![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() ![]() Dit gedrocht dat het straatbeeld van Brussel ontsiert, genaamd 'Congreskolom', werd ingewijd ter herinnering aan het nationaal Congres dat de grondwet had opgesteld. De flamingant Emile Moyson schreef er een mooi gedicht over: Gij zijt gemaakt met Franse steen. Wat frans is, is recommandable; D'inscripties zijn in't Frans alleen, Wij vinden dat zeer convenable Adieu Colonn', uw steen en brons Zijn Frans tot in hun ornamenten Maar toch zit er iets in van ons: Zij zijn betaald met onze centen." ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
DAS PAS EEN GEDROCHT! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus, laat het nog maar even staan. Het is trouwens ook een kunstwerk (Joseph Poelaert was de architect) en werd door het Brussels Gewest geklasseerd als monument op 02/04/1998. Meer over de historiek v/d Congreskolom: http://www.regiedesbatiments.be/pers...congres_nl.htm
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() "Poelaert" en "kunstwerk" in dezelfde zin is een fameuze contradictie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Wat mezelf betreft verkies ik eerder de Art Nouveau (1890-1914) en de Art Deco (het interbellum tussen WO I en II). ![]() Art Nouveau: Victor Horta ![]() Art Nouveau: Alphonse Mucha ![]() Art Deco: De Chrysler Building in New York -1930. ![]() Art Deco: Den Boerentoren in Antwerpen - 1930
![]() |
![]() |
#8 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() moest je ooit de ijzertoren al eens bezocht hebben dan zou je het niet over je hart kunnen halen om dit monument ter nagedachtenis van de duizenden mensen die er hun leven lieten voor uw "vaderland" een gedrocht te noemen.... ![]() dit monument heeft aan de belgische staat géén frank gekost, hetgéén niet kan gezegd worden van de congreskolom ! ![]() maar ja, de oorlog waarin deze mensen sneuvelden was er een waar de soldaten de dood ingejaagd werden door oversten die een andere taal spraken, pour la patrie....... pour la belgique ET POUR LES FLAMANDS LA MEME CHOSE ! ![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees die nog eens. En eventueel de titel ook. Buldozer voor de Congreskolom en het Graf van de Onbekende Soldaat, gvd ![]() Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Hmm... ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo begrepen op Poelaert. Liever zoals The Piano de Art Déco en zijn internationalistische opvolger het Modernisme onder leiding van Le Corbusier, Mies VanderRohe,...
![]() ![]() En nu nog een vrij onbekende, maar waarschijnlijk de beste architect die we ooit in de lage landen hebben gekend. Hij verfijnde het 2-dimensionale model van Le Corbusier tot een 3-dimensionaal: Hans Dom van der Laan. Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Gezocht: [size=6]bulldozer om al thePianobashers van het forum op te kuisen [/size]en ons aldus de gelegendheid te bieden om terug over politiek e.a. meer interessante zaken te discuteren.
![]() |
#15 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Ha, waar is de schonen tijd dat de VMO trachtte dat lelijk torentje daar op te blazen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Tja Elle dat zou pas de oplossing zijn.
Dat iedereen alleen mag praten over zaken in zijn eigen stad of gemeente? ![]() ![]() ![]() Wij danken U voor uw ongemeen boeiende, interessante en erg ter zake doende opmerking. ![]() ![]()
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Elle, gij woont toch ook niet in Brussel-stad?
Gelieve u te beperken tot die zaken die Neder-over-Heembeek aangaan!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() En dan lees ik regelmatig dat Vlaams nationalisten enge mensen zijn die niet verder kijken dan hun eigen kerktoren.
Als ze dan een forum openen over iets dat verder ligt dan hun eigen kerktoren is het ook niet goed. Nou moe. ![]()
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dat kunstwerk kan me trouwens maar mateloos interesseren. Geef mij maar een kilometerslange ochtendwandeling waar geen mens te bespeuren valt, maar wél enkele herten, konijnen, vogels, en lastige insecten ( ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |