van een tekort aan aangeboden arbeidsplaatsen. Een intensieve controle is noodzakelijk om profiteurs van ons sociaal stelsel eruit te kunnen vissen.
Oud 16 september 2005, 18:14   #5
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Tempelier
U mag er niet te snel van uit gaan dat ieder werkloze een slachtoffer is van een tekort aan aangeboden arbeidsplaatsen. Een intensieve controle is noodzakelijk om profiteurs van ons sociaal stelsel eruit te kunnen vissen.
Ik dacht dat er de voorbije jaren enkele honderdduizenden vreemdelingen zijn bijgekomen in ons landje.
90 % van hen heeft geen werk. Maar wel een uitkering met toeters en bellen gezien hun apenkroost dat meekwam.
Oplossing: witte vlaminken controleren
Leve de sociopathen.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 18:24   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt.
Gisteren kwam ik bij mijn bakker en daar hing een papier aan de deur met volgende tekst: Daar wij na twee maanden advertenties plaatsen nog steeds geen geschikt personeel hebben kunnen vinden zien wij ons genoodzaakt op zondag te sluiten.
Ik vroeg aan die bakker of er dan echt niemand op af kwam en hij zei: op die twee maanden welgeteld ene man, maar die was 41 jaar en had al 12 patroons gehad dus dat leek mij niet echt betrouwbaar.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 18:29   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[/size]
Een goeie zaak.
Stempelcontroles zijn een overbodige administratieve kost, én bovendien stigmatiserend én discriminerend voor zij die op die wijze 'hun kost moeten verdienen'
Oud 16 september 2005, 19:20   #8
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

jan heeft snoepjes en wil ze graag uitdelen aan zijn vriendjes piet, mark, karel, an, miet, tom, floor en loes.
Dat is het toverwoord krijgen. Zelf iets doen of initiatief nemen ho maar. Wel van uwen tak maken en zielig doen omdat ge niet genoeg KRIJGT.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 19:32   #9
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

Ik denk dat Jan het stilaan beu is om snoepjes uit te delen aan zijn vriendjes. Het wordt tijd dat de vriendjes zelf eens gaan zorgen voor hun snoep.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 19:52   #10
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Ik denk dat Jan het stilaan beu is om snoepjes uit te delen aan zijn vriendjes. Het wordt tijd dat de vriendjes zelf eens gaan zorgen voor hun snoep.
jan werd een liberaal.

einde.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 20:02   #11
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Elke maand 400'000 mensen interviewen. Het zal alvast een pak nieuwe werkgelegenheid creëren voor de VDAB en het RVA.

Zonder de werklozen zouden de mensen van de VDAB hun job verliezen!
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 20:05   #12
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Zou men nog wel zo'n zin hebben in snoep, mss toch niet zo'n probleem dan?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 20:06   #13
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Elke maand 400'000 mensen interviewen. Het zal alvast een pak nieuwe werkgelegenheid creëren voor de VDAB en het RVA.

Zonder de werklozen zouden de mensen van de VDAB hun job verliezen!
de één z'n dood, ...
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 20:18   #14
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

controle en begeleiding in brussel is onbestaand, ik spreek uit ervaring. gelukkig heb ik nu een baan
Oud 16 september 2005, 22:05   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Dat is het toverwoord krijgen. Zelf iets doen of initiatief nemen ho maar. Wel van uwen tak maken en zielig doen omdat ge niet genoeg KRIJGT.
ge kunt gij doen wat ge wilt, als de werkgevers geen job voor u hebben, kunnen ze er u geen geven, en kun je er dus ook geen krijgen.

Ik heb er alvast geen idee van wat ik over een jaar, als ik werkloos ben, ga aanvangen. Om zelfstandig te worden in m'n sector, heb ik meer ervaring nodig, dus ik moet de kans krijgen om die ervaring op te doen. Maar die jobs zijn er eigenlijk niet, omdat er in die sector te veel werkzoekenden zijn voor te weinig jobs. Ik zou een bijkomende opleiding kunnen doen, maar daarvoor heb ik eerst werk nodig omdat ik anders die opleiding niet kan doen. Dus dat lukt niet.

