Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2003, 20:23   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in de wetgeving wat betreft de Verenigingen Zonder Winstoogmerk, omdat we van plan zijn de Feitelijke Vereniging die onze studentenclub is, om te vormen tot een VZW. De belangrijkste reden is het bezit van goederen (vroeger waren er geen goederen, dus dat was niet zo een probleem), de rechtspersoonlijkheid, en stiekem hopen we ook op giften van rijke afgestudeerden (ahum).

De originele wet van 1921 is al lang en verschillende malen aangepast, de laatste maal verleden jaar. Een VZW brengt o.a. een grotere striktheid wat betreft de statuten met zich mee (bepaalde artikels zijn wettelijk bepaald, zoals zetel etc), en noopt zich tot publicatie in het Staatsblad.

Soit, ik vroeg mij af of er mensen uit het verenigingsleven op het forum zitten die vroeger een overstap van FV naar VZW hebben meegemaakt, en daarover een beetje kunnen vertellen. Vooral qua kosten en vieze neveneffecten die mensen als ik niet meteen zouden opvallen. Of anderen die actief zijn in de administratie van een VZW?

Alvast bedankt
Oud 29 juni 2003, 21:46   #2
Tantist

Standaard

OK, ik weet wel dat het ietsje moeilijker is dan het klassieke uw "ongezouten mening verkondigen", maar please, iemand???
Oud 29 juni 2003, 21:51   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
OK, ik weet wel dat het ietsje moeilijker is dan het klassieke uw "ongezouten mening verkondigen", maar please, iemand???
http://www.vsdc.be/content/frame.htm

En meer weet ik ook niet hoor.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2003, 17:53   #4
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Vroeger was het voldoende om Uw statuten te laten verschijnen in het staatsblad, met verwijzing van een huishoudelijk reglement.
Dit huishoudelijk reglement kan u aanpassen met een 2/3 meerderheid der leden wanneer het zo bepaald is in de statuten. men kan ook met de 1/2 werken.
Wanneer de statuten zijn neergelegd bekomt u een 2 of 3 staatsbladen waarin uw statuten staan.
Het staatsblad en Uw ledenlijst (mag alleen werkende leden zijn) legt u neer bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.
En dan hebt U Uw VZW.
Maar nu, door de wildgroei van VZW, welke niets anders waren dan café 's, die geen belastingen betaalden als VZW is dat een beetje veranderd.
Nu moet men ook een ontlasting van de rekeningen voorleggen. goedgekeurd door de meerderheid van alle aangesloten leden op de algemene ledenvergadering.
Opgelet, het dagelijks bestuur BLIJFT verantwoordelijk voor miskleunen en falingen. Dus het is niet zo dat de VZW schulden heeft, dat het bestuur er niets meer mee te zien heeft. Degene met centen draait dan op voor de miskleun, en deze kan dan zijn centen proberen te verhalen op de andere beheerders.
Er bestaat ook een VZW welke andere VZW met raad en daad bijstaat.
Wanneer U als VZW in het staatsblad verschijnt, zal er na enige tijd wel een uitnodiging komen van deze VZW.
Ik hoop u wat van dienst te zijn geweest. Specifieke vragen kanik beter beantwoorden!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2003, 18:00   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Vroeger was het voldoende om Uw statuten te laten verschijnen in het staatsblad, met verwijzing van een huishoudelijk reglement.
Dit huishoudelijk reglement kan u aanpassen met een 2/3 meerderheid der leden wanneer het zo bepaald is in de statuten. men kan ook met de 1/2 werken.
Wanneer de statuten zijn neergelegd bekomt u een 2 of 3 staatsbladen waarin uw statuten staan.
Het staatsblad en Uw ledenlijst (mag alleen werkende leden zijn) legt u neer bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.
En dan hebt U Uw VZW.
Maar nu, door de wildgroei van VZW, welke niets anders waren dan café 's, die geen belastingen betaalden als VZW is dat een beetje veranderd.
Nu moet men ook een ontlasting van de rekeningen voorleggen. goedgekeurd door de meerderheid van alle aangesloten leden op de algemene ledenvergadering.
Opgelet, het dagelijks bestuur BLIJFT verantwoordelijk voor miskleunen en falingen. Dus het is niet zo dat de VZW schulden heeft, dat het bestuur er niets meer mee te zien heeft. Degene met centen draait dan op voor de miskleun, en deze kan dan zijn centen proberen te verhalen op de andere beheerders.
Wanneer U als VZW in het staatsblad verschijnt, zal er na enige tijd wel een uitnodiging komen van deze VZW.
Ik hoop u wat van dienst te zijn geweest. Specifieke vragen kanik beter beantwoorden!
Dank u wel fernand...

Het lijkt mij dat de zaken eenvoudiger blijven als we een Feitelijke Vereniging blijven. 't Is wel een beetje ambetant voor de goederen van de club, ma soit...

Nu ja, zo groot is ons clubje nu ook weer niet, tzal wel lukken als FV...
Oud 30 juni 2003, 18:05   #6
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
En dan hebt U Uw VZW.
Dank u wel fernand...

Het lijkt mij dat de zaken eenvoudiger blijven als we een Feitelijke Vereniging blijven. 't Is wel een beetje ambetant voor de goederen van de club, ma soit...

Nu ja, zo groot is ons clubje nu ook weer niet, tzal wel lukken als FV...
Ja want wanneer u iets verkoopt, moet U toch beschikken over een handelsregister, en nu met die fRAUDE's ook over een boekhouden.
Met een Tijdelijke vereniging is dat allemaal niet nodig, aangezien het altijd privé is.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be