Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2003, 17:23   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

[size=5]Rechts en Vlaams Blok aanhang zouden het meeste voeling hebben met hun taal, en daarvan de trotse beoefenaars moeten zijn, tenminste, we zouden het toch van hen mogen verwachten [/size]

Links, progressief, kritisch en of sociaal demokratisch (noem het zoals je wilt) zouden daar de slechtste vertegenwoordigers van zijn, en helemaal niet om enige taalvoorkeur geven laat staan dat zij de noodzaak tot foutloos Nederlands schrijven zouden aanvoelen, als het uberhaupt al van hen verwacht mag worden.

Maar wat blijkt? Het is verdomme precies andersom!

Taalfouten, d-t fouten, daar bestaan nochthans verschillende truukjes voor om die te vermijden. Anders vraag je het maar een ander die minder fouten maakt. Maar goed, een taalfout tot daar nog aan toe, maar gewoon erbarmelijk Nederlands neerpennen, hoe durven ze't? Schamen ze zich dan niet? Als je van nieuwkomers eist dat ze de streektaal beheersen, de belangrijkste voorwaarde van een goede integratie, waarom geven ze dan niet zelf het goede voorbeeld?

Een pak posters hier lijken maar te beschikken over weinig meer [size=6]woordenschat[/size] dan de gemiddelde allochtoon die ik ken die net zijn attest bij een cursus Nederlands voor Anderstaligen heeft behaald.

Ik denk dat ze voor de flamingantste onder hen, dringend Hendrik Conscience terug van stal moeten halen, "de man die zijn volk leerde lezen."

Wat velen ook niet schijnen te beseffen is dat dit forum de mogelijkheid biedt om je taalfouten of zinsconstructies te verbeteren. Daarvoor ga je terug naar je eigen topic of repliek en druk je op de toets , je verbetert je tekst of woord en klikt daarna op [size=6]OK[/size].

Algemene oproep: wees fier op Uw taal en GEBRUIK ze

Dank bij voorbaat!

Ps: [size=6]Vlaams is geen taal, Algemeen Nederlands is dat wel[/size].

http://www.vandale.nl/

Van Daele geeft ook de mogelijkheid om een zoekknop op je website te plaatsen:

Daarvoor moet je eerst (gratis) registreren en dat kan je hier:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/registreren
Oud 14 juli 2003, 17:31   #2
Maxwell Rain
Burger

Maxwell Rain's schermafbeelding

Standaard

Oei, het zit je blijkbaar hoog ?

Maar ergens heb je wel een punt, als mensen zgn intelligente discussie willen houden is een fatsoenlijke zin wel een noodzaak.

Daarbij, ik hoop wel dat je niet wilt gaan wijzen op elke typ-/schrijffout die mensen maken, dat zou niet de discussies geen goed doen.
Maxwell Rain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 17:33   #3
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Taalpuritanisme is belachelijk. Iedereen dient gewoon een inspanning te leveren om zo correct mogelijk te schrijven, maar men kan en mag niet verwachten dat iedereen dat perfect doet.
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 17:37   #4
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxwell Rain
Oei, het zit je blijkbaar hoog ?

Maar ergens heb je wel een punt, als mensen zgn intelligente discussie willen houden is een fatsoenlijke zin wel een noodzaak.

Daarbij, ik hoop wel dat je niet wilt gaan wijzen op elke typ-/schrijffout die mensen maken, dat zou niet de discussies geen goed doen.
Wel nee, gewoon een algemene oproep aan iedereen om een kleine inspanning te doen om de prachtige taal die het Algemeen Nederlands is, beter te benutten en aldus bewijzen dat ze inderdaad trots op hun taal zijn, iets wat [size=6]ik[/size] zeker en vast ben, ook al word ik hier afgeschilderd als een vlaminghater wat ik zeker niet ben. Ik steek al eens de draak met (overdreven) vlaams-nationalisme, maar dat is nog wat anders dan wat de ideologen van het Vlaams Blok ons dagelijks presenteren.