Dan maar iets anders zoeken, iets waarvoor ik dus nie gestudeerd heb, terwijl het voor iedere werkgever duidelijk is dat ik er vanonder ben als ik een job vind die ik wil. Werkgevers staan natuurlijk te springen om iemand in dienst te nemen die er zo snel mogelijk vanonder wil.

En dan klopt de rva op je deur, met de vraag waarom je geen werk hebt en zo profiteert van de mensen.
Oud 16 september 2005, 22:32   #16
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
de één z'n dood, ...
En de vakbonden veel inkomsten derven.
Oud 16 september 2005, 22:33   #17
Vlaamse Tempelier
Burger

Vlaamse Tempelier's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
ge kunt gij doen wat ge wilt, als de werkgevers geen job voor u hebben, kunnen ze er u geen geven, en kun je er dus ook geen krijgen.

Ik heb er alvast geen idee van wat ik over een jaar, als ik werkloos ben, ga aanvangen. Om zelfstandig te worden in m'n sector, heb ik meer ervaring nodig, dus ik moet de kans krijgen om die ervaring op te doen. Maar die jobs zijn er eigenlijk niet, omdat er in die sector te veel werkzoekenden zijn voor te weinig jobs. Ik zou een bijkomende opleiding kunnen doen, maar daarvoor heb ik eerst werk nodig omdat ik anders die opleiding niet kan doen. Dus dat lukt niet.

Dan maar iets anders zoeken, iets waarvoor ik dus nie gestudeerd heb, terwijl het voor iedere werkgever duidelijk is dat ik er vanonder ben als ik een job vind die ik wil. Werkgevers staan natuurlijk te springen om iemand in dienst te nemen die er zo snel mogelijk vanonder wil.

En dan klopt de rva op je deur, met de vraag waarom je geen werk hebt en zo profiteert van de mensen.
Het gaat niet om het feit wat de duur van de periode van werkloosheid bedraagt, maar wel of tijdens die periode aangetoond kan worden actief op zoek naar werk te zijn gegaan. Bv. deelgenomen hebben aan sollicitatiegesprekken hetgeen via een telefoontje geverifieërd kan worden op waarheidsgehalte, uitleggen welke kanalen aangewend worden in de zoektocht naar werk (interimbureau, wiscomputer, kranten, ...), brieven genre " u bent helaas weerhouden maar wensen u veel succes in het vinden van een geschikte job" als bewijs kunnen voorleggen, etc ...

Iemand die inspanningen doet om werk te vinden heeft geen problemen om zijn gedane inspanningen te bewijzen wanneer hierom gevraagd wordt.
Oud 17 september 2005, 08:02   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om het feit wat de duur van de periode van werkloosheid bedraagt, maar wel of tijdens die periode aangetoond kan worden actief op zoek naar werk te zijn gegaan. Bv. deelgenomen hebben aan sollicitatiegesprekken hetgeen via een telefoontje geverifieërd kan worden op waarheidsgehalte, uitleggen welke kanalen aangewend worden in de zoektocht naar werk (interimbureau, wiscomputer, kranten, ...), brieven genre " u bent helaas weerhouden maar wensen u veel succes in het vinden van een geschikte job" als bewijs kunnen voorleggen, etc ...

Iemand die inspanningen doet om werk te vinden heeft geen problemen om zijn gedane inspanningen te bewijzen wanneer hierom gevraagd wordt.
Ik stel me trouwens de vraag of het verplicht is eender welke job u aangeboden wordt, te aanvaarden.
Er zijn immers twee dingen die ik niet wil doen: aan de band staan (daar word je volgens mij gek van) en straatveger (hele dagen papierkes plukken van de grond zie ik niet zitten). Mijn gigantisch respect voor de mensen die dat uithouden, maar, mag ik dat weigeren? Mag je jobs weigeren die ver onder je opleidingsniveau liggen?

Mag ik een job weigeren waarvan ik op voorhand weet dat ik die lichamelijk niet aankan? Ik heb chronische pijn, maar die is niet erkend bij het riziv of een andere instantie, dus daar sta je dan lekker. Ik k�*n geen hele dagen lichamelijke arbeid doen, ook geen lichte lichamelijke arbeid, terwijl ik er op het eerste zicht uitzie dat ik dat wél kan. Die jobs ga ik dus moeten weigeren, en ik meen me te herinneren dat je geen jobs aangeboden door de vdab mag weigeren, is het niet?

Ik ben zeker niet de enige die niet-erkende chronische klachten heeft. Sommigen kunnen NIET meer gaan werken, maar ze worden veelal lustig als luie profiteur bestempeld.

Die mensen zouden niets liever hebben dan 'zijn zoals een ander' en gewoon kunnen gaan werken. Als dat niet gebeurt, dan krijg je de omgeving, de maatschappij, en de rva op je dak, die je allemaal bestempelen als lamzak, of, zoals chipie het doet, als 'pamperfiel'.

Wat een gezellige maatschappij![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Nynorsk on 17-09-2005 at 09:06
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Ik stel me trouwens de vraag of het verplicht is eender welke job u aangeboden wordt, te aanvaarden.
Er zijn immers twee dingen die ik niet wil doen: aan de band staan (daar word je volgens mij gek van) en straatveger (hele dagen papierkes plukken van de grond zie ik niet zitten). Mijn gigantisch respect voor de mensen die dat uithouden, maar, mag ik dat weigeren? Mag je jobs weigeren die ver onder je opleidingsniveau liggen?

Mag ik een job weigeren waarvan ik op voorhand weet dat ik die lichamelijk niet aankan? Ik heb chronische pijn, maar die is niet erkend bij het riziv of een andere instantie, dus daar sta je dan lekker. Ik k�*n geen hele dagen lichamelijke arbeid doen, ook geen lichte lichamelijke arbeid, terwijl ik er op het eerste zicht uitzie dat ik dat wél kan. Die jobs ga ik dus moeten weigeren, en ik meen me te herinneren dat je geen jobs aangeboden door de vdab mag weigeren, is het niet?

Ik ben zeker niet de enige die niet-erkende chronische klachten heeft. Sommigen kunnen NIET meer gaan werken, maar ze worden veelal lustig als luie profiteur bestempeld.

Die mensen zouden niets liever hebben dan 'zijn zoals een ander' en gewoon kunnen gaan werken. Als dat niet gebeurt, dan krijg je de omgeving, de maatschappij, en de rva op je dak, die je allemaal bestempelen als lamzak, of, zoals chipie het doet, als 'pamperfiel'.

Wat een gezellige maatschappij![/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Mag ik een job weigeren waarvan ik op voorhand weet dat ik die lichamelijk niet aankan? Ik heb chronische pijn, maar die is niet erkend bij het riziv of een andere instantie, dus daar sta je dan lekker. Ik k�*n geen hele dagen lichamelijke arbeid doen, ook geen lichte lichamelijke arbeid, terwijl ik er op het eerste zicht uitzie dat ik dat wél kan. Die jobs ga ik dus moeten weigeren, en ik meen me te herinneren dat je geen jobs aangeboden door de vdab mag weigeren, is het niet?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 17 september 2005 om 08:06.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2005, 08:57   #19
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
[size=-1]

[/size][/font]
Nochtans staan de weekbladen zoals de streekkrant enz vol vacatures
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2005, 09:00   #20
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Dat klopt.
Gisteren kwam ik bij mijn bakker en daar hing een papier aan de deur met volgende tekst: Daar wij na twee maanden advertenties plaatsen nog steeds geen geschikt personeel hebben kunnen vinden zien wij ons genoodzaakt op zondag te sluiten.
Ik vroeg aan die bakker of er dan echt niemand op af kwam en hij zei: op die twee maanden welgeteld ene man, maar die was 41 jaar en had al 12 patroons gehad dus dat leek mij niet echt betrouwbaar.
Mja ik denk ook wel dat de bakkersopleidingen ook niet meer de meest gevolgde opleiding is
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be