![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Banneling
|
![]() Zoals jullie weten, kom ik altijd met uiterst interessante nieuwsjes over technologische ontwikkelingen met een maatschappelijk kantje.
Vandaag: verticale stadsboerderijen! ![]() ![]() De zin van dergelijke boerderijen wordt steeds groter. Meer en meer mensen wonen in (mega-)steden (nu reeds 50% van de wereldbevolking), en de aanvoer van verse groenten, fruit, vis en vlees vanuit traditionele landbouwbedrijven wordt hoe langer hoe meer een probleem (het is logistiek een nachtmerrie, de uitbreiding van het landbouwareaal vernietigt meer en meer het milieu, mestverwerking wordt een steeds prangender probleem, waterstress is in opmars, hoge olieprijzen maken de productie duurder, openlucht-boeren vereist pesticiden en zorgt voor verschrikkelijke erosie, etc...). Met moderne technologieën in de hand, kan men echter beginnen denken aan zeer gesofistikeerde verticale boerderijen die elegant in het stadsweefsel worden ingeplant. Dergelijke boerderijen zijn volledig zelfbedruipend, werken hydroponisch, produceren continu en volautomatisch volledig organische groenten, fruit, vlees en vis, op een geïntegreerde en uiterst efficiënte wijze; ze recupereren de energie die in de biomassa aanwezig is (restafval) en functioneren dus op hernieuwbare, schone energie. Realistische projecties wijzen uit dat basisgroenten en granen zoals sla, tomaat en rijst, aan marktprijzen kunnen worden geproduceerd. Voor andere producten (zoetwatergarnaaltjes en aardbeien) zal de prijs hoger liggen dan die van de producten afkomstig van de klassieke, vervuilende, diabolische boerderijen. De vraag is dus: bent u een voorstander van een dergelijk revolutionair project en bent u bereid een fractie meer te betalen voor deze producten, wetende dat de meerkost eigenlijk onder de werkelijke prijs van klassieke landbouwproducten ligt (omdat daarin nooit werkelijke milieukosten worden verrekend.) http://www.verticalfarm.com/[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door oliepiek : 11 oktober 2005 om 18:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() What about de pesticiden en besproeïngen?
![]() |
![]() |
#3 | |||||
|
![]() Citaat:
Ik persoonlijk heb niet graag groenten die groeien in de smog van een grootstad. Ik heb liever dat ze groeien in de frissere lucht van de buiten.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door exodus : 11 oktober 2005 om 18:42. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben wel bereid om daarvoor iets meer te betalen. op voorwaarde dat er een duidelijk verschil in labelling(en controle!) is tussen plattelands-groenten en wolkenkrabbers-groenten. En op voorwaarde dat de milieukost lager blijft, wanneer men de bouw van zo'n plantenbatterij meerekent(is nu niet echt duidelijk).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door oliepiek : 11 oktober 2005 om 18:45. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||||
|
![]() Citaat:
En die grond blijft vruchtbaar? En ik hoor hier vanalles over milieukost, maar weet je misschien ook hoe het zit met de eigenlijke milieuvervuilng? Is het negatiever of positiever voor het miieu dan gewone groententeelt? Ik weet wel dat minder transport milieuvriendelijker is natuurlijk, maar hoe zit het met de rest? Ik denk eraan dat er minder nitraten in ons drinkwater kunenn komen, of is dat verkeerd? Hebben zij ook afval dat ergens gedropt moet worden of dat anders gewoon in de groenten komt en we mee naar binnen krijgen?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 oktober 2005 om 19:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we de mensen laten kweken zoals ze het de laatste eeuw doen, zal er niet veel anders opzitten, de aarde in lagen extra oppervlak geven.
Ook is dit idee zo slecht nog niet, al zouden er pesticiden gebruikt worden, er zal maar een heel klein deel in het milieu terecht komen. Net zoals mest van de veehouderij kan volledig intern verwerkt worden, en droge mestkoeken afleveren. Het enige - punt, alleen fabriekmatige tuinbouw en veeteeld kan dit idee haalbaar maken. En da's net het negative eraan. Winst is belangrijker dan wat ook voor zulke "investeerders".
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat een futuristische droom of gaat dat werkelijk zo worden?
Voor mij één pot nat hoe ze het doen. Waarom niet? Of ze nu naast elkander staan of boven elkander!
![]() |
#11 | ||||||||||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
onrealistische projecties. Citaat:
Citaat:
Je zal trouwens nog altijd kunstmeststoffen moeten invoeren als je opbrengst uit je torens haalt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 11 oktober 2005 om 20:06. |
||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Het is in ieder geval een mooi kunstwerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kan bij een klassiek veehoudend bedrijf prima, als de boeren de infrastructuur aanpassen. Helaas is het nu nog goedkoper, of althans makkelijker de mest laten af te voeren en te dumpen.
De boel verplicht laten aanpassen zou alleen de veeboeren wegjagen uit België.
![]() |
#15 | ||
Banneling
|
![]() Zou de autosnelwegen overdekken en hermetisch afsluiten niet beter zijn voor het milieu?...
De uitlaatgassen zou men kunnen recycleren en aan de onderkant van de overkoepeling zou men hanggroenten kunnen laten groeien... De bovenkant zou men kunnen bebossen of met sociale woningen vol 'planten'... Waarom toch altijd alles zo ingewikkeld maken?... ![]() ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Chipie : 11 oktober 2005 om 20:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Dingen houden vaak op bij het worden van kunstwerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |||||||
|
![]() Citaat:
Serieus ... Eerst dacht ik: alles onder de grond bouwen -> bovenop bomen zetten. De horizon blijft zo bewaard en er hoeft geen grond verloren te gaan omdat erop gebouwd is (want er is onder gebouwd). ![]() Anderzijds... op een autosnelweg mag je toch maar 120 km/u rijden. Er gebeuren regelmatig ongevallen omdat de ene of de andere een steekje liet vallen. Waarom geen rolbanden waar je je auto op en terug af kan rijden die worden aangedreven door iets milieuvriendelijks (bijvoorbeeld waterkracht? windkracht? Zonnenergie in de zomer, ...)? Een systeem om de auto's, vrachtwagens, helikopters en voor mijn part boten en driewielers op de rolbanden te plaatsen is uiteraard al bedacht (met dank aan een bevriende burgerlijk ir.). 8) Edit: en als er geen haalbare oplossing voor de aandrijving gevonden wordt: iedereen één dag per maand een paar uurtjes laten trappen, met zo'n 5 miljoen man in totaal moet dat toch lukken, niet?[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 oktober 2005 om 20:27. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpel; je gaat op trekweg, legt een kabel vast en wat trekkers (arbeiders of zo) trekken u naar de volgende halte. Tegenwoordig....? Is van alles goed!
![]() |