Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 5 februari 2006, 23:02   #1
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Cartoons : vragen blijven

Rond de cartoons over de profeet Mohammed is reeds heelwat te doen geweest in de media, in de discussiegroepen en op de nieuwsfora. Toch blijven heelwat vragen onbeantwoord.

Jylland-Posten heeft aan 40 cartoonisten gevraagd om een spotprent te tekenen over de profeet Mohammed. Twaalf cartoonisten zijn op die vraag ingegaan. Zeventig procent van de cartoonisten doen aan zelfcensuur!! Is dat niet beschamend in een vrij en democratisch land?
En hoe komt het dat we deze belangrijke informatie uitsluitend via The Brussels Journal krijgen?

Een film als "The Last Temptation of Christ" heeft in de christelijke wereld ook heelwat reacties uitgelokt, tot twee brandstichtingen in bioscoopzalen toe. Nu leren we dat Jezus Christus voor de islam een profeet is die net zomin als Mohammed bespot mag worden. Toch nooit gehoord van moslimprotesten tegen deze of andere aanvallen op Christus. Integendeel, Christus' moeder wordt toch maar mooi bespot op de affiche van "Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen" van een vreemde auteur wiens naam me nu ontglipt.
De verontwaardiging van de moslims is wel erg selectief. Wie in onze media kaart dit aan?

De ongelooflijk fanatieke haatreactie wordt op een onvoorstelbare manier getolereerd. Een niet aangevraagde en niet toegelaten betoging wordt ongemoeid gelaten! Dat moeten Vlamingen, laat staan VB'ers, niet proberen in de omgeving van Brussel!

De oproepen van vele hooggeplaatste politici om de moslims te ontzien en de vrije meningsuiting met terughoudendheid toe te passen (zelfcensuur!) bevestigen mij nogmaals de leidraad van het boek "Arabia ; The Euro-Arab Axis" van Bat Ye'or. (2005, Fairleigh Dickinson University Press ISBN 0-8386-4077-X vijfde druk 26.64 euro bij De Standaard Boekhandel)
Bat Ye'or stelt dat Europa zijn grenzen onvoorwaardelijk openstelt voor massale moslimimmigratie, en dit in ruil voor een zekere oliebevoorrading en openstellen van de Arabische markten. Onvoorwaardelijk betekent onaangepast wat betreft scholing, taalkennis, arbeidsattitude, kennis van de cultuur en gewoonten....

Informeel overleg tussen Europa en de Arabische landen gebeurt in de Europees-Arabische Dialoog. Honderden verkozenen uit het Europees parlement en de parlementen van de lidstaten maken er deel van uit.
Mogen wij van de media vernemen wie Vlaanderen en België vertegenwoordigt? Op welke maatregelen zij zullen aansturen om de gemoederen te bedaren, om de Europeanen te beschermen en om de ambassades afdoende te bewaken?

mvg

Harald.
Harald is offline  
Oud 6 februari 2006, 02:57   #2
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Kan er hier iemand uitleggen wat nu wel mag en wat niet mag? Mohammed afbeelden mag dus niet, heb ik begrepen, maar 2/3 van de Moslimwereld heet Mohammed...zo kunnen er misverstanden gebeuren. Stel voor dat ik een tekening maak en er op zet "dit is Mohammed" en problemen krijg met de Moslimgemeenschap. Ik zou zeggen "´t is den Mohammed van hier rechtover."
Trouwens ik vind het toch maar gek dat ze zo maar lukraak, zijn naam kunnen geven aan ieder jongentje die geboren wordt. Tussen die miljoenen Mohammeds zullen er vast een aantal idioten lopen die de naam van de profeet niet waardig zijn.
jOOSt is offline  
Oud 6 februari 2006, 07:28   #3
skaldis
Banneling

