Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2006, 17:01   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard CD&V <=> N-Va inzake laatste 'konigskwestie'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF05022006_028
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad
CD&V sprak zich deze week nooit echt uit over de functie die ze weggelegd zien voor de koning. De Vlaamse CD&V-parlementsleden en Vlaams minister-president Yves Leterme lieten wel duidelijk verstaan dat de koning niks in de Vlaamse pap te brokken heeft, maar zeiden niks over zijn constitutionele taak.

Dat deed kamerfractieleider De Crem vandaag wel. Volgens hem is de functie van de vorst nu goed beschreven in de grondwet en mag het daar best bij blijven. ,,Wij zijn integristen van de grondwet'', liet hij tijdens het RTBF-programma 'Mise au point' noteren.

Het standpunt staat haaks op dat van kartelpartner N-VA.
Een serieuze opdoffer voor de in oorsprong anti-royalistische N-Va.
Reden om het kartel op te blazen?
Of is er een verzoening mogelijk tussen de twee tegenstrijdige standpunten?
Moeten Bourgeois en Leterme niet eens samen naar Laken op de koffie om de zaken duidelijk te stellen?
Of is het gedruis dat de N-Va maakt een soort sussende actie om het koninklijke bezoek te doen vergeten?
Oud 10 februari 2006, 17:17   #2
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Moeten Bourgeois en Leterme niet eens samen naar Laken op de koffie om de zaken duidelijk te stellen?
Of is het gedruis dat de N-Va maakt een soort sussende actie om het koninklijke bezoek te doen vergeten?
Goed opgemerkt. Dat zal zeker interessant worden om te zien hoe de CD&V de N-VA bij zich houdt. Ze doen alvast al een tijdje een charme-offensief richting communautaire eisen. Volgens mij is dat inderdaad als bindmiddel. De koning is een stap te ver voor de christen-democraten. Maar mocht ik een CD&V'er zijn, ik liet de N-VA zeker niet los!
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 17:22   #3
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar mocht ik een CD&V'er zijn, ik liet de N-VA zeker niet los!
Ik zou eerder zeggen: mocht ik een NVA'er zijn liet ik de CD&V zeker niet los want zij zijn mijn enige garantie op een verkozene in het parlement.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 17:26   #4
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

kartel =/= partij
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 17:31   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar mocht ik een CD&V'er zijn, ik liet de N-VA zeker niet los!
Dat geloof ik vrij.
Electoraal waren deze twee partijen electoraal zo goed als verzopen.
In het kartel vormen ze samen de grootste.
Dat is uiterst interessant in het eigen belang.
Ik vraag me echter af wanneer de kiezer de ideologische spoeling te dun gaat vinden..........
Oud 10 februari 2006, 17:32   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
kartel =/= partij
Dat klopt, maar wanneer de standpunten tegenstrijdig zijn, dan pleegt minstens één van de partners kiezersbedrog.
Oud 10 februari 2006, 18:26   #7
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

nee, een kartel is maar een samenwerking op bepaalde punten, daarnaast heeft iedere partner eigen standpunten, die tegenstrijdig kunnen zijn

zelfs binnen partijen mogelijk in beperkte mate; denk je dat jm dedecker en vankrunkelsven overal dezelfde mening over hebben?
Oud 10 februari 2006, 18:30   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, een kartel is maar een samenwerking op bepaalde punten, daarnaast heeft iedere partner eigen standpunten, die tegenstrijdig kunnen zijn

zelfs binnen partijen mogelijk in beperkte mate; denk je dat jm dedecker en vankrunkelsven overal dezelfde mening over hebben?
Dat is natuurlijk een vergoelijkende uitleg, waarbij de kiezer toch in het ongewisse blijft.
Hoe moet je nu je stemafweging maken bij het kiezen voor zo een wazig kartelgedoe?

Hetzelfde geldt voor coalities.
Eens de stemmen binnen hebben de partijen een blanco chaque om zowat al wat ze beloofden overboord te gooien en samen te gaan, desnoods met een partij die lijnrecht tegenover hun pre-electorale beloftes staat.

Je kan er niet omheen: de kiezer heeft geen instrument ter beschikking om zijn wil door te drukken. Hij blijft steeds in een afhankelijke positie van zijn verkozenen, terwijl die in een democratie toch de wil van diezelfde burger dienen uit te voeren.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 februari 2006 om 18:31.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 18:39   #9
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

dat is een algemene kritiek op de huidige 'democratie', selectief verweten aan het Vlaams kartel
Oud 10 februari 2006, 18:59   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is een algemene kritiek op de huidige 'democratie',
Inderdaad.
Citaat:
selectief verweten aan het Vlaams kartel
Terecht.
Een oppositiepartij pleegt traditioneel te pleiten voor méér democratie en democratische instrumenten zoals het bindende referendum op burgerinitiatief. Zo niet het Vlaams Kartel. Die zijn formeel tegen rechtstreekse burgerinspraak.
Oud 10 februari 2006, 21:50   #11
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Zo zie je maar dat de N-VA niet zoals Spirit de grote broer bijspringt als een schoothondje. Dit akkefietje geeft duidelijk dit volgende bewijs.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 21:52   #12
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ik pleit voor de afschaffing van de senatoren van rechtswege, enz...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2006, 22:12   #13
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Terecht.
Een oppositiepartij pleegt traditioneel te pleiten voor méér democratie en democratische instrumenten zoals het bindende referendum op burgerinitiatief. Zo niet het Vlaams Kartel. Die zijn formeel tegen rechtstreekse burgerinspraak.
erger en hypocrieter: eerst zeggen dat je het democratischer gaat maken en eens aan de macht dit niet doen (verhofstadt en vld)
Oud 10 februari 2006, 22:56   #14
sailer
Vreemdeling

sailer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik pleit voor de afschaffing van de senatoren van rechtswege, enz...

