![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Op 17 maart 2003 nam Patrick Janssens ontslag als voorzitter van sp.a. Hij deed dit omdat het college van burgemeester en schepenen van de scheldestad ontslag had genomen. Patrick wou niet aan de zijlijn staan toekijken. Hij ging de uitdaging aan om burgemeester te worden en zo de plooien in het Antwerpse stadsbestuur weer glad te strijken. Nu – zoveel maanden later – is het eindelijk zover en heeft gisterenavond 10 juli Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden Paul Van Grembergen in het provinciehuis zijn benoeming getekend. Daarna legde Patrick de eed af in de handen van de gouverneur van de provincie Antwerpen, Camille Paulussen. Patrick Janssens houdt er een dubbel gevoel aan over: “Enerzijds ben ik blij dat het eindelijk zover is. Ik vind het nog altijd een hele eer om burgemeester van mijn stad te worden. Anderzijds besef ik ook wel dat er nog gigantisch veel werk voor de boeg ligt. Het wordt geen gemakkelijke taak, maar ik ga ervoor.” PJ wordt aldus de 739ste burgemeester van Antwerpen ![]() Het burgemeesters-ambt van Antwerpen is ontstaan in de eerste jaren van de vijftiende eeuw. Het oudste bewaarde document over deze functie is een acte van hertog Antheunis van 28 maart 1411, die klaagt dat de Antwerpse schepenen depuis trois ans ença ou environ zonder zijn inspraak of toestemming twee borchmaistres benoemen. (Het woord gaat terug op de "meesters", beheerders van de "burcht", de versterkte vesting rond het Steen.) ![]() De hertog gaat met de Antwerpse eigengereidheid akkoord, op voorwaarde dat de nieuwe functionarissen geen hoger loon krijgen dan de rentmeesters van de stad. Latere geschiedschrijvers hebben de benoeming van de twee eerste burgemeesters, Nikolaas Van Wijneghem en Gillis Bacheler, vastgelegd op 2 december 1409. Om het machtsevenwicht te bewaren wordt één burgemeester gekozen uit de schepenen en één uit de Antwerpse notabelen die niet in het stadsbestuur zetelen. De eerste is buitenburgemeester en gaat over de bewaking en de vertegenwoordiging van de stad. Hij is hoofd van de politie, bewaart de sleutels van de stad, en leidt de gemeenteraad. De tweede is de binnenburgemeester en gaat over zowel de criminele als de burgerlijke rechtspraak in de stad. Hij is zelf geen rechter maar moet de vonnissen van de vierschaar proclameren en desnoods uitvoeren. Samen met de buitenburgemeester controleert hij de machtige ambachten (gilden) van de stad. Dit systeem van de dubbelfunctie blijft in voege tot aan het Franse bewind in 1794, dat de stedelijke leiding in handen legt van één man, eerst president geheten, later maire en tenslotte, vanaf 1801, burgemeester. Zonder risico's is het burgemeesterschap overigens niet. Buitenburgemeester Jan Pot wordt in 1467 amper negen dagen na zijn inhuldiging in de Schoenmakersstraat vermoord, Alva laat op 24 september 1568 Antoon van Stralen executeren, en Jan Van Der Meeren wordt vermoord tijdens de Spaanse Furie van 5 november 1576. Anderen, zoals Jan Steven Werbrouck en Jan Timmermans, belanden voor jaren achter de tralies. ![]()
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() PJ is inderdaad burgemeester van Antwerpen, maar denk je dat hiermee zijn problemen zijn opgelost ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Weten jullie waarom onderlijfke (PJ) niet over straat wil lopen geflanqueerd door twee politiemannen?
Omdat de bevolking hoopt dat hij dan eindelijk aangehouden is !!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn naam is sjoemelmaister nummer 1. Visa, Telepolis, SP.A gebouwen, kies zelf maar. Het is een kwestie van prijs. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() ![]() Zoek het verschil. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN