Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2006, 15:25   #1
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard Grammens over Brussel

In "Brussel Deze Week" denkt Mark Grammens na over de relatie tussen Vlaanderen en Brussel, en hoe het met Brussel moet als België uit elkaar zou vallen. Hieronder enkele citaten die voor discussiestof kunnen zorgen. Het volledige interview is te lezen op http://www.brusselnieuws.be/site/rub...sID=1144829596

“De erfzonde van Brussel is gelegen in de periode dat men van Brussel een derde gewest heeft gemaakt. Daar is op zich weinig tegen in te brengen ware het niet dat Brussel economisch niet levensvatbaar is. Van een niet op zichzelf leefbare agglomeratie is een gewest gemaakt, later een gelijkwaardig gewest. Dat is de Franstalige Brusselaars naar het hoofd gestegen. Ze gedragen zich arrogant, als waren ze de bestuurders van een welvarend gewest. En dat is het niet.”

“Er zijn drie stadstaten in Europa, steden die de structuur hebben van een autonoom Gewest. Dat zijn Hamburg, Bremen en Brussel. Maar Hamburg en Bremen zijn grote industriesteden. Hamburg is Antwerpen maal twee. Bremen heeft een uitgestrekt havengebied. De Haven van Brussel zegt u? Dat kunnen we toch niet ernstig nemen. Daar kan je in de zomer een strand aanleggen, dat wel.”

“Brussel is ooit een industriestad geweest, toen de Zenne nog bovengronds lag. De aftakeling is begonnen in de Oostenrijkse tijd. Brussel werd een residentiestad. Een stad van het Hof, van de regering, van diensten, van toerisme. Maar dat is iets anders dan een deelstaat. Bremen en Hamburg hebben geen subsidies nodig. Ze staan juist af. Het zijn gevers. Brussel is een ontvanger. Brussel is een maintenee.”

“Goed. Laat nu België verwasemen. Wie zal Brussel dan onderhouden? Wallonië toch niet. Men gaat toch geen gebied met 23 procent werklozen, samenvoegen met een gebied met 18 procent werklozen. Dat is krankzinnig. Brussel kan als entiteit alleen overleven binnen België of binnen Vlaanderen.”

“In een Europees verhaal, district of Europa, geloof ik niet. Is er iemand die gelooft dat een grote meerderheid aan Europese lidstaten bereid zou zijn om Brussel als hoofdstad te onderhouden? Hoe komt iemand daarbij? Ziet ge de Duitsers baas spelen in Brussel of een Europese commissaris uit Slovenië gouwleider zijn in Brussel? Je zal in Europa geen meerderheid vinden om cette vieille ratatinée, de verlepte hoer die Brussel is, onderhoudsgeld te geven. Vlaanderen is daar wél toe bereid, vanuit een sentimentele historische band. Hoewel er de jongste jaren een tendens bestaat in Vlaanderen om Brussel te laten vallen.”

“Als Europa ooit bereid zou zijn om een eigen district uit te bouwen, dan zal het een ander zijn dan Brussel. Dan zal het zijn zoals Brasilia (een volledig nieuw opgetrokken stad in Brazilië). De Oost-Europeanen wachten daar geduldig op. Polen of Tsjechië maken zo duizend vierkante kilometer vrij waar ze de souvereiniteit van afstaan om het aan Europa te schenken. Dat is in een handomdraai geregeld.”
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 16:05   #2
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Ik ben het helemaal eens met zijn standpunten en heb mij ook vaker in die zin uitgeproken. De Vlamingen moeten zich assertief opstellen, geen toegevingen doen aan de Franstaligen en niet bang zijn om de knoop door te hakken. Er komt heus geen narigheid van, ook niet uit het buitenland. Ook moeten ze niet bang zijn om Brussel te verliezen en het opdoeken van Belgie rekken in afwachting van een regeling voor Brussel of in de hoop dat Brussel bijdraait. Het zal bijdraaien zodra het voor een voldongen feit wordt gesteld en een keuze moet maken. De status van een stadsstaat en als zodanig de hoofdstad van de EU kan het beter vergeten.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 april 2006 om 16:06.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 16:12   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik ben het helemaal eens met zijn standpunten en heb mij ook vaker in die zin uitgeproken. De Vlamingen moeten zich assertief opstellen, geen toegevingen doen aan de Franstaligen en niet bang zijn om de knoop door te hakken. Er komt heus geen narigheid van, ook niet uit het buitenland. Ook moeten ze niet bang zijn om Brussel te verliezen en het opdoeken van Belgie rekken in afwachting van een regeling voor Brussel of in de hoop dat Brussel bijdraait. Het zal bijdraaien zodra het voor een voldongen feit wordt gesteld en een keuze moet maken. De status van een stadsstaat en als zodanig de hoofdstad van de EU kan het beter vergeten.
Dat ziet er voor de splitsers toch wel prachtig uit!
De Vlaamse economie gered, zonder één bal in te investeren.
De gebraden Waalse haantjes vliegen ons vanzelf de mond in.
De Waalse noodlijdende burgers worden buitenlanders waar we geen hol meer mee te maken hebben.
En boven hola, valt Brussel ons als een rijpe vrucht in de Vlaamse schoot.
Daarmee kunnen we de halve auto voltanken die we bij Geert Bourgeois mogen afhalen na de Vlaamse secessiestrijd. Vergeet voor die strijd wel niet eerst aan Flahaut te vragen of ge zijn troepen eens moogt lenen.
Oud 28 april 2006, 16:33   #4
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat ziet er voor de splitsers toch wel prachtig uit!
De Vlaamse economie gered, zonder één bal in te investeren.
De gebraden Waalse haantjes vliegen ons vanzelf de mond in.
De Waalse noodlijdende burgers worden buitenlanders waar we geen hol meer mee te maken hebben.
En boven hola, valt Brussel ons als een rijpe vrucht in de Vlaamse schoot.
Daarmee kunnen we de halve auto voltanken die we bij Geert Bourgeois mogen afhalen na de Vlaamse secessiestrijd. Vergeet voor die strijd wel niet eerst aan Flahaut te vragen of ge zijn troepen eens moogt lenen.
Ik huil tranen met tuiten nadat ik dit introerende betoog heb gelezen. Misschien wel een idee voor jou zelf om een persoonlijke unie aan te gaan met een weeskind uit een derderwereldland en de helft van je inkomen maandelijks aan dat kind te schenken? Solidariteit zonder grenzen, als het ware.
Oud 28 april 2006, 16:40   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik huil tranen met tuiten nadat ik dit introerende betoog heb gelezen.
Dan snotteren we nog even samen.
Ik ben immers ook nog bezig mijn ontroering weg te Kleenexen, na Grammens ontroerende visioen.
Reken maar. Brussel, de stad waar ik zo van hou, zal me niet ontvallen. Ook niet na Vlaamse afscheuring.
Seffens trekken ze me nog over de streep.

Citaat:
Misschien wel een idee voor jou zelf om een persoonlijke unie aan te gaan met een weeskind uit een derderwereldland en de helft van je inkomen maandelijks aan dat kind te schenken? Solidariteit zonder grenzen, als het ware.
Welneen!
Eigen volk eerst begot!
Mijn volk dat zijn de Belgen.

Trouwens als redelijk zware verdiener, sponsor ik via de herverdeling van de door mij gestorte belastingsgelden ook al de 3e wereld voor een aanzienlijk deel van de vooropgestelde 0.7%. Zo leren het mij onze bestierders!
Oud 28 april 2006, 16:52   #6
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik ben niet zeker wat je daarmee bedoelt. Zou je dit even willen toelichten?

Citaat:
Welneen!
Eigen volk eerst begot!
Mijn volk dat zijn de Belgen.
Ieder het zijne. Ik heb respect voor je standpunt, hoewel mij een andere mening toebedeeld is. Gelukkig is gevoel voor humor jou ook niet vreemd. Dat geeft hoop dat jij en je Vlaamse opponenten niet elkaar in de haren zullen vliegen, vooral als de situatie in Belgie er niet gunstig voor de Belgischgezinden gaat uitzien.
Oud 28 april 2006, 16:56   #7
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat geeft hoop dat jij en je Vlaamse opponenten niet elkaar in de haren zullen vliegen, vooral als de situatie in Belgie er niet gunstig voor de Belgischgezinden gaat uitzien.
Heb je hierover gelezen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door superstaaf
Vergeet voor die strijd wel niet eerst aan Flahaut te vragen of ge zijn troepen eens moogt lenen.
Bemerk: elke keer als Vlaamse afscheiding ter sprake komt, is dit Staafs afsluitende argument.

Dat geeft toch te denken over die jolige sfeer die jij verwacht...
Oud 28 april 2006, 17:00   #8
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Heb je hierover gelezen?

Bemerk: elke keer als Vlaamse afscheiding ter sprake komt, is dit Staafs afsluitende argument.

Dat geeft toch te denken over die jolige sfeer die jij verwacht...
Ik vermoed dat het toch bij woordgevechten blijft, ook als het exit Belgie is.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 april 2006 om 17:01.
Oud 28 april 2006, 17:04   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heeft iemand het 'essay over de monarchie in België' gelezen in het aprilnummer?

Daar is maar één woord voor: SCHITTEREND!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 17:11   #10
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Heeft iemand het 'essay over de monarchie in België' gelezen in het aprilnummer?
aprilnummer van?
Oud 28 april 2006, 17:15   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

13 april 2006
Het meest recente nummer dus.
Oud 28 april 2006, 17:16   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf
Ik ben niet zeker wat je daarmee bedoelt. Zou je dit even willen toelichten?
Was sarcastisch bedoeld. Ik zette het niet genoeg in de verf waarschijnlijk. Onthouden dat ik harder moet chargeren.

Citaat:
Ieder het zijne. Ik heb respect voor je standpunt, hoewel mij een andere mening toebedeeld is. Gelukkig is gevoel voor humor jou ook niet vreemd. Dat geeft hoop dat jij en je Vlaamse opponenten niet elkaar in de haren zullen vliegen, vooral als de situatie in Belgie er niet gunstig voor de Belgischgezinden gaat uitzien.
Als de situatie er voor de Belgen er niet gunstig uitziet, en dat is het gevolg van een ondemocratische beslissing, dan behou ik mij het morele recht voor om van een eventuele Vlaamse staat terug te stelen, op wat voor wijze dan ook, dat wat ze mij op totalitaire wijze ontnomen zal hebben.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 28 april 2006 om 17:19.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 17:20   #13
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
13 april 2006
Het meest recente nummer dus.
Het meeste recente nummer van ... ?
Oud 28 april 2006, 17:20   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat het toch bij woordgevechten blijft, ook als het exit Belgie is.
Als je België kan de uitgang wijzen met woorden, en op democratische wijze, dan kan het bij woordgevechten blijven.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 28 april 2006 om 17:20.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 17:22   #15
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als de situatie er voor de Belgen er niet gunstig uitziet, en dat is het gevolg van een ondemocratische beslissing, dan behou ik mij het morele recht voor om van een eventuele Vlaamse staat terug te stelen, op wat voor wijze dan ook, dat wat ze mij op totalitaire wijze ontnomen zal hebben.
Dan heb je er geen bezwaar tegen dat ik nu al van het niet democratisch tot stand gekomen België terugneem wat het mij en de mijnen op totalitaire wijze ontneemt?
Oud 28 april 2006, 17:22   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zeggen dat Belgique op totalitaire wijze ontstaan is, een niet verkozen staatshoofd heeft, geen referenda toelaat en een afgrijselijke particratie is...
Oud 28 april 2006, 17:24   #17
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Was sarcastisch bedoeld. Ik zette het niet genoeg in de verf waarschijnlijk. Onthouden dat ik harder moet chargeren.
IK heb gewoon niet begrepen en begrijp nu nog niet wie je onder "ze" begrijpt.

Citaat:
Tja, als je daardoor gelukkiger wordt... Welke beslissing zou je dan democratisch noemen? Stel dat Vlaanderen zich eenzijdig van Belgie afscheurt na een Vlaamse volksraadpleging of het besluit van het Vlaams Parlement terzake. Zou dat voor jou democratisch genoeg zijn?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 april 2006 om 17:38.
Oud 28 april 2006, 17:27   #18
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je België kan de uitgang wijzen met woorden, en op democratische wijze, dan kan het bij woordgevechten blijven.
Dat getuigt van gezond verstand. Meer hoef ik niet te weten.
Oud 28 april 2006, 17:29   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dan heb je er geen bezwaar tegen dat ik nu al van het niet democratisch tot stand gekomen België terugneem wat het mij en de mijnen op totalitaire wijze ontneemt?
Een goeie boekhouder kan je al een heel eind op weg helpen.
Wel eerst zwart op wit bewijzen wat en hoeveel precies Belgë jou op wederrechtelijke wijze ontstolen heeft.
Van alles een factuurtje graag!
Oud 28 april 2006, 17:30   #20
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een goeie boekhouder kan je al een heel eind op weg helpen.
Wel eerst zwart op wit bewijzen wat en hoeveel precies Belgë jou op wederrechtelijke wijze ontstolen heeft.
Van alles een factuurtje graag!
Oh, maar het gaat me niet op de eerste plaats om geld, hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be