Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juni 2003, 15:24   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Wat vinden jullie van het idee om het autorijden gratis te maken?

Nu is het bezit van een wagen verbonden aan het betalen van wegenbelasting. Zelfs als je geen enkele kilometer aflegt moet je voor je wagen die in de garage staat toch tax betalen.

Hoe groter het aantal PK's hoe meer zelfs, al heeft dit niets te zien met gewicht of verbruik.

Een veel rechtvaardiger en milieuvriendelijker manier om de autowegen te onderhouden zou dus kunnen zijn het principe : "de weggebruiker betaalt".

Met andere woorden : afschaffing van de forfaitaire wegentax en verhoging van de brandstofprijs. De jaarlijkse opbrengst van de belasting op brandstof moet in principe overeenkomen met de jaarlijkse kost voor het onderhoud van alle wegen.

Zo worden de mensen niet gestraft voor het bezit van een grote wagen maar moet wie veel gebruik maakt van de wegeninfrastructuur en wie veel rijdt wel navenant zijn bijdrage betalen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2003, 15:29   #2
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Indien het in ruil komt voor de belasting op arbeid ben ik pro.

Want de prioriteit ligt nu zeker op d�*t vlak.

We spreken dus over een belasting op verbruik, zoals Vivant dat al jaren met onderbouwde stellingen proclameert.

Ik dank u voor uw voorzet, Darwin !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2003, 16:36   #3
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Indien het in ruil komt voor de belasting op arbeid ben ik pro.

Want de prioriteit ligt nu zeker op d�*t vlak.

We spreken dus over een belasting op verbruik, zoals Vivant dat al jaren met onderbouwde stellingen proclameert.

Ik dank u voor uw voorzet, Darwin !
Ik heb nog een voorzet gegeven aan iemand anders ook zie ik :

Géén verhoging van de accijnzen op benzine dixit W&V.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2003, 17:28   #4
joske
Gouverneur
 
joske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Berichten: 1.076
Standaard

de belasting op het in verkeer brengen zal vast en zeker niet worden afgeschaft,want die is indertijd door miet smet in voege gebracht ook om bepaalde milieunormen te halen,met name de inkomsten van de staat te verhogen.zoals de solidariteitsbelasting op sigaretten en bij de gepensioneerden,waar ze zogezegd maar tijdelijk was,maar ge leeft hier in een kunstmatige bijeengevoegde staat,en wat tijdelijk is word wel degelijk permanent.
__________________
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2003, 19:17   #5
de metser
Banneling
 
 
de metser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.324
Standaard

@ Darwin

U tracht natuurlijk het woord ‘gratis’ in het belachelijke te trekken. En mijn glazenbol zegt me dat u (later) de link zal leggen met Steve Stevaert. Die ballon is alvast doorprikt.

Verder trekt uw voorstel op niks. België (Vlaanderen) is een doorvoerland. De extreem hoge brandstofprijzen die uit uw voorstel voorvloeien zou de transito - en de daarmee gepaarde winsten - op de helling zetten.
Rotterdam, en bij uitbreiding Nederland zou het graag meemaken.

Ik raad u aan ook nog even te 'Googlen' op de verhouding PK’s en brandstofverbruik.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2003, 20:50   #6
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
@ Darwin

U tracht natuurlijk het woord ‘gratis’ in het belachelijke te trekken. En mijn glazenbol zegt me dat u (later) de link zal leggen met Steve Stevaert. Die ballon is alvast doorprikt.

Verder trekt uw voorstel op niks. België (Vlaanderen) is een doorvoerland. De extreem hoge brandstofprijzen die uit uw voorstel voorvloeien zou de transito - en de daarmee gepaarde winsten - op de helling zetten.
Rotterdam, en bij uitbreiding Nederland zou het graag meemaken.

Ik raad u aan ook nog even te 'Googlen' op de verhouding PK’s en brandstofverbruik.
Als je naar Breda rijdt zie je aan het benzinestation dikwijls grote files wagens aanschuiven om te tanken. Nogal logisch, in Nederland kost de benzine immers 20% meer dan in België.

Ik heb totaal geen idee hoeveel de belasting op brandstof zou moeten bedragen.

Die zou immers afhangen van het totale jaarlijkse verbruik en van de jaarlijkse kosten voor onderhoud van het wegennet.


Heeft iemand hier misschien een idee van?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be