Ik zou hier een pak voorbeelden kunnen geven, maar ik wil niemand speciaal viseren, ze zullen wel zelf weten over wie het gaat
Oud 14 juli 2003, 18:02   #5
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Taalpuritanisme is belachelijk. Iedereen dient gewoon een inspanning te leveren om zo correct mogelijk te schrijven, maar men kan en mag niet verwachten dat iedereen dat perfect doet.
Maar soms is het wel verwarrend... Taalpuritanisme is bijvoorbeeld ronduit fout. Gelukkig meen ik juist te gokken als ik denk dat je taalpurisme bedoelt , en ook dat is niet helemaal juist (purisme slaat op het zuiveren van de taal van uitheemse invloeden, niet van fouten in het algemeen). Nu ik erover nadenk: jij bent wel de grootste purist die er is, maar dan niet op het gebied van taal...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 18:04   #6
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
ook al wordt ik hier afgeschilderd als een vlaminghater wat ik zeker niet ben/
Wel het goeie voorbeeld geven, hé!
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 18:07   #7
Maxwell Rain
Burger

Maxwell Rain's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mirco
Citaat:
auw

Nu ja, dat zal door de zenuwen komen om toch maar geen fout te maken
Maxwell Rain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 18:08   #8
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

Mja, nu moet ik toch wel zeggen piano dat ik geen schrijffouten ben tegengekomen in Guderians postings, maar wel in de jouwe (vnl je voltooid deelwoorden). No offense hoor.
Maar inderdaad, zij die 'blauwvoet' of 'storm op zee' in hun onderschriften staan hebben, schrijven meestal de verschrikkelijkste fouten neer. Niet alleen qua spelling, maar qua grammatica zou ik ze nog wat kunnen leren. Nochtans, ik ben tweede generatie allochtoon....
Oud 14 juli 2003, 18:08   #9
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bedankt Mirco, Maxwell Rain en Elle, maar dankzij de toets , heb ik dat op slag verbeterd (en daarna op [size=6]OK[/size] geklikt).
Oud 14 juli 2003, 18:08   #10
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

En uw posting is geen vooroordeel zeker Piano? Vervang VBer door allochtoon en ge breekt de racismewet.

Verander de wereld: Begin bij uwzelf.
Oud 14 juli 2003, 18:09   #11
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxwell Rain
Citaat:
Citaat:
auw

Nu ja, dat zal door de zenuwen komen om toch maar geen fout te maken
bij deze sorry voor de schijffouten..

nog een regel van mijn leraar dit jaar:

wordt wordt meestal met dt geschreven

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 18:13   #12
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
En uw posting is geen vooroordeel zeker Piano? Vervang VBer door allochtoon en ge breekt de racismewet.

Verander de wereld: [size=6]Begin bij uwzelf[/size].
Oud 14 juli 2003, 18:46   #13
thePiano

Standaard

Door de promotie van het Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) wilde de VVS bijdragen tot de heropleving van de Vlaamse cultuur. VVS-Affiche voor de ‘Week voor Beschaafd Nederlands’, 1-6 februari 1954.
(Affiche AMVS Leuven)
Oud 14 juli 2003, 20:03   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een pak posters hier lijken maar te beschikken over weinig meer [size=6]woordenschat[/size] dan de gemiddelde allochtoon die ik ken die net zijn attest bij een cursus Nederlands voor Anderstaligen heeft behaald.
Wie bedoelt u eigenlijk? "Trol" misschien? Maar die is zeker geen Vlaamsgezinde!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 20:08   #15
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Verander de wereld: [size=6]Begin bij uwzelf[/size].
Bij ouweigen dan he.
Oud 14 juli 2003, 20:12   #16
khaled
Schepen

Standaard

Interessante oproep. Jammer van de taalfouten…

Links, progressief, kritisch en of sociaal demokratisch (noem het zoals je wilt) zouden daar de slechtste vertegenwoordigers van zijn, en helemaal niet om enige taalvoorkeur geven laat staan dat zij de noodzaak tot foutloos Nederlands schrijven zouden aanvoelen, als het uberhaupt al van hen verwacht mag worden.

> ’t Is ‘democratisch’ niet ‘demokratisch’, en ‘überhaupt’ in plaats van uberhaupt.

Taalfouten, d-t fouten, daar bestaan nochthans verschillende truukjes voor om die te vermijden.

> ‘d-t fouten’ bestaan niet, ‘nochthans’ ook niet en ‘truukjes’ heeft ‘Word’ ook al problemen mee…

Anders vraag je het maar een ander die minder fouten maakt.

> vragen ‘aan’ een ander.

Een pak posters hier lijken maar te beschikken over weinig meer woordenschat dan de gemiddelde allochtoon die ik ken die net zijn attest bij een cursus Nederlands voor Anderstaligen heeft behaald.

> Ik heb ook een pak posters aan mijn muur hangen. Een attest is ten andere niet iets dat je behaalt maar (ver)krijgt. En zeker niet ‘bij’ een cursus…. Bovendien is de constructie ‘lijken maar te beschikken over weinig meer …’ fout. Laat de ‘maar’ weg en het voelt al beter aan. En plaats ‘te bezitten’ achter ‘woordenschat’.

Van Daele geeft ook de mogelijkheid om een zoekknop op je website te plaatsen:

> Van Daele ? Lees jij eigenlijk wel je eigen teksten ? Er staat in de onmiddellijke omgeving van je fout tweemaal in het groot en daarenboven nog eens tweemaal in verwijzingen de naam ‘Van Dale’, … Toch even opletten…

Als je anderen de les wil spellen, doe het dan juist. Normaal zou ik nooit reageren op een bericht als dit, maar je arrogantie stuit me werkelijk tegen de borst. Je bericht is er gewoon op gericht om de minder begenadigde schrijvers onder ons een minderwaardigheidsgevoel aan te praten - of met andere woorden jezelf in een superieure positie te plaatsen - en hoort dan ook niet thuis op een discussieforum. In mijn ogen is dit een persoonlijke en discriminerende aanval met als enig doel anderen te kwetsen.

Over de inhoud van je bericht kan ik kort zijn. Er bestaat zoiets als een geschreven taal en een gesproken taal. De geschreven taal wordt ons opgedrongen van bovenaf en is samengesteld uit en onderhevig aan soms absurde regels die vaak niets met de realiteit van de gesproken taal te maken hebben. Uiteraard hebben sommige mensen minder affiniteit met deze regels dan anderen, en zolang het overtreden van de taalregels niet in het strafwetboek staat zijn ze hierin vrij. Ook het maken van typefouten is bij mijn weten nog niet verboden.

Als het inderdaad zo zou zijn dat 'rechts' meer fouten zou maken dan 'links', wat zijn dan volgens jou de oorzaken en wat kan eraan gedaan worden om dit te verhelpen ?
khaled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 20:18   #17
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

pffff, iemand post hier eens onder een andere nick name (m.n. Khaled).... Waarom moeten mensen steeds van nick veranderen?
Oud 14 juli 2003, 20:49   #18
khaled
Schepen

Standaard

Beste Elle,

ik kan U verzekeren dat ik uniek ben (net als iedereen trouwens).

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat U mij reeds veroordeeld heeft om als iemand anders dan mezelf door het leven te gaan, maar je bent hierin uiteraard volledig vrij.

Back to the subject ?
khaled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 22:37   #19
schaduwgemeenteraadslid
Burgemeester

Standaard

Geachte Khaled;wanneer ik uw opmerkingen lees,dan kan ik enkel maar bewondering opbrengen U bent een toonbeeld voor de allochtone gemeenschap in Vlaanderen U heeft groot gelijk wat dat minderwaardigheidsgevoel betreft,daar ik vroeger,vrijwillig chatsessie's heb geleid voor het VlaamsBlok op MSN,gedurende één jaar(gemiddeld 60u/week).Buiten zij die kwamen provoceren,kwam men ook uit de eigen partij mijn typfouten verbeteren(vooral dt fouten)Men ging zelfs zo ver,dat men deze teksten copieerde,en doorstuurde naar de partijtop
Blijkbaar heeft men binnen de politiek steeds individuen(�* la piano)dewelke liever hun tijd steken in het bekritiseren,dan het realiseren Staan de beste stuurlui niet aan wal Zij die veel doen maken veel fouten,zij die weinig doen maken weinig fouten,zij die niets doen maken geen fouten Omdat iemand fouten typt,wil dat niet zeggen,dat deze persoon op politiek vlak incompetent is.Persoonlijk vindt ik het gedachtengoed primair t.o.v. het geschreven woord
733-0084610-56 met als vermelding "lidmaatschap 2004"
Op verzoek van velen kan u vanaf heden ook steunend lid worden voor 100 € jaarlijks.
Contacteer ons, [email protected] ,en wij zullen u graag verder helpen.
schaduwgemeenteraadslid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 07:05   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Kappen op iemands' schrijffouten , wijst meestal op een gebrek aan degelijke argumenten
Correcte schrijfwijze lijkt me op een forum van ondergeschikt belang.
Het is een mediuim met een heel eigen tempo, iets trager dan b.v. chatten, maar toch vaak snel genoeg om fouten te tolereren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be