Standaard

skaldis is offline  
Oud 6 februari 2006, 14:36   #4
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Kan er hier iemand uitleggen wat nu wel mag en wat niet mag? Mohammed afbeelden mag dus niet, heb ik begrepen, maar 2/3 van de Moslimwereld heet Mohammed...zo kunnen er misverstanden gebeuren. Stel voor dat ik een tekening maak en er op zet "dit is Mohammed" en problemen krijg met de Moslimgemeenschap. Ik zou zeggen "´t is den Mohammed van hier rechtover."
Trouwens ik vind het toch maar gek dat ze zo maar lukraak, zijn naam kunnen geven aan ieder jongentje die geboren wordt. Tussen die miljoenen Mohammeds zullen er vast een aantal idioten lopen die de naam van de profeet niet waardig zijn.
Wat wel en wat niet mag kan ik je niet uitleggen. Maar ik kan je wel wat op weg helpen. Op
http://63.175.194.25/index.php?ln=en...e&CR=400&dgn=4
vind je vragen en antwoorden over naamgeving.
Bedenk hierbij dat de islam zo zijn antwoord heeft op alle dagdagelijkse zaken. Verwonder U niet langer dat géén enkele moslim zijn geloof kent. Dat gans hun religieuze beleving verschrompeld is tot enkele waarheden en uiterlijkheden. Dat ze volledig afhankelijk zijn van hun imams en buitengewoon beïnvloedbaar.

mvg

Harald.
Harald is offline  
Oud 6 februari 2006, 15:30   #5
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jylland-Posten heeft aan 40 cartoonisten gevraagd om een spotprent te tekenen over de profeet Mohammed. Twaalf cartoonisten zijn op die vraag ingegaan. Zeventig procent van de cartoonisten doen aan zelfcensuur!! Is dat niet beschamend in een vrij en democratisch land?
Je gaat er toch wat snel vanuit dat al die andere cartoonisten niet op de vraag van Jylland-Posten ingingen omwille van zelfcensuur. Vermoedelijk zijn er inderdaad een aantal geweest die zich liever niet aan het onderwerp waagden. Er zijn echter nog andere redenen te bedenken waarom een cartoonist niet op die vraag ingaat. Het is best denkbaar dat een aantal cartoonisten een exclusiviteitscontract hebben met een andere krant of dan Jylland-Posten onvoldoende wenste te betalen ofdat sommige konden gewoon geen goede grap over Mohammed konden bedenken.

Citaat:
En hoe komt het dat we deze belangrijke informatie uitsluitend via The Brussels Journal krijgen?
Het oorspronkelijke gegeven, met name dat een Deense krant een paar cartoons had gepubliceerd en dat enkele lokale moslims dat spijtig vond, lijkt me alles behalve groot nieuws. Het is pas belangrijk geworden toen een aantal regeringen er zich mee bemoeid hebben en er wereldwijd protestmarsen uitbraken, vanaf dat moment werd er in ongeveer alle media breed over bericht.

Lang leve Denenmarken.

Coekie
In your neighbourhood.

Laatst gewijzigd door Coekie : 6 februari 2006 om 15:33.
Coekie is offline  
Oud 6 februari 2006, 22:15   #6
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Je gaat er toch wat snel vanuit dat al die andere cartoonisten niet op de vraag van Jylland-Posten ingingen omwille van zelfcensuur. Vermoedelijk zijn er inderdaad een aantal geweest die zich liever niet aan het onderwerp waagden. Er zijn echter nog andere redenen te bedenken waarom een cartoonist niet op die vraag ingaat. Het is best denkbaar dat een aantal cartoonisten een exclusiviteitscontract hebben met een andere krant of dan Jylland-Posten onvoldoende wenste te betalen ofdat sommige konden gewoon geen goede grap over Mohammed konden bedenken.

Het oorspronkelijke gegeven, met name dat een Deense krant een paar cartoons had gepubliceerd en dat enkele lokale moslims dat spijtig vond, lijkt me alles behalve groot nieuws. Het is pas belangrijk geworden toen een aantal regeringen er zich mee bemoeid hebben en er wereldwijd protestmarsen uitbraken, vanaf dat moment werd er in ongeveer alle media breed over bericht.

Lang leve Denenmarken.

Coekie
Het is ook best mogelijk dat één van de cartoonisten nu net een vinger had gebroken en een andere leed onder een reuma-aanval.
Dit doet evenwel niets af aan de inhoud van mijn post.
Op dezelfde vraag zal je nu zelfs géén twaalf cartoonisten vinden. En dat is onaanvaardbaar.

mvg

Harald.
Harald is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be