Ik pleit voor de afschaffing van de hele senaat,iets goedgekeurd in het parlement wordt goedgekeurd in de senaat wegens partijtucht. De senaat is er enkel om partijleden te belonen of te sussen al naar het uitkomt.En ik pleit voor een vijfdaagse werkweek voor zowel kamers als senaat ,niet aanwezig, niet betaald.
sailer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 07:30   #15
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

CD&V <=> N-Va : voor hun woorden
CD&V == N-Va : voor hun daden

Simpel, newaar?
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 07:38   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
CD&V <=> N-Va : voor hun woorden
CD&V == N-Va : voor hun daden

Simpel, newaar?
Gelukkig maar.
Het heeft twee voordelen
1/België zit safe
2/'t Geeft enorm leuke munitie in het debat met N-Va'ers die krampachtig al wat hun partij hen flikt, blijven bijtreden.
Oud 11 februari 2006, 12:15   #17
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Als ik zie dat in verschillende partijen zoals de VLD en het Vlaams Belang ruimte is voor discussie over de koning, over de rol van de koning en het belang van een ( Vlaamse of Belgische ) monarchie. Dan moet dat zeker kunnen in een kartel. Mochten er geen verschillen meer zin, dan zouden de CD&V en de N-VA één partij moeten worden. De N-VA'ers kunnen gerust anders stemmen op vele domeinen, van mij mogen zelf alle partijleden van een partij vrij hun stemgedrag bepalen. Ik ervaar die tegenstelling niet als een nadeel, eerder als een voordeel.
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 12:42   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx Bekijk bericht
Als ik zie dat in verschillende partijen zoals de VLD en het Vlaams Belang ruimte is voor discussie over de koning, over de rol van de koning en het belang van een ( Vlaamse of Belgische ) monarchie. Dan moet dat zeker kunnen in een kartel. Mochten er geen verschillen meer zin, dan zouden de CD&V en de N-VA één partij moeten worden. De N-VA'ers kunnen gerust anders stemmen op vele domeinen, van mij mogen zelf alle partijleden van een partij vrij hun stemgedrag bepalen. Ik ervaar die tegenstelling niet als een nadeel, eerder als een voordeel.
Voor de partijen is het uiteraard een voordeel.
Ze kunnen in elke coalitie stappen en de zwarte piet doorschuiven naar hun partner wanneer ontevreden kiezers hen van gebroken beloften betichten.
Voor de kiezer daarentegen is het onbegonnen werk om een gedegen keuze te maken, wanneer ze een standpunt willen verzilveren. Zowel voor wit als zwart kan je op het fameuze kartel stemmen, 't kan vriezen, 't kan dooien, en uiteindelijk doen de politici hun zin i.p.v. de zin van de burger.

Feit blijft: Leterme staat voor de keuze: in de federale oppositie blijven of zijn kommunautaire kak intrekken. Reken maar dat ik er na eventuele regeringsdeelname op terugkom telkens hij zijn woord breekt. Zelfs als het mij als Belgicist welgevallig is. Ik laat geen gelegenheid voorbijgaan om katholieken en flaminganten te jennen. Ook als het nep-specimen zijn.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 februari 2006 om 12:43.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2006, 14:03   #19
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Voor de partijen is het uiteraard een voordeel.
Ze kunnen in elke coalitie stappen en de zwarte piet doorschuiven naar hun partner wanneer ontevreden kiezers hen van gebroken beloften betichten.
Voor de kiezer daarentegen is het onbegonnen werk om een gedegen keuze te maken, wanneer ze een standpunt willen verzilveren. Zowel voor wit als zwart kan je op het fameuze kartel stemmen, 't kan vriezen, 't kan dooien, en uiteindelijk doen de politici hun zin i.p.v. de zin van de burger.

Feit blijft: Leterme staat voor de keuze: in de federale oppositie blijven of zijn kommunautaire kak intrekken. Reken maar dat ik er na eventuele regeringsdeelname op terugkom telkens hij zijn woord breekt. Zelfs als het mij als Belgicist welgevallig is. Ik laat geen gelegenheid voorbijgaan om katholieken en flaminganten te jennen. Ook als het nep-specimen zijn.
Daarom dat je moet stemmen op personen en niet op partijen. Ik zelf verwacht dat de CD&V zijn woord houdt i.v.m. de koningskwestie, maar verwacht dat ook van de N-VA. Zij kunnen perfect anders stemmen in de kamer daarvoor als daar een motie voorligt, ook als zij beide in de regering zitten. Het kan niet vriezen en dooien. Het is zo dat de ene vriest en de andere dooit, zolang dat alle personen doen wat zij ieder afzonderlijk belooft hebben, is er geen schending van belofte. Ik wist niet dat jij zo sterk luisterde naar de partijuitspraken? Ik luister meer naar de persoonlijke uitspraken... En daarop maak ik mijn stemkeuze.

Thomas
Oud 11 februari 2006, 20:06   #20
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

CD&V en N-VA zijn in een kartel naar de verkiezingen gegaan. Vanaf het begin is er gesteld dat beide partijen hun zelfstandigheid zouden bewaren en ook een aparte fractie zouden vormen. Het is nooit de bedoeling geweest dat N-VA zou opgaan in de CD&V. Het is dan ook vrij logisch dat er over bepaalde punten anders gedacht wordt in de CD&V dan in de N-VA, dit is net de sterkte van ons kartel, elkaar aanvullen.

Ik ken een kartel waar het anders is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be