Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 24 september 2005, 16:45   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard BUB stel vast: Ongenoegen over federalisme groeit dagelijks bij de bevolking!

Deze brief van een nieuw lid mochten wij ontvangen. Het is één van de zovele voorbeelden van het groeiende ongenoegen van de Belgen tegenover het anti-Belgische federalisme en het haatdragende separatisme dat ons volk uiteen tracht te scheuren.

Geachte,

Sinds kort ben ook ik overtuigd lid van de Belgische unie, het enige volwaardige alternatief voor een betere samenleving. Ik richt me tot U in verband met de stigmatiserende uitlatingen over “de Walen” van de minister-president van de Vlaamse gemeenschap Yves Leterme in het VRT journaal van dinsdagavond 13 sept.

In de regio van Kortrijk zouden aan de Waalse kant 20 % en aan de Vlaamse kant 6,5 % Belgische werklozen zijn. De minister president verbaasde zich er over dat Vlaamse werkgevers hun vrijstaande vacatures steeds vaker zien ingevuld worden door Franse werkzoekende in plaats van door de “Walen”. Hij ging er gemakshalve dan maar voor gans televisiekijkend Vlaanderen van uit dat de Walen zich werkelijk geen enkele moeite willen getroosten. Naar een andere verklaring zoeken was waarschijnlijk te veel moeite voor dhr. Leterme, daarom heb ik het maar in zijn plaats gedaan. Inderdaad, de Fransen komen in de grensregio met België werken net zoals veel bouwbedrijven in België Polen, Roemenen of Litouwers tewerkstellen. Is dat dan omdat de Belgen hetzij Walen of Vlamingen te lui zijn om die vacatures in te vullen?

Ik ben eerder de mening toegedaan dat het onze uitstekende sociale voorzieningen zijn (misschien te uitstekend) die voorkomen dat Belgen voor een minderwaardig loon aan de slag gaan. Ik hoef er niemand op attent te maken dat deze sociale voorzieningen in de hierboven vermelde landen heel wat minder tot totaal ontoereikend zijn en zo kan het komen dat mensen uit die landen bereid zijn om met minder genoegen te nemen. Men mag ook niet uit het oog verliezen dat het voor de 6,5% Vlaamse werkelozen blijkbaar ook niet de moeite loont om voor een nochtans Vlaams bedrijf uit de directe omgeving aan de slag te gaan, ook zij verkiezen het om te blijven stempelen.

Vriendelijke groeten,

Filip Oosterlynck
Patriot! is offline  
Oud 24 september 2005, 17:13   #2
Patrice
Gouverneur

Standaard

Ik ben ook ontevreden over het federalisme. Vlaanderen onafhankelijk!!!
Patrice is offline  
Oud 24 september 2005, 17:43   #3
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Allé, ze krijgen ook eenqs een brief. Smijten ze dan nog wel direct op het net zeker :d
Oud 24 september 2005, 18:15   #4
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

"Het ongenoegen groeit dagelijks bij de bevolking" vind ik nog het meest hilarisch. Conclusie gemaakt door die ene brief?
longhorn is offline  
Oud 24 september 2005, 18:22   #5
Enid.
Banneling

Enid.'s schermafbeelding

Standaard

Ik vind het federalisme prima, en ik ben een doodnormale Belg.
Straf hé.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Enid. on 24-09-2005 at 19:22
Reason:
--------------------------------

Straf hé.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik vind het federalisme prima, en ik ben een doodnormale Belg.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Enid. : 24 september 2005 om 18:22.
Enid. is offline  
Oud 24 september 2005, 18:26   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Als die briefschrijver nu nog eens beseft dat hij met de inhoud vanb zijn briefje eigenlijk Leterme gelijk geeft, dan is ie goed bezig...
Sfax is offline  
Oud 24 september 2005, 18:30   #7
Leeuwenzwaard
Vreemdeling

Leeuwenzwaard's schermafbeelding

Standaard

Toch niet commandant Filip Oosterlynck? Weldra grijpt den bub de macht en installeren ze een militaire dictatuur (ter bescherming van den belziek uiteraard).
Vecht voor heur ideaal.
Leeuwenzwaard is offline  
Oud 24 september 2005, 19:16   #8
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Moeten we Filip Oosterlynck niet laten weten dat zijn naam synoniem is met "de bevolking" volgens zijn nieuwe partij?
zorroaster is offline  
Oud 24 september 2005, 19:20   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leeuwenzwaard
Toch niet commandant Filip Oosterlynck? Weldra grijpt den bub de macht en installeren ze een militaire dictatuur (ter bescherming van den belziek uiteraard).
Dus als militairen lid worden van een partij dan zal die partij onverwijld een staatsgreep plegen en een junta installeren?
Patriot! is offline  
Oud 24 september 2005, 19:20   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Moeten we Filip Oosterlynck niet laten weten dat zijn naam synoniem is met "de bevolking" volgens zijn nieuwe partij?
Deze brief is maar één voorbeeldje, maar enkel idioten zien niet in dat het unitarisme dagelijks groeit.
Patriot! is offline  
Oud 24 september 2005, 20:15   #11
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
BUB: Ein Volk, Ein Reich, Ein Führer8)
Oud 24 september 2005, 20:51   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enid.
Straf hé.
In België is er geen federalisme, want federalisme betekent "samenwerken". In België werken de politici elkaar voortdurend tegen en willen ze hun macht voortdurend vergroten. Bovendien schaadt het bipolaire "federalisme" (Vlaanderen-Wallonië) de eenheid van het land. De politici denken alleen nog aan hun eigen regio wat tot het uiteenvallen van de staat zou kunnen leiden.

Daarom: stop die politici vóór ze het land vernietigen! Unitarisme met taalgemeenschappen en provinciale decentralisatie is al meer dan genoeg.

Trouwens, welke voordelen heeft dat vermeend federalisme ons zoal opgebracht? Waar stoppen die splitsingen? Heeft men hierover de mening der Belgen gevraagd? Men heeft ons een systeem opgedrongen dat:

1) slecht werkt;
2) veel te ingewikkeld is;
3) zeer duur is.

Nee, daar bedankt de B.U.B. voor.[edit]
[size=1]After edit by Hans1 on 24-09-2005 at 21:55
Reason:

Citaat:
Straf hé.
In België is er geen federalisme, want federalisme betekent "samenwerken". In België werken de politici elkaar voortdurend tegen en willen ze hun macht voortdurend vergroten. Bovendien schaadt het bipolaire "federalisme" (Vlaanderen-Wallonië) de eenheid van het land. De politici denken alleen nog aan hun eigen regio wat tot het uiteenvallen van de staat zou kunnen leiden.

Daarom: stop die politici vóór ze het land vernietigen! Unitarisme met taalgemeenschappen en provinciale decentralisatie is al meer dan genoeg.

Trouwens, welke voordelen heeft dat vermeend federalisme ons zoal opgebracht? Waar stoppen die splitsingen? Heeft men hierover de mening der Belgen gevraagd? Men heeft ons een systeem opgedrongen dat:

1) slecht werkt;
3) zeer duur is.

Nee, daar bedankt de B.U.B. voor.[/size]

[size=1]After edit by Hans1 on 24-09-2005 at 21:53
Reason:

Citaat:
Straf hé.

Trouwens, welke voordelen heeft dat vermeend federalisme ons zoal opgebracht? Waar stoppen die splistingen? Heeft men hierover de mening der Belgen gevraagd? Men heeft ons een systeem opgedrongen dat:

1) slecht werkt;
3) zeer duur is.

[size=1]After edit by Hans1 on 24-09-2005 at 21:53
Reason:

Citaat:
Straf hé.

Trouwens, welke voordelen heeft dat vermeend federalisme ons alleen maar opgebracht? Waar stopt dat? Heeft men hierover de mening der Belgen gevraagd? Men heeft ons een systeem opgedrongen dat:

1) slecht werkt;
3) zeer duur is.

[size=1]After edit by Hans1 on 24-09-2005 at 21:51
Reason:

Citaat:
Straf hé.

Daarom: stop die politici vóór ze het land vernietigen! Unitarisme met taalgemeenschappen en provinciale decentralisatie is al meer dan genoeg.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Straf hé.

Daarom: stop die politici vóór ze het land vernietigen! Unitarisme met taalgemeenschappen en provinci[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Hans1 : 24 september 2005 om 20:55.
Hans1 is offline  
Oud 24 september 2005, 21:16   #13
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

De meerderheid in Vlaanderen is pro verdere opsplitsing van belangrijke posten zoals sociale zekerheid, werkgelegenheid, enz... .
En de evolutie zet zich door... .
Oud 24 september 2005, 21:18   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Waaruit leidt u dat af? Toch niet uit de laatste pro-Belgische peilingen zoals die van Reader's Digest, zeker?
Hans1 is offline  
Oud 24 september 2005, 21:31   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De minister president verbaasde zich er over dat Vlaamse werkgevers hun vrijstaande vacatures steeds vaker zien ingevuld worden door Franse werkzoekende in plaats van door de “Walen”. Hij ging er gemakshalve dan maar voor gans televisiekijkend Vlaanderen van uit dat de Walen zich werkelijk geen enkele moeite willen getroosten. Naar een andere verklaring zoeken was waarschijnlijk te veel moeite voor dhr. Leterme, daarom heb ik het maar in zijn plaats gedaan. Inderdaad, de Fransen komen in de grensregio met België werken net zoals veel bouwbedrijven in België Polen, Roemenen of Litouwers tewerkstellen. Is dat dan omdat de Belgen hetzij Walen of Vlamingen te lui zijn om die vacatures in te vullen?

Filip Oosterlynck
Die Oosterlynck weet blijkbaar niet goed hoe alles in elkaar steekt. Waarom komen er veel Polen hier in de bouw werken? Heel eenvoudig: omdat er bij ons een nijpend tekort is aan geschoolde vloerders, metselaars, bekisters, enzovoort. Daarnaast is er ook de economische factor: die Polen werken aan bijna de helft van wat een Vlaamse/Waalse arbeiders voor hetzelfde werk verdient en daarnaast is het sociaal stelsel bij die arbeiders heel anders (daar ze bij detachering door een Pools bedrijf nog steeds onder de Poolse wetgeving vallen).

Blijkbaar kan die Oosterlynck het maar niet verkroppen dat Leterme wijst op enkele bezwarende elementen van de Walen. Blijkbaar interesseert het de Walen van Henegouwen bijvoorbeeld niet om hier te komen werken. In Henegouwen is de werkloosheid torenhoog. Ook in het noorden van Frankrijk is de werkloosheid aan de hoge kant. Nu zien we dat de bereidheid aan Franse kant duizendmaal groter is om naar Vlaanderen te komen en er, in de eerste plaats, Nederlands te leren. Frans-Vlamingen/Noord-Fransen zijn massaal aanwezig in de cursussen Nederlands die de Vlaamse overheid in dat verband organiseert. Grote afwezigen zijn juist de Walen, alhoewel die meestal veel dichter bij Kortrijk wonen dan sommige Fransen. Walen lijken dus geruster: laat het geld maar uit Vlaanderen komen, laten wij ondertussen maar stempelen... Het geld komt toch... Daarom is het tijd dat we de Walen voor hun verantwoordelijkheid plaatsen. Ook financieel. Enkel als ze het zelf moeten beredderen zullen ze daar wakker worden. Anders niet.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 24 september 2005, 21:37   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Mijn opmerking is dat juist de Vlaams-nationalisten door hun haat tegen "Walen" en hun roep voor autonomie geen gezond arbeidsklimaat scheppen in het noorden van het land. De Najma-affaire in West-Vlaanderen zit daar ook voor veel tussen. Je zou voor minder weigeren om over de taalgrens te gaan werken.
Hans1 is offline  
Oud 24 september 2005, 21:45   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Mijn opmerking is dat juist de Vlaams-nationalisten door hun haat tegen "Walen" en hun roep voor autonomie geen gezond arbeidsklimaat scheppen in het noorden van het land. De Najma-affaire in West-Vlaanderen zit daar ook voor veel tussen. Je zou voor minder weigeren om over de taalgrens te gaan werken.
Als Vlaamsgezinde haat ik helemaal niet de Walen. Ik verfoei wel een bepaalde mentaliteit die door het dienstbetoon van de PS in Wallonië is gegroeid. Zolang het geld uit Vlaanderen zal blijven vloeien, zal er hier niets aan veranderen. Daarom is slechts de financiële responsabilisering van de Walen een oplossing. Vooral voor henzelf.

De Naïma-affaire? Juist... waar koningshuis en de andere Belgische gevestigde waarden zich grenzeloos belachelijk hebben gemaakt. Heel de zaak draaide rond afgunst en nijd, en misschien ook om een affaire die de baas had met een van zijn arbeidsters...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 24 september 2005, 21:45   #18
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dus als militairen lid worden van een partij dan zal die partij onverwijld een staatsgreep plegen en een junta installeren?
Militairen mogen geen lid worden van een politieke partij. Artikelen [size=2]15 en 16 van de wet van 14 januari 1975 houdende het tuchtreglement van de Krijgsmacht verbiedt alle politieke activiteiten van militairen.[/size]
[size=2][/size]
[size=2]In een memorie van toelichting bij artikel 15, § 1 worden ook de beweegredenen vermeld ([size=2]Parl. St. Kamer 1971-1972, nr.373 /1,5
Citaat:
«Teneinde de samenhang van het leger, en dientengevolge zijn doeltreffendheid niet in het gevaar te brengen, heeft de regering geoordeeld dat, in de schoot van het leger, geen enkele politieke activiteit mag worden uitgeoefend. Anderzijds, en steeds om dezelfde redenen – namelijk het vrijwaren van de samenhang en de onafhankelijkheid van het leger – is het ondenkbaar dat een militair die voor alles verplicht is de regering te dienen en zich voor te bereiden op zijn hoofdopdracht namelijk deverdediging van de natie, zich in het openbaar met politieke activiteiten inlaat.».
[/size]
[/size]
John Stufflebeam is offline  
Oud 24 september 2005, 21:47   #19
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

U stelt de PS gelijk met de "Walen". U haat dus de Walen. Anders zou u de Waalse oppositie steunen.

De Naïma-affaire is niet gesloten. Iedereen ontkent trouwens dat het een interne kwestie was. Zelfs het personeel. De Vlaams-nationale piste lijkt me de enig redelijke.
Hans1 is offline  
Oud 24 september 2005, 21:53   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als Vlaamsgezinde haat ik helemaal niet de Walen. Ik verfoei wel een bepaalde mentaliteit die door het dienstbetoon van de PS in Wallonië is gegroeid. Zolang het geld uit Vlaanderen zal blijven vloeien, zal er hier niets aan veranderen. Daarom is slechts de financiële responsabilisering van de Walen een oplossing. Vooral voor henzelf.

De Naïma-affaire? Juist... waar koningshuis en de andere Belgische gevestigde waarden zich grenzeloos belachelijk hebben gemaakt. Heel de zaak draaide rond afgunst en nijd, en misschien ook om een affaire die de baas had met een van zijn arbeidsters...
Eigenlijk bevestigt u gewoon wat ik zei: de Vlaams-nationalisten creëren een ondraaglijk klimaat voor de Zuid-Belgische werkwillige. U wil eigenlijk helemaal geen Franstaligen in Noord-België !
Hans1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be