![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() (dit is vergezocht, ik weet het)
Romeinen, hoofdstuk 13 Ieder mens moet zich schikken naar de gezagdragers die boven hem staan. Want alle gezag komt van God; ook het bestaande gezag is door God ingesteld. Wie zich dus tegen het gezag verzet, verzet zich tegen Gods verordening, en wie dit doet, roept een vonnis over zich af. Voor de overheid hoef je niet bang te zijn bij een goede daad, maar wel bij een slechte. Wilt u zonder vrees voor het gezag leven, doe dan het goede, en het gezag zal u prijzen. Want de overheid staat in dienst van God, voor uw welzijn. Doet u echter het kwade, dan moet u vrezen; zij draagt het zwaard niet voor niets. Zij staat in dienst van God om aan de boosdoener zijn verdiende straf te geven. Daarom is het nodig dat u zich naar haar schikt, niet alleen uit vrees voor straf, maar ook ter wille van een goed geweten. Om dezelfde reden betaalt u ook belasting; de beambten staan in dienst van God, en wijden daaraan al hun aandacht. Geef ieder wat hem toekomt: belasting en tol aan wie u belasting en tol verschuldigd bent, ontzag en eerbied aan wie ontzag en eerbied toekomen. ---------------------------------------------------------------- Independisme betekent het verwerpen van het ingestelde gezag. Daarom kan en zal de CD&V nooit verder gaan dan dat. Maar om echt eerlijk te zijn: dit neo-belgicisme van de CD&V is zo Vlaamsgezind dat ik me afvraag of velen de strijd niet als gestreden gaan beschouwen als dit gerealiseerd is. En ik kan ze niet eens ongelijk geven, hoewel er nog altijd puntjes zullen zijn dat we nadeel hebben van de unie (in zo'n klein verband weliswaar, zodat er nagenoeg geen schaalvoordelen zijn). En voor moesten sommigen het zich afvragen: neen, dit is geen fake "strijd gestreden"-verklaring a la Schiltz die van de vetpotten van het Belziek regime mocht meeëten...
![]() |
#2 |
|
![]() 't Is trouwens ook de reden waarom CD&V ook nooit voor een hereniging zal zijn van de Benelux...
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Dit is wel heel ver gezocht, Tantist. Zelfs de allerstrengste gereformeerden op de Veluwe verzetten zich in de Tweede Wereldoorlog tegen het Duitse gezag door joden en andere 'gezochte' mensen te laten onderduiken. De bossen op de Veluwe waren daar ook heel erg goed geschikt voor. Er was zelfs een 'Verscholen Dorp', een halfondergronds gangenstelsel in de buurt van Vierhouten, waar een grote groep mensen lange tijd heeft ondergedoken gezeten (totdat er toevallig jagende Duitse soldaten in de buurt kwamen...).
Waarom deden zij dat? Omdat zij er, ondanks alles, heilig van overtuigd waren dat dit gezag NIET door God was ingesteld. De overtuiging van veel christenen was dat het echte door God ingestelde gezag slechts (tijdelijk) in Londen zat, waarnaar de Koningin en de complete ministerraad waren uitgeweken. Wilhelmina zelf stimuleerde die gedachte natuurlijk door haar vurige radiotoespraken. Kortom: als je echt de overtuiging hebt dat de huidige overheid niet door God is ingesteld, is het toch mogelijk je daartegen te verzetten. De Vlamingen zouden kunnen zeggen dat alleen de Vlaamse regering door God is ingesteld, omdat de andere hen benadeelt. Het was overigens interessant om te horen dat veel refo-jongeren ook moeite hadden om het paarse kabinet als door God aangesteld te beschouwen, gezien de vele 'onchristelijke' maatregelen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Je mag mij in de tweede persoon enkelvoud aanspreken hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb hier nooit een reactie gezet ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() Soit, een Keizer, gewijd en al, tov graafjes en hertogen: wie heeft er het hoogste goddelijke gezag waar ie mee kan pronken?
![]() |
![]() |
#20 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |