Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2006, 06:54   #1
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard Sint-Gillis: politie voert hongerstakers af

[SIZE=3]Sint-Gillis: politie voert hongerstakers af[/SIZE]
De politie heeft woensdagavond een twaalftal mensen zonder papieren afgevoerd uit een ruimte in Sint-Gillis waar zij een hongerstaking hielden. De vreemdelingen van Algerijnse en Mauritaanse nationaliteit waren bijeen in een privé-ruimte aan de Paul Dejaerlaan, in de buurt van het stadhuis. Ze waren sinds 7 april in hongerstaking om regularisatie van hun status af te dwingen.

Een politiewoordvoerder verklaarde dat de politie tussenbeide was gekomen vanwege doktersverklaringen waaruit bleek dat enkele van de hongerstakers in kritieke toestand verkeerden. "Het gaat weliswaar om een privé-ruimte, maar de wet staat ons toe tussenbeide te komen als er levens in gevaar zijn," aldus de woordvoerder. De hongerstakers werden per ambulance naar verschillende ziekenhuizen vervoerd. (Belga 06:09)
bron: de morgen online
Oud 4 mei 2006, 06:55   #2
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Dat is de clue: daar gaat een hongerstaking nu eenmaal over hé, niet meer eten om een ander te dwingen... Zal er weer een machtsvertoning van jewelste geweest zijn.
Oud 4 mei 2006, 13:06   #3
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Er is in heel dit verhaal iets dat ik niet begrijp: zijn die hongerstakers / kerkbezetters etc... niet uitgeprocedeerd en hebben ze niet het befaamde "verzoek om het land te verlaten" gekregen? Is het dan ook niet mogelijk om hen -bij weigering- (en ik dacht dat dit het geval was na 5 dagen) op het eerste het beste vliegtuig te zetten richting land van herkomst? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben niet zo vertrouwd met de asielprocedures, vandaar...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 16:37   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 20:28   #5
Mr Spock
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Er is in heel dit verhaal iets dat ik niet begrijp: zijn die hongerstakers / kerkbezetters etc... niet uitgeprocedeerd en hebben ze niet het befaamde "verzoek om het land te verlaten" gekregen? Is het dan ook niet mogelijk om hen -bij weigering- (en ik dacht dat dit het geval was na 5 dagen) op het eerste het beste vliegtuig te zetten richting land van herkomst? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben niet zo vertrouwd met de asielprocedures, vandaar...
Ik dacht wel dat ze in goede gezondheid moeten verkeren. Misschien vandaar de populariteit van hongerstaken.

Anderzijds gelden in een kerk toch wel wat speciale regels en de politie is normaal zeer weigerachting om kerken binnen te vallen.
Oud 5 mei 2006, 20:38   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ze mogen het volgens mijn vader zelfs niet, gelijkaardig statuut als ambassades, maar dan van geloof ipv een land, zei hij.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 20:44   #7
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ze mogen het volgens mijn vader zelfs niet, gelijkaardig statuut als ambassades, maar dan van geloof ipv een land, zei hij.
Is van die materie voor Jan vd Berghe, die weet daar meer over... In elk geval bestaat er zoiets als kerkasiel, maar hoe dat legaal zit weet ik niet.
Oud 5 mei 2006, 20:48   #8
StevenNr1

Standaard

Het zag er op de beelden op VRT trouwens niet al te braaf uit, die ontruiming. De flikken sleepten sympathisanten hardhandig buiten en de zogezegde zieken bleken geen TBC te hebben. Ik vraag me af wat er nu met die mensen is gebeurd.
Oud 5 mei 2006, 20:52   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Misschien mag het wel als het op vraag van de priester, de "hoeder" van de kerk, gebeurt ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 20:56   #10
Don Quichote
Banneling

Standaard

De politie moet niet binnenvallen.
Laat de goede herder er zijn plan mee trekken.

Verdomme, wat is me dat nu.
Hij zal ze wel binnengelaten hebben.
En dan de gemeenschap verantwoordelijk stellen.

In Belgie zijn ze gek.
Kompleet de pedalen kwijt.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2006, 21:00   #11
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Misschien mag het wel als het op vraag van de priester, de "hoeder" van de kerk, gebeurt ?
Waarschijnlijk want dat zou, zoals ik elders al zei (volgens De Nar) al gebeurd zijn, priester die de flikken belt.
Oud 5 mei 2006, 21:40   #12
Mr Spock
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het punt was onlangs op de radio, maar jammer genoeg maar half gehoord. Het komt erop neer dat in een kerk de pastoor verantwoordelijk is voor de orde en in feite ongeveer dezelfde macht heeft als een burgemeester. Voor 'kleine' dingen is het dus de pastoor die opdracht geeft aan de politie om bepaalde dingen te doen. Nu, als het echt serieus wordt (er zit een ontsnapte moordenaar in de kerk die enkele kindjes onder schot houdt bvb), of er is een bevelschrift van een rechter, dan hoeft de politie niet naar die pastoor te luisteren. Omwille van scheiding tussen kerk en staat is het wel historisch zo gegroeid dat de politie/rechterlijke macht zeer weigerachtig is om een kerk binnen te vallen - ze doen dat alleen in echte noodgevallen.
Oud 5 mei 2006, 22:07   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De baas van de moskee's heeft een zitje gekregen op de lijst van de cd-v bij Van Peel.
Goeie vriendjes geworden, nu kan alles.
Onderschat een katholiek niet, die verkoopt zijn eigen moeder desnoods. Ondertussen zullen ze wel wat opruimen.
Oud 6 mei 2006, 00:19   #14
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard Van bezetting naar bezetting

De beweging tegen het asielbeleid verspreidt zich aan hoog tempo

[SIZE=3]Nadat bekend raakte dat een deel van de bezetters van de Sint-Bonifaciuskerk in Brussel zouden geregulariseerd worden (wat meer en meer een loze belofte schijnt te zijn), namen in de ene na de andere stad op het Belgisch territorium papierlozen en hun bondgenoten het verzet tegen de terreur van het asielbeleid in eigen handen. De ene bezetting was nog maar net begonnen, of 30 kilometer verder werd het volgende gebouw bezet. Allemaal schuiven ze de drie eisen naar voren, die eveneens door de Unie voor de Verdediging van Mensen zonder Papieren (UDEP) naar voren worden geschoven: permanente regularisatie van alle papierlozen, sluiting van de gesloten centra, stopzetting van alle deportaties. [/SIZE]

[SIZE=3]Het spreekt voor zich dat we als anarchisten heel wat aan te merken hebben op de fixatie op kerkgebouwen als het gaat om bezettingen. Alsof de katholieke Kerk werkelijk achter de drie eisen van UDEP zou staan, alsof we aan de Kerk nog meer geloofwaardigheid en legitimiteit moeten toekennen door op haar ‘bescherming’ te vertrouwen. Van die bescherming hebben de bezetters in de kerk van Sint Gillis alleszins niet veel gemerkt. Daar belde de priester doodleuk de politie om de kerk te ontruimen. Argwaan is dus geboden. De beste bescherming van ‘kwetsbare’ medestanders in de strijd gebeurt door de strijd zelf op te voeren en uit te breiden. En, zeker in het geval van geïllegaliseerden, niet door beroep te doen op juridische argumenten en spelletjes die mensen vervreemden van hun eigen sterkte en kracht. Vertrouwen en hameren op ‘juridische bescherming’ van een bezetting is een zwaktebod, en geeft de reactie al snel vrij spel.[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]Een deel van de bezettingen gebeurt zonder toestemming van de eigenaars van het gebouw (in het geval van kerken, zonder toestemming van de priesters), aan de andere bezettingen gaat een hele tijd onderhandelen over de modaliteiten vooraf. Die onderhandelingen zijn zonder twijfel de achillespees van de huidige beweging: de priesters en eigenaars van bezette gebouwen krijgen zo een te grote vinger in de pap, waardoor ze stilaan een sleutelpositie kunnen, en zullen gaan innemen. Laat ons de illusies dan ook niet voeden: een bezetting gebeurt in weerwil van de eigenaar, het is een permanente betoging waarvoor men een ruimte nodig heeft. En die ruimte pakken, dat heet bezetten. Zo klaar als een klontje. Daarbij, de Belgische Staat illegaliseert mensen, hoe zouden deze mensen, hoe zouden deze mensen dan beroep kunnen doen op ‘democratische rechten van meningsuiting’ etc. ? Voor het slagen van een bezetting is het allerbelangrijkste dat de bezetters zelf de voorwaarden van hun actie bepalen. Priester of ‘sociale organisaties’ die vragen om na een maand de bezetting af te ronden, proberen zo de kracht van de beweging te breken, te bagatelliseren en te kanaliseren voor eigen gebruik, aan de onderhandelingstafel met de deporterende politiekers. [/SIZE]

[SIZE=3]Gelukkig komen er uit de bezettingen heel wat positieve geluiden over de illusies die sommige ‘bondgenoten’ de wereld insturen. Politiek, zo horen we, dat zijn alleen maar beloftes en gezever. Opeisen en afdwingen is wat we nodig hebben, daar gaat het hem om. Of de vakbonden, de liefdadigheidsorganisaties, de officiële vluchtelingenorganisaties die hun rol als exclusief onderhandelaar op het spel zien gezet worden, en de politieke partijen daar gelukkig mee zijn, is nog maar de vraag. Momenteel zitten heel wat sociale organisaties gewrongen tussen de explosieve dynamiek men uitbreiding van de beweging en de ‘politieke realiteit’ zoals dat heet. Ze kabbelen nog wat mee met de stroom, maar voelen dat de stroming hun naar een richting leidt die hun in feite niet zint, die te radicaal, te diepgaand is. Het conflict zal dan ook zeker komen, kwestie is alleen wanneer en of wij, de beweging die de drie eisen volledig ondersteunt, de omstandigheden van dat conflict met de valse critici van het asielbeleid zullen kunnen bepalen.[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]Drie alinea’s overpeinzingen. Genoeg. We hebben al genoeg treinen gemist om ons veel drentelen te kunnen permitteren. Het land roert zich. De bezettingen nemen op een informele manier hun verspreiding, centraal gezag ontbreekt. De voorwaarden voor autonome, zelfgeorganiseerde en directe strijd met een duidelijk doel (de drie eisen) zijn aanwezig. Wie nu aan de kant blijft staan, organiseert de val en teloorgang van de strijd. Daarom – discussieer over je mogelijkheden en handel. [/SIZE]

[SIZE=3]Handel en haast je, kameraden, voordat de nieuwe ordedienst de beweging zal kapotmaken[/SIZE]

P.S.: Bij de Nar kan je alleszins al posters krijgen tegen het asielbeleid, tegen de asielkampen en tegen de deportaties. Je vindt ze op de site van de Nar (www.denar.be) , maar met een mailtje of een briefje sturen we je graag[SIZE=3] van elk wat exemplaren op zodat je de kopieermachine kan gaan oververhitten.[/SIZE]
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 00:22   #15
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dit verhaal over de ontruiming in St.-Gillis was gisteren het eerste item op het televisiejournaal. En wat bleek ? Dat het slechts een voorwendsel was om de zaak te ontruimen. Van alle mensen die meegenomen werden en onderzocht werden in het hospitaal, bleek er NIEMAND tbc te hebben. Het bestuur van St.-Gillis ontpopt zich hier als leugenachtig en hypocriet. Zij schamen zich in het geheel niet om leugens te verspreiden teneinde van die 'vervelende' hongerstakende asielzoekers af te geraken.

Daarom betuigen de anarchisten hun steun aan UDEP en wensen zij dat de mensen zonder papieren zelf het woord nemen en het voortouw nemen bij de acties, zonder zich te laten dirigeren door al degenen die politiek misbruik willen maken van deze mensen die in een precaire toestand zitten.
Oud 6 mei 2006, 00:52   #16
Don Quichote
Banneling

Standaard

Natuurlijk was dat een voorwentsel.
Stinkendrijke Belgen die valse middelen gebruiken om doodeerlijke asielzoekers die in eigen land met het leven bedreigd worden op een erg sluwe manier te vernederen.

En wij kijken toe, zonder iets te ondernemen.
Ik roep op tot actie!
Hoe laag kan je vallen om sukkelaars zo te behandelen?

Belgen moeten beschaamd zijn.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 09:52   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder Bekijk bericht
Dit verhaal over de ontruiming in St.-Gillis was gisteren het eerste item op het televisiejournaal. En wat bleek ? Dat het slechts een voorwendsel was om de zaak te ontruimen. Van alle mensen die meegenomen werden en onderzocht werden in het hospitaal, bleek er NIEMAND tbc te hebben. Het bestuur van St.-Gillis ontpopt zich hier als leugenachtig en hypocriet. Zij schamen zich in het geheel niet om leugens te verspreiden teneinde van die 'vervelende' hongerstakende asielzoekers af te geraken.

Daarom betuigen de anarchisten hun steun aan UDEP en wensen zij dat de mensen zonder papieren zelf het woord nemen en het voortouw nemen bij de acties, zonder zich te laten dirigeren door al degenen die politiek misbruik willen maken van deze mensen die in een precaire toestand zitten.
Je hebt ze toch gehoord hé als ze buiten werden gehaald; "ik ben ziek, ik ben gehandicapt" Ze riepen dus naar de camera's dat ze doodziek waren!

Nu een zieke doe je naar het ziekenhuis en als blijkt dat ze gelogen hadden (zoals al hun verhaaltjes) zijn wij het plots die liegen.
Goed dat het op film staat.

Afvoeren!

Leugenachtige mensen kunnen niet blijven uiteraard.

Laatst gewijzigd door Mambo : 6 mei 2006 om 09:53.
Oud 6 mei 2006, 10:04   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Kerkasiel, wat een gezever
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 11:00   #19
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je hebt ze toch gehoord hé als ze buiten werden gehaald; "ik ben ziek, ik ben gehandicapt" Ze riepen dus naar de camera's dat ze doodziek waren!

Nu een zieke doe je naar het ziekenhuis en als blijkt dat ze gelogen hadden (zoals al hun verhaaltjes) zijn wij het plots die liegen.
Goed dat het op film staat.

Afvoeren!

Leugenachtige mensen kunnen niet blijven uiteraard.
en de openingsposting zegt :

"Een politiewoordvoerder verklaarde dat de politie tussenbeide was gekomen vanwege doktersverklaringen waaruit bleek dat enkele van de hongerstakers in kritieke toestand verkeerden".

wie zijn de nu de leugenaars, de asielzoekers of de dokters die verklaren dat zij ziek zijn

daarbij, waarom zegt men eerst dat er tbc is en kan het daarna niet geconstateerd worden ?
Oud 6 mei 2006, 11:16   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder Bekijk bericht
en de openingsposting zegt :

"Een politiewoordvoerder verklaarde dat de politie tussenbeide was gekomen vanwege doktersverklaringen waaruit bleek dat enkele van de hongerstakers in kritieke toestand verkeerden".

wie zijn de nu de leugenaars, de asielzoekers of de dokters die verklaren dat zij ziek zijn

daarbij, waarom zegt men eerst dat er tbc is en kan het daarna niet geconstateerd worden ?
Die gasten lagen allemaal op de grond te kreunen en te verklaren dat ze doodziek waren. Konden we zelf zien.
Dus de kans kon bestaan dat er een gevaarlijke ziekte heerste en dus moet dat onderzocht worden. Toch normaal?
Als er al één leugen is vastgesteld is het wel de verklaring van die gasten zelf. Doorgestoken kaart van begin tot eind